Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلاش مسئولان موزه لوور پاریس برای به‌نمایش گذاشتن تابلوی معروف «سالواتور موندی» اثر لئوناردو داوینچی در نمایشگاهی در این موزه، ناکام مانده است.

قرار بود این تابلو روز ۲۴ اکتبر (۲ آبان) به همراه آثار دیگر در موزه لوور به نمایش درآید، اما به نظر می رسد که توافق های لازم برای دستیابی به این تابلو حاصل نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در حالی که فقط چهار هفته به زمان برگزاری این نمایشگاه باقی است، عملیات قرض گرفتن تابلو با موفقیت همراه نبوده است. اکنون که لوور موفق شده برخی آثار هنری را از انگلیس، ایتالیا و روسیه قرض بگیرد، به نظر می رسد که سالواتور موندی بزرگترین غایب نمایشگاه این موزه باشد.
این مساله به گمانه زنی رسانه ها در مورد مکان دقیق نگهداری این تابلو شدت می بخشد؛ تابلوی نقاشی سالواتور موندی از زمان نمایش در نمایشگاه لئوناردو در گالری ملی لندن در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ و پس از فروخته شدن به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار در حراجی کریستیز در سال ۲۰۱۷، جنجال و شک و شبهاتی را رقم زده است.
برخی کارشناسان آثار لئوناردو در مورد اینکه تابلو اثر دست داوینچی بوده است، ابراز تردید کرده اند.
«فرانک زولنر» (Frank Zöllner) از متخصصان آثار داوینچی معتقد است که این هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس این اثر را خلق نکرده است. 
«کارمن بامباخ» (Carmen Bambach) مسئول نقاشی های موزه هنر متروپولیتن نیویورک نیز این اثر را به «بولترافیو» (Boltraffio) شاگرد داوینچی منتسب می کند، اگرچه می گوید لئوناردو روی بخش هایی از آن همچون دست ها، گوی کریستال و آستین لباس عیسی مسیح (ع) کار کرده است.   
حل این اسرار تقریبا دشوار است، زیرا تابلو عملا ناپدید شده است. قرار بود تابلو در موزه لوور ابوظبی به نمایش درآید که این اتفاق نیفتاد و هیچ کس هم دلیل این مساله را توضیح نداد.
به رغم روابط خاص بین امارات متحده عربی و موزه لوور پاریس، بعید است که سالواتور موندی در نمایشگاه لوور ظاهر شود.
ناپدید شدن تابلو، گمانه زنی هایی همچون تبانی بین «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را در برداشته است. زمانی گفته شد که بن سلمان خریدار اصلی این تابلو است و بعدها مشخص شد که تابلو از کشتی خصوصی وی سردرآورده است.
در این اثر هنری که پادشاه لویی دوازدهم از فرانسه بیش از ۵۰۰ سال پیش سفارش داده بود، عیسی مسیح (ع) از تاریکی ظهور کرده است و در حالی که گویی شفاف در یک دست دارد با دست دیگرش برای جهان طلب خیر و برکت می‌کند.
داوینچی از بزرگترین هنرمندان دوره رنسانس بود که دستی در نوآوری، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، علم، موسیقی، ریاضیات، مهندسی، ادبیات، آناتومی، زمین شناسی، نجوم، گیاه شناسی، نویسندگی، تاریخ و نقشه نگاری داشت. همچنین طرح ساخت چتر نجات، بالگرد و تانک به وی نسبت داده شده است. داوینچی در سال ۱۴۵۲ در ایتالیا به دنیا آمد و در سن ۶۷ سالگی در فرانسه درگذشت. معروفترین آثار قابل تشخیص وی، مونا لیزا، شام آخر و مرد ویترووین نام دارد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۶۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام

یک تابلو نقاشی اثر «گوستاو کلیمت»، نقاش برجسته اتریشی که گمان می‌رفت از مدت‌ها قبل گم شده است، در یک حراجی به قیمت ده‌ها میلیون دلار به فروش رسید.

به گزارش ایسنا، «پرتره خانم لیزر» اثر «گوستاو کلیمت»‌ که در حقیقت تابلو نقاشی از تصویر یک زن جوان است که به علت درگذشت «کلیمت» ناتمام باقی ماند، در جریان حراجی که روز چهارشنبه برگزار شد، به‌رغم حاشیه‌هایی درباره موضوع و تاریخچه آن به قیمت ۳۲ میلیون دلار معادل ۳۰ میلیون یورو فروخته شد.

«رویترز» نوشت، این تابلو نقاشی که در ماه ژانویه و پیش از مزایده به نمایش گذاشته شده بود، درحالی مدت‌ها به عنوان یک اثر هنری گمشده در نظر گرفته می‌شد که در حقیقت چندین دهه در یک ویلای خصوصی واقع در وین نگهداری می‌شد. کارشناسان پیش از مزایده این اثر ارزش آن را بین ۳۰ الی ۵۰ میلیون دلار برآورد کرده بودند.

در این نقاشی یک سوژه احتمالاً نوجوان در لباس فیروزه‌ای و یک بالپوش گلدار با چشم‌های قهوه‌ای نافذ و موهای تیره و مجعد به همراه پس‌زمینه‌ای سرخ به تصویر کشیده است.

کاتالوگ‌های اخیر آثار کلیمت (۲۰۰۷ و ۲۰۱۲) موضوع این نقاشی پرتره را دختری ۱۸ ساله به نام مارگارت کنستانس لیزر (متولد ۱۸۹۹) دختر صنعتگر بزرگ آدولف لیزر، معرفی می‌کند. تحقیقات جدیدی که توسط خانه حراج وین انجام شده اکنون نشان می‌دهد که دو عضو دیگر از خانواده لیزر ممکن است به عنوان سوژه کلیمت به کار گرفته شده باشند: هلن لیزر (متولد ۱۸۹۸)، دختر بزرگ هنریت آمالی لیزر-لاندو و جاستوس لیزر و دختر کوچکتر آنها آنی لیزر (متولد ۱۹۰۱). خانواده لیزر متعلق به جامعه طبقه رده بالای وین و از حامیان مشهور گوستاو کلیمنت مدرنیست مشهور اتریشی بودند.

کلیمت احتمالا این نقاشی پرتره را در سال ۱۹۱۷، تنها یک سال قبل از مرگش بر اثر سکته مغزی، آغاز کرد. اینکه وقتی این نقاشی در استودیوی «کلمیت» بود و چه اتفاقی برای آن نقاشی پس از مرگ کلیمت در سال ۱۹۱۸ افتاد، مشخص نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام