Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد، مساله در لبنان بسیار پیچیده است و توازن داخلی لبنانی – لبنانی گاهی اوقات وضعیت خاصی را بر طرف‌های عربی تحمیل می‌کند، زیرا عرب تمایل ندارد تشدید درگیری در خاک لبنان را مشاهده کند، درگیری‌ای که یا به تکرار تجربه جنگ داخلی ۱۹۷۵ – ۱۹۷۶ یا تکرار تجربه ۲۰۰۸ یعنی زمانی که بیروت به دست یک تیم واحد؛ حزب‌الله افتاد، منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت، مسائل و موضوع گاه فراتر از حمایت اقتصادی و تاثیر آن بر تحولات موجود است، در واقع موضوع اصلی ایدئولوژی است و اکثر اوقات ایدئولوژی با کمک‌های اقتصادی یا حمایت مالی به دست نمی‌آید.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون "چگونگی مقابله با حزب‌الله لبنان" گفت: نمی‌خواهم در مورد موضوع داخلی لبنان صحبت کنم. حزب‌الله هم جزئی از دولت لبنان است. نمی‌خواهم به موضوعی با این حساسیت بپردازم، زیرا این مساله به لبنانی‌ها و ارتباطشان با حزب‌الله مربوط می‌شود. زیرا یک طرف طیف گسترده‌ای از مردم لبنان هستند و در طرف دیگر مصوبه اتحادیه عرب درباره این حزب نیز وجود دارد و این مساله دولت لبنان را مجبور می‌کند مشخصا در این خصوص احتیاط کند.

ابوالغیط در خصوص دست دادن خود با ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در جریان نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: این اقدام به این معنی نیست که درها به روی دمشق برای بازگشت به اتحادیه عرب باز است. این اولین بار نبود که با هیئت سوری سلام و احوال پرسی داشتیم، چرا که در سال ۲۰۱۸ نیز او را به صورت اتفاقی دیدم و به او سلام کردم، امسال نیز در حال رفتن به سمت آسانسور بودم که دیدم به همراه معاون خود ایستاده است و با یکدیگر احوال پرسی کردیم. او دوست قدیمی است و هنگامی که وزیر خارجه مصر بودم، او وزیر خارجه سوریه بود و هنگامی که نماینده دائم مصر در سازمان ملل بودم، او سفیر سوریه در واشنگتن بود و دائما به نیویورک می‌آمد و با یکدیگر دیدار می‌کردیم. چه با عرب‌ها در دیدگاه و نظر اختلاف داشته باشم و چه نداشته باشم، پیوند خود را با همه آنها حفظ می‌کنم.

وی ادامه داد: اراده جمعی عربی هنوز برای حل و فصل مشکل با نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه فراهم نشده است، برخی از طرف‌های عربی می‌پرسند، چه زمانی سوریه به اتحادیه عرب بازمی‌گردد و باید این کار صورت بگیرد. این سوال را اساسا عراق و گاهی لبنان مطرح می‌کند و پاسخ نیز دائما این بوده است که هنوز مسائل موجود اجازه این کار را نمی‌دهند. این اظهارنظر در میان کشورهای عربی همچنان وجود دارد هر چند که برخی کشورهای عربی روابط خود را با دمشق مجددا برقرار کرده و سفارت‌خانه‌های خود را با سوریه باز کرده‌اند اما اراده جمعی عربی هنوز به نتیجه نرسیده است که اعلام کند، مشکلی با دولت سوریه ندارد. در نتیجه اگر دمشق تمایل دارد به اتحادیه عرب بازگردد، ما از این کشور برای بازگشت دعوت می‌کنیم. شرط اصلی بازگشت این است که "سوریه جدید" که هزینه‌های بازسازی آن بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است تحت کنترل هم‌پیمانانش نباشد.

از سوی دیگر، ابوالغیط در خصوص تحقیقاتی که در حال حاضر درباره حملات به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو انجام می‌شود، نیز گفت، اطمینان دارد که به زودی حقیقت آشکار می‌شود. وی تاکید کرد، مسؤول این حملات و محل پرتاب موشک‌ها و پهپادها مشخص خواهد شد و پس از آن نهادهای ذی‌ربط از جمله شورای امنیت اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

دبیرکل اتحادیه عرب با بیان اینکه ملت عرب نمی‌توانند سلطه رژیم صهیونیستی بر فلسطین تاریخی را بپذیرند، گفت: چیزی درباره طرح معامله قرن دولت آمریکا نمی‌دانم، اما هرگونه حل و فصل درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطین باید سیاسی- اقتصادی – اجتماعی باشد و تنها نباید بعد اقتصادی داشته باشد.

وی درباره عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل تاکید کرد: هرگز این اتفاق نخواهد افتاد، من در تمام محافل بین‌المللی و در نشست‌ها گفته‌ام این اوهام است که کسی تصور کند اعراب مساله فلسطین را رها کنند اعراب به حمایت فلسطینی‌ها پایبند هستند و امکان ندارد قبول کنند اسرائیل بر فلسطین تاریخی مسلط شود و حقوق آنها را از بین ببرد. این هرگز اتفاق نمی‌افتد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دبیرکل اتحادیه عرب طرح معامله قرن بازگشت دمشق به اتحادیه عرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۳۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود

دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.

به گزارش ایسنا، بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در این جشنواره شرکت کردند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد که اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود.

در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدری از عمان، مرتضی التمیمی از عراق، اشرف شبانه از مصر، هیلانه عطاالله از سوریه و مطران العیاشی از عربستان سعودی و مرتضی آل کثیر از ایران به چشم می خورد.

بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از سوریه با ۳۷، ایران و عراق با ۲۵، لبنان با ۱۷ هستند، کشورهای یمن، مصر و تونس دیگر کشورهایی هستند که مشارکت خوبی در این جشنواره داشته اند.

هیئت داوران شامل اساتید ثامر الوندی از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان به دبیری استاد ثلمر الوندی به صحت سنجی و داوری خواهند پرداخت.

قرار است از ۶ برگزیده جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت(۸ و ۹ می) در شهر بصره عراق تقدیر به عمل آید.

شایان ذکر است نخستین جشنواره بین المللی شعر عربی با عنوان طوفان القوافی با همکاری مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • حل مشکلات تولیدکنندگان کشتارگاه اقلید نیازمند اراده مسوولان است
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه