Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری آناتولی در روز دوشنبه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی مقاله‌ای در ارتباط با قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار و ستون نویس واشنگتن پست در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، تاکید کرد که اقدامات ترکیه جهت روشن کردن ابعاد این جنایت در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت. 

او تصریح کرد: قتل جمال خاشقچی در کنار ابعاد انسانی آن، به دلیل سوء استفاده از اصل مصونیت‌ دیپلماتیک نگران‌کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معتقدیم که عدالت در این باره از طریق برگزاری دادگاه‌های ملی و بین‌المللی اجرا خواهد شد. 

اردوغان تاکید کرد: متعهد می‌شوم که ترکیه در روزهای آینده نیز به تلاش خود جهت روشن شدن ابعاد جنایت خاشقچی ادامه خواهد داد. 

رئیس جمهور ترکیه با اعلام اینکه عدم شفافیت در مدیریت روند دادرسی، برگزاری جلسات دادگاه در پشت درهای بسته و ادعای آزادی غیررسمی مظنونین، علاوه بر ایجاد ناامیدواری در برآورده شدن انتظارات جامعه جهانی، به اعتبار عربستان سعودی نیز لطمه خواهد زد، افزود: ما به عنوان دوست و هم پیمان عربستان سعودی خواهان چنین امری نیستیم. 

اردوغان در پایان مقاله خود نوشت: جلوگیری از تکرار چنین جرمی (قتل جمال خاشقچی) در سراسر دنیا هم به نفع ترکیه و هم به نفع بشریت خواهد بود. تلاش برای مجازات عاملان راهی برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث خواهد بود. این وعده ما به خانواده خاشقچی است.

ولیعهد عربستان: خود را مسئول قتل خاشقچی می دانم

همزمان با اظهارات رئیس جمهور ترکیه، ولیعهد عربستان سعودی گفت که وی دستور قتل جمال خاشقچی را نداده است، اما به عنوان ولیعهد این کشور خود را مسئول می داند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با برنامه «60 دقیقه» شبکه تلویزیونی پی.بی.اس آمریکا که هفته گذشته ضبط شده و امروز دوشنبه منتشر شد، در ارتباط با قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار و ستون نویس واشنگتن پست در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول گفت: وی دستور قتل خاشقچی را نداده اما به عنوان ولیعهد کشورش خود را مسئول می داند.

وی افزود: تحقیقات حال حاضر ادامه داشته و پس از به پایان رسیدن آن، هر کسی در کدام سطحی نباشد، بدون استثنا محاکمه خواهد شد.

او ادامه داد: این یک اشتباه بود اما باید تمامی تدابیر برای جلوگیری از وقوع چنین چیزی در آینده را اتخاذ کنم.

بن سلمان در پاسخ به سوال آیا قتل خاشقچی و جنگ در یمن در روابط ریاض با واشنگتن خدشه وارد کرده است، تصریح کرد: روابط ما قوی است و باید بسیار تلاش کنیم تا مشکلات ایجاد نشود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه "فاکس نیوز" آمریکا در رابطه با اصرارش بر ادامه پیگیری موضوع قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی الاصل اظهار داشت: مگر طرف اول ما در این موضوع آمریکاست؟ مخاطب این موضوع عربستان سعودی است چون عاملان آن در عربستان سعودی هستند.

وی تصریح کرد: تمامی صداهای ضبط شده را مقامات عربستانی گوش کرده‌اند، من با جناب پادشاه در این رابطه صحبت کردم. با ولیعهد نیز دو بار در همین خصوص گفتگو کردم و آنها گفتند که «عاملان آن مجازات خواهند شد» اما متاسفانه بعد از گذشت یک سال هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقضایی طی گزارش در ماه جولای گذشته عربستان سعودی را مسئول قتل جمال خاشقچی دانست.

بر اساس این گزارش، مدارکی وجود دارد که طبق آن مسئولین سعودی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد این کشور باید مورد بازجویی قرار بگیرند.

گفتنی است جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌ پست دوم ماه اکتبر 2018 به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد.

ریاض در تاریخ 20 اکتبر قتل خاشقچی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تأیید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقچی بعد از "درگیری" با چند نفر در داخل کنسولگری "فوت" کرده و 18 شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

دادستانی کل استانبول ترکیه 31 اکتبر سال گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقچی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ قبلی خفه و کشته شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان جمال خاشقجی عربستان سعودی محمد بن سلمان استانبول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۴۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد

اظهارات رجب طیب اردوغان در سخنرانی روز جمعه در پنجمین کنفرانس سالانه اتحادیه پارلمانی قدس در استانبول، در مورد تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیان شد.

اردوغان خاطرنشان کرد: اتحادیه نمایندگان قدس به واسطه فعالیت‌های خود در همه زمینه‌ها به صدا و روح مسئله فلسطین در سطح جهانی تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گوشه و کنار قدس شریف آثاری از نیاکان قهرمان ما وجود دارد که ۴۰۰ سال به شهر مقدس خدمت کردند و هیچکس نمی‌تواند آن را پاک کند. هیچ‌کس نمی‌تواند از ما انتظار داشته باشد که در قبال نسل‌کشی برادران فلسطینی‌مان که ۲۰۳ روز به تنهایی مقاومت کرده‌اند، سکوت کنیم.»

اردوغان با بیان اینکه اسرائیل به تدریج هویت بیت المقدس باستانی را از بین می‌برد و نقض حرمت مسجد الاقصی، قبله اول مسلمانان را تشدید می‌کند، تصریح کرد: طرز فکر کسانی که با کشتن همتایان غزه‌ای خود، تولد فرزندان خود را جشن می‌گیرند، به این معناست که آنها ارتباط با اساسی‌ترین ارزش‌های انسانی ندارند..»

وی با تاکید بر اینکه ترکیه همچنان حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کند، تصریح کرد: ترکیه تنها کشوری است که برای ۵۴ محصول محدودیت تجاری بر اسرائیل اعمال می‌کند.

دولت آمریکا همچنین به دلیل حمایت بی قید و شرط نظامی و دیپلماتیک از اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفت. او گفت که با این کار به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه راه حل.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد