Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@18:31:17 GMT

جمشید آموزگار چگونه به نخست‌وزیری رسید؟

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۲۷۳۳

جمشید آموزگار چگونه به نخست‌وزیری رسید؟

یادآوری کنم که در اصل عده‌ای از وزیران کابینه امیرعباس هویدا مورد عنایت رئیس‌جمهوری امریکا بوده و به‌طور محرمانه با مقامات این کشور رابطه پنهانی داشتند که مقدمات برکناری هویدا و نخست‌وزیری دکتر آموزگار را فراهم آوردند و رئیس‌جمهوری امریکا در دیدار با شاه به او توصیه کرد جمشید آموزگار گزینه مناسبی برای پست نخست‌وزیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد بلوری
روزنامه نگار پیشکسوت
قسمت چهاردهم/ شاه هم در بازگشت از امریکا به کشور هویدا را برکنار کرد و آموزگار یکی از مهره‌های مورد اعتماد امریکا را بر مسند او نشاند.
در حقیقت یکی - دو ماه پیش از این، جمع وزیران طرفدار ایالات متحده در محفل مخفی عیش و عشرت شبانه‌شان که به‌طور پنهانی در یکی از باغ‌های دورافتاده گلندوک لواسانات برپا بود، جمشید آموزگار را برای نخست‌وزیری در نظر گرفتند که یکی از این وزیران ضمن سفر به امریکا در دیدار محرمانه‌ای با جان.اف.کندی رئیس‌جمهوری ایالات متحده تصمیم خود را در انتخاب نخست‌وزیر جدید با او در میان گذاشتند. ---
بزم پنهانی شبانه کابینه هویدا ماهی یکبار و با حضور رفیقه‌های مورد اعتمادشان در خلوت آن باغ برگزار می‌شد که حضار علاوه بر عیش و نوش و باده‌گساری به مسائل محرمانه‌ درباره سیاست نیز می‌پرداختند.
به‌ گزارش یکی از مأموران ساواک، رفیقه‌های یکی - دو تن از وزیران در این بزم شبانه شرکت می‌کردند. این دو دختر جوان، در حقیقت از گروه دخترانی بودند که تحت تعلیم ساواک با حضور در مجالس و محافل مختلف اعتماد وزیران و نمایندگان مجلس را جلب می‌کردند و پس از ورود به زندگی خصوصی‌شان از آنها جاسوسی می‌کردند و در اختیار مأموران ساواک قرار می‌دادند تا پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم و محرمانه آن را در اختیار شاه قرار دهند. اطلاعات مربوط به جایگزینی آموزگار به جای هویدا هم از طریق همین معشوقه‌ها به دست آمده بود.
زنان جوان و دخترانی که برای دلربایی از مقامات و چهره‌های سیاسی یا گروه‌های مخالف رژیم انتخاب می‌شدند، از طرف مربیان عضو ساواک آموزش‌های متفاوتی می‌دیدند.
دسته اول زنان و دختران جوان که به‌عنوان رفیقه‌های مقامات ارشد کشور در نظر گرفته می‌شدند اغلب به استخدام خاص ساواک در می‌آمدند و هر ماه حقوق و مزایایی دریافت می‌کردند. اینگونه زنان و دختران به‌عنوان خبرنگار یا در چهره‌های مختلف اجتماعی، در مجالس و محافل هنری و اجتماعی حاضر می‌شدند و مأموریت می‌یافتند با مردان سیاست آشنا شوند و به زندگی خصوصی وزیران و دیگر چهره‌های مطرح سیاسی نفوذ کنند تا اطلاعات از محافل شبانه آنان برای ساواک به‌دست بیاورند. دسته دوم زنان جوانی بودند که از طرف ساواک مأمور می‌شدند با کشاندن مخالفان سرسخت رژیم به اتاق خواب و تهیه عکس و فیلم، آنها را در جامعه رسوا کنند.
در دهه‌های چهل و پنجاه که در روزنامه کیهان فعالیت داشتم هرازگاهی عکس‌هایی از این نوع به دست‌مان می‌رسید.    شناسایی یک ساواکی در روزنامه کیهان   ساواک همچنین در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف مأموران مخفی داشت تا کارکنان منتقد از شاه و ارکان رژیم را شناسایی کند.
یک روز دکتر مصباح‌زاده مدیر روزنامه کیهان من را به دفترش خواست و گفت: تو دبیر سرویس حوادث هستی و چندبار قاتلان را شناسایی و به کارآگاهان جنایی معرفی کرده‌ای. حالا از تو می‌خواهم ضمن تحقیق، مأمور مخفی ساواک را در مؤسسه کیهان شناسایی کنی تا بچه‌ها در گفت‌وگوهای خصوصی‌شان مراقب حضور او در جمع‌شان باشند.
یک هفته پس از این دستور بود که به دیدن مدیر روزنامه رفتم و با هیجان خاصی گفتم: -‌ آقای دکتر بالاخره توانستم مأمور ساواک را در تحریریه کیهان شناسایی کنم. همین فرد است که با گزارش‌هایش به ساواک باعث احضار چند نفر از خبرنگاران‌مان به خانه شماره 10 شده است.
«توضیح اینکه خانه شماره 10 شعبه‌ای از ساواک بود که در آن بازپرسان امنیتی به احضار و بازجویی از خبرنگاران می‌پرداختند» مدیر روزنامه به‌خاطر شناسایی مأمور ساواک در تحریریه کیهان تشویقم کرد و دو سکه طلا به‌عنوان «دست‌خوش» به من داد و مشغول کارش شد. چند لحظه بعد سربلند کرد و پرسید: چرا ایستاده‌‌ای؟ با تعجب گفتم: آقای دکتر چرا دستور نمی‌دهید از روزنامه اخراجش کنند؟
دکتر لبخندی معنی دار زد و گفت: حالا که خبرچین ساواک را شناسایی کرده‌اید چرا از روزنامه بیرونش کنیم. کم عقلی نکن پسر با اخراج‌اش، مأموری دیگر می‌فرستند که نمی‌شناسید اما حالا که خبرچین ساواک را شناسایی کرده‌ای فقط سعی کنید در حضورش حرفی درباره رژیم نزنید. اینجوری بهتر نیست؟

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۲۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه نخست روزنامه‌های هرمزگان ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ نیم صفحه نخست امروز روزنامه‌های هرمزگان به شرح زیر است:

 

دیگر خبرها

  • ۴ دهه زندگی مهدی نصیری؛ از کیهان تا بی‌بی‌سی
  • صفحه نخست روزنامه‌های قم دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • صفحه نخست روزنامه ها‌ی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه‌- دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه‌ها - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • عصبانیت کیهان از ارسال کمک‌های مردمی به حساب عبدالحمید
  • صفحه نخست روزنامه ها‌ی یکشنبه ۱۶ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه‌های هرمزگان ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صفحه نخست روزنامه‌ها- یکشنبه۱۶ اردیبهشت