Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، حسین سالار آملی در افتتاح اجلاس بین‌المللی دریای خزر و توسعه پایدار در گیلان که در دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: پیمان‌های منطقه‌ای مشترک تاثیر بسزایی در توسعه پایدار و همه جانبه شدن دارند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان اینکه مشترکات بین انسان‌های منطقه عامل پیشرفت و توسعه پایدار است، افزود: تاریخ و سابقه فرهنگی مشترک در منطقه پشتوانه همکاری‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی علم و فناوری را وجه مشترک تعمیق همکاری‌ها در دنیا دانست و ادامه داد: علم و فناوری برای همه مردم وجود دارد و در هیچ جای دنیا یک دانشمند مورد تهاجم قرار نمی‌گیرد، زیرا دانش متعلق به همه مردم است و حرمت دارد. این حرمت با حرمت مسئولین سیاسی و اجرایی متفاوت است لذا می‌توان گفت علم و فناوری وجه مشترک تعمیق همکاری‌هاست.

سالار آملی با اشاره به سه سیاست کلی شورای معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اولین سیاست این است که می‌خواهیم علم و دانش را در جامعه اجرایی کنیم. دومین سیاست کلان وزارت علوم فنی و حرفه‌ای کردن دانش است و سومین سیاست کلان هم بین‌المللی‌سازی آموزش عالی است.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد به علم دنیا نیاز داریم و دو درصد در داخل تولید می‌شود، گفت: تنها راه دسترسی به علم دنیا بسترسازی همکاری‌های بین‌المللی است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل اضافه کرد: در کشور ۸۱ هزار عضو هیئت علمی و یکصد هزار دانشجوی دکتری داریم. محققان ما در سال ۲۰۱۸، ۵۳ هزار و ۳۴۰ مقاله آی. اس. آی ثبت کرده‌اند. البته این کافی نیست، زیرا علم ما ورودی و خروجی دارد و باید اثرگذاری هم داشته باشد که این امر با بهره‌گیری از تجربیات علمی دیگر کشورها میسر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای همسایه جایگاه ویژه‌ای در تبادلات علمی دارند، گفت: میزان رشد علمی ایران بر مبنای مقالات آی. اس. آی همواره روندی رو به رشد داشته است. جمهوری اسلامی در روند بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های خود فرایندهای لازم را دنبال می‌کند که از این بین می توان به چاپ کتاب و مقاله اشاره کرد.

سالار آملی بیان کرد: هر مقاله بین‌المللی یک همکاری مشترک بین‌المللی است که در مسیر بین‌المللی‌سازی علم و دانش منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران شانزدهمین کشور دنیا در تولید مقالات علمی است، گفت: در رشد مقالات علمی در جایگاه اول دنیا قرار داریم. همچنین ۴۰ دانشگاه ما در سال ۲۰۱۹ بین دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفتند که بیانگر قابلیت بالای رقابتی دانشگاه‌های کشور است.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری این اجلاس همزمان با همایش بین‌المللی حفاظت از دریای خزر، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های حاشیه دریای خزر باید در زمینه همکاری‌های علمی و آموزشی در زمینه حفاظت از دریا و منابع طبیعی تبادلات مشترکی داشته باشند، زیرا همه ما در مقابل دریای خزر مسئولیم؛ چراکه زندگی و شغل میلیون‌ها انسان در گرو حفاظت از دریای خزر است.

کد خبر 457040 برچسب‌ها علم وزارت علوم تحقیقات و فناوری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: علم وزارت علوم تحقیقات و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۶۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود

علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آیین افتتاح موزه این دانشگاه، با اشاره به اهمیت علم و فناوری در دنیای امروز، مطرح کرد:  آنچه موجب برتری کشورها می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است و شاید بسیاری از معیارهایی که در دنیا مطرح بود، امروز تغییر یافته است.

او گفت: اگرچه در کشور ما شاید توجه دیر هنگامی به موضوع علم و فناوری شد اما خوشبختانه در دو دهه اخیر با فرمایشات رهبر معظم انقلاب و توسعه حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، جهشی در این حوزه‌ها رخ داد و آن عقب ماندگی‌ها که شاید در سال‌های اولیه مطرح بود تا حد زیادی جبران شده و خواهد شد. ایجاد پارک‌های فناوری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات دانش بنیان دستاورد این فعالیت‌ها است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به شعارهای سالانه با بیان اینکه در سال‌‌های اخیر این شعارها به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنعت دانش بنیان سوق داده شده است، مطرح کرد: اگر به شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردم است توجه کنیم، مجددا موضوع تولید مورد توجه قرار گرفته است.

او این تولید را شامل تولید دانش بنیان دانست و ادامه داد: از این رو هم‌ نقش معاونت به عنوان سیاست گذار برجسته است و هم دانشگاه ها در مسیر تولید دانش بنیان باید فعالیت و پتانسیل خود را در آن هدایت کنند و در این زمینه دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دیرباز در حوزه‌های پروژه‌های صنعتی فعال بوده است نقش مهم و برجسته ای در تحقق این شعار خواهد داشت.

رهایی تاکید کرد: همکاری های بزرگی که ما با صنایع مختلف هوایی، دریایی، بخش های مرتبط با انرژی و نفت و پتروشیمی داریم، موید آن است که عزم دانشگاه جزم است تا امکانات خود را در مسیر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دهد تا نقش مهمی در تحول اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.

وی با اشاره به ارتباطات این دانشگاه با معاونت علمی، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر جلساتی را برگزار کردیم و مراسم امروز نیز مبدا تحولی در این همکاری جدی است و امیدواریم از این زمینه های همکاری بیشترین بهره را ببریم.

در ادامه ویدئوی از موزه دانشگاه امیرکبیر که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت افتتاح شد را مشاهده می‌کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون غربالگری شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • مدال آوران شانزدهمین لیگ علمی بین المللی پایا گیلان در مراسمی تجلیل شدند
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • ایران هلث ۱۴۰۳ محفل توسعه تعاملات بین المللی فناورانه