Web Analytics Made Easy - Statcounter

در اغلب عزاداری ها و به ویژه در  مراسم سینه زنی و نوحه خوانی از حسین جان استفاده می شود. البته وی می گفت که هر دو آنها لازم است و حقیقت هم همین است؛ اما تقابل این دو نوع تخاطب مرا به یاد دو محور عقل و احساس ، دل و و دماغ، شور و شعور و مانند آن انداخت که واقعا هر دو لازم است اما اگر به هر یک به تنهایی تمسک جسته شود کمیت دین ودینداری لنگ می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه در اربعین حسینی حماسه ای جاویدان در سطح جهانی درست می شود که چشم جهانیان را خیره می کند آیا با عقل است و یا با احساس و یا هر دو؟

هر کس به خوبی می داند که اگر جمعیتی بیست میلیونی از امام پیروی کنند و امام حسین را امام و پیشوا بدانند آیا امکان دارد که این ملت و یا ملت ها تحت سلطه باشند؟ فرق نمی کند چه سلطه خارجی باشد و یا داخلی و یا خرافات. همه این ها سلطه اند. زیرا پیامبری که جد حسین(ع) است به زبان علی (ع) در نهج البلاغه، آمد تا گنجینه های عقول را بشکافد و یا به تعبیر قرآن غل ها  و زنجیرهای نهاده شده بر عقل و فکر مردم را بردارد (اعراف، و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم).

انصافاً حماسه حسینی بی نظیر است و این وعده الهی است که این چنین مردم را بسیج می کند و این تعبیر گفتار زینب است که «والله لاتمحوا ذکرنا» به خدا (ای یزید) یاد ما را از صفحه دلها محو نخواهی کرد! اما هرگز نباید این شور و هیجان و اقبال مردم، ما را از دیدن عیوب کار غافل کند.

و عجیب تر میهمان نوازی ملتی جنگ زده و از گرفتاری داعش بیرون آمده با همه تبلیغات منفی امریکایی – سعودی است. امید که فقط برای این چند روز نباشد.

بدیهی است احساسات و شور حالتی را به وجود می آورد که ضمن دلدادگی و نزدیکی چه بسا موجی را ایجاد کند که بهره برداری از آن برای هر نیک اندیش و یا بداندیش هموار باشد. بنابراین اگر این شور با شعور همراه نباشد و فقط احساس باشد ممکن است خطرآفرین هم باشد که قطعاً مورد نظر امام نیست.

همیشه نمایش قدرت خوب است روزهایی در سال ارتش ها علاوه بر مانورهای دائمی خود در شهر و  در برابر دوربین ها رژه می روند تا هم خودی احساس غرور کند و هم دشمن حساب کار خود را داشته باشد. این راهپیمایی ها بزرگترین پشتوانه برای آن رژه ها هستند و اگر آنها حرفی از اقتدار می زنند به اتکای این راهپیمایی هاست.

اما سخن در هدایت این راه پیمایی هاست. اگر چه دولت ها موظف به خدمات رسانی به آنها هستند ولی در آن نقشی ندارند و نباید داشته باشند؛ مگر آنکه خود ملتها خواستار آن باشند. این راهپیمایی ها مردمی است و ابراز ارادت به حسین بن علی آزاده ترین مرد دنیا و پاسدار شرف و عزت انسانی است در برابر ستمکاران. بنابراین هیچ گروهی نمی تواند از آن بهره برداری سیاسی کند؛ ولی اگر سیاستی منطبق با اهداف حسین بن علی باشد می تواند احساس غرور کند که مدافعانی این چنینی در صحنه دارد.

بزرگ ترین شعار حسن بن علی این بود که هیهات منا الذله! آیا این راهپیمایان و طرفدران آنها می دانند که با چه ابزار و نهاده هایی دارند از حسین حمایت، و یا برای او عزاداری می کنند ؟ دولت ها هم همینطور!

اگر به لحاظ ظاهر نگاهی به سر و وضع خود بیندازند و به لباسهایی که پوشیده اند و مرکبی که زیر پایشان هست و از نظر باطن اهدافی که در سر می پرورانند و طرح و برنامه هایی که در زندگی دارند و به معیشتی که تدارک می کنند، و میزان وابستگی ای که به کشورهای دیگر، علیرغم توانمندی خود دارند، می توانند بفهمند که تا چه میزان در لشکر حسین و در پیروی از آرمان او حضور دارند.

راهپیمایی اربعین واقعا حماسه است؛ حماسه مردمی که حدود بیست میلیون یا بیشتر انسان از زن و مرد و پیر و جوان و حتی خردسال با پای پیاده و با تحمل همه نوع سختی و بدون اینکه سر وصدائی از کسی در بیاید و یا درگیری ایجاد شود می روند و با شوق و دلدادگی بر می گردند، کاری است کارستان و معجزه و یا شبه معجزه. آنهائی که در تدارک یک جلسه کوچک با هزینه های هنگفت به زحمت عده ای را دور هم جمع می کنند اهمیت و سختی این کار را می دانند.

البته این مراسم نمایشگاه فرهنگ هم هست؛ فرهنگ ملت ها. بعضی از شرکت کنندگان از بی مبالاتی بعضی ایرانیان سخن می گفتند که با اسراف کار در غذا خوردن و یا بی دقتی در نظافت و ریختن آشغال و یا عدم مرتب کردن جای خود که در آن خوابیده اند شرمساری ملی به وجود آورده اند که باید با آموزش اصلاح شود و نیز خُلف وعده دولت ایران و یا عدم دقتش در پرداخت دینار وعده داده شده در سال گذشته که مزید بر بی نظمی شده بود.

 من که خود توفیق حضور در چنین راهپیمایی را تا کنون نداشته ام ولی گزارش حال آن توسط شرکت کنندگان خود گواه عظمت این راهپیمایی است. تنها ایرادی که مخالفان به آن دارند این است که نکند فقط احساسات باشد. و البته و صد البته احساسات هم لازم است اما کافی نیست و باید با معرفت توأم باشد.

در زیارت نامه ها و دعاها همواره بحث عرفان مطرح بوده است. «عارفاً به حقهم» در اغلب دعاها هست و این باید سرلوحه برنامه های شرکت کنندگان پس از راهپیمایی باشد. عارفان به حسین به قول مرحوم شریعتی یا حسینی اند و یا زینبی وگر نه یزیدی اند.

کد خبر 1305718

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اربعین پیاده روی اربعین محرم کربلا عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۲۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع استان در سال جاری، گفت: خدای متعال شما را برای مهم‌ترین مساله زندگی دعوت کرده است تا حاجیان ما سرمایه‌های معنوی جامعه و برکات زندگی ما باشند.

وی اضافه کرد: روحانیت معظم، اساتید بزرگوار و روحانیون کاروان با دنیایی از تجربه در خدمت این همایش بزرگ و معنوی هستند، بنابراین اولین کار این است که آموزش‌ها و کلاس‌ها را جدی بگیرید، سؤال‌هایتان را بپرسید و خودتان را از نظر شناخت و معرفت نسبت به کاری‌که می‌خواهید انجام دهید تقویت کنید، حتی اگر لازم شد قبل از اینکه از ایران حرکت کنید، از کتاب‌ها و جزوه‌های موجود بهره‌مند شوید.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی با بیان اینکه برای زائران باید نماز جماعت و حضور در مساجد مهم باشد، ادامه داد: شما اکنون می‌خواهید به مرکز مساجد عالم بروید، اگر به نماز، نماز جماعت، احکام نماز، کیفیت نماز، معنا و مفهوم نماز توجه کنید، اینها همه به معنای زمینه‌سازی و مهیا شدن برای حج است.

وی ادامه داد: در عصر غیبت باید ببینیم نایب امام عصر راجع به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها چه می‌گوید؟ راجع به کشور‌های اسلامی و مسلمانان و وظیفه ما در حمایت از محرومین و مستضعفین چه می‌گوید؟ ما در حمایت از مردم مظلوم غزه، فلسطین و یمن و حتی حمایت از مستضعفان غیرمسلمان وظیفه داریم، پس گوش ما باید به امام و رهبرمان باشد و فرمایشات نایب امام زمان را با گوش جان بشنویم.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت 
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی