Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یکی از بزرگ‌ترین فواید گوشت مصنوعی به‌طور قطع کمک به محیط زیست است. جایگزینی گوشت مصنوعی به جای گوشت طبیعی می‌تواند تا حدود ۹۶ درصد تولید گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهد. تاریخ انتشار: 11:15 - 09 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۴۵۶۱

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، ظاهرا ایده پرورش گوشت مصنوعی محدود به داستان‌های علمی-تخیلی نمانده و راه خودش را به آزمایشگاه‌ها باز کرده و این روز‌ها این موضوع در فضای مجازی پیچیده و بسیاری از کاربران هنوز درباره آن مطلب خاصی نمی‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه با افزایش جمعیت و نیاز روزافزون به غذا یکی از چالش‌های جهان تامین گوشت مورد نیاز انسان است. از طرفی گسترش صنعت دامپروری از نظر محیط زیستی و همچنین از بین بردن مراتع و گیاهان آسیب‌های زیاد داشته است. آمار‌ها نشان می‌دهد، دامداری‌های صنعتی به تنهایی ۱۵ درصد گاز‌های گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند. در ضمن این روز‌ها جنبش‌های حمایت از حقوق حیوانات هم شرکت‌های دامی را به دلیل استفاده از هورمون و دستکاری‌های بیولوژیک مورد انتقاد قرار می‌دهند. همه این‌ها باعث می‌شود که کشور‌های پیشرفته جهان به دنبال راه‌های جایگزینی برای تولید فرآورده‌های گوشتی باشد. یکی از این راه‌ها سرمایه‌گذاری بر تولید گوشت مصنوعی در آزمایشگاه است.


تاریخچه گوشت مصنوعی
اولین جرقه‌های ایده تولید گوشت مصنوعی را مربوط به اوایل قرن نوزدهم می‌دانند. بعضی طرح کننده ایده گوشت مصنوعی را «وینستون چرچیل»، نویسنده و سیاستمدار بریتانیایی می‌دانند که در مقاله‌ای در سال ۱۹۳۱ به شکلی به تولید گوشت مصنوعی اشاره کرده بود. هرچند به طور رسمی اولین همبرگر مصنوعی جهان در سال ۲۰۱۳ در لندن تولید شد که بنیان‌گذار شرکت گوگل سرمایه‌گذاری آن را برعهده داشت. هزینه تولید این همبرگر چیزی حدود ۳۲۵ هزار دلار بود که از آن موقع دانشمندان در صدد پایین آوردن هزینه تولید گوشت مصنوعی بوده‌اند.


مزایای گوشت مصنوعی
یکی از بزرگ‌ترین فواید گوشت مصنوعی به‌طور قطع کمک به محیط زیست است. جایگزینی گوشت مصنوعی به جای گوشت طبیعی می‌تواند تا حدود ۹۶ درصد تولید گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهد. همچنین برچیدن دامداری‌های صنعتی به طرز چشمگیری موجب کاهش تخریب جنگل‌ها و مراتع سراسر جهان می‌شوند. در چنین شرایطی دیگر نیازی به تخریب جنگل‌ها و کاشت علوفه برای سیر کردن دام‌ها نیست. در ضمن تولید گوشت مصنوعی برای حیوانات هم مفید خواهد بود که امروزه در شرایط نامناسبی در فضا‌های دامی قرار دارند و ابتلای آن‌ها به بیماری‌هایی مانند جنون گاوی و تب برفکی هزینه‌های بسیاری را بر صنعت دامداری وارد می‌کند. همچنین خوبی تولید گوشت در آزمایشگاه این است که هنگام فرآوری می‌توان ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان را هم به آن افزود.


معایب گوشت مصنوعی
تولید گوشت آزمایشگاهی البته مخالفانی هم دارد که دلایل خود را دارند. مخالفان معتقدند که این گوشت به شیوه تراریخته تولید می‌شود و مشکلات محصولات تراریخته را دارد. بعضی از مردم نمی‌توانند بپذیرند که چنین محصولی را به عنوان گوشت مصرف کنند. از آنجایی که گوشت مصنوعی بدون چربی و استخوان تشکیل می‌شود مزه گوشت طبیعی را ندارد و برای کسانی که لذت خوردن گوشت برایشان مهم است، باب طبع نخواهد بود. مشکل دیگر از بین رفتن مشاغل مرتبط با تولیدات دامی است. با ورود گوشت‌های مصنوعی به بازار، کارگران دامداری‌ها و دامداران سنتی شغل و درآمد خودشان را از دست می‌دهند.


چه زمانی به بازار می‌آید؟
در سال ٢٠١٩ برخی رستوران‌های لوکس به طور محدود این نوع گوشت را سرو کرده‌اند. هم اینک هم یکی از شرکت‌های حاضر در این عرصه به شدت در تلاش است، ظرف ماه‌های آینده این گوشت را به صورت گسترده‌تری وارد بازار کند. هرچند آن چیزی که مشخص است، اینکه این نوع گوشت هنوز به طور گسترده در دسترس مردم جهان قرار نگرفته است و همچنان باید تلاش شود که قیمت تمام شده آن کمتر شود. به طور کلی خیلی‌ها تصور می‌کنند تا ۱۰ سال آینده گوشت مصنوعی با قیمت برابر با گوشت طبیعی در بازار موجود خواهد بود.

منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سلامتی تغذیه گوشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۴۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یوتیوب از سازندگان ویدیوها می‌خواهد که محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را فاش کنند

ایتنا - یوتیوب اعلام کرد که از سازندگان می‌خواهد که محتوایی که با هوش مصنوعی ساخته شده را برای بینندگان فاش کنند.
یوتیوب در حال معرفی ابزار جدیدی است که از کاربران می‌خواهد محتوایی را که بینندگان می‌توانند به‌عنوان یک شخص، مکان یا رویداد واقعی اشتباه بگیرند، که با رسانه‌های تغییریافته یا مصنوعی، از جمله هوش مصنوعی مولد، ایجاد شده است، افشا کنند.

به گزارش ایتنا، هدف از افشای اطلاعات جدید جلوگیری از فریب دادن کاربران است، زیرا ابزارهای مولد جدید هوش مصنوعی تشخیص واقعی و جعلی را دشوارتر می‌کنند. کارشناسان هشدار داده‌اند که هوش مصنوعی و دیپ‌فیک خطر قابل‌توجهی در طول انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده به همراه خواهند داشت.

یوتیوب در ماه نوامبر اعلام کرد که قصد دارد به‌روزرسانی را به عنوان بخشی از معرفی بزرگ‌تر سیاست‌های جدید هوش مصنوعی ارائه کند.

یوتیوب می‌گوید که خط ‌مشی جدید سازندگان را ملزم نمی‌کند که محتوایی را که به وضوح غیرواقعی یا متحرک است را افشا کنند. همچنین سازندگان را مجبور نمی‌کند که به افشای محتوایی که از هوش مصنوعی مولد برای کمک به تولید، مانند تولید اسکریپت‌ها یا زیرنویس‌های خودکار استفاده می‌کنند، بپردازند.

این پلتفرم ویدیوهایی را هدف قرار می‌دهد که از شباهت یک فرد واقعی استفاده می کنند. به‌عنوان مثال، سازندگان باید افشا کنند که چه زمانی محتوایی را به‌صورت دیجیتالی تغییر داده‌اند تا صورت یک فرد را با چهره دیگری جایگزین کنند یا به‌طور مصنوعی صدای یک فرد را برای روایت یک ویدیو تولید کنند.

یوتیوب می‌گوید که اکثر ویدیوها دارای برچسبی هستند که در توضیحات ظاهر می‌شوند، اما برای ویدیوهایی که موضوعات حساس‌تری مانند سلامت یا اخبار را لمس می‌کنند، این شرکت برچسب برجسته‌تری را روی خود ویدیو نشان می‌دهد.

بینندگان در هفته‌های آینده برچسب‌ها را در همه قالب‌های یوتیوب، از جمله برنامه تلفن همراه و به زودی روی دسک‌تاپ و تلویزیون، مشاهده خواهند کرد. یوتیوب  همچنین قصد دارد اقدامات اجرایی را برای سازندگانی که به طور مداوم از برچسب‌ها استفاده نمی‌کنند، در نظر بگیرد.

دیگر خبرها

  • جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۷۰ قطعه رسید
  • دستگاه آمارگیری کشتار طیور در گناباد تولید شد
  • ببینید | تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
  • پیش‌بینی تولید ۴۸۸۰ تن گوشت مرغ در سیستان و بلوچستان
  • هوش مصنوعی اخبار ایکس را خلاصه می‌کند
  • چت‌بات Grok اخبار ایکس را خلاصه می‌کند
  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد
  • تولید محتوا با هوش مصنوعی جایگزین تولید محتوای انسانی شده است؟
  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی
  • یوتیوب از سازندگان ویدیوها می‌خواهد که محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را فاش کنند