Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا   سعید کریمی روز دوشنبه در جلسه شورای عشایری و کوچ پاییزه عشایر شهرستان پلدختر اظهار داشت: شهرستان پلدختر ۸۸۶ خانوار عشایری دارد و یکهزار خانوار عشایری از استان‌های دیگر و شهرستان های همجوار نیز در این شهرستان مستقر می شوند.
وی افزود: استان لرستان به خاطر وجود مواهب خدادادی و پتانسیل های بالقوه مانند مراتع ییلاقی و قشلاقی و تنوع اقلیم و اکولوژیکی جهت امرار معاش و عشایر مناسب ،در طول تاریخ محل کوچ عشایر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی در گذشته جمعیت مردم استان لرستان خود عشایری بوده و کوچ می کردند و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران ،جامعه عشایری لرستان در قالب ۱۴  ایل و ۱۵ طایفه مستقل ۱/۵ میلیون واحد دامی دارند که ۱۲ هزار تن گوشت قرمز معادل ۲۵ درصد پروتئین استان و ۲۹ هزار تن شیر تولید می کنند.

مدیرکل امور عشایر استان لرستان گفت: عشایر استان لرستان بیش از هزار تن پشم ، ۱۸ تن عسل ۱۷ تن روغن حیوانی در سال تولید و حدود ۶۳۰ تن پرورش ماهی در مالکیت خود دارند که در ۸۵ هزار هکتار اراضی استان از دیم و آبی تولید دارند و ۳۰۱ هکتارباغ دارند.
 وی افزود :هر سیاه چادر عشایری به مثابه یک کارگاه تولیدی به انواع محصولات لبنی و پروتئینی، یک پاسگاه حفاظتی و امنیتی برای محیط زیست و منابع طبیعی و مرزهای کشور محسوب می شود.
 کریمی خاطرنشان کرد :کل تولیدات عشایر در استان ۱۳۰ هزار تن در بخش زراعی و باغی و  دام و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده در کشور دارد.
مدیر کل امور عشایر استان لرستان با بیان اینکه جامعه مولد عشایر نیاز به حمایت دارد گفت: طرح معادلات مطالعات جامعه و ساماندهی کوچک و استان طرح عملیات اجرایی اسکان عشایر و طرح جایگزین سوخت فسیلی به جای سوخت نباتی در ساعت استان لرستان از وظایف و خدمات به جامعه عشایری است ارائه پشتیبانی به کوچندگان از طریق از دیگر خدمات و عشایر و وظیفه امور عشایر ارائه این خدمات و همچنین بهسازی فعالیت امور تولید و ساماندهی تشکل های عشایری که اتحادیه شرکت‌های تعاونی عشایری باید این خدمات را ساماندهی کند .
کریمی یادآور شد: سال گذشته از ۱۶ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی از محل نفت و گاز ،سرمایه ملی و استانی و سرمایه های استانی با ارزش افزوده ملی و استانی مربوط به عشایر مبلغ هفت میلیارد تومان تخصیص یافته است که با هزینه این مبلغ ۱۳۹ پروژه در استان اجرایی شده است.
 وی افزود: این اعتبارات در مرمت و احداث راه های عشایری سایت های اسکان احداث جایگاه سوخت نفت و گاز استخر و کانال کشاورزی حمل آب و سوخت سیار برای اشاره به هزینه شده است .
وی به اعتبارات سال ۹۸ برای عشایر استان اشاره کرد و افزود: امسال اعتبارات عشایر رشد چشمگیری داشته و به ۴۴ میلیارد تومان رسیده که در نظر است ۱۷ درصد آن با اجرای ۱۰۰  پروژه در مناطق شهری استان تخصیص پیدا کند. مدیر کل امور عشایر استان لرستان گفت: سال گذشته در مجموع ۱۷ میلیارد تومان از بانک کشاورزی تسهیلات بانکی و عشایر پرداخت شده و در سال ۹۸ نیز این مبلغ به ۲۸ میلیارد تومان رسیده که به تشکل های عشایری پرداخت شده است و از ۲۷ هزار نفر در مناطق عشایری استان تحت پوشش پوشش بیمه اجتماعی و ۴۲ هزار راس دام عشایر نیز بیمه شدند.
 کریمی یادآور شد: با توجه به اینکه کوچه عشایر تا به شرایط اقلیمی و آب و هوایی از تاریخ خاصی ندارد و هر زمانی که شرایط کوچه ییلاقی و قشلاقی ایجاد شود کوچ آغاز می شود.
 وی افزود :از دستگاه های اجرایی شهرستان پلدختر خواست کمک کنند تا عشایر، کوچ آسان و راحتی داشته باشند و کمترین زیان ها و خسارات در مسیر کوچه اتفاق بیفتد.
 مدیرکل امور عشایر استان، نیروی انتظامی ،مهمترین دستگاه است که تامین، امنیت اتراقگاه های عشایری را به عهده دارد و به پاسگاه هایی که در مسیر عشایر هستند اطلاع‌رسانی و اکیپ‌های سیار در این راستا راه اندازی شود.
 وی افزود: همچنین از دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان خواست تیم‌های پزشکی اعم از ماما  و بهورز جهت ارائه خدمات بهداشتی در مناطق عشایری مستقر سازند و به درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت واقع در مسیر کوچ موضوع را اطلاع دهند و دامپزشک دام عشایر را واکسینه کند .
کریمی یادآور شد:راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به تامین وسایل نقلیه برای جابجایی عشایر از ییلاق به قشلاق و نصب علائم کوچ در مسیر و نظارت بر کنترل آن اقدام کند.
وی افزود: با توجه به اینکه سال گذشته عشایر وریان مله پلدختر،معلم نداشتند اداره آموزش و پرورش نسبت به تامین معلم در مناطق عشایری شهرستان توجه ویژه داشته باشد.
مدیر کل امور عشایر استان گفت: انتظار می‌رود آب و فاضلاب روستایی هزینه مصرف آب را از عشایر دریافت نکند و صندوق بیمه عشایر در صورت بروز اتفاقات احتمالی برای عشایر و دام آنها بر اثر تصادف به موقع تیم ارزیاب به محل اعزام کند.
کریمی افزود: بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات بانکی مشکل ضمانت آنها را حل کند.
  ۷۲۷۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کوچ عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۹۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛ تالابهای یازدگانه شهرستان در سه منطقه ی تنگ فنی ، ولیعصر و جایدر قرار دارند.
این تالاب ها زیستگاه بیش از ۳۵ نوع انواع پرنده مهاجر در فصول سال هستند.
 همچنبن در این تالاب ها امکانات  تفریحی  و رفاهی ایجاد شده است. 
 در شهرستان پلدختر  ۲۲۰ اثر  طبیعی و تاریخی وجود دارد.



کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بانک‌ها پرداخت تسهیلات برای عشایر را تسهیل‌ کنند
  • عشایر لرستان سالانه ۱۷ تن روغن حیوانی تولید می‌کنند
  • خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های مناطق عشایری
  • روایت خبرنگار صداوسیمای لرستان از کوچ عشایر
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • تشکیل ستاد مدیریت بحران در سازمان امور عشایر
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • وارد آمدن خسارت به ۱۰۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایری استان ایلام
  • رعدوبرق، جان دام‌های عشایری را در فارس گرفت
  • خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی بارش‌های سیلابی به حوزه عشایری ایلام