تئاتر کودک مقاومت رها شده است/ در فیلمنامهنویسی صفریم
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۹۴۲۲۵
نشست تخصصی «آینده پژوهی تئاتر دفاع مقدس» پیش از ظهر امروز در سازمان امور سینمایی دفاع مقدس برگزار شد. ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست تخصصی «آینده پژوهی تئاتر دفاع مقدس» با محور بررسی و آسیب شناسی وضعیت گذشته، حال و آینده تئاتر دفاع مقدس پیش از ظهر امروز با حضور با حضور کریم اکبری مبارکه نویسنده و کارگردان تئاتر، منوچهر اکبرلو نویسنده و منتقد تئاتر و ایرج افشاری اصل کارشناس تئاتر مقاومت در سازمان امور سینمایی دفاع مقدس برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این نشست، کریم اکبری مبارکه در تعریف تئاتر مقاومت مختص کودک گفت: دنیای کودکان دنیای رنگ است؛ در دنیای کودکان باید خیلی مراقب بود؛ چراکه ورود به آن، کار به ظاهر سادهای است اما در عمل بسیار سخت است. مهمترین وجه کار کودک تربیتی بودن آن است. در تئاتر کودک نباید مسائلی که مربوط به بزرگسالان است را ناگهان به کودکان حقنه کنیم.
"ذات و بطن نمایش کودک باید واجد مفهوم مقاومت باشد نه اینکه این مفهوم خیلی رو و دمدستی ارائه شود. کودک باید به اقتضای سن خود دوست و دشمن را بشناسد و با تئاتر ارتباط برقرار کند؛ از شخصیتی خوشش بیاید و شخصیت مقابل آن را دوست نداشته باشد. تئاتر مقاومت باید کودکان را آماده دفاع از کشور کند."
وی با بیان مطلب فوق، درباره فراز و فرودهای تئاتر مقاومت مختص کودک از آغاز تاکنون گفت: ما در آغاز، آدمهای خبره و کارشناسی در حوزه تئاتر مقاومت مختص کودک نداشتیم و عمده کارها سلیقهای بود که بعضاً به این فضا آسیب میزد؛ اما به مرور کارها پختهتر شد و متوجه شدیم در هر اثر نمایشی باید یک پیام را به مخاطب کودک انتقال دهیم نه 10 پیام؛ با این وجود از جایی به بعد تئاتر کودک رها شد که این امر عمدتا به دلیل ضعف مدیریت و جابهجایی مکرر مدیران بود. اکنون نسل امروز ما نمیداند بمباران یعنی چه؟ فتح خرمشهر یعنی چه؟ جنگ یعنی چه؟ این نسل باید بداند ایثار به چه معناست.
"وضعیت کنونی ما در حوزه تئاتر مقاومت مختص کودکان مطلوب نیست؛ اساسا کاری نکردهایم که بخواهیم نگران پیامدهای آن باشیم؛ سالن که نداریم؛ تازه پس از 40 سال سالن سرو راه افتاده است. از طرف دیگر در این حوزه نویسنده هم کم داریم. باید به این نکته توجه داشت که نیاز امروز کودکان با هم متفاوت است؛ تمایلات و نیازهای کودکان شمال شهر با کودکان جنوب شهر تفاوت دارد و هرکدام اقتضائات خاص خود را دارند؛ متاسفانه برخی افرادی که به حوزه ساخت نمایشهای دفاع مقدس ورود میکنند، گاهی نمایشهای ضدجنگ میسازند.
اکبری مبارکه با بیان مطلب فوق، تصریح کرد: آینده ما در حد حرف است؛ نگاه و رویکرد مسئولین سازنده عمل است. ما باید سالنی مختص تئاتر کودک مقاومت داشته باشیم؛ از دیگرسو مهمترین عنصر در این حوزه نویسنده است؛ اگر نوشته خوب نباشد، اثر نمایشی دیده نمیشود؛ باید روی نویسندگان حوزه تئاتر کودک مقاومت سرمایهگذاری کنیم و نمایشنامهها از منظر روانشناسی کودک بررسی شود؛ برای تربیت نویسنده خوب باید هزینه کرد. آرزو میکنم تئاتر مقاومت مختص کودک از ریشه درست شود. حق این است که حداقل دو سالن تئاتر دفاع مقدس داشته باشیم. از طرف دیگر باید بررسی شود کسانی که روزی در حوزه تئاتر دفاع مقدس کار کردهاند، اکنون کجا هستند و چه سرنوشتی داشتهاند؟ اگر از این حوزه رفتهاند، دلیل رفتنشان چیست؟
در بخش دیگری از این نشست، منوچهر اکبرلو با اشاره به مفهوم تئاتر کودک گفت: برخی به شکل اغراق شدهای معتقدند که تئاتر کودک با تئاتر بزرگسال هیچ تفاوتی ندارد؛ به اعتقاد من میان آنها تفاوت وجود دارد؛ تئاتر برای کودکان ابزار است نه هدف؛ در تئاتر کودک قبل از هر چیز یک نگاه تربیتی وجود دارد؛ البته منظورم از تربیت، آن نگاه پاستوریزهای که در نهادهایی مثل آموزش و پرورش ارائه میشود نیست؛ هدف نهایی تئاتر کودک پرورش انسانی است که نسبت به جامعهاش احساس تعهد و مسئولیت داشته باشد و به چرخش صحیح چرخهای جامعه کمک کند؛ بنابراین تئاتر کودک ابزار تربیتی است.
"تئاتر کودک باید سرگرمکننده و لذت آفرین باشد؛ تفاوت دیگر تئاتر بزرگسال با تئاتر کودک این است که در تئاتر بزرگسال گروه سنی مشخص نمیشود اما در تئاتر کودک گروه سنی مهم است و موضوعیت پیدا میکند؛ چراکه هر گروه سنی توان ذهنی و ادراکی مشخص و حساسیتهای مقتضی سن خود را دارد."
اکبرلو با بیان مطلب فوق، ادامه داد: تئاتر خوب میتواند باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان شود؛ بسیاری از مشکلات کودکان به دلیل کمبود اعتماد به نفس است. این ویژگی در مضامین مربوط به تئاتر مقاومت مختص کودکان وجود دارد. از طرف دیگر تئاتر کودک و نوجوان باید ناظر به تبیین چراییها نیز باشد؛ درک چرایی برای کودکان و خصوصا نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است که رفع این نیاز نیز در بطن تئاتر مقاومت مختص کودکان وجود دارد؛ ارائه الگوی مناسب برای زندگی آینده نیز ویژگی دیگری است که در دل تئاتر مقاومت وجود دارد؛ امکان بروز احساسات، تقویت حس خودباوری و ارضای حس سازندگی به دلیل ماهیت خلاقانه تئاتر کودک در این نوع تئاتر به چشم میخورد؛ در نهایت تقابل خیر و شر مسئله بسیار مهم دیگری است که در تئاتر مقاومت زمینه طرح آن وجود دارد.
"مضامین موجود در تئاتر مقاومت مختص کودک در آغاز، عمدتا معطوف به خلق مفاهیمی چون اتحاد، دوری از تفرقه و نمایش سلحشوریها و رشادتهای رزمندگان بود؛ پس از پایان جنگ با مضامینی مواجه میشویم که مربوط به انسانهای پس از جنگ است؛ برای مثال حاج کاظم آژانس شیشهای یکی از این انسانها است."
وی با بیان مطلب فوق، گفت: پرسش مهمی که همواره مطرح بوده این است که مفهوم ایثار برای کودکان به چه شکلی باید بیان شود؟ باید به پاسخ این پرسش فکر کنیم که مفاهیمی مثل ایثار را چگونه برای کودکان جا بیندازیم؛ خوشبختانه در رمان و ادبیات جلوتریم اما در نمایشنامهنویسی صفریم و کار خاصی نکردهایم. نکته قابل توجه در ارائه پیام به کودکان این است که باید امر تجریدی به امر ملموس تبدیل شود تا برایشان قابل درک شود؛ ما در این زمینه نظریهپردازی نکردهایم؛ حتی نظریهپردازیهای خارجیها را هم مطالعه نکردهایم؛ اروپاییها در این حوزه خیلی خوب کار کردهاند. جوان نسل امروز ما یاد نگرفته است که درباره جنگ نمایشنامه بنویسد؛ یا ضدجنگ مینویسد یا به سالهای دهه 60 بازمیگردد.
"وضعیت موجود تئاتر مختص کودکان ویژگیهای خوشایند و ناخوشایندی دارد؛ نخستین ویژگی خوشایندش این است که در حال حاضر توجه به تئاتر کودک در جشنوارهها بیشتر و جدیتر شده است. ویژگی ناخوشایندش هم این است که تئاتر مقاومت از بدنه تئاتر جامعه جدا شده است؛ من با جداسازی گونههای تئاتری از یکدیگر مخالفم؛ با مهر زدن به آدمها هم مخالفم؛ این کار، باعث میشود کارگردانان، نویسندگان و بازیگران ما از این عرصه جدا شوند؛ چراکه تعداد کارهای حوزه دفاع مقدس در طول سال کم و عمدتا مناسبتی است و اگر کسی بخواهد تنها در حوزه دفاع مقدس فعالیت کند به دلیل مناسبتی بودن ساخت این نوع آثار، در دیگر ایام سال بیکار خواهد بود."
اکبرلو با تصریح مطلب فوق، یادآور شد: اینکه ما در حوزه مقاومت تئاترهایی را کار کنیم که حائز جذابیت باشد، اتفاق فرخندهای است اما این اتفاق به کندی در حال وقوع است؛ معتقدم سفارشپذیر بودن خوب است اما اگر این سفارش آشکار نباشد، بهتر است؛ چراکه باعث پیش قضاوت میشود؛ در این راستا سازمانهای سفارشدهنده باید به تحقق اهدافشان و نه به ارائه بیلان کاری فکر کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به آینده تئاتر مقاومت مختص کودکان خوشبینم؛ خوشبختانه اکنون بخشی از جوانان ما که ذات تئاتر برایشان جدی است، در حال پرداختن به تئاتر کودکند. حوزه کودک حوزهای زودبازده و سودآور است و شناخت بازارهای جدید در این حوزه ضروری است، چراکه میتواند باعث رونق درآمدزایی شود. پیشنهادم این است که مدیران تئاتر به عرصههای جدید فکر کنند و از کارهای روتین و تکراری اجتناب کنند.
"کوی نیکنامان" از امشب روی صحنه میرودفراخوان دومین جشنواره بینالمللی تئاتر "الف" منتشر شداخبار تئاتر|"کاشف گیج" به تالار هنر آمدجشنواره خانه بهار 99 به تئاتر نگاه ویژهایی داردحسام منظور: تئاتر نیاز به "مدیر انقلابی" دارد/ تئاتر "ورشکسته" و تبدیل به "شورهزار" خواهد شد« چهارشنبه تئاتر» هنر نمایش در شیراز را رونق میدهدعدمشفافیت؛ بیماری متولیان تئاتر ایراننتایج مرحله اول بخش دیگرگونههای اجرایی جشنواره تئاتر "فجر" اعلام شداخبار تئاتر| اجرای "اصل 44 قانون اساسی" در خانۀ هنرمندان و "من" در تالار مولویتئاتر دفاع مقدس باید به یک جریان مستمر تبدیل شودمعجونی: هدف "مونولیو" رونق تئاتر آماتور است/ دولت یارانه را روی بلیط تئاتر اعمال کندانتهای پیام/
R1527/P/S4,40/CT11 واژه های کاربردی مرتبط هفته دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس دفاع مقدس تئاترمنبع: تسنیم
کلیدواژه: هفته دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس دفاع مقدس تئاتر هفته دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس دفاع مقدس تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۴۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را میشناسید؟
کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان؛ پاسخ به ۴۰ پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا» یکی از آن راههای آسانی است که میتوان به کمک آن کودکان را قانع کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، طرح پرسشها و دغدغههای فکری نوجوانان و پاسخ مناسب به آنها از ملزومات تبلیغی است. در کتاب "خداشناسی قرآنی کودکان" به قلم غلامرضا حیدری ابهری ضمن ارائه مباحثی در نحوه پاسخگویی به سؤالات مذهبی کودکان، 40 پرسش درمورد حقیقت، صفات و کارهای خداوند و شناخت جایگاه مقام و مرتبه خدا در ذهن کودکان ذکر شده و به اختصار با استفاده از آیات و روایات به آنها پاسخ داده شده است. مطالب به صورت روان و متناسب با درک و دریافت و زبان کودکان ارائه شده است. فرزانه زینلی نویسنده و فعال فرهنگی یادداشتی بر این کتاب نوشته و برای انتشار در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است که در ادامه میخوانید:
خدا چه شکلیه؟ خدا بچه داره؟ مامانش خدارو دعوا نمیکنه که همیشه بیداره؟! اصلاً خدا کیه؟!
این جور سؤالات را همه ما یا شنیدهایم یا مدتی در کودکی، ذهنمان را مشغول کردهاند. فکرکردن به خدا و بودنش در همه لحظات، برای ذهن کودک ما سخت است؛ کودکی که هنوز دنیا را درست نشناخته، تازه دارد مقدمات زیستن در آن را یاد میگیرد و قواعدش را میشناسد، با تناقضهایی روبرو میشود. همه پرسشهای عجیب و غریب و فلسفی بچهها از همین اختلافهای به ظاهر ساده برایشان شروع میشود و پاسخ این سؤالات برای ما سخت است؛ چون ذهنمان خیلی وقت است که به پذیرفتن عادت کرده و انگار هیچ چیز عجیبی نمیتواند هوشیارش کند.
دفترچه «خاطرات شیطان» دست بچهها افتاددر بین همه مسائلی که برای بچهها سؤال ایجاد میکند، ماهیت خداوند از همه پیچیدهتر است. این موضوع حتی برای بزرگترها هم گاهی جای ابهام دارد چه برسد به کودکی که تازه میخواهد معنای «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ» را درک کند و بفهمد چطور در دنیایی که خودش میخوابد، مادرش میخوابد، حتی پرندهها و گنجشکها هم میخوابند، موجودی وجود دارد که نمیخواد و به خواب احتیاجی هم ندارد؟ یا کودکی که از لحظات غفلت مادرش برای خرابکاریها استفاده میکند و باور دارد کسی او را نمیبیند، چطوری باید درک کند خدا در همه لحظات او حضور دارد و در عین حال، در تمام لحظات مادرش هم حضور دارد؟ بخشی از این پرسشها به سبب شکل نگرفتن تفکر انتزاعی کودک ایجاد میشود و ممکن است با گذر از این دوره و ورود به دوره دوم نوجوانی، حل بشود، اما پاسخ همین سؤالات میتواند جهانبینی کودک را در موضوع خداشناسی شکل بدهد.
پاسخ به بنیادیترین پرسشها درباره خدا
این دست پرسشها برای والدین نگران کننده است؛ از طرفی اینکه نمیتوانند کودکانشان را قانع کنند و در چشم فرزندشان از مقام «همه چیزدانی» تنزل پیدا میکنند، و از طرف دیگر اینکه بالاخره چه پاسخی باید به بچه داد، اضطراب شدید به آنها وارد میکند. یک راهحل این است که از سرخط شروع کنید؛ یعنی ابتدا خودتان مسئله را حل کنید و بعد، متناسب با فهم و درک کودک، آن را برایش شرح بدهید. اما همیشه راهحل آسانتری هم هست!
کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان؛ پاسخ به 40 پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا» یکی از آن راههای آسانی است که میتوان به کمک آن کودکان را قانع کرد. نویسنده در این کتاب، به بنیادیترین پرسشهایی که بین کودکان و نوجوانان مشترک است، پرداخته و به زبان ساده و با تمثیلهایی از زندگی روزمره، آن را برای کودکان قابل درک کرده است. در ابتدای کتاب هم بخشی را برای والدین نوشته و در آن، به لزوم «شنیدن» و چگونگی همدلی با کودکان در پرسشهایشان پرداخته است. غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کتاب، در مقدمه میگوید: «مطالب این کتاب با مطالب کتابهای اعتقادی مرسوم، کاملاً متفاوت است؛ زیرا خداشناسی کودک و نوجوان و پرسشهای او، با خداشناسی بزرگسال و نیازهای فکری این گروه بسیار تفاوت دارد.» نویسنده در بخشهای مختلف این کتاب سعی کرده است با نهایت آرامش، پاسخی قانع کننده برای کودکان آماده کند و حتی میگوید که این پاسخها را ابتدا در اختیار فرزند خودش قرار داده و نظر او را به عنوان یک مخاطب هم سن و سال، پرسیده تا در نهایت، کتاب مناسب حال و هوای کودک و نوجوان باشد.
این کتاب را انتشارات بینالمللی جمال در 140 صفحه منتشر کرده و در کتابنامه رشد آموزش و پرورش نیز معرفی شده است.
انتهای پیام/