Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:43:48 GMT

آیین پوش‌کشی حسینیه حوض‌بازو بافق برگزار شد

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۲۷۳۴

آیین پوش‌کشی حسینیه حوض‌بازو بافق برگزار شد

لیلا رنجبر روز سه‌شنبه در گفت و گو  با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این حسینیه که در قدیم رو باز بوده و اکنون هم به همین سبک و شمایل باقی مانده است هنگام عزاداری محرم و صفر در مراسمی با چادر مخصوص مسقف می شود که این آیین قدیمی پوش‌کشی نام دارد.

وی افزود: هرساله در ایام عزاداری، پوش‌کشی حسینیه‌ها انجام می‌شود و عزاداری در حسینیه "حوض بازو" از دهه اول صفر آغاز می‌شود و تا اربعین و آخر این ماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول فرهنگی و گردشگری شهرستان با بیان اینکه مردم ولایتمدار شهر شور و شعور حسینی بافق از دهه اول صفر تا اربعین با احیا سنت‌ها برای اباعبدالله‌الحسین (ع) و اسیران دشت کربلا  و شهیدان آخر صفر عزاداری می کنند افزود :آداب و سنن و همچنین تجهیزات عزاداری این شهرستان نسل به نسل به یادگار گذاشته شده است به گونه‌ای که حفظ و صیانت از آن سرلوحه کار دست‌اندرکاران هیات‌های عزاداری است..

 رنجبر وجود بیش از ۱۵ حسینیه تاریخی در شهر بافق را یاد آور شد و بیان کرد: آیین ۵۰ساله پوش کشی حسینه حوض بازو این شهر که قدمت آن به زمان قاجار بر می گردد، حدود ۵۰سال است که مراسم روضه خوانی برای اباعبدالله الحسین علیه السلام پس از آیین پوش کشی در این حسینیه برپاست.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق اضافه کرد: این حسینیه در ایام سوگواری محرم پذیرای روضه‌ خوانان بافق بوده و در میان اهالی منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخورداراست و اینک برای عزاداری‌های ماه صفر و استقبال از گردشگران مذهبی آماده شده است.

این مسئول تصریح کرد: این در حالی است که سطح مقطع حسینیه به شکل ۴ ضلعی و ورودی و خروجی آن نیز در یک جهت بوده که حیاط مرکزی آن دارای ۱۰ صفه دور تا دور آن واقع شده و بنایی که سقف ۲ صفه آن به شکل گنبدی و بقیه به صورت محرابی ساخته شده به طوری که طول هر صفه چهار متر و ارتفاع آن‌ پنج متر است.

رنجبر افزود: بیشتر مصالح به کار رفته در این بنا قاجاری، خشت و گل است و در نمای بیرونی صفه‌ها تزیینات زیبای آجرکاری به صورت حصیری دیده می‌شود.

وی تصریح کرد:  حسینیه حوض بازو در گذشته‌های دور توسط فردی سید ساخته شده و به علت اینکه با زوربازوی خود در آب انبار حسینیه فعالیت می کرده اسم حسینیه را "حوض بازو" گذاشته اند.

به گفته وی : این بنای تاریخی به شماره ۱۴۵۲۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

۸۰ هیات مذهبی در شهرستان بافق فعالیت می‌کند که ۱۰ هیات روستایی و بقیه شهری است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

۷۵۴۳/ ۶۱۹۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هیأت عزاداری بافق امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۲۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) برگزار می‌شود

مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) در حسنیه اعظم امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، مسئول هیئت غریب مدینه با اشاره به این خبر گفت: همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) مراسم عزاداری با حضور عاشقان اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.

قاسم حسن زاده با اشاره به جزئیات این مراسم گفت: شیخ مهدی حسن آبادی سخنران این مراسم خواهد بود و در ادامه سیدرضا تحویلدار و محمدرضا ناصری به مرثیه سرای خواهند پرداخت.

وی افزود: این مراسم امشب از ساعت 20:30 در حسنیه اعظم امام حسن مجتبی(ع) واقع در میدان انقلاب امیرکلا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه دامغان برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • عزاداری سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در بجنورد برگزار شد
  • آیین گرامیداشت مقام پیشوای ششم شیعیان در شیراز برگزار شد
  • عزاداری و دسته‌روی سالروز شهادت امام صادق(ع) در قروه برگزار شد
  • آیین های عزاداری سالروز شهادت «صادق آل محمد» در گیلان برپا است
  • ‌مداحی حاج مهدی رسولی در سالروز شهادت امام ‌صادق(ع) + فیلم
  • برپایی آیین های عزاداری شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در مازندران
  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) برگزار می‌شود
  • آیین تکریم آیت الله موسوی جزایری با حضور شیوخ طوایف عراق و خوزستان برگزار شد