Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@11:28:03 GMT

به داد خلیج‌فارس برسید!

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۲۸۷۴

به داد خلیج‌فارس برسید!

رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر عنوان کرد: به عنوان یکی از مهمترین شاهراه‌های دریایی دنیا، یک منطقه دریایی ویژه و به شدت در معرض آسیب اعلام شده، با توجه به ورود حجم زیادی از پسماندها و پساب های خانگی و صنعتی وضعیت آلودگی خلیج فارس بحرانی است.

به گزارش ایسنا، خلیج فارس از اکوسیستم های کلان و دارای غنا و تنوع زیستی ارزشمندی است که هر گونه تغییر در شرایط زیستگاهی این اکوسیستم آسیب ها و خسارت های غیرقابل جبرانی را به آن وارد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلودگی های نفتی ناشی از حوادث، یا نشت و تخلیه مشتقات نفتی در خلیج فارس یکی از هزاران منابع مختلف و آلاینده های تهدیدکننده است که محیط زیست خلیج فارس را مورد هجوم قرار داده است.

به دلیل شرایط اقلیمی ویژه بسیار آسیب پذیر خلیج فارس، ورود کمترین آلاینده به داخل دریا اثرات مخربی بر سلامت آبزیان و موجودات آن دارد. خلیج فارس محل حمل و نقل جهانی نفت است که این موضوع باعث بر جای ماندن لکه های نفتی بسیاری از نفت کش ها در آبهای خلیج فارس و بروز تاثیرات نامطلوب بر محیط زیست این منطقه شده است.

دکتر مریم قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه در نقاط مختلف شهر بوشهر، ورودی های فاضلاب به دریا انجام می شود و این امر موجب آلوده شدن آبزیان و مخاطرات زیست محیطی برای آن مناطق می شود، افزود: شهرهای دیگر استان نیز با این مشکلات مواجه هستند. برای نمونه عسلویه که از بی نظیرترین مناطقی است که دارای تنوع زیست دریایی است، و بزرگترین جنگل حرا استان، و همچنین اکوسیستم مرجانی در آن‌جا قرار گرفته؛ اما متاسفانه پساب های خروجی در این منطقه و آلودگی های تأسیسات نفتی، باعث شده که این اکوسیستم های مهم در معرض خطر باشند.

وی افزود: خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین شاهراه‌های اصلی دنیا و به عنوان یک منطقه دریایی ویژه و به شدت در معرض آسیب اعلام شده، با مخاطرات و معضلات زیادی روبرو است؛ صید بی رویه، کاهش شدید ذخایر آبزیان، قاچاق گونه های در معرض انقراض، ورود پسماندهای خانگی و صنعتی، آلودگی های نفتی، تخریب سواحل، نابودی زیستگاه های ساحلی، ورود زباله های دریایی و... از مخاطراتی است که خلیج فارس را تهدید می کند.

وضعیت آلودگی خلیج‌فارس بحرانی است

رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر اظهار کرد: با توجه به ورود حجم زیادی از پسماندها و پساب های خانگی و صنعتی وضعیت آلودگی خلیج فارس بحرانی است و این امر موجب کاهش تعداد آبزیان شده و شغل سنتی مردم یعنی ماهیگیری را با تهدید مواجه کرده، که شهر بوشهر نیز از این قضیه مستثنی نیست.

قائمی خاطرنشان کرد: مطالعاتی که ما در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در اکوسیستم های حرّای استان داشتیم نشان داد که PH آب در اکوسیستم های نای‌بند که نزدیک به تأسیسات نفتی است نسبت به جنگل های حرای مل‌گنزه و بردستان که با این تاسیسات فاصله بیشتری دارند، کاهش پیدا کرده بود یعنیPH  به سمت اسیدی شدن کاهش یافته بود، که این مسئله می تواند زنگ خطری باشد، چون یکی از معضلاتی که آلودگی های نفتی و گازهای گلخانه ای ایجاد می کنند، کاهش PH ها و اسیدی شدن آب دریاست. اسیدی شدن آب دریا باعث از بین رفتن گونه هایی که دارای اسکلت کربناتی هستند، مثل مرجان ها و بسیاری از سخت پوستان خواهد شد، بنابراین این مسئله توجه ویژه به این منطقه و رعایت ملاحظات زیست محیطی را می طلبد.

این کارشناس و عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی گفت: یکی دیگر از معضلاتی که کشورهای حوزه خلیج فارس دارند، استفاده از آب شیرین کن ها بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی است. به این دلیل که پساب های خروجی آب شیرین کن ها، می توانند شوری آب دریا را ۱۰ تا ۲۰ درصد و دمای آب را ۷ تا ۸ درجه -در منطقه- افزایش دهند. بنابراین نیاز است برای استفاده از آب شیرین کن ها حتما ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: مسئله دیگر ساخت جزایر مصنوعی هست که توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می شود. این مسئله مشکلات گوناگونی ایجاد می کند، علاوه بر انقراض نسل آبزیان و مرجان ها در سواحل این کشورها، آلودگی هایی که ایجاد می کنند و باعث کدورت آب می شود از مسائلی است که این جزایر مسکونی به وجود می آورد.

مریم قائمی خاطرنشان کرد: در مجموع با توجه به شرایط ویژه جغرافیایی و نیمه بسته بودن خلیج فارس، توده های آب در خلیج فارس دارای حرکات ضعیفی هستند که جهت حرکتشان در خلاف عقربه های ساعت است و زمان زیادی طول می کشد تا آب های خلیج فارس از طریق تنگه هرمز تعویض شوند و این زمان ممکن است، ۳ تا ۵ سال طول بکشد، این مسئله حساسیت بالای این منطقه را نشان می دهد که آثار مخرب فعالیت های صنعتی و آلودگی هایی که به این منطقه حساس وارد می شود چقدر می تواند تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خلیج فارس عسلویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۲۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایتخت زیست‌محیطی آسیا مرهون تلاش پاکبانان است

محمدحسن اسدی در آیین تقدیر و تجلیل از پاکبانان سطح منطقه ۷ شهرداری شیراز گفت: عشق، محبت و دوستی در دل پاکبانان موج می‌زند و با تلاش خود توانسته‌اند شهر شیراز را به‌عنوان تمیزترین شهر کشور، شهر پایتخت زیست‌محیطی آسیا و شهری که در یک سال حتی یک روز آلودگی هم نداشته شناخته شود، تبدیل کنند.

او ضمن تشکر از یاوران پای‌کار شهرداری منطقه ۷ شیراز که پیش‌قدم هستند، بیان کرد: این منطقه از مناطق کم برخوردار است، اما طی چند ماه گذشته شهرداری شیراز، بزرگراه سرلشکر شهید استوار را به بهره‌برداری رسانید و دو تقاطع شهید استوار ـ نصر شرقی و شهید استوار -خلیج‌فارس نیز کلنگ‌زنی شد که قول دادیم طی ۱۵ ماه آینده به بهره‌برداری و افتتاح برسانیم و قطعاً امسال و سال‌های آینده شاهد اتفاقات خوبی در این منطقه خواهیم بود.

اسدی با بیان اینکه پاکبانان از زحمتکش‌ترین قشر شهرداری هستند، گفت: ما فصل جدیدی در شورای اسلامی شهر و شهرداری شروع می‌کنیم و آن‌هم توجه بیشتر به شما پاکبانان است و مسوولان مناطق با استفاده از ظرفیت قانون، برای همه پاکبانان برنامه‌های مختلف شود.

علی امینی، شهردار منطقه ۷ شیراز نیز گفت: سال گذشته پروژه‌های متعدد و بزرگ در منطقه ۷ افتتاح و کلنگ زنی شد که در سال ۱۴۰۳ حتماً می‌توانیم این پروژه‌ها را تقدیم شهروندان در منطقه کنیم که نشان‌دهنده همت شورا و شهردار است. اگر پاکبانان و کارگران نبودند، شهر به زیبایی خود نمی‌رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تأسیس بانک ذخایر دریایی ایران به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • پایتخت زیست‌محیطی آسیا مرهون تلاش پاکبانان است
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد