Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی دولت با بیان اینکه روحانی آمادگی داشت که با برداشته شدن همه تحریم‌ها در همان نیویورک با سران 5+1 گفت‌وگو کند، گفت: اما ترامپ با نگه داشتن تحریم ها نشان داد عزمی در این زمینه ندارد.

علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود طی سخنانی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک و مقر سازمان ملل متحد، اظهار کرد: آمریکا به گفت‌وگو اشتیاق نشان داده، اما واشنگتن باید بی‌اعتمادی ما به خود را که پس از خروجش از برجام تشدید شده، برطرف کند؛ اما چنین چیزی در رفتار آمریکا دیده نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولیت عدم شکل گیری گفت‌وگو در نیویورک مستقیما با آمریکاست

وی با بیان اینکه روحانی آمادگی داشت که با برداشته شدن همه تحریم‌ها در همان نیویورک با سران 5+1 گفت‌وگو کند، تصریح کرد: اما ترامپ با نگه داشتن تحریم‌ها نشان داد عزمی در این زمینه ندارد. مسئولیت عدم شکل‌گیری گفت‌وگو در نیویورک مستقیما با آمریکاست، اما هر چند که آنان جرات حرکت به سوی اقدام درست را نداشتند، ولی نشان داده‌اند که متوجه واقعیت‌های ایران شده‌اند و فهمیده‌اند که تحریم‌ها اثری بر ایران ندارد.

امیدواریم به زمانی برسیم که هم آمریکا تعقل کند هم اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ایران امیدی به اروپایی‌ها در زمینه برجام دارد، گفت: این مربوط به خود آمریکایی‌هاست و فکر می کنیم که ما مطابق بحثی که مطرح کرده بودیم روند خود را ادامه می دهیم و امیدواریم به زمانی برسیم که هم آمریکا تعقل کند هم اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند.

نرخ خرید تضمینی گندم ۲۲۰۰ تومان در نظر گرفته شد

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره نرخ تضمینی خرید گندم، گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد، نرخ خرید تضمینی گندم ۲۲۰۰ تومان در نظر گرفته شد و متناسب با سایر تورم ها و مسائل اقتصادی کشور چنین رقمی مشخص شد و امیدواریم که کشاورزان ما هم بتوانند متنفع شوند.

ما از ابتدا خواهان پایان جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم

برخی کشورها پیام‌هایی از سوی عربستان برای روحانی آوردند

وی در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز روابط ایران با عربستان، گفت: ما از ابتدا خواهان پایان جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم و الان هم خواهان آتش بس و استقرار صلح در یمن هستیم. اشکال تا کنون از خود عربستان بوده است و این هم درست است که برخی کشورها ‌هایی از سوی عربستان برای روحانی آوردند اما این باید در عمل هم دیده شود و تجاوزات آنان به یمن قطع شود. اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد، صرف نظر از قسمت اول سخنانی که امروز مطرح کردند، ما از بخش دوم استقبال می‌کنیم.

طرح «بیشتر در برابر بیشتر» در چارچوب برجام است

سخنگوی دولت درباره طرح بیشتر در برابر بیشتر که از سوی روحانی در نیویورک مطرح شد، اظهار کرد: هیچ چیزی مانند توان موشکی در آن طرح نیست یا در این طرح به دنبال قطع کمک به کشورهایی که به ما دست نیاز دراز کرده‌اند نیستیم. این طرح در چارچوب برجام است و بیشتر درباره سرعت بخشیدن به انجام تعهدات برجامی از سوی دو طرف است نه چیزی بیش از این.

خنده روحانی،‌ علامت برتری و تسلیم نشدن در برابر فشارهاست

ظاهرا هر کاری آقای روحانی انجام دهد مورد انتقاد برخی قرار می‌گیرد

ربیعی در پاسخ به پرسشی در برابر علت خنده های روحانی در دیدار با نخست وزیر انگلیس، گفت: این خنده ها علامت نشاط و برتری و تسلیم نشدن در برابر فشارهاست که اتفاقا از سوی برخی تندروهای آمریکایی هم مطرح شد. از سوی دیگر برخی در داخل از این خنده ها انتقاد کردند، به هر حال ظاهرا هر کاری آقای روحانی انجام دهد مورد انتقاد برخی قرار می‌گیرد، اگر ایشان اخم می کرد هم باز عده‌ای معترض می شدند ولی موضوع واقعا خیلی پیش پاافتاده تر از این حرف‌هاست و جای این همه بحث ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که منابع حاصل از حذف دهک‌های بالا از دریافت یارانه خرج چه می شود؟ اظهار کرد: سهم تولید و اشتغال و سایر موارد هم در آن هست و بر اساس قانون هدف‌مندی یکی از مواردی که باید این منابع خرج آن شود، مددجویان هستند. شورای مربوط به آن هم به ریاست آقای جهانگیری تشکیل شده و خود مراکز مربوط به این بخش از جامعه هم آن را در موارد مشخص هزینه خواهند کرد.

از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می‌شود

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای جدا کردن درآمد نفت از بودجه جاری کشور، گفت: از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می شود و هر آنچه از این منبع به دست آید خرج تمرکززدایی و اقدامات توسعه‌ای می شود. ما به دنبال اصلاح قانون در این زمینه هستیم. ما الان هزار دستگاه و نه هزار ردیف برنامه داریم که مدیریت چنین حجمی برای مسئولان سخت است به دنبال کاهش دادن آن به صد دستگاه و ردیف هستیم.

وی افزود: ما با ارائه کلیات بودجه امسال با سال آینده به مجلس می‌خواهیم امکان پیش بینی پذیری طرح خود در این رابطه را بالا ببریم. همچنین کوچک سازی دولت با تشکیل کمیته ای پیگیری می شود و دولت با تصمیمات بلند مدتی که دارد پیگیری می کند به نفع دولت آینده هم هست و امکان نظارت را بر دولت نیز بالاتر می برد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره امکان انتخاب مجدد ترامپ و چگونگی مواجه ایران با آن، اظهار کرد: این موضوع داخلی آنهاست و ما میلی به اظهار نظر درباره آن نداریم. امیدواریم که آنان هم از رویه ما پیروی کنند و در موضوعات داخلی سایر کشورها دخالت نکنند.

ساکن خانه پوشالی برای ما خیلی تفاوتی ندارد

ربیعی تاکید کرد: من پیش از این هم گفتم که ساکن خانه پوشالی برای ما خیلی تفاوتی ندارد. ما آمادگی مواجهه با هر شرایطی را داریم. برخی می‌گویند اگر ترامپ دوباره انتخاب شود جنگ را راه می اندازد اما فکر می‌کنم اگر می توانست این کار را همین امروز می کرد، پس چنین امکانی فراهم نیست. حال بهتر است که ما به دنبال رشد و توسعه کشور خود و ایجاد آرامش و امنیت برای مردم باشیم و در عین حال دیپلماسی فعال خود را هم ادامه دهیم و در پی احقاق حقوق ایران در جامعه جهانی باشیم.

ادامه دارد ...

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سخنگوی دولت علی ربیعی عربستان حسن روحانی آمریکا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۳۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش

به گزارش «تابناک» به نقل از سایت حسن روحانی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق از پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست.

حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، راه‌حل مشکلات کشور را مشارکت مردم در همه زمینه‌ها عنوان کرد و گفت: وقتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی به نظر مردم اعتنا نمی‌کنیم، آن‌ها در مسائل اقتصادی و سیاسی حامی ما نخواهند بود. باید مشارکت واقعی در همه زمینه‌ها داشته باشیم. مگر قدرتی غیر از مردم داریم؟

رئیس جمهوری سابق کشورمان، با اشاره به روزهای سخت کشور در ۴۵ سال گذشته، از جنگ تحمیلی هشت ساله تا تحریم‌های هسته‌ای، اظهار داشت: در روزهای سخت، عمده توان ما برای عبور از مشکلات متکی به حضور مردم بود. مردم با حاکمیت همفکری و همکاری و کمک می‌کردند یا خواست حاکمیت را قبول می‌کردند. در جنگ ۸ ساله اگر مردم نمی‌آمدند و اگر بسیج نبود، ما توان آن را نداشتیم در برابر عراق بجنگیم. اگر صنایع وارد نمی‌شدند ما گلوله توپ و خمپاره نداشتیم. فقط با نیروی مسلح، ارتش و سپاه و ژاندارمری مشکلات حل نمی‌شد.

رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشورهای همسایه را بخوریم.

رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با یادآوری وعده‌های مسئولان فعلی به مردم برای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با فساد و راه‌اندازی سریع همه کارگاه‌های تعطیل‌شده اظهار داشت: امروز حتماً آن شرایط ویژه وجود ندارد؛ شرایط فروش نفت هم خیلی فرق کرده است. آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم. در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده درحالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. در ۳۲ ماه دولت یازدهم، قیمت سکه ۱۱ درصد تنزل کرد، نرخ دلار هم در طول ۳ سال اول دولت یازدهم فقط ۹٫۸ درصد افزایش پیدا کرد. در سه سال اول دولت یازدهم رشد پایه پولی ۵۲ درصد بود اما در این ۳۰ ماه اخیر، ۱۰۰ درصد شده است. تورم ۴۳ درصدی در مرداد ۹۲، در انتهای سال ۹۴ به ۸ درصد رسید و تا فصل اول سال ۹۷ هم تک‌رقمی ماند. بدانید که در تاریخ ایران فقط یک بار تورم ۴۰ درصدی در سه سال پشت سر هم را تجربه کردیم؛ آن هم زمان جنگ جهانی دوم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ بود. شاید سال‌هایی تورم ۴۰ تا ۴۹ درصد هم تجربه کردیم اما اینکه سه سال متوالی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تورم بالای ۴۰ درصدی باشد را هرگز در ۸۰ سال اخیر تجربه نکرده بودیم.

روحانی دلیل بهبود شرایط اقتصادی در دولت یازدهم را امیدواری مردم و حمایت آن‌ها از حاکمیت و دولت دانست و افزود: در آن دوره انقلاب دیجیتال تحقق پیدا کرد. استارت‌آپ‌ها در آن ایام شتاب گرفتند. توسعه پهنای باند در فضای مجازی باعث شد مردم راحت شوند و بسیاری از مشاغل در آن بستر شکل بگیرد. امروز فضای مجازی چگونه است؟ در سالی که مقام معظم رهبری به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، برخی سکوهای اقتصاد دیجیتال را می‌خواهند حاکمیتی کنند. بخش خصوصی را قبلاً خصولتی می‌کردند، الان خصومتی می‌کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: وقتی در توزیع قدرت مردم را مشارکت نمی‌دهیم، آن‌ها در اقتصاد هم مشارکت نخواهند کرد. وقتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی به نظر مردم اعتنا نمی‌کنیم، آن‌ها در مسائل اقتصادی و سیاسی حامی ما نخواهند بود. باید مشارکت واقعی در همه زمینه‌ها داشته باشیم. مگر قدرتی غیر از مردم داریم؟ توان هسته‌ای و موشکی جای خود، اتفاقاً رشد اصلی توان هسته‌ای و موشکی در دولت تدبیر و امید رخ داد. مشکل ما ایران‌هراسی و کاهش قدرت بازدارندگی با قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت بود که با حمایت جهانی از پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از سوی ایران و برجام این فضا تغییر کرد. وقتی برجام امضا شد، اولین افرادی که به من تبریک گفتند دوستان منطقه‌ای ما؛ عراق و سوریه و جهاد اسلامی بودند. برجام بازدارندگی ایران را افزایش داد. در آن شرایط که مردم با ما بودند توانستیم مشکلات را حل کنیم و به سمت توسعه و پیشرفت برویم.
هفتمین رئیس‌جمهور ایران، غفلت از امر توسعه کشور را نگران‌کننده دانست و گفت: کشورهای اطراف ما در منطقه به فکر توسعه همه‌جانبه هستند اما متأسفانه عده‌ای در داخل فقط به فکر حفظ قدرت یک جناح اقلیت هستند و حتی به فکر حفظ نظام و کشور هم نیستند. کشور بدون توسعه حفظ نمی‌شود. توسعه هم بدون مشارکت مردم، ورود سرمایه خارجی به داخل و رابطه درست با دنیا امکان‌پذیر نیست. الان طرح‌های عمرانی مهمی که در دوره ما ۶۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته را هم دنبال نمی‌کنند؛ فقط برخی مواردی که ما بیش از ۹۰ درصد پیش برده بودیم را به صورت محدود تکمیل می‌کنند.

روحانی خواستار حفظ کرامت مردم در عرصه اجتماعی در کنار حل مشکلات معیشتی آن‌ها شد و گفت: دو نمونه اصلی حکومت اسلامی، حکومت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) و مولا امیرالمؤمنین(ع) است؛ باید ببینیم در امر به معروف و نهی از منکر سیره آن بزرگان چه بود؟ قرآن در بحث حجاب از نگاه افراد شروع می‌کند. امیرالمؤمنین نه تنها زن بی‌حجابی که از کنار جمع یارانش عبور کرد را تنبیه نکرد بلکه به دیگران گفت چرا به او نگاه می‌کنند؟ باید بررسی کرد که دستگاه‌های فرهنگی و صداوسیما در طول ۴۵ سال گذشته توانستند دین‌داری مردم را بیشتر کنند؟ واقعاً کار پلیس این‌گونه نهی از منکر است و تعلیم این کار را دیده‌اند؟ امروز سر ساخت مسجد دعوا می‌کنند درحالیکه اول باید نمازخوان تربیت کرد، اگر نمازخوان بیشتر شد، آن‌ها خودشان مسجد درست می‌کنند. در مقولات اجتماعی کرامت و حیثیت مردم را باید حفظ کنیم. مگر در انقلاب کسی را به زور باحجاب کردیم؟ وقتی انقلاب شد بسیاری از زنان باحجاب شدند و حتی چادر به سر کردند.

او در پایان از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست. اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم.

دیگر خبرها

  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • گفتگوی سخنگوی دولت با یک دانشجو درباره پیشرفت‌های ایران + فیلم
  • ببینید | زاکانی: آماده همکاری با پلیس در طرح نور هستیم
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • خاطره خنده‌دار غفوریان از اشتباه گرفتنش با اکبر عبدی! (فیلم)
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • سرپرست اسبق استقلال مسافر نیویورک شد