Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@09:00:30 GMT

گردشگری شهری سایبانی برای آفتاب سالمندی

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۰۹۳۰

گردشگری شهری سایبانی برای آفتاب سالمندی

طبقه خلاق از مفاهیم کلیدی توسعه است که در علم اقتصاد و مسایل مدیریت شهری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و شناسایی نیازهای مخاطبان با توجه به عواملی چون جمعیت نیز از دیگر چالش‌های پیش روی مدیران و متولیان امور شهری محسوب می‌شود.

جمع دو مفهوم طبقه خلاق و نیاز مخاطب، مدیران شهری را به هویتی گوهربار و  ناب سالمندانی هدایت می‌کند که هدایت سلامت آنان با برنامه‌ریزی‌های مدون، مستمر، می توانند گامی در مسیر نشاط آفرینی و دستیابی به توسعه اجتماعی محسوب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گردشگری شهری نوع بسیار مهمی از گردشگری در جهان است که شناسایی نیاز مخاطب و عوامل جمعیت‌شناسی، با توجه به افزایش آمار سالمندان جامعه ایران، سیطره اهمیتش را بسیار وسیع‌تر از گذشته می‌کند.

کاهش آسیب‌های ناشی از سالمندی به کاهش هزینه‌های درمانی منتج می‌شود که این امر یکی از مهمترین دلیل مدعای بهبود شرایط مذکور است. وضعیت انفجاری رشد جمعیت سالمندان در کشور و به تبع آن در استان سمنان، خیل عظیمی از این قشر را به عنوان عنصر ثابت مخاطبان با نیازمندی‌های ویژه بدل کرده است.   

ظرفیت‌های گردشگری موجود در شهرهای مختلف ایران و استان سمنان آن چنان قابل توجه است که می‌توان در برنامه‌ریزی‌های روزانه برای سالمندان از آن استفاده بهینه کرد که تحقق این امر بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به همراه دارد.
 

گردشگری شهری سبب کاهش افسردگی سالمندان می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان سمنان روز سه‌شنبه به مناسبت روزجهانی سالمندان با اشاره به اهمیت داشتن برنامه‌ریزی روزانه برای سالمندان، به ایرنا می‌گوید: افراد سالمند در خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند، اما راه‌های بسیاری برای جلوگیری از این امر وجود دارد که گشت و گذار در شهر یکی از این راه‌ها محسوب می‌شود.

علیرضا ایزدپور ادامه داد: ایجاد شرایط شاد برای فرد سالمند به منظور لذت بردن از زندگی یکی از این راه‌ها است که گشت و گذار در شهر به این مساله کمک می‌کند.

وی گفت: بازدید از فضاهای آزاد، اماکن تاریخی و گردشی می‌تواند به سالمندان برای گذراندان بهتر این دوران کمک کند، وقتی بدن یک سالمند فعال باشد، افسردگی هم از او دور می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اهمیت داشتن برنامه‌ریزی منظم روزانه از سوی نهادهای مربوطه به منظور گردشگری شهری سالمندان، گفت: داشتن برنامه‌هایی برای سالمندان به منظور گردش در شهر توسط نهادهای مربوطه بسیار لازم و ضروری است.

ایزدپور تاکید کرد: بازدید سالمندان از اماکن تاریخی، مذهبی و گردشی شهر و ارتباط با دوست‌هایی هم سن و سال که بهتر می‌توانند آن ها را درک کنند، تقویت روحیه و روابط اجتماعی سالمندان را به همراه دارد.

سمنان زودتر از کشور به استقبال سالمندی می‌رود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه این استان زودتر از نقاط دیگر کشور به حوزه سالمندی رسیده است، گفت: بررسی حوزه سالمندی در استان یک موضوع مهم است.

به گفته دانایی، سالمندی نشان از کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و افزایش امید به زندگی است و نوعی فرصت تلقی می‌شود، اما از لحاظ افزایش بیماری‌های واگیر و غیرواگیر تهدید محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری‌ها در سنین سالمندی تصاعدی افزایش می‌یابد و این در حالی است که در این سنین شیوع بیماری شدت کمتر و افزایش خطی دارد، ابراز داشت: به نظر می سد برای جلوگیری از بروز مشکل مربوط به سالمندان در حوزه‌های مختلف مانند بهداشت و درمان باید برنامه جامع در استان سمنان تدوین شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: مطالعه برنامه جامع سالمندی کشورهایی که با پدیده سالمندی مواجه شدند نقش مؤثری در تدوین برنامه کاربردی برای رفع مشکلات مختلف حوزه سالمندی مانند مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد.

وی اضافه کرد: برخی کشورهای اروپایی و کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند ژاپن و کره به حوزه سالمندی وارد شدند، مطالعه و الگوبرداری از برنامه‌های این کشورها با توجه به شرایط و فرهنگ کشور نقش مؤثر در تدوین برنامه موفق جامع سالمندی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تاکید کرد: مسئولان استان باید در ارتباط با ایجاد برنامه‌های منظم برای سالمندان از بروز آسیب‌های این دوران جلوگیری کنند که یکی از این برنامه‌ها گردش در شهر است.

۱۰ درصد جمعیت استان سمنان بالای ۶۰ سال سن دارند

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت استان بالای ۶۰ سال دارند، گفت: از جمعیت ۷۰۲ نفری در استان سمنان، ۷۰ هزار نفر بالای ۶۰ سال سن دارند و سالمند محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مواجه شدن با پدیده سالمندی نشان از وضعیت خوب در زمینه بهداشت و درمان و به تبع آن افزایش امید به زندگی در جامعه است، بیان کرد: راهبرد بهزیستی در حوزه سالمندی با توجه به آموزه‌های دینی و فرهنگی جامعه، ماندن سالمند در کنار خانواده است و برای تحقق این راهبرد، خدمات بهداشتی و رفاهی به سالمندان در خانه نیز ارائه می شود.

ایزدپور با تاکید بر اینکه فضای شهری متناسب با سالمندان باید ایجاد شود، گفت: پنج مرکز روزانه و چهار مرکز شبانه روزی نگهداری سالمندان در استان سمنان وجود دارد.


دستگاه‌های مرتبط به گردشگری شهری سالمندان توجه کنند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان، با بیان این که نگهداری سالمندان در محیط خانه موجب بهبود وضعیت جسمی و تقویت روحیه آن‌ها می‌شود، گفت: نگهداری سالمندان در محیط خانواده به حفظ هویت سالمندان کمک می‌کند و خانوادها نیز باید به تفریحات این قشر توجه داشته باشند.

حبیب الله خجسته پور با اشاره به اینکه گردشگری در شهر سبب سرگرمی و نشاط سالمندان می‌شود، افزود: تفریح و سرگرمی سالمندان مانند دیگر اعضای خانواده از اهمیت ویژه در حفظ سلامت روح و جسم آنان برخوردار است.

وی بر توجه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه به گردشگری شهری سالمندان تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه نگهداری سالمندان در کنار فرزندان، کودکان و خانواده احساس شور و نشاط را به سالمند القا می‌کند، گفت: خانواده نیز باید برنامه‌های لازم را برای گذران اوقات سالمندان در بیرون از منزل و بازدید از اماکن تاریخی و زیارتی داشته باشند.

رسانه‌ها به گردشگری شهری سالمندان بپردازند

خجسته‌پور ابراز داشت: رسانه‌ها با آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم، نقش مهمی را در ارتقای فرهنگ تکریم سالمندان در جامعه ایفا می‌کنند و باید در زمینه گردشگری شهری سالمندان بیش از پیش تلاش کنند.

وی ادامه داد: سالمندان کوله‌باری از تجربه دارند و باید در عرصه‌های مختلف به طور خاص در محیط‌های اداری از تجربه‌های گرانمایه این افراد بهره برد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: سالمندان با اندوخته سال ها تجربه غنیمتی برای توسعه استان و کشور هستند.

وی با بیان این که برپایی خانه های امید برای بازنشستگان کشوری و لشکری و ارائه خدمات بهداشتی، حمایتی و درمانی از جمله اقدامات انجام شده برای جامعه سالمندی است، یادآور شد: بخشی از خدمات در قالب کانون های بازنشستگی به سالمندان ارائه می‌شود که گردشگری شهری یکی از برنامه‌های این کانون است.

خجسته پور با بیان این که متولی اصلی سالمندان سازمان بهزیستی است، تصریح کرد: با توجه به جایگاهی که افراد سالمند در جامعه و خانواده دارند باید به سالمندان ارج نهاده شود و همه سازمان‌های خدماتی و حمایتی مرتبط با قشر سالمند در رفع نیاز سالمندان تلاش کنند.

برگزاری ۴۴ باغ‌گشت در سمنان

مدیر امور گردشگری شهرداری سمنان نیز از باغ گشت‌های سالمندان سمنانی خبر داد و گفت: ۴۰ باغ گشت برای شهروندان شهر سمنان به ویژه سالمندان برگزار شده است.

محمود رضا دارایی، هدف از برگزاری این گشت و گذار در باغ‌های شهر را شناساندن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری به شهروندان شهر اخلاق عنوان و تاکید کرد: ایجاد نشاط اجتماعی، سلامت جسمی و روحی سالمندان و رونق اقتصادی مردم شهر از دیگر اهداف برگزاری این گردشگری شهری است.

وی خاطر نشان کرد: این برنامه با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، صندوق بازنشستگی کشوری استان و انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی سمنان برگزار می‌شود.

ارتقای سلامت سالمندان با بازدید از جاذبه‌های طبیعی

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان نیز اظهار داشت: شهرداری سمنان بر لزوم شناساندن هر چه بیشتر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر سمنان با اولویت شهروندان شهر اخلاق و به ویژه سالمندان تاکید دارد.

عباس بابایی ادامه داد: بازدید از این جاذبه‌ها و اماکن، ارتقای سلامت جسمی و  افزایش روحیه افراد و سالمندان را به همراه دارد.

وی افزود: پیاده‌روی‌های خانوادگی در مسیرهای از پیش تعیین شده که پیاده روی در آن برای سالمندان و معلولان مشکل‌ساز نباشد، گامی به سوی توسعه جایگاه ویژه سمنان در برنامه‌های توسعه گردشگری با مشارکت مردم است و سبب ایجاد نشاط و سلامتی افراد نیز می‌شود.

سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.

۷۳۵۹/۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سالمندی سمنان روز جهانی سالمندان سازمان بهزیستی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۰۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس راه‌اندازی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمد عرب با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به ظهور فناوری‌های دیجیتال، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان به ضرورت دیجیتالی‌سازی کسب‌وکارشان پی برده‌اند و در همین راستا برگزاری دوره دیجیتال بازاریابی از برنامه‌ها و اولویت‌های توسعه پایدار در روستای تاریخی اصفهک است.

به گفته وی برگزاری دوره‌های دیجیتال بازاریابی در اصفهک در نهایت منجر به این شد تا تعدادی از جوانان و علاقه‌مندان این روستا با همکاری مرکز رشد و فناوری اقدام به راه‌اندازی آنلاین شاپ یا فروشگاه مجازی  کنند که با استقبال خوبی مواجه شد.

عرب خاطرنشان کرد: فعالیت‌های انجام شده در زمینه گردشگری در روستای اصفهک، سازگاری کامل با اهداف و برنامه‌های زیست محیطی دارد و فعالان گردشگری و صنایع دستی و مردم روستا بر این موضوع تأکید دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس تصریح کرد: اقامتگاه‌های بومگردی به طور کامل در این مسیر قدم بر می‌دارند و تولید زباله کم، بازیافت زباله و استفاده از موادی که تجدیدپذیر هستند و آسیب کمی به محیط زیست می‌زنند از اولویت‌ها و برنامه بومگردی در اصفهک است.  

انتهای پیام/251/

دیگر خبرها

  • طرح «نذر سلامت» در استان سمنان برگزار می‌شود
  • جشنواره گردشگری جاده ابریشم سمنان برگزار می‌شود
  • اوقات شرعی نوزدهم اردیبهشت در سمنان
  • سمنان میزبان جشنواره «تاسکا» شد
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • بافت‌های فرسوده شهری، فرصتی برای توسعه گردشگری
  • برگزاری جشن کارگری شهرداری سمنان با نام «سپاس کارگر»
  • اوقات شرعی هفدهم اردیبهشت در سمنان
  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان