Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@09:28:50 GMT

فلسفه پاسداشت حماسه دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۹۲۵۱۳

فلسفه پاسداشت حماسه دفاع مقدس

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی به مناسبت هفته دفاع مقدس، در خصوص این هفته و فلسفه پاسداشت این ایام به بیان نکات و توضیحاتی پرداخت.

به گزارش ایسنا، محسن نصرپور در خصوص هفته دفاع مقدس و فلسفه پاسداشت این ایام اظهار کرد: ما ملزم به حفظ یاد و خاطره حماسه دفاع مقدس هستیم و این مساله بیش از همه به سبب دِینی است که شهدای این حماسه بزرگ و خانواده‌های آن‌ها به گردن ما دارند؛ گرامیداشت ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس به ما در تقویت و تحکیم ارزش‌های اسلام و انقلاب و همچنین در افزایش پیوندهای میان نسل‌های گوناگون، یاری می‌رساند و به دفاع مقدس می‌توان همچون گنجینه‌ای از ارزش‌های معنوی نگریست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دفاع مقدس نقش به‌سزایی در بیمه کردن آینده کشور داشته و از این منظر پشتوانه امنیت بین‌المللی میهن محسوب می‌شود؛ این دفاع مقدس بود که انقلاب ما را به جهان صادر کرد و ملت‌های آزادی‌خواه جهان را به در هم شکستن ابرقدرت‌ها دلگرم ساخت.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی تصریح کرد: بنا به آنچه گفته شد، بر همه سازمان‌ها و نهادها لازم است که هر چه بیشتر در بازگویی ارزش‌ها و نشانه‌های دفاع مقدس بکوشند.

نصرپور پیرامون عملکرد صداو سیما در خصوص دفاع مقدس خاطرنشان کرد: صداوسیما به عنوان فراگیرترین رسانه فرهنگی کشور، واجد رسالت عظیمی در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس است که می‌کوشد در دو محور ایام مناسبتی و ایام عادی به آن بپردازد.

وی ادامه داد: در ایام مناسبتی مانند هفته دفاع مقدس، هفته بسیج، روز فتح خرمشهر به تولید و پخش انواع برنامه‌ها مثل مسابقات، برنامه‌های گفت‌وگو محور، برنامه‌های مستند و گزارشی و فیلم و سریال و نیز سرودهای خاطره‌انگیز حماسی اقدام می‌شود.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی افزود: صدا و سیما در بزرگداشت خاطره دفاع مقدس تنها به ایام مناسبتی اکتفا نمی‌کند و اصولا تلاش می‌کند تا در همه اوقات، روح دفاع مقدس و ارزش‌های آن را در متن برنامه‌های خود ساری و جاری سازد. در این زمینه از جمله می‌توان به ساخت مستندهای فاخر و مستندهای گزارشی از زندگی شهدای دفاع مقدس و نیز تولید آثار داستانی و نمایشی در این خصوص اشاره کرد.

نصرپور در خصوص انتظارات اصحاب رسانه از نهادهای دیگر بیان کرد: واضح است که پرداختن به موضوعی چون دفاع مقدس را نمی‌توان تنها به اصحاب رسانه و صدا و سیما محول کرد. در پراکندن عطر دفاع مقدس در فضای جامعه، همه سازمان‌ها و نهادها و مردم  باید به یاری یکدیگر بشتابند و در یک برنامه‌ریزی منسجم، هدفمند و درازمدت در اجرای این مهم بکوشند.

وی در مورد اجرای پیشنهاداتی موثر جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطره حماسه‌آفرینی‌های دفاع مقدس عنوان کرد: احداث موزه دفاع مقدس در استان از جمله این پیشنهادات است؛ این موزه می‌تواند دربرگیرنده آثار و علائم نقش‌آفرینی مردم خراسان در دوران دفاع مقدس باشد و مورد بازدید دائمی همه اقشار جامعه به‌خصوص نسل جوان (دانش‌آموزان و دانشجویان) قرار گیرد. بهتر است طراحی این موزه به گونه‌ای باشد که با آراستگی هرچه بیشتر در عین قابلیت تبدیل شدن به لوکیشن، برخی از برنامه‌های مناسبتی صدا و سیما و سایر اصحاب رسانه را نیز داشته باشد. تاخیر در احداث این موزه تاکنون، زیبنده استان خراسان رضوی نبوده است و ضروری است مورد مطالبه جدی اصحاب رسانه باشد.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی تصریح کرد: از جمله دیگر پیشنهادات طراحی نمادهای زیبایی از دفاع مقدس و شهدای آن جهت نصب در میادین مهم مشهد مقدس و سایر شهرستان‌های استان، به منظور یادبود ارزش‌های حماسه دفاع مقدس است؛ این علائم و نمادها می‌توانند به صورت‌های مختلف در برنامه‌های گوناگون اصحاب رسانه و به‌ویژه صدا و سیما منعکس شوند.

نصرپور با بیان این‌که تشکیل کتابخانه و پژوهشکده تخصصی دفاع مقدس یکی دیگر از پیشنهادات است، گفت: این مرکز می‌تواند به صورت متمرکز دربرگیرنده کلیه آثار مربوط به دفاع مقدس به‌ویژه آثار مرتبط با خراسان بزرگ (شامل شرح عملیات‌ها، خاطرات رزمندگان، وصیت‌نامه‌های شهدا– عکس‌های دوران دفاع مقدس و... ) باشد؛ چنین مرکزی می‌تواند مورد مراجعه محققین و پژوهشگران و نخبگان به‌خصوص برنامه‌سازان صداوسیما و اصحاب رسانه قرار گیرد و نقش بارزی در نگهداشت و نشر وقایع و رویدادهای دفاع مقدس داشته باشد.

وی انتشار فصلنامه تخصصی دفاع مقدس با محوریت نقش‌آفرینی‌های مردم شهیدپرور و انقلابی خراسان را از دیگر پیشنهادات اجرایی دانست و افزود: گفتنی است که انتشار چنین فصلنامه‌ای از سوی یکی از نهادهای مرتبط در استان می‌تواند گام موثری در راستای استمرار بخشیدن به فعالیت‌های مربوط  دفاع مقدس باشد.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی اظهار کرد: برگزاری مسابقات ادبی در زمینه‌هایی چون شعر، مقاله و نویسندگی و نیز برپایی نمایشگاه‌های عکس و نقاشی و همچنین انتشار کتاب‌ها با طراحی زیبا و شکیل حاوی زندگی‌نامه شهدا و خاطرات رزمندگان و ایثارگران و آزادگان، از جمله اقدامات دیگری است که می‌توان در جهت زنده نگه داشتن یاد و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به آن‌ها اشاره کرد.

نصرپور در ادامه گفت: خراسان رضوی به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی، ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه‌های دینی، ارزشی و انقلابی دارد و با توجه به محدودیت‌های اصحاب رسانه و همچنین صداوسیما، انتظار می‌رود مسئولان استان حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم مادی ومعنوی را در تولید محتوای رسانه‌ای مثلاً تهیه و تولید آثار فاخر نمایشی (فیلم و سریال و مستند) با محوریت دفاع مقدس و شهدای استان از صداوسیما و سایر اصحاب رسانه به‌عمل آورند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط امروزی جامعه و از طرفی ترویج روحیه جهادی، انتظار می‌رود اصحاب رسانه استان با دوری از حاشیه‌ها و به عنوان یک مرجع قابل اتکا و تاثیرگذار در جامعه، در بخش ترویج فرهنگ نورانی دفاع مقدس و دستاوردهای آن با هم‌افزایی و هماهنگی در بخش‌های تولیدی و محتوایی حضور و نمود فعال داشته باشند.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی عنوان کرد: بدیهی است که فعالان نظام سلطه و تهاجم فرهنگی هر روز از بسترها و ابزارهای نوین در این تهاجم و جنگ نرم و نفوذ استفاده می‌نمایند؛ لذا با توجه به توان ارزشمند محتوایی و عملیاتی فعالان رسانه‌ای استان، مهم است تا در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حضور پرمحتوا و فرهنگ‌ساز داشته و فعالیت لازم و مؤثر رسانه‌ای را در این بخش ارائه نمایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری صداوسيما هفته دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۲۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور مشروط رسانه برای بازی نساجی و پرسپولیس

ایسنا/مازندران مدیر روابط عمومی هیات فوتبال مازندران، شرط حضور اصحاب رسانه برای بازی مهم تیم‌های نساجی مازندران و پرسپولیس تهران درهفته بیست و ششم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور را منوط به همراه داشتن کارت مکمل اعلام کرد.

رضا وریجی‌ درگفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: حضور اصحاب رسانه در پوشش رسانه‌ای دیدار نساجی مازندران و پرسپولیس تهران تنها با همراه داشتن ID کارت رسمی فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ و کارت‌های مکمل با هماهنگی روابط عمومی سازمان لیگ برای این دیدار امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: با توجه به حساسیت ویژه این دیدار برای هر دو تیم و حضور پررنگ اصحاب رسانه، به منظور کیفی سازی و نظم بیشتر، کارت‌های مکمل با هماهنگی روابط عمومی سازمان لیگ برای این دیدار صادر خواهد شد.

مدیر روابط عمومی هیات فوتبال مازندران تصریح کرد: کارت‌های مکمل این دیدار به تنهایی اعتبار نخواهد داشت و خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران گرامی فقط در صورت در اختیار داشتن ID کارت رسمی فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ سازمان لیگ، مجاز به حضور در ورزشگاه و استفاده از کارت‌های مکمل خواهند بود.

وریجی اضافه کرد: عکاسان، خبرنگاران و تصویربرداران جهت دریافت کارت مکمل باید روز دوشنبه از ساعت ۱۳ الی ۱۶ به ساختمان شهرداری منطقه یک قائمشهر (واقع در جلوی درب ورودی ورزشگاه شهید وطنی) مراجعه و در صورت بروز هرگونه مشکل با شماره تلفن ۰۹۱۱۵۶۵۰۹۱۵ تماس بگیرند.

وی‌ با قدردانی از همراهی خبرنگاران و عکاسان گرامی و اصحاب رسانه درزمان برگزاری بازی‌های لیگ برتر فوتبال کشور، مجددا تاکید کرد: با توجه به قوانین و مقررات موجود، همکاران محترم که ID کارت رسمی و کارت‌های مکمل این دیدار را در اختیار ندارند، از حضور در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر جداً خودداری کنند.

تیم نساجی مازندران در هفته بیست و ششم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور از ساعت ۱۸:۱۵ روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر میزبان تیم رده دومی پرسپولیس تهران است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت الگوسازی و معرفی بانوان ایثارگر و شهید به نسل جوان
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برنامه‌های ۳ خرداد استان مرکزی
  • همایش یاد یاران، فرصتی برای جهاد تبیین است
  • تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه آغاز شد
  • مراسم یادبود «خبرنگاران آسمانی» در قزوین برگزار می‌شود
  • حضور مشروط رسانه برای بازی نساجی و پرسپولیس
  • مطهری: فلسفه فوتبال ما تهاجمی است
  • نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
  • ساخت 55 کلاس درس در شهرستان اشنویه
  • برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی؛ از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از کنشگران فرهنگی