Web Analytics Made Easy - Statcounter

تسونامی کودکان کار از شهرهای بزرگ کشور حالا به شهرهای مازندران رسیده است؛ هر چند بنا بر آمار رسمی شمار این کودکان در شهرهای بزرگ و مرکز استان از سایر نقاط بیشتر است؛ اما در وسط گود، شمار کودکان کار و خیابانی به ویژه در ایام حضور گردشگران در شهرهای غرب استان، نگران کننده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند، به طوری که این امر آن‌ها را در بیشتر اوقات از ادامه تحصیل و لذت دوران کودکی با همه پاکی و هیاهو بی‌بهره می‌سازد و تهدیدی جدی برای سلامت روحی و جسمی آن‌ها به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در کشور ما نیز شمار کودکانی که زیر سن قانونی کار می‌کنند، در حال افزایش است و تسونامی کودکان کار از شهرهای بزرگ کشور، چند سالی است که به شهرهای مازندران به ویژه در مرکز استان رسیده است.

جدا از استثمار این کودکان توسط افرادی سودجو، جا ماندن آن‌ها از تحصیل، محروم ماندن از دوران کودکی، سوء استفاده‌های گوناگون و ناهنجار از این کودکان، چنان اثرات مخربی بر روی روحیات روحی و جسمی و اجتماعی این کودکان وارد می‌آورد که عموما آینده‌ای تاریک را در پیش خواهند داشت و نجات این کودکان، تبدیل تهدیدی جدی به فرصت‌هایی تازه برای کشور است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص کودکان کار اظهار کرد: کودکان کار به کودکان زیر 18 سالی اطلاق می‌شوند که به دلیل نیازهای اقتصادی مجبورند کار کنند.

وحید حسین زاده با بیان اینکه کودکان کار شب‌ها به منازل‌شان باز می‌گردند؛ افزود: این کودکان دارای پدر و مادر هستند؛ اما والدین آن‌ها عمدتا یا بد سرپرست‌اند و یا توان مالی ندارند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی مازندران خاطرنشان کرد: کودکان کار دارای هویت هستند و بر خلاف باور جامعه، با کودکان خیابانی متفاوت هستند.

این مسئول با بیان اینکه کودکان کار و کودکان خیابانی دو مقوله جدا از هم هستند؛ گفت: کودکان خیابانی غالبا هویت مشخصی ندارند، بد سرپرست و بی سرپرست‌اند، محل خواب و فعالیت‌شان در سطح شهر است؛ تعداد عمده‌ای از آنان نیز متکدی یا فروشنده مواد مخدر هستند.

حسین زاده بیان کرد: 60 درصد از کودکان کار در مرکز استان، از شهرهای مجاور نظیر نکا و میاندرود هستند و شهرهای بزرگی مثل ساری و آمل، بیشترین تعداد کودکان کار را در استان دارند.

وی با اشاره به وجود دو مرکز تحت پوشش کودکان کار در ساری و آمل، عنوان کرد: در سال گذشته نزدیک به 196 کودک کار در استان به این مراکز ارجاع داده شد که خدماتی نظیر آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کمک هزینه درمان، برگزاری جشن عیدانه، جشن مهرانه که ویژه بازگشایی مدارس است؛ به آن‌ها ارائه می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی مازندران متذکر شد: از این تعداد کودک کار در سال گذشته، 140 کودک کار در مرکز ساری مستقر شدند که 105 نفر پسر و 35 نفر نیز دختر بودند.

این مسئول اضافه کرد: از مجموع 140 کودک کار تحت پوشش مرکز ساری، 50 نفر در گروه سنی 6 تا 11 سال، 70 نفر در گروه سنی 12 تا 14 سال و 20 نفر نیز در گروه سنی 15 تا 18 سال هستند.

حسین زاده گفت: از این تعداد، 31 نفر به فنی و حرفه‌ای معرفی و 30 نفر نیز که ترک تحصیل کرده بودند به مدارس بازگشتند.

وی تصریح کرد: کودکان کار و همچنین خیابانی در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی نظیر آزارهای جسمی، اغفال و سوءاستفاده در باندهای مواد مخدر و غیره قرار می‌گیرند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی مازندران یاداور شد: طی سال گذشته، 55 کودک خیابانی در سطح استان ساماندهی شدند که 17 نفر به خانواده‌های درجه یک تحویل و مابقی به مراکز مربوطه معرفی شدند.

این مسئول با بیان اینکه موضوع کودکان کار در استان یک معضل است و هنوز به نقطه بحرانی نرسیده است؛ اعلام کرد: البته وضعیت کودکان کار و خیابانی در شهرهایی که مراکزی برای پوشش و حمایت آنان وجود ندارد، بحرانی‌تر است و در شهرهایی که این مراکز وجود دارد، بهبودی در خصوص کودکان خیابانی، متکدیان و کودکان کار حاصل شده است.

حسین زاده تاکید کرد: متاسفانه نزدیک به 6 ماه است که مرکز ساماندهی کودکان کار تحت پوشش شهرداری در ساری فعال نیست که این امر منجر به افزایش تعداد کودکان کار و خیابانی شده است.

به گفته وی، کوی غفاری و نوبنیاد، مناطق بحرانی در مرکز مازندران، محسوب می‌شوند که غالب این کودکان سال‌ها است که ترک تحصیل کرده‌اند و عمدتا دارای خانواده‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست هستند.

موضوع ساماندهی کودکان کار و به طور خاص کودکان خیابانی یک موضوع جدی و مهم است که علیرغم طرح چندین و چندباره آن از سوی مسئولان و به ویژه شهرداری‌ها، هنوز روی زمین مانده است.

هر چند بنا بر آمار رسمی شمار این کودکان در شهرهای بزرگ و مرکز استان از سایر نقاط بیشتر است؛ اما در وسط گود، شمار کودکان کار و خیابانی به ویژه در ایام حضور گردشگران در شهرهای غرب استان، نگران کننده است و کنترل و ساماندهی این کودکان به یک عزم استانی همراه با تمهید ساز و کارهای لازم برای دستگاه‌های متولی است؛ امری که باید به عنوان یک موضوع اولویت‌دار اجتماعی روی میز مدیران قرار گیرد و از لاک شعاری خارج و به مرحله اجرا و اقدام درآید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۳۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه بادی فراساحلی بریتانیا

بریتانیا از آغاز رسمی بررسی‌ها برای برنامه‌ریزی پروژه مزرعه بادی فراساحلی با پنج دهانه خروجی خبر داد که انتظار می‌رود برق صدها هزار خانه را تأمین کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بریتانیا از راه‌اندازی پروژه‌ای با هدف تولید انرژی تجدیدپذیر معادل برق‌رسانی به صدها هزار خانه خبر داد. پروژه پیشنهادی شامل توسعه مزرعه بادی فراساحلی ۳۵۳ مگاواتی گالوپر بریتانیا با بیش از ۷۹ توربین بادی است که حداکثر ارتفاع آن‌ها به ۳۹۹ متر می‌رسد و دو منطقه جداگانه بستر دریا در جنوب دریای شمال را با پوشش ۱۲۸ کیلومترمربع در بر می‌گیرد.

مزرعه بادی تقریباً در ۳۷ کیلومتری سواحل سافولک جنوبی قرار خواهد گرفت و کابل‌های زیرزمینی آن به‌طول تقریبی ۲۲ کیلومتر به ایستگاه فرعی جدیدی می‌رسد که در غرب لیتل بروملی اسکس قرار دارد. قابل‌توجه این‌که تأثیرات این پروژه بر جوامع محلی، حیات‌وحش و محیط‌زیست حداقل است.

برنامه‌ریزی برای بزرگ‌ترین مزرعه بادی فراساحلی بریتانیا

پروژه بزرگ‌ترین مزرعه بادی فراساحلی بریتانیا اکنون در مرحله پیش‌آزمون قرار دارد و انتظار می‌رود مرحله آزمایشی آن در اواخر تابستان سال جاری آغاز شود و ۶ ماه طول بکشد. تصمیم نهایی در مورد ایجاد آن نیز برعهده وزیر امور خارجه بریتانیا در بخش وزارت امنیت انرژی و کربن‌صفر شدن است و در تابستان ۲۰۲۵ گرفته خواهد شد. این پروژه برنامه‌ریزی شده است تا یک اتصال به شبکه در گره اتصال شبکه ملی شرقی آنگلیا، نزدیک لافورد در اسکس داشته باشد.

انتظار می‌رود مزرعه بادی فراساحلی بریتانیا تا سال ۲۰۳۰ به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 747800

دیگر خبرها

  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • (ویدئو) آینده مبهم خودروهای نمادین؛ جیپنی‌ها به آخر خط رسیدند
  • بارسلونا مردد شد؛ چرا آینده ژائو فلیکس و ژائو کانسلو مبهم است؟
  • آینده مبهم ستاره بارسا: دی‌زربی هم او را نمی‌خواهد
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه بادی فراساحلی بریتانیا
  • ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود
  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده‌ای نزدیک
  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده ای نزدیک
  • ابر دولت در مرکز داده پیام راه‌اندازی می‌شود