Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@08:59:31 GMT

مهدی فقیه: زیارت اربعین نشان مسلم شیعه است

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۳۶۳۸

مهدی فقیه: زیارت اربعین نشان مسلم شیعه است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اربعین سالار شهیدان آن‌چنان جایگاهی در نزد خداوند دارد که امام حسن عسگری (ع) زیارت اربعین را یکی از پنج نشانه افراد مؤمن عنوان کرده و در کتب دینی ما بر آن تأکید شده است. مهدی فقیه، کارشناس دینی و مشاور آیت‌الله معزی نماینده ولی فقیه در سازمان هلال احمر در خصوص زیارت اربعین و اهمیت آن با بیان اینکه شیعه چندین آرم دارد که یکی از آن زیارت اربعین است می‌گوید: زیارت اربعین آرم (نشان) مسلم شیعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا زیارت اربعین در کتب دینی ما مورد تأکید است و چه فلسفه‌ای در آن نهفته است؟

اربعین تاریخ مسلم تشیع است و اهل تسنن هم آن را یادآوری کرده‌اند و اهمیت آن در تاریخ آن‌ها هم ذکرشده است. درواقع ما در خصوص اربعین با توجه به ادعیه‌ که از اهل‌بیت به ما رسیده است مستندات واقعی داریم که می‌توانیم از هرکدام از آن‌ها به‌عنوان یک مستند و تاریخ شیعه ذکر کنیم.

در روایاتی که در خصوص اربعین آمده یک جایگاه ویژه نسبت به زمان و مکان آن بیان شده مثلاً برای ایام اربعین و حرکت به سمت سیدالشهدا ادعیه‌ای وجود دارد که این‌ها روایات و مستندات شیعه است که حقیقی است و آنچه نسبت به ایام اربعین مطرح‌شده است قطعاً نسبت به ایام دیگر این‌گونه نیست یعنی ایام اربعین را یک ایام ویژه‌ای دانسته‌اند. ما در روایات داریم که بعضی از مکان‌ها و یا زمان‌ها ویژه است اما اینکه هم‌مکان و هم‌زمان ویژه باشد فقط برای اربعین ذکرشده است.

زیارت سیدالشهدا در روز اربعین آرم(نشان) مسلم شیعه است. شیعه چندین آرم دارد و برخی از اهل‌بیت پنج و برخی دیگر هفت نشانه را در این خصوص ذکر کرده‌اند که یکی از آن زیارت اربعین است، بنابراین زیارت اربعین با بقیه زیارت‌ها و یا برنامه‌های دیگر تفاوت‌هایی دارد و همان‌طور که اهل‌بیت به آن اشاره‌کرده‌اند کشتی امام حسین (ع) هم «اوسع» به معنای بزرگ‌تر و هم «اسرع» به معنای تندتر است، همه اهل‌بیت نور هستند و در آن هیچ شکی نیست اما نور امام حسین و کشتی نجات امام حسین (ع) هم بزرگ‌تر است و هم سریع‌تر به مقصد می‌رسد.

بر اساس این مستندات اربعین برای شیعه و سنی جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیاری از بزرگان دین ما زیارت اربعین را برای خودشان واجب قرار می‌دادند و مرتب به زیارت اربعین می‌رفتند و در کتاب‌های خودشان بر این موضوع تأکید کرده‌اند، به عقیده من باید یک جایگاه ویژه‌ای برای اربعین قائل شد.

به نظر شما حضور گسترده مسلمانان در روز اربعین چقدر می‌تواند باعث وحدت‌آفرینی بین مسلمانان جهان شود؟

در حال حاضر یک کاروان چند میلیون نفری شکل‌گرفته است که به سمت‌وسوی امام حسین حرکت می‌کند که در این کاروان فقط مسلمان‌ها نیستند بلکه از همه مذاهب و ادیان در آن حضور دارند که این‌ها یک عقیده خاصی نسبت به سیدالشهدا دارند.

در میان افرادی که به زیارت اربعین می روند هستند کسانی که اعتقاد محکم دینی ندارند یا بعضی لائیک بودند اما با توسل به امام حسین (ع) حاجت‌هایشان را می‌گرفتند و می گیرند. داستان‌هایی وجود دارد که بسیاری از این افراد نابینا بودند و شفا پیدا کردند، پس زیارت سیدالشهدا در روز اربعین مختص قوم و شخص و افراد خاصی نیست بلکه برای عموم انسان‌ها است و این کاروان بشریت است که به سمت‌وسوی اربعین حرکت می‌کند. شکی نیست که در آینده قطعاً این کاروان‌ها به وجود حضرت حجت متوسل می‌شوند و از طریق حضرت حجت تمام عالم متوجه امام حسین (ع) می‌شوند که اصل و نقطه و وجود همه بشریت روی برنامه عاشورا و اربعین امام حسین (ع) است.

اربعین وحدت تمام بشریت است و بشریت باید به سمت اربعین حرکت کند و هر بشری برای نجات خودش باید به اربعین اباعبدالله الحسین و به سمت‌وسوی سیدالشهدا برود تا به سعادت برسد. وجود سعادت هر بشر امام حسین است.

به نظر شما آیا راهپیمایی اربعین موجب تقویت عنصر مقاومت در منطقه می‌شود؟

این‌ها خود یک نوع حرکت مقاومتی و حرکت‌هایی است که جریانی را به سمت‌وسوی اهل‌بیت و انسان بودن و چگونه زیستن، آزادگی و زیر بار ظلم نرفتن می‌برد. این حرکت‌ها همه از اهداف اربعین است. شکی نیست که اربعین بهترین نمونه قضیه مقاومت، یکدلی و همدلی‌ها و شکستن استکبار جهانی است.

۲۵۸۲۵۸

کد خبر 1305738

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اربعین پیاده روی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۳۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفرات و تیم‌های برتر کشتی فرنگی جام تختی مشخص شدند + جزئیات

در پایان مسابقات کشتی فرنگی جام تختی نفرات برتر مشخص شدند و ایران نیز در رده نخست قرار گرفت. 


به گزارش زی‌سان» به نقل از تسنیم چهل و چهارمین دوره رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی روز‌های ۶ و ۷ اردیبهشت ماه با حضور کشتی گیرانی از کشورمان و تیم‌های ارمنستان، سوریه و عراق در سالن شهرک نفت اهواز برگزار شد.

 اسامی نفرات برتر مسابقات جام تختی

۵۵ کیلوگرم: ۱- محمد حسینوند پناهی ۲- حسین بیژنی ۳- رامین احمدی و کیانوش شمشیری ۵- مهدی احدی زناب و پیام احمدی ۷- سعید اسماعیلی ۸- نورایر هاخویان (ارمنستان) ۹- محمدپویا اسدی (کرمان) ۱۰- مهدی کمالی

۶۰ کیلوگرم: ۱- پویا ناصرپور ۲- سجاد عباس پور ۳- علی احمدی وفا و علی نوربخش ۵- محمد اسدین (سوریه) و کامران عبدولی ۷- محمدجواد ابوطالبی ۸- حسین جاویدی ۹- سورن آقاجانیان (ارمنستان) ۱۰- رابرت کاراپتیان (ارمنستان)


۶۳ کیلوگرم: ۱- محمدمهدی کشتکار ۲- کاران اصلانیان (ارمنستان) ۳- داویت جوتیان (ارمنستان) و عارف محمدی ۵- رضا بهمنی و علیرضا اسفندیاری ۷- علیرضا اسدی ۸- محمد کمالی ۹- احمدرضا ناصرپور ۱۰- علی حاجیوند

۶۷ کیلوگرم: ۱- حجت رضایی ۲- امیرمحمد یارمحمدزئی ۳- هایک ملیکیان (ارمنستان) و امید حامدی ۵- آرمین محب ثابت و غلامرضا عبدولی ۷- علی شیرزاد ۸- محمد اسکندری ۹- حسین اسفندیاری ۱۰- روبن میرانیان (ارمنستان)

۷۲ کیلوگرم: ۱- دانیال سهرابی ۲- علی دارابی ۳- شانت خاچاطریان (ارمنستان) و رضا ساکی ۵- علی اصغر سام دلیری و امیررضا عیسوند ۷- محمدامیر شوکتی ۸- مرتضی پورعیسی ۹- سعید ارجمند ۱۰- محمدرضا رضاپور

۷۷ کیلوگرم: ۱- غلامرضا فرخی ۲- علیرضا عبدولی ۳- سید محمد عربی و عارف حبیب الهی ۵- محمدرضا حجامی و احمد نجفی ۷- امیرمحمد صمدی ۸- محمدحسن حسینی ۹- حیدر یوسف جبار ۱۰- مسعود کاووسی

۸۲ کیلوگرم: ۱- اشکان سعادتی فر ۲- شاهین بداغی ۳- ساموئل گریگوریان (ارمنستان) و عباس مهدی زاده ۵- جمال اسماعیلی و علی محمودآبادی ۷- محمدحسین آزرم دخت ۸- احمد صلح دوست ۹- شکور فاتحی ۱۰- محمدامین حسینی

۸۷ کیلوگرم: ۱- محمدحسین محمودی ۲- بهروز هدایت ۳- ابوالفضل پایدار و آرشام بهرام زاده ۵- علی کبیری و محمدهادی صیدی ۷- نریمان مهمدی ۸- ابوالفضل سپهوند ۹- اشکان عبدولی ۱۰- حسین کلیوند

۹۷ کیلوگرم: ۱- شایان حبیب زارع ۲- هایک خلویان (ارمنستان) ۳- حسین بالی و امیررضا اکبری ۵- علی عابدی درزی و محمدصادق عبدالهی ۷- محمد نصرتی ۸- ابوالفضل حاجی وندی ۹- امیرمحمد نجفی ۱۰- حمیدرضا کشتکار

۱۳۰ کیلوگرم: ۱- محمدسروش رنجبر ۲- رازمیک کوردیان (ارمنستان) ۳- آلبرت واردانیان (ارمنستان) و مهرداد کلیوند ۵- امیرحسین کریمی و سید ابوالفضل میرزاده ۷- ابوافضل فتحی تزنگی ۸- امید محمودی ۹- مهدی حسین پور ۱۰- علیرضا حسنوند

رده بندی تیمی

۱- ایران ۲۵۰ امتیاز ۲- ارمنستان ۱۱۵ امتیاز ۳- سوریه ۱۰ امتیاز ۴- عراق ۴ امتیاز

tags # کشتی فرنگی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین+ تصاویر
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین
  • مقبره مسلم ابن عقیل و مختار ثقفی در مسجد کوفه
  • آغاز اردوی تیم ملی کشتی فرنگی
  • نفرات و تیم‌های برتر کشتی فرنگی جام تختی مشخص شدند + جزئیات
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • ساخت و اجرای کابوس‌هایتان را به «کابوس‌مند» بسپارید
  • گزارش زنده: آلومینیوم ۰ - پرسپولیس ۰
  • امام جمعه خرم آباد:فروپاشی دژ سست استعمار در منطقه
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)