Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@20:17:29 GMT

اشتباهات تشدیدکننده‌ی یبوست

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۳۴۳۸

اشتباهات تشدیدکننده‌ی یبوست

اما اشتباهاتی وجود دارند که اگر مرتکب‌شان شوید، این راهکار‌ها نه تنها بی‌فایده‌اند بلکه یبوست‌تان را تشدید نیز می‌کنند. گاهی یبوست، علامت مشکلی جدی مانند سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) یا دیورتیکول است. اگر یبوست‌تان بیش از دو هفته طول کشید به پزشک مراجعه کنید.
گاهی اوقات با حذف برخی مواد غذایی و تغییراتی کوچک در سبک زندگی می‌توان یبوست را برطرف کرد و یا این که از وقوع آن جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گاهی هم کار‌هایی انجام می‌دهیم که اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. در ادامه ۱۰ اشتباهی که موجب بدتر شدن یبوست می‌شود و راهکار‌های مقابله با آن را آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

۱- مصرف هر آنچه از آرد سفید تهیه شده باشد

آرد سفید همان گندمی است که فیبرهایش دور ریخته شده است و همان‌طور که می‌دانید فیبر‌ها برای سلامت دستگاه گوارش و حرکات منظم آن لازم‌اند؛ بنابراین، برای کمک به رفع یبوست و همچنین جلوگیری از بازگشت آن، خوراکی‌هایی که با آرد سفید تهیه شده‌اند مانند شیرینی‌ها، کیک‌ها، بیسکویت‌ها، دونات‌ها، پپرونی، پیتزا و ساندویچ‌های تهیه شده با نان سفید و تست را حذف کنید.

۲- خوردن گوشت‌های فراوری شده

گوشت‌های فراوری شده به سختی در دستگاه گوارش هضم می‌شوند و همچنین اغلب دارای نیترات هستند که موجب یبوست می‌شود. پس برای رفع یبوست و جلوگیری از بازگشت آن از مصرف سوسیس، کالباس، هات‌داگ و ... بپرهیزید.

۳- بی‌تحرک بودن

به خاطر یبوست، بی‌تحرک ماندن یک اشتباه بسیار بزرگ است. درست است که یبوست شدید می‌تواند حرکت کردن را ناراحت‌کننده کند، اما باید تحمل کنید و تحرک داشته باشید. ورزش، به عملکرد گوارشتان کمک می‌کند. نیازی نیست تمرینات طولانی‌مدت و شدید انجام دهید. حتی پیاده‌روی‌های سبُک یا چند تمرین در خانه نیز می‌توانند مؤثر باشند.

۴- مصرف مکمل کلسیم یا آهن

بهتر است وقتی که یبوست دارید، مکمل کلسیم و آهن مصرف نکنید. این مواد معدنی در انقباضات سیستم گوارشتان اختلال ایجاد می‌کنند. در واقع، دریافت این املاح از طریق منابع گیاهی نیز باید همراه با فیبر فراوان باشد که یبوست را کمتر می‌کند.

۵- مصرف زیاد ملین‌ها

ملین‌ها ممکن است راه‌حلی بسیار عالی برای رفع یبوست‌تان به نظر برسند؛ اما مصرف زیاد و مکرر آن‌ها در واقع تأثیر معکوس دارد. وابسته شدن سیستم دفعتان به این ملین‌ها می‌تواند یبوست را بدتر کند. فقط گهگاه از ملین استفاده کنید. بهتر است از روش‌هایی که ثابت شده در تخفیف یبوست مؤثرند بهره ببرید مانند نوشیدن آب فراوان و افزایش مصرف فیبر.

۶- خوردن غذا‌های فرآوری شده

اوضاع یبوست با مصرف غذا‌های فرآوری شده خراب‌تر خواهد شد. این‌گونه خوراکی‌ها سرشار از سدیم هستند که با پایین آوردن میزان آب مدفوع، دفع آن را سخت‌تر می‌کند.

۷- خوردن شکلات

خوردن شکلات مشکل یبوست‌تان را رفع نمی‌کند و در واقع می‌تواند بدترش هم بکند. خیلی از افرادی که یبوست و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر دارند می‌گویند که با خوردن شکلات، علائم یبوست‌شان تشدید می‌شود. محققان هنوز نمی‌دانند علت این ارتباط چیست، اما عناصری مانند شیر و کافئین ممکن است تأثیرگذار باشند.

۸- مصرف زیاد لبنیات

حتماً می‌دانید که مصرف زیاد فرآورده‌های لبنی می‌تواند با کُند کردن گوارش، سبب یبوست شود. برخی، لاکتوز و پروتئین‌های آن را مسئول این اتفاق می‌دانند. زمانی که یبوست دارید انواع پنیر، بستنی، ماست و سایر محصولات لبنی را مصرف نکنید. و، اما ماست، بعد از رفع یبوست شاید بخواهید آن را وارد رژیم غذایی‌تان کنید. پروبیوتیک‌های آن به سلامت دستگاه گوارشتان کمک می‌کنند و باعث می‌شوند که احتمال ابتلا به یبوست در آینده کمتر شود. پس بعد از رفع یبوست آن را امتحان کنید.

ضمناً از مصرف سایر فرآورده‌های حیوانی مانند تخم‌مرغ و گوشت پرهیز کرده و سراغ میوه‌ها (انجیر، گلابی و ...) و سبزی‌های فیبردار، حبوبات و غلات و دانه‌های کامل (تخم کتان، اسفرزه و ...) بروید. اگر هم نمی‌توانید لبنیات نخورید، نوع بدون لاکتوز آن را انتخاب کنید.

۹- مصرف برخی از دارو‌ها

- بیشتر دارو‌های فشارخون می‌توانند یبوست را بدتر کنند، زیرا مدر هستند. این داروها، مایعات بدن را دفع می‌کنند و مدفوع را سخت و خشک می‌کنند.

- مصرف دارو‌های آنتی‌اسید برای درمان سوزش معده نیز اثر بدی بر یبوست دارند، مخصوصاً اگر حاوی آلومینیوم و کلسیم باشند.

- دارو‌های ضدافسردگی نیز می‌توانند یبوست را دردسرسازتر کنند.

اگر فکر می‌کنید دارویی که مصرف می‌کنید علت یبوست شماست، با پزشکتان این مسئله را مطرح کنید تا در صورت امکان داروی دیگری را جایگزین کند.

۱۰- خوردن غذا‌های سرخ‌شده

مانند گوشت‌های فرآوری شده، هضم غذا‌های چرب و سرخ‌شده هم برای بدن بسیار سخت است، بنابراین سرعت فرایند گوارش را کاهش داده و باعث یبوست می‌شوند.

برای رفع یبوست و جلوگیری از بازگشت آن، از مصرف گوشت سرخ‌شده، همبرگر‌های آماده، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، مرغ سرخ‌شده و ماهی سرخ‌شده بپرهیزید.

چند راهکار خانگی برای رفع یبوست

فیبر بیشتری مصرف کنید

- روزتان را با غلات صبحانه فیبردار شروع کنید. برخی از برند‌ها حاوی ۱۴ گرم فیبر غیرمحلول هستند. این نوع فیبر به مدفوع حجم می‌دهد. اگر عادت به خوردن فیبر ندارید، از مقدار کم شروع کنید و کم‌کم آن را اضافه کنید تا دچار نفخ و گرفتگی نشوید.

- دانه بذر کتان نیز سرشار از فیبر است و ضمناً چربی‌های مفیدی نیز دارد. یک قاشق غذاخوری بذر کتان آسیاب شده را دو تا سه بار در روز مصرف کنید. ضمناً می‌توانید پودر بذر کتان را به اسموتی یا غلات صبحانه‌تان نیز اضافه کنید.

- با افزایش مصرف فیبر باید مقدار بیشتری نیز آب بنوشید؛ دست‌کم ۸ لیوان آب در روز.

صبح یک نوشیدنی داغ بنوشید

- یک فنجان قهوه داغ در صبح چیزی است که در مورد برخی افراد دچار یبوست واقعاً جواب می‌دهد. کافئین می‌تواند یبوست را کمتر کند، اما فراموش نکنید که زیاده‌روی نباید بکنید، زیرا قهوه ادرارآور است.

- چای گیاهی بدون کافئین یا حتی یک فنجان آبجوش با کمی آبلیمو نیز به رفع یبوست کمک می‌کند.

- چای قاصدک نیز تا حدودی ملین است. یک قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خشک شده‌ی قاصدک را در یک فنجان آب جوش دم کرده و سه بار در روز بنوشید.

میوه خشک بخورید

-آلو خشک یکی از قدیمی‌ترین راهکار‌های خانگی برای رفع یبوست است. آلو، فیبر زیادی دارد و ضمناً حاوی ترکیبی به نام دی هیدروکسی فنیل ایساتین است که روده‌ی بزرگ را به کار می‌اندازد.

- کشمش نیز فیبر زیاد و اسید تارتاریک دارد که ملین است.

خونسرد باشید و به خودتان فشار نیاورید

هرگز برای دفع به خودتان فشار نیاورید. با فشار وارد کردن به بدنتان جهت دفع دچار هموروئید یا شقاق و یا فیشر مقعدی خواهید شد که در نهایت، دهانه‌ی مقعد را تنگ و باریک کرده و خودش علتی برای یبوست خواهد شد.     منبع:بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: یبوست درمان یبوست نوشیدنی داغ لبنیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۳۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند

به گزارش خبرآنلاین ،پوست سبزیجات اغلب سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و سایر مواد مغذی ضروری است و ما بدون فکر کردن به آن، آنها را پوست می گیریم.

سلامت نیوز در خبری نوشت:با این حال، دور انداختن پوست برخی از سبزیجات می تواند شما را از محتوای غذایی کلی سبزیجات محروم کند.

سبزیجاتی که هرگز نباید آنها را پوست بگیرید

سبزیجات بخشی ضروری از یک رژیم غذایی سالم هستند، زیرا سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای تغذیه بدن و حفظ سلامتی هستند. پوست برخی از سبزیجات گنجینه ای از مواد مغذی ضروری را برای بدن فراهم می کند. از این رو، به جای پوست کندن سبزیجات، درباره فواید سلامتی خوردن چند سبزی با پوست یاد بگیرید.

در اینجا ۴ سبزی که به طور ایده آل نباید قبل از خوردن پوست آنها را جدا کنید آورده شده است:

۱. سیب زمینی

سیب زمینی جزء اصلی دستور های غذایی و پوست آن منبع غنی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. آنها حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به گوشت هستند که برای سلامت قلب و عملکرد عضلات ضروری است.

در واقع، پوست سیب زمینی مملو از آهن است که به حمایت از عملکرد گلبول های قرمز خون کمک می کند. از این رو، باقی ماندن پوست روی سیب‌زمینی نه‌تنها بافت لذت‌بخشی به آن می دهد، بلکه محتوای غذایی آن را نیز افزایش می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که آنها را به درستی می شویید تا همه آلودگی ها قبل از پخت و پز پاک شوند.

۲. هویج

پوست هویج برای خوردن کاملا بی خطر و در واقع مفید است. پوست یا لایه ی نازک سطح هویچ، حاوی مواد مغذی متعددی از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C، B۳، فیبر غذایی و فیتونوترینت‌ها است. این مواد مغذی به دلیل تقویت سیستم ایمنی و نقش آنها در حفظ سلامت پوست و بینایی شناخته شده اند.

همچنین محتوای بتاکاروتن که به هویج رنگ نارنجی پر جنب و جوش می دهد به بهبود هضم و سلامت کلی کمک می کند.

۳. خیار

خیار را هم باید با پوست آن بخورید. پوست خیار سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین K است که برای جلوگیری از لخته شدن خون و سلامت استخوان ها ضروری است.

پوست خیار همچنین منبع سیلیس است، ترکیبی که از سلامت پوست، مو و ناخن حمایت می کند.

پوست خیار را در سالاد یا میان‌وعده‌های خود بگنجانید تا تغذیه‌ای بیشتری داشته باشید و هیدراته بمانید.

۴. کدو سبز

هم گوشت و هم پوست کدو سبز فواید زیادی برای سلامتی دارند، مانند هضم بهتر، بهبود خلق و خو و استخوان سازی.

پوست کدو منبع فوق العاده ای از فیبر رژیمی، ویتامین C و پتاسیم است. چه در حال تفت دادن کدو باشید یا کباب کردن یا افزودن آن به غذاهای دیگر، باقی گذاشتن پوست کدو سبز یک راه عالی برای افزایش ارزش غذایی آن است.

بنابراین، اکنون می دانید کدام سبزیجات را هرگز نباید پوست بگیرید؛ اما مطمئن شوید که قبل از خوردن یا استفاده از این سبزیجات برای پخت و پز، آنها را کاملا بشویید تا آلودگی ها و آفت کش های آن را از بین ببرید!

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900663

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۰۰ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد
  • اعتراف کمیته داوران لالیگا به اشتباهات داوری
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • توسعه فیبرنوری در شهر قره‌ضیاءالدین با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • شمسایی: حق نداریم اشتباهات دو سال پیش را مرتکب شویم
  • وحید شمسایی: حق نداریم اشتباهات دو سال پیش را تکرار کنیم