Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-04@20:38:44 GMT

پیوستگی سردرد و کمردرد

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۹۳۰۹۲

محققان در بررسی‌های خود به ارتباط بین سردرد مزمن و درد کمر پی بردند.

بازبینی نتایج ۱۴ مطالعه نشان می‌دهد: افراد مبتلا به هر یک از دو عارضه سردرد مزمن یا درد کمر دو برابر بیشتر احتمال دارد که بیماری دیگر را تجربه کنند.

سردرد مزمن و درد کمر مداوم از جمله بیماری‌های ناتوان کننده هستند. یافته‌های جدید حاکی از وجود رابطه بین این دو بیماری است که می‌تواند عاملی برای یافتن روشی جدید در ارائه درمان‌های موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پزشکان اغلب این دو بیماری را جداگانه درمان می‌کنند اما فرضیه‌ای در برخی افراد وجود دارد که این دو بیماری در کنار یکدیگر ظاهر می‌شوند. بنابراین، درمان هر دوی آن‌ها به عنوان یک بیماری نتایج بهتری به همراه دارد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده‌ است: بیش از چهار درصد از جمعیت بزرگسال در جهان  در هر ماه، ۱۵ روز یا بیشتر دچار سردرد می‌شوند.

طبق اعلام موسسه ملی اختلالات عصب‌شناختی و سکته مغزی آمریکا، همچنین حدود ۸۰ درصد از بزرگسالان حداقل یک‌بار در عمر خود درد کمر را تجربه می‌کنند و حدود ۲۰ درصد از این افراد دچار درد مزمن کمر می‌شوند.

در سال ۲۰۱۳ محققان آلمانی در مطالعه‌ای به ارتباط بین درد کمر و میگرن مزمن و سردردهای تنشی پی بردند. اکنون گروهی از محققان انگلیسی در بررسی‌های خود بر وجود این رابطه تاکید کردند.

محققان در این بررسی به یک نوع سردرد و یک نوع کمر درد تمرکز کردند: سردردهای مزمن و درد کمر مداوم. بازبینی نتایج بدست آمده در ۱۴ مطالعه حاکی از وجود رابطه مثبت بین این دو عارضه بوده‌ است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان تاکید کردند: افرادی که دچار یکی از این دو عارضه هستند در مقایسه با افرادی که سردرد یا درد کمر را هرگز تجربه نکرده‌اند به طور میانگین دو برابر بیشتر احتمال دارد به آن یکی عارضه دیگر مبتلا شوند.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000FY3 برچسب ها: سکته مغزی ، کمردرد ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سکته مغزی کمردرد بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۳۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان دردهای عضلانی و مفصلی با حرکات اصلاحی ورزشی +تصاویر

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، عارضه‌های (ناهنجاری‌های) عضلانی اسکلتی امروزه به یکی‌ از مشکلات افراد تبدیل شده است چرا افراد که با دردهای عضلانی و مفصلی در طول روز درگیر هستند و خود این باعث کاهش توانایی اشخاص در انجام وظایف کاری و شخصی در زندگی می‌شود. دردهایی که گهگاه در طول شبانه روز برای افراد مشکلاتی به همراه داشته و خیلی از موارد با انجام برخی تمرینات ساده قابل پیشگیری یا درمان است، البته در صورتی که به مرحله حاد نرسیده باشد که فرد ناچار به جراحی گردد. 

پس از اینکه وضعیت مناسب بدنی استاندارد را شناختیم، و دانستیم که ستون فقرات و مفاصل و اندام ها بدرستی باید در راستای خط شاقولی قرار گیرد تا شکل صحیح بدن حفظ شود، اکنون به سراغ اولین عارضه خواهیم رفت که شیوع بسیار زیادی در جامعه دارد و بنوعی به خاطر استفاده از ابزار و وسایل زندگی روزمره و کاری امروز (مانند کامپیوتر، موبایل، میز و صندلی کاری و...) می باشد. این عارضه در اکثر افرادی که بنوعی با این ابزار و وسایل در طول روز سر و کار دارند گسترش یافته است، البته علل مختلف دیگری را نیز می‌توان برای آن ذکر کرد؛ بحث امروز عارضه؛ سر به جلو یا فوروارد هد پاسچر است.

اما ابتدا به تعریفی از سر به جلو می پردازیم؛ 

وضعیتی که سر و گردن نسبت به خط شاقولی (در مقاله اول در خصوص خط شاقولی بحث شد) و ستون فقرات در حالت استاندارد به سمت جلو کشیده است و سر جلوتر از سایر بخش های بدن است، در عکس فوق وقتی پاسچر بدنی را از جانب بررسی میکنیم به خوبی قابل مشاهده است. 

علت‌ها؛ 

این عارضه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که به ذکر مهم‌ترین آنها بسنده میکنیم؛ 

۱-سبک غلط در نشستن و راه رفتن 

۲-کوتاهی عضله جناغی-چنبری پستانی 

۳-ضعف در عضلات پشت گردن 

۳-اعتماد بنفس پایین در برخی افراد که بنوعی حاصل‌ از خجالتی بودن است و باعث می‌شود شکل ناصحیحی به بدن خود بدهند 

۴-استفاده زیاد از گوشی و رایانه

۵-عارضه کیفوز (قوز پشتی) که دارای ارتباط دو طرفه با عارضه سر به جلو ست. 

۶-مشاغلی که دائما باید سرشان باید به سمت پایین و یا جلو باشد 

۷-برخی علل دیگر

شیوع این عارضه در بین برخی مشاغل بسیار بیشتر است از جمله؛ کارمندان، دندانپزشکان، نویسندگان، خبرنگاران، و هر گروهی که مدام ناچار به انداختن سر به سمت پایین یا جلو در طول روز هستند.

پیشگیری و درمان عارضه سر به جلو

برای پیشگیری و درمان این ناهنجاری بهتر است در زندگی روزمره خود این راهکارها را انجام دهید.

اصلاح عادات رفتاری غلط

استفاده از بالش‌های طبی

تحرک و سبک زندگی مناسب

داشتن برنامه ورزشی شامل حرکات اصلاحی

فیزیوتراپی در موارد جدی

تقویت و کشش عضلات گردن که در ادامه به برخی از مهم‌ترین حرکات اصلاحی این ناهنجاری اشاره می‌کنم.

ابتدا باید گفت انجام این تمرینات بسته به میزان ناهنجاری در طول‌روز برای هر شخصی متفاوت است و باید توسط یک مربی متخصص ورزشی یا کارشناس تربیت بدنی نوع حرکات، تعداد حرکات و ست ها و ... برنامه ریزی شود، لکن به ذکر برخی کلیات در این مبحث اکتفا می‌شود: 

حرکت اول کشیدن شانه ها به سمت عقب 

می‌توان روی یک صندلی نشست و مطابق با شکل زیر نسبت به عقب بردن شانه ها اقدام کرد، بهتر است در بخش انتهای حرکت انقباض حداقل بیشت ثانیه حفظ شود و سپس مجددا حرکت را تکرار کرد.

حرکت دوم کشش عضله جناغی چنبری پستانی است که سر و گردن را به سمت چپ و یا راست می‌چرخانیم و سپس آن را به سمت عقب متمایل می‌کنیم و کشش را در حد بیست ثانیه حفظ می‌کنیم.

حرکت سوم 

فشار سر و گردن به سمت عقب

با استفاده از یک حوله که دور سر میگذاریم، سعی در فشار دادن سر و گردن به سمت عقب داریم و در انتهای حرکت، انقباض را حفظ می‌کنیم و سپس مجددا حرکت را تکرار می‌کنیم.

البته حرکات اصلاحی دیگری نیز قابل بیان و اجراست که در مجال این مقاله نمی گنجد اما حرکاتی که برای درمان کیفوز استفاده می‌شود در این عارضه نیز بسیار مورد تاکید است که در جلسه بعدی به مبحث کیفور یا قوز پشتی خواهم پرداخت.

همانطور که ذکر شد برنامه این حرکات بستگی به درجه ناهنجاری در افراد دارد که ما در برنامه ریزی برای مراجعین محترمی که دارای هرگونه ناهنجاری هستند، همواره سعی میکنیم اصول تمرین، و ویژگی فردی افراد را لحاظ کنیم لکن برای افراد با درجه متوسط این ناهنجاری برنامه این حرکات به شکل زیر پیشنهاد می‌شود؛

۱-کشیدن شانه به سمت عقب 

روزی دو مرتبه (مثلا صبح و عصر) 

هر بار چهار ست و هر ست پانزده حرکت (مکث در انتهای حرکت فراموش نشود)  

۲-کشش عضله جناغی چنبری

روزی دو مرتبه ، هر مرتبه سه ست، هر ست هشت کشش (هر کشش حداقل بیست ثانیه حفظ شود، برای هر طرف چپ و راست تکرار به همین منوال است)  

۳-فشار سر و گردم به سمت عقب  

روزی دو مرتبه، هر مرتبه چهار ست، هر ست دوازده حرکت (در انتهای حرکت انقباض حداقل ده ثانیه حفظ شود) 

نکته‌ای که مهم است مقایسه فرد قبل از تمرینات اصلاحی و پس از اتمام دوره است که توسط مربی یا کارشناس باید حداقل ماهی یکبار تغیبرات بررسی شود تا در صورت نیاز برنامه پیشرفته تر یا تمرینات مکمل ارایه گردد. 

تمریناتی که در این نوشتار ذکر شد ساده و ابتدایی و بدون تجهیزات خاصی است و در برخی مراجعین لازم است فرد در باشگاه با تمرینات مقاومتی و یا پیشرفته زیر نظر قرار گیرد. 

همچنین فراموش نکنید که بدن برای حفظ پاسچر خود، نیاز به تعادل عضلانی دارد و در هر برنامه اصلاحی باید این مهم لحاظ شود و گاها برخی ناهنجاری ها به صورت زنجیروار بهم مربوط اند. 

توصیه‌ای نیاز به والدین گرانقدر نونهالان، نوجوانان و جوانان که دارم اینست به جهت استفاده بالای این نسل از تبلت ها و گوشی موبایل برای بازی یا فضای مجازی، شیوع این ناهنجاری را دست کم نگیرند و نسبت به موارد فوق حساس تر باشند تا فرزندان قوی و سالمی به لحاظ بدنی داشته باشند. 

دکتر میثم اللهمرادی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

مربی رسمی فدراسیون جهانی بدنسازی و پرورش اندام IFBB

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | میگرن چیست؟
  • میگرن چیست؟ + فیلم
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!
  • درمان دردهای عضلانی و مفصلی با حرکات اصلاحی ورزشی +تصاویر
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید