Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-03@23:35:32 GMT

بررسی نتایج کلی سرشماری سال 95

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۴۶۶۴

بررسی نتایج کلی سرشماری سال 95

براساس این بررسی مشخص شد در فاصله سال‌های 90 تا 95، جمعیت و خانوار به ترتیب با رشد سالانه 1.24 درصد و 3.3 درصد همراه بود اما نرخ رشد سالانه جمعیت، نشان از تداوم شیب منفی آغاز شده از سال 85 داشت؛ درحالی‌که شیب رشد سالانه تعداد خانوار بعد از صعود در فاصله 85 تا 90 طی پنج سال بعد از آن کاهشی شد‌.

آمارها حاکی از افزایش سهم جمعیت سالمند با سن بیش از 65 سال از 5.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7 درصد در سال 90 به 6.1 درصد در سال 95 است؛ افزایشی که در گروه میانسالان یعنی افراد 30 تا 65 ساله هم مشهود است‌.

با توجه به آمار بالا، جمعیت رو به پیری است.وزارت بهداشت هشدار داده و همه نگاه ها به زوجین است تا بچه بیاورند و کمک کنند به حل این مشکل. این راه حل خوب است. اما تا این مشکل بخواهد حل شود با جمعیت میانسال و سالمند چه کنیم.

عموما برای جمعیت سالمند فکری نمی‌شود. این که جمعیت جوانی اش را از دست می‌دهد،‌ خوب و درست نیست و عواقب خودش را دارد.اما در این میان باید برنامه ریزی درستی کرد برای جمعیت سالمند که بتوان بیشتری بهره وری را از این قشر داشت.

پیری بیش از این‌که موضوعی بدنی باشد، عاطفی و روحی است.سالمندان ،‌ با تجربه‌ای که دارند می‌توانند راهگشا و حلال بسیاری از مشکلات و راهنمای جوانان باشند.

به نوعی چراغ راه هستند.برای این که از این قشر بهترین بهره را ببریم لازم است به روانشان نیز توجه شود.سالمندی نباید ابتدای بیماری و خمودگی و افسردگی باشد.

سالمندی باید زمان استراحت و آرامش و آسایش باشد.سالمندی وقت زندگی است. باید برای سالمند شرایط مناسب زندگی فراهم آورد.

همان‌طور که ما به کودکان و نوع رشد و محیط پرورش آنها توجه می‌کنیم به سالمندان نیز باید همین گونه نگریست.سالمند به تفریح ، هنر،‌خودشناسی و...احتیاج دارد.

یک فرد سالمند می‌تواند در این دوره، زندگی نزیسته خود را تجربه کند.برای این کار باید به سالمند کمک کرد.

در کشورهایی مثل کانادا،‌آمریکا و سوئد به این موضوع توجه ویژه شده است. در کنار تشویق خانواده‌ها به بچه‌آوری، از سالمند هم غافل نشده‌اند و برای آنها سبک زندگی متفاوتی اندیشیده‌اند.

زنگی دیجیتال، آدمی را به تنهایی کشانده است. تنهایی بزرگ‌ترین آفت میانسالی به بعد است. هر کس در تنهایی خودش روز می‌گذراند. بنابراین مسوولان آن کشورها به مهدهای سالمندان رسیده‌اند.

تعجب نکنید. همان‌طور که ما برای رشد روانی و جسمی کودک‌مان به مهد احتیاج داریم و کودک را برای ساعتی آنجا می‌سپاریم تا آموزش ‌هایی بگیرد و رشد کند در میانسالی هم نیاز است چنین اتفاقی بیفتد. این مراکز مناسب حضور ساعتی سالمندان هستند.

این مراکز مانند مهد کودک عمل می‌کنند، اما مخصوص بزرگسالان.می‌توان به این مراکز، مهد بزرگسالان گفت.

در این مراکز بخش های مختلفی وجود دارد؛ پزشکی، روان‌شناسی، ورزشی، فرهنگی، مذهبی و...بزرگسالان به راحتی با مراجعه به آنجا می‌توانند از امکاناتش بهره ببرند.درکنار همسالان بگویند و بشنوند. از تجربه ها و توانمندی ها بگویند و آن را به دیگران آموزش دهند. از نظر پزشکی چکاپ شوند.

در گروه درمانی حالشان خوب ‌شود.خوشبختانه در ایران نیز چنین مراکزی شروع به پا گرفتن هستند.

کم‌کم دارند رشد می‌کنند. مراکزی که جایشان در کشور بسیار خالی بود. اینک ما نیز به این دانش و فهم رسیده‌ایم که وجود این مراکز لازم است.مراکزی که فرد سالمند به راحتی آنجا به خواسته‌هایش برسد.

بابک خمسه،‌ روان‌شناس درباره الزام وجود مهدبزرگسالان می‌گوید: این مراکز به عنوان پاتوقی امن می‌تواند ثمرات زیادی داشته باشد؛ مثلا فردی در تنهایی خودش می‌ترسد مربی نقاشی بگیرد یا برای هر آموزشی که در جوانی فرصتش را نداشته است و حالا دوست دارد آن را بیاموزد.باید به مراکز متعدد مراجعه کند یا مربی را به خانه بیاورد اما می تواند در یک مرکز به خواسته‌هایش برسد و در محیطی امن با خیال راحت آموزش بگیرد. نکته دیگر این‌که هر فردی فکر می‌کند مشکلاتش مخصوص خودش است در صورتی که اگر در کنار تعدادی همسن قرار بگیرد و کارهای متنوع انجام دهد، متوجه می‌شود دیگرانی مثل او هم هستند و می‌توانند از تجربیات هم استفاده کنند. همان‌طور که پاتوق در جوانی لذتبخش است، در میانسالی نیز می‌تواند مفید باشد.

وی در ادامه می‌افزاید: سالمند، به توجه نیاز دارد. باید مورد توجه قرار گیرد و بیاموزد که این دوره از عمر هم محسنات زیادی دارد. در مهد بزرگسالان این اتفاق می‌افتد. توجه می بیند و متوجه می‌شود چه امکانات خوبی برایش وجود دارد.

لیلا معیر، روان‌شناس در این خصوص می‌گوید: سالمند مشکل حافظه دارد.تنهایی و از کار افتادگی و لذت نبردن از زندگی او را می‌آزارد.باید به این گروه سنی یاد داد با این مشکلاتش مبارزه کند و برای هر کدام بهترین کمک را بگیرد. امکانات چنین مراکزی به این امر خیلی کمک می‌کند.

معیر می‌افزاید: در کشورهایی که سال‌هاست چنین مراکزی را تاسیس کرده‌اند روان‌شناس، کاردرمانگر، گفتار درمانگر، فیزیوتراپ و... در آن مرکز مستقر است. حضور همه این متخصصان برای سالمند نعمت است،‌ چون می توانند با حضور در آنجا از تمام این امکانات بهره ببرند و حالشان بهتر شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: جمعیت سالمند سالمندان سالمندی افسردگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۴۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان و بلوچستانی ها در رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت مشارکت کنند

زهرا ابراهیمی   با بیان اینکه این رویداد جایزه جوانی جمعیت یک رویداد فرهنگی اجتماعی شناخته می‌شود، تصریح کرد: دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت در هفت بخش خانواده، رسانه، سازمان های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان با هدف فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت، همزمان با روز جوانی جمعیت در ۳۰ اردیبهشت ماه امسال در سطح ملی و استانی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نحوه شرکت در این رویداد افزود: امکان شرکت همزمان متقاضیان در هر ۲ سطح استانی و ملی فراهم شده که مهلت ارسال آثار تا ۱۵ اردیبهشت تمدید شد و علاقه مندان می توانند از طریق وبگاه رویداد به نشانی www.jameyat.ir در این رویداد شرکت کنند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان کاهش مستمر نرخ باروری و خطر سالخوردگی جمعیت و تاثیر این مساله بر روی اقتصاد کشور را علت اصلی تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست و گفت: با توجه به نقش سرمایه انسانی در توسعه و پیشرفت ضرورت دارد تمامی ارکان جامعه اعم از گروه‌های مردمی و دولتی با تعامل و هم‌افزایی در مسیر جوانی جمعیت گام بردارند.

وی تاکید کرد: موضوع جمعیت جوان به عنوان مولفه اصلی تمامی جوامع در سال‌های متمادی در کشور مغفول واقع شده و سیاست‌های اشتباه فرزند کمتر، زندگی بهتر شرایط کنونی را رقم زده است.

ابراهیمی ادامه داد: افزایش جمعیت متاثر از عوامل مختلفی است اما عامل فرهنگی و توجه نکردن توجه به سالمندی جمعیت و آگاهی نسبت به مخاطرات جامعه بویژه سالمند از مهمترین عوامل به شمار می رود.

وی گفت: با توجه به پیامدهای منفی کاهش جمعیت در زندگی خانواده‌ها و اثرات منفی سالمندی و پیری جمعیت طی سال‌های آینده باید اقدامات لازم برای فرهنگ‌سازی و اصلاح نگرش مردم نسبت کاهش تجرد زیستی، رشد ازدواج و فرزندآوری صورت گیرد و این مهم با آگاهی بخشی به آحاد جامعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی قابل حصول است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان افزود: در شرایط کنونی نرخ باروری کلی استان به نسبت کشور در شرایط نسبتا مطلوبی قرار دارد اما نکته حائز اهمیت سیر نزولی نرخ باروری در یک دهه اخیر در استان است که چنانچه تدبیر نشود احتمال آن می رود که در سال‌های آینده این منطقه نیز در شرایط بحرانی سایر استان‌ها قرار گیرد.

وی تقویت هویت مادری، تحکیم خانواده و تقویت نشاط درونی خانواده و تعریف خانواده اصیل، آسیب تک فرزندی و ترویج ازدواج را از جمله اهداف مهم در زمینه جوانی جمعیت عنوان کرد و گفت: موضوع جمعیت باید به یک اولویت در تمام بخش‌ها تبدیل شود.

ابراهیمی تاکید کرد: همچنین در کنار جمعیت جوان اقداماتی همچون ترویج شیوه‌های فرزند پروری، گفتمان بین نسلی و تحکیم خانواده از جمله سرفصل‌های آموزشی است که در دستورکار قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • ناراحتی مربی سابق رئال از میلان: امیدوار به یونایتد
  • شناسایی ۳۰۵۴ کودک مشمول قانون حمایت از جمعیت در لرستان
  • کارنامه سیاستهای مسکن پس از انقلاب و نتایج آن در یک قاب
  • بانک‌ها در پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت همکاری کنند
  • اشتغال پایدار از عوامل نگه‌داشت جمعیت است
  • سیستان و بلوچستانی ها در رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت مشارکت کنند
  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • وحیدی: تقسیم استانی تهران نیازمند مصوبه مجلس است
  • بررسی دیدارهای سرخابی ها در هفته بیست وپنجم لیگ برتر فوتبال