Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر علیرضا شریفی یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نظام آموزشی دانشگاه‌های کشور گفت: پیش از انقلاب، وظیفه دستگاه تعلیم‌وتربیت در آموزش‌وپرورش و همچنین آموزش عالی، تربیت نیروی انسانی بود، بنابراین مباحث علمی و آموزشی برای ادارات و سازمان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی، سیستم آموزشی بر پایه آموزش‌محوری بنا نهاده شد، در واقع نسل اول نظام آموزشی دانشگاه‌ها انتقال دانش را در اولویت کاری خود قرار داده و محوریت انتقال دانش در آموزش عالی برگرفته از روش آموزش و پرورش بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش گفت: نسل دوم آموزشی دانشگاه بعد از جنگ تحمیلی و اوایل دهه 70 بر محوریت پژوهش ایجاد شد، در این دوره کشور در شرایط توسعه اقتصادی قرار گرفت و دلیل این سیاست‌گذاری در سیستم آموزش عالی کشور نیز گسست ارتباط با کشورهای پیشرفته و دانشگاه‌های توسعه‌یافته دنیا بود.

شریفی یزدی ادامه داد: در این دوره بسیاری از دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، استادان و اعضای هیئت علمی‌ به سمت سیستم پژوهشی روی آوردند. خروجی این رویکرد در نظام آموزشی، شکل‌گیری کارخانه بزرگی از مقالات پژوهشی بود، در واقع این مقالات تدوین شده در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها هیچ ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی با حوزه‌های خدمات، صنعت، کشاورزی و غیره نداشت.

وی با بیان اینکه سیستم نظام آموزش عالی در نسل سوم با نام کارآفرینی همراه و همسو شده بود گفت: به دلیل اینکه دهه 80 اقتصاد کشور با توسعه صنعت همراه شده و از وضعیت مطلوب‌تری نسبت به گذشته برخوردار بود مقوله کارآفرینی در کشور اهمیت ویژه‌ای یافت.

به گفته شریفی یزدی؛ دانشگاه در این حوزه نسبت به سایر سازمان‌ها و نهادها نقش پررنگ‌تری ایفا کرد، همین امر سبب شد تا ادبیات دانشگاه در نسل سوم خود بعد از انقلاب اسلامی، نسبت به دو دهه گذشته کاملاً تغییر کند؛ اما نظام آموزش عالی در سومین مسیر خود مانند دو رویکرد پیشین یعنی محوریت انتقال آموزش و ارائه مقالات پژوهشی با شکست روبه رو می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش تصریح کرد: نسل چهارم با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، با کارآفرینی و فضای فرصت‌سازی، خلاقیت و پیشرو بودن در امر اشتغال‌زایی همراه شد، اما طولی نکشید که این رویکرد نظام آموزش عالی نیز با شکست روبه رو شد.

پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی اظهار کرد: نظام آموزش عالی در 40 سال اخیر براساس سیاست‌های مختلف، هر دهه آموزشی را با توجه به نیازهای موجود کشور نام‌گذاری و در سراسر دانشگاه‌ها این سیاست آموزشی را پیاده‌سازی کرده؛ اما در هر دوره با شکست روبه رو شده است.

وی عنوان کرد: زمانی‌که مسئولان یا متولیان امر، موضوع نظام آموزش عالی را به صورت ریشه‌ای و بنیادین برطرف نکنند همچنان پایه و اساس آموزش عالی کشور بر محوریت آموزش‌محوری حرکت می‌کند.

به گفته شریفی؛ سیاست‌های کلان دانشگاه‌ها سبب شده تا استادان فعالیت‌های خود را در خدمت صنعت، کشاورزی و نظام‌های کلان مدیریتی و اقتصادی قرار ندهند و همچنان با الگوهای سنتی یعنی آموزش‌محوری به روند کار خود ادامه داده و نودانشجویان را مانند نسل‌های گذشته تربیت کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش بیان کرد: ساختار اجرایی وزارت علوم هنوز نتوانسته برای ارتقای استادان، ارتباطی بین دانشگاه و صنعت به‌وجود آورد تا به کارهای عملیاتی و تحقیقاتی منتهی شود؛ اما این موضوع در ساختار وزارت علوم حائز اهمیت نیست. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها، مؤسسات کشاورزی، صنعتی و خدماتی برای ورود به محیط آموزشی دانشگاه‌ها احساس نیاز یا اعتماد نمی‌کنند، در واقع سیستم تکنوکرات جامعه ایران و بورکراسی سنگین اداره وزارت علوم مانعی شده تا اساتید و مجموعه‌های خدماتی و صنعتی را نسبت به این امر دلسرد کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده خانواده در پایان گفت: تعامل با دانشگاه‌های پیشرفته دنیا و تبادل اطلاعات بین استاد و دانشجو و برگزاری نشست‌های مختلف برای انتقال دانش روز دنیا برای بهبود و ارتقای سیستم نظام آموزشی کشور، مطالعه دقیق در راستای نیازهای واقعی جامعه باید شناخته شود و میزان پتانسیل دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد تا این چرخه معیوب آموزشی از بین برود و نظام آموزشی جنبه آموزشی و کاربردی پیدا کند.

انتهای پیام/

176 / 320 عضو هیئت علمی پژوهشکده خانواده دکتر علیرضا شریفی یزدی سیستم نظام آموزشی نظام آموزش عالی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سیستم نظام آموزشی نظام آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۱۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد

به گزارش قدس خراسان، سید امیر شوشتری روز یکشنبه در نشست خبری در آستانه هفته گرامیداشت مقام معلم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پنج هزار نفر از این تعداد بازماندگان از تحصیل سال گذشته هستند که به صورت تکراری در آمار اعلام شده اند.

وی با بیان اینکه شمار دانش آموزان اتباع خارجی استان خراسان رضوی ۷۰ هزار نفر است، بیان کرد: علاوه بر این سه هزار نفر از دانش آموزان اتباع خارجی نیز در مدارس خودگردان مشغول تحصیل هستند که این مدارس زیر پوشش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار ندارند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: بیشترین شمار دانش آموزان با حدود ۹۰ درصد را دانش آموزان افغان تشکیل می‌دهند و اتباع عراقی و سوری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال هفته معلم تحت عنوان «همه مدیون تو هستیم» اعلام شده است، گفت: در قالب برگزاری آزمون‌های استخدامی مختلف برای سال تحصیلی آینده ۱۰ هزار و ۲۰۸معلم جدید در استان جذب می‌شوند که با استفاده از معلمان قراردادی این شمار به ۱۲ هزارو ۶۸۹ نفر افزایش می‌یابد، بنابراین در سال تحصیلی آینده کمبود معلم نخواهیم داشت.

شوشتری در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه بندی معلمان در خراسان رضوی نیز گفت: کلیه اعتراضات در این زمینه رسیدگی شده است و احکام لازم برای معلمان استان صادر شد.

به گفته وی، کلیه معلمانی که احکام آنان تا پایان اسفند ماه پارسال صادر شده است، معوقات را دریافت کردند.

تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی در خراسان رضوی

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی نیز گفت: در سال گذشته ۳۰۱ پروژه آموزشی با تعداد هزار و ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۵۰ درصد افزایش دارد.

جاسم حسین پور افزود: سال گذشته پنج استخر دانش آموزی تحویل آموزش و پرورش استان شد و امسال نیز چهار استخر دیگر تحویل و برای چهار استخر جدید نیز تامین اعتبار انجام شده است.

وی اظهار کرد: پیش بینی احداث پنج هزار کلاس درس از محل تحقق مولدسازی از مهمترین اقدامات انجام شده خراسان رضوی در این زمینه است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته بنیاد علوی ۱۰۵ کلاس، بنیاد برکت ۱۷۷ کلاس، کمیساریای عالی ۴۰ کلاس، سازمان مسوولیت‌های اجتماعی ۷۰ کلاس و خیرین ۵۰۰ کلاس درس را در این استان ساختند.

وی اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در کشور پنج و ۲ دهم متر مربع است، در حالی که این رقم در خراسان رضوی چهار و سه دهم متر مربع است.

حسین پور با بیان اینکه خراسان رضوی جزو استان‌های پرجمعیت دانش آموزی کشور است، گفت: هر چه جمعیت دانش آموزی بیشتر باشد، سرانه فضای آموزشی نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: سال گذشته این اداره کل سه هزار میلیارد ریال جهت تجهیز هنرستان‌ها و نمازخانه‌های مدارس استان هزینه کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه ها مغایر قانون نیست
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • روی «کیفیت بخشی به نظام آموزشی» و «تقویت مدارس دولتی» تمرکز داریم
  • نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبه‌رو است
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • هوشمندسازی ۴۰۰ کلاس درس در بردسکن
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد