Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته محمد فرجود در حال حاضر، شاید اصلی ترین جلوه هوشمندسازی شهر تهران از دیدگاه شهروندان را بتوان در کنترل هوشمند طرح ترافیک و محدوده کاهش آلودگی هوا مشاهده کرد ولی سامانه های دیگری از جمله «باهم» در پرتال شهرداری تهران وجود دارد که می تواند نظرات و پیشنهادهای شهروندان را برای بهتر کردن عملکرد مدیریت شهری دریافت کرده و زمینه ارتقای هوشمند شهری و بسترسازی برای استقرار نظام نوآوری شهری را فراهم سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در پی می آید، گفتگوی خبرنگار ما با فرجود، مدیرعامل سازمان IT شهرداری تهران  در حاشیه جلسه علنی شورای شهر پایتخت است:

در حوزه دسترسی به شهر هوشمند بحثهای زیادی مطرح شده ولی سئوال اینجاست آیا بستری فراهم شده مردم برای بهتر کردن عملکرد شهرداری در بستر هوشمند و الکترونیک فرصت ارائه پیشنهاد به مدیران شهری داشته باشند؟

بله، این دغدغه برای ما به عنوان دبیرخانه شهر هوشمند تهران همیشه مطرح بوده که چطور می شود مردم بیشتر بتوانند فرصت و فضای مناسب برای مشارکت با شهرداری داشته باشند. سامانه های قدیمی شهرداری از جمله ۱۳۷ و ۱۸۸۸ وجود داشته که بیشتر بستری برای ارائه شکایات و ایراداتی است که در شهر توسط مردم رصد می شود. ما سامانه جدیدی با عنوان «باهم» راه اندازی کردیم که تحت سامانه baham.tehran.ir برای مردم قابل مشاهده و استفاده است. محور این سامانه همین است، یعنی موضوعات، مسایل و پیشنهادهایی که مردم برای بهتر کردن شهر خود دارند و دوست دارند بیان کنند تا به نظر مدیران شهری برسد، در این سامانه بر مبنای مناطق و محلات قابل بیان است.

چقدر این فضا تعاملی است و ارتباطات افقی شهروندان برای چکش کاری پیشنهادها و بیان نوآوری های مردم در آن وجود دارد؟

در این سامانه هر کسی نظری ثبت می کند بقیه می توانند نظرات را ببینند  و روی نظر بقیه، نظر بدهند و بحث صورت بگیرد. این فضای تعاملی خیلی خوبی است و می تواند به عنوان یک بستر جدید کمک کند که مردم مستقیما با مدیریت شهری ارتباط داشته باشند. ما موضوعات را دسته بندی می کنیم و به مدیران متولی مربوط به موضوعات می دهیم. انشالله به زودی برنامه دیگری داریم که شهرداری اگر بخواهد از مردم نظر بگیرند، در سامانه ثبت کنند و مردم به صورت مستقیم، نظرات خود را برای تصمیم گیری در شهر ارائه کنند.

در بستر ارتباط شهروندان و ارائه پیشنهاد به مدیریت شهری، برخی از مناطق شهرداری و سازمانهای زیرمجموعه به صورت جزیره ای، نرم افزارها و اپلیکیشن هایی را طراحی کرده اند یا از بستر موجود شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. چطور می شود این سامانه ها را یکپارچه سازی کرد تا تفاوتی بین عملکردهای فناوری در حوزه های مختلف شهری دیده نشود؟

دغدغه جدی ما در حوزه سازمان فناوری شهرداری تهران طبیعتا ایجاد یکپارچگی و جلوگیری از کارهای موازی است. گو اینکه باید مسایل محله و منطقه در محله رفع و رجوع شود. ما این را به مدیران شهری گفته ایم و بستر را فراهم کرده ایم تا کارها بتواند یکپارچه شود و اتفاقا در «سامانه با هم» این را دیده ایم. مناطق بعضا از قبل از کارهای سازمان فناوری، موضوعاتی موازی داشتند و می خواستند با بسترهایی که ایجاد کرده بودند، مشکلات منطقه را حل کنند. از این بابت که بالاخره منطقه سمت مردم برود و ارتباط بگیرد برای شهرداری و شهر خوب است که ارتباط شهروند با مدیریت شهری ایجاد شود، ولی همانطور که عنوان شد، یکپارچه سازی اینها خوب است و کمکی که از مناطق می خواهیم همین است که مسایل را به صورت یکپارچه در بستر واحد ببیند. ارتباطاتی که در واقع بین مناطق و شهروندان بوده می تواند در بستر جدید اتفاق بیفتد.

به نظر می رسد چهارچوب اقدامات شهرداری تهران برای ارتقای هوشمند شهری و بسترسازی برای استقرار نظام نوآوری شهری به صورت کامل و مشخص، بسته و بیان نشده است. چرا این اقدامات چهارچوب مشخصی ندارد؟

دیروز اولین جلسه شورای راهبردی تهران هوشمند را با ریاست شهردار و برخی معاونان و نماینده شورای شهر داشتیم که راهبردها در جلسه مشخص شد. قرار است در این شورا، اولویتهای شهرداری برای هوشمند سازی شهر در چهارچوب برنامه سوم توسعه شهری مشخص شود. تاکیدی که در این شوراست، این است که برنامه تهران هوشمند بر مبنای اولویتهاست و برنامه ای نیست که از بالا به پایین دیکته شود و اولویتها در آن رعایت نشود. آنچه که در برنامه موجود است ۶ سرفصل در حوزه های مختلف است که شامل حکمروایی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، محیط زیست هوشمند، شهروند هوشمند و نظایر آن است. برای رسیدن به هر یک از این سرفصل ها، شورای راهبردی تهران هوشمند، راهکارها و راهبردهایی را مشخص خواهد کرد که به زودی منتشر می شود و در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

برای ملموس کردن هوشمندسازی مدیریت شهری از دیدگاه مردم و ارتقای این هوشمندسازی چه اقداماتی شده است؟

موضوعاتی که الان ما می پردازیم و از نظر زمانی اولویت بندی شده، در حوزه حمل و نقل و خدمات شهری است. در پسماند، آتش نشانی، میادین میوه و تره بار و حتی در سازمان بهشت زهرا، پروژه های هوشمند سازی را تعریف کرده ایم. برای ورودی میادین میوه و تره بار و کنترل امنیت این میادین که نیاز است، کارهای جدی در دست اقدام داریم. کلا دو دسته اقدامات در هوشمندسازی شهر مدنظر است. یک گروه مربوط به اقدامات درون شهرداری است که خیلی مردم شاید متوجه آن نشوند ولی برای شهرداری بسیار مهم است. مکانیزه کردن ارتباط شهرداری با پروژه های شهری، مکانیزه کردن ارتباط با پیمانکاران شهری و کنترل هزینه ها، حذف فرآیندهای دستی و کاغذ، کارهایی است که در شهرداری در حال انجام است و در مجموع، باعث کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری می شود. یک سری از اقدامات هم برای شهروندان است که شاخص ترین این اقدامات را می توان در سامانه «تهران من» که وظیفه سامان بخشی به وضعیت طرح ترافیک را دارد، نام برد. پروژه طرح ترافیک و پارک حاشیه ای با ابزارهای روز، هوش مصنوعی و تشخیص تصویر در این بسترهای پیشرفته و به روز استفاده شده است و اهم اقدامات هوشمندسازی تهران در این راستاست.

۴۷۲۳۱

کد خبر 1305099

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: شهرداری تهران شورای شهر تهران شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۳۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اردبیل از راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، دلاور زارعی اظهار کرد: با توجه به ارتقای خدمات شهری و بهبود وضعیت ترافیکی با همکاری سازمان‌های مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل و فاوای شهرداری اردبیل، سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو، راه‌اندازی شد.

وی افزود: همشهریان عزیز می‌توانند با مراجعه به آدرس https://ardabilman.ir و بخش حمل‌ونقل و ترافیک از خدمات پارک حاشیه‌ای استفاده کنند.

زارعی بیان کرد: با توجه به اینکه همه خدمات شهری در سامانه جامع خدمات شهروندی (اردبیل من) تجمیع شده است، شهروندان محترم با مراجعه به آدرس فوق و نصب این اپلیکیشن از قسمت صفحات، بدون نصب سایر نرم‌افزارها می‌توانند از همه خدمات شهرداری اردبیل بهره‌مند شوند.

کد خبر 748840

دیگر خبرها

  • مدیرعامل سازمان پسماند: شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش یافت/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق شهر تهران
  • جذب دانشجویان توسط صاحبان صنایع از طریق سامانه سیب
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود