Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:25:15 GMT

دفاع مقدس؛ مظهر وحدت شیعه، سنی و همه اقوام

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۸۲۷۹

دفاع مقدس؛ مظهر وحدت شیعه، سنی و همه اقوام

نشست رسانه ای نقش وحدت در پیروزی های دفاع مقدس و جبهه مقاومت امروز (سه شنبه، نهم مهر) همزمان با هفته بزرگداشت دفاع مقدس با حضور علمای برجسته اهل سنت در محل ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

رمز ایجاد حائل بین دشمن و اهدافش وحدت اسلامی است
حجت الاسلام کاظم لطفیان دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی در این نشست با بیان خاطراتی از امام و دروان دفاع مقدس گفت: محاسبات دینی پیش بینی براندازی رژیم منحوس بعثی را سهل می کرد و امام بر این اساس آینده این دوران را قابل تصور کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ادامه جهاد افزود: امروز هم همانند دوران دفاع مقدس دشمن برنامه هایی دارد که دسترسی به آنها با برهم زدن وحدت ما تحقق پذیر است، اگر امروز نقشه عملیاتی دشمن را در ارتباط به منطقه ای که در آن قرار داریم درک کنیم متوجه می شویم امروز خاورمیانه بزرگ را جبهه مقاومت رقم می زند، شعار «نیل تا فرات» اگر تحقق پیدا کند جبهه متحد اسلامی در این سامان جریان خواهد یافت.
لطفیان ادامه داد: امروز اشتهای دشمن و اندیشه او باید با او به خاک سپرده شود، بین دشمن و اشتهای؛ او یعنی آنچه در مخلیه اش می گنجد باید حائل ایجاد کرد، امروز جامعه اسلامی حائلی بین دشمن و اشتهایش ایجاد کرده است که رمز این حائل شدن بین دشمن و اشتهای او وحدت اسلامی است.
وی افزود: آمیخته شدن خون شیعه و سنی در مناسبات مختلف همواره جلوی تهاجم دشمن و اتفاقات ناگوار را گرفته و درخت تنومند انقلاب را آبیاری کرده است،‌.نقشه دشمن این است که اگر نمی خواهیم اسلام تا قلب اروپا و غرب برود باید امت پیامبر قطعه قطعه شود و امروز باید تلاش کنیم این نقشه شوم دشمن با خود دشمن نابود شود.
لطفیان خاطرنشان کرد: دفاع مقدس؛‌ دفاع مقدس شیعه و اهل سنت نیست مرتبط با همه ایرانیان مسلمان اعم از شیعه و سنی است، آنچه برای ما مهم بوده و هست چه در صحنه دفاع مقدس چه امروز که در صحنه جدی مبارزه با استکبار هستیم این است که در تاریخ انقلاب یک بار همه هویت ها یکجا در مقابل دشمن قرار گرفت و آن هم دفاع مقدس بود. در آن دوران هویت یکپارچه ایرانی اسلامی را شاهد بودیم و امروز هم باید باشیم.

وی افزود: اگر ۴ مولفه هویتی شامل هویت اسلامی، هویت ایرانی، منافع ملی و امنیت ملی مورد تهاجم قرار گیرد،‌ دشمن بر ما غلبه می کند. اما باید به دشمن نشان دهیم در حفظ این مولفه ها باز هم مثل همیشه همه اقوام و مذاهب اسلامی کنار هم قرار خواهند گرفت و خون خود را  به تاسی از سیدالشهدا در این مسیر خواهند تنید.

امروز برای مسائل فرهنگی کشور هزینه نمی شود
ماموستاد دکتر ملاقادر قادری عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و امام جمعه پاوه نیز در این نشست گفت: فاصله پاوه تا عراق ۳۵ کیلومتر است، جنگ زمینی معمولا از مرزها شروع می شود و حتی بعد از صلح و شکست دشمن نیز مرزها آخرین نقطه خروج دشمن هستند، مردمان ما رفتند و خیلی ها هنوز برنگشته اند. دیار من جنگ زده است و هنوز آثار جنگ در آن هویداست. ما هشت سال در جنگ تحمیلی با دشمن و چهل و اندی سال با نیروهای ضد انقلاب روبرو بوده ایم و هستیم.

وی افزود: پاوه ۶۲ هزار نفر جمعیت با ۶۵۰ شهید و دو برابر این عدد مصدوم و جانباز، دارد،‌ از سویی اهل سنت کرمانشاه ۱۵۰۰ نفرند و در مجموع کردها ۱۱ هزار شهید تقدیم کرده اند و این همه نشانه با هم بودن است، مردمان ما همواره در کنار نظام بوده و هستند. 

چهار مولفه ما را به پیروزی رساند لطف خدا، رهبری حکیمانه امام، وحدت اقوام و مذاهب و ایستادگی و صبر و مقاومت؛ چهار دهه از انقلاب با صبر و مقاومت گذشت و در آستانه دهه پنجم هستیم؛  در قرآن ذکر شده اربعین برای حکومت ها، ملت ها و مسئولان تکالیفی به همراه دارد،‌ شاکر خداوند باشند،‌ در گذشته خود تجدیدنظر کنند، خوبی ها را دوبرابر و بدی ها و خلاها را پرکنند. امروز باید برای آینده برنامه ریزی کرد چون با وجود پایان جنگ نظامی امروز با جنگ های اقتصادی،‌ فرهنگی و سیاسی مواجهیم؛ در داخل با دو مشکل روبروییم که ما را در برابر مردم بدهکار می کند،جمع کردن زر و پول از سوی برخی ها که هر روز رسانه ای می شود و مردم را نسبت به تمام مسئولان بدبین می کند چون تصور می کنند همه اینگونه اند، مسئولان دهه چهارم انقلاب فقط خودشان را حفظ می کنند.

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ادامه داد: مساله دیگر امروز مسائل فرهنگی همچون حجاب است که نادیده گرفتن آن در حال تبدیل شدن به مساله ای شوم است که تا حدودی تقصیر خودمان است که در ابتدا بی تفاوت بوده ایم.

قادری گفت: اگر دنبال حل این مشکلات هستیم باید اول از خودمان شروع کنیم اگر ما مسئولان دنبال پول باشیم نمی توانیم از مردم انتظار داشته باشیم،‌ مشکل دیگر این است که در مسائل فرهنگی هزینه نمی شود بویژه در مناطق ما دولت برای فرهنگ هزینه ای نمی کند اما اگر بحث همایش و غیره پیش آید خرج می کنند؛ امروز می طلبد هر چیزی را در جای خود قرار دهیم ،‌مردم ما شریفند مردم ما مردم یمن، افغانستان،‌لیبی و غیره نیستند اما مشکل دارند جوانان ما نمی توانند ازدواج کنند اما مردم با وجود تمام مشکلات ایستاده اند.

وی افزود: امروز که تمام مملکت ما با این پدیده ها گرفتار است لازمه حفظ انقلاب حفظ وحدت اسلامی است. فکر داعشی کماکان در جامعه هست و هیچ کار کارشناسی نمی شود باید توطئه های فرهنگی با فکر جواب داده شود چون مشکلات تنها با مچ گیری مشکل حل نمی شود،‌ باید در کنار هم بودن را تقویت کنیم و هشیار باشیم چون دشمن غفلت ما را می خواهد؛‌ مروری بر گذشته لازم است.
قادری گفت: نکته مهم دیگر احترام به سابقین است، امروز خانواده شهدا کنار گذاشته شده اند؛‌ و مساله دیگر ترویج معنویت است، باید بررسی کنیم ببینیم ما مقصریم، مردم مقصرند، دشمن مقصر است. مساله دیگر احترام به همه مذاهب و اقوام است که همه در این انقلاب شهید دادند،‌ اگر این فضا تجدید شود آمریکا و هیچ دشمن دیگری اجازه فکر تعدی به ما را به خود نمی دهد.

تنها به وحدت شعاری اکتفا نکنیم

سردار دکتر حسن رستگارمقدم فرمانده اسبق قرارگاه حمزه لشکر ۶ ویژه و رئیس فعلی مرکز مطالعات امنیت پایدار سپاه پاسداران نیز ضمن بیان خاطرات دفاع مقدس و توصیه به مطالعه نیایش چمران در پاوه اظهارکرد: بحث ما در جنگ تحمیلی سخت افزاری صرف نیست بلکه بحث های معنوی زیادی مطرح است.

وی با ابراز گلایه گفت: چرا نتوانسته ایم حق مطلب را در مورد روحانیت اهل سنت ادا کنیم، اکثر قریب به اتفاق امام جمعه های شهرهای کرد در دوران انقلاب به خاطر حمایت از امام و انقلاب و دین شهید شده اند اما حتی نامی از آنها نمی بریم،‌ علمایی هم امروز در معرض تهدید افراطی های مذهبی هستند که سخت تر از تهدیدهای کمله است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب بین علمای شیعه و اهل سنت بحث های کلامی زیادی در مورد وحدت صورت گرفته بود؛ اما انقلاب اسلامی این مساله کلامی را به صورت عملی و رفتاری بین اقوام ایجاد کرد و پیوند ناگسستنی عملی و قلبی در دفاع مقدس و دین بین اقوام شکل گرفت.

سردار رستگار مقدم گفت: در اکثر روستاهای اهل سنت، ما نماز جمعه داریم و در خطبه ها اکثر خطبا در روشنفکری افکار نقش اساسی داشته اند که اینها باید بیان شود؛ افزایش بصیرت دینی، مبارزه با تفکرات افراطی گری، تهییج مردم علیه رژیم پهلوی، امیدوار نگه داشتن مردم در تداوم انقلاب همه از مسائلی است که از همان ابتدا این روحانیون و علما بودند که به طور کلی در آنها نقش اصلی را ایفا کردند نه سیاسیون سست عنصر.

وی افزود: در حوادث مختلف روحانیون در خط مقدم حفظ و حراست از چهار ستون اصلی هویت اهل سنت، هویت ایرانی، منافع ملی و ارزشی اعتقادی و فرهنگ و در حفظ مسائل امینتی بوده و هستند. کردهای ما هم تهدیدهای داخلی را پس زدند هم در طول ۴۰ سال در این عرصه پای کار بوده اند.

سردار رستگار مقدم خاطرنشان کرد: هیچ چیزی را ازسوی روحانیت و مردم به عنوان ضد وحدت نداریم، هم انقلاب به کردها خدمت کرده و هم کردها به انقلاب؛  شاخص ما ۱۱ هزار شهید کرد تقدیمی به انقلاب است، تنها خانواده با شش شهید در کشور ما، کرد هستند و امروز وحدت عملی این است که  مجسمه پدر این شهیدان و خود آنان را در میدان انقلاب بالا ببریم نه اینکه به وحدت شعاری اکتفا کنیم.

امروز باید با یک منطق علمی جنگ فرهنگی دشمن را جواب داد

مولوی علیرضا یعقوبی از علمای برجسته اهل سنت خراسان نیز اظهارکرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تقابل دوگانه ای در جهان بین جهان اسلام و استکبار ایجاد شد، از توطئه و کودتا گرفته تا جریان منافقین و در برهه اخیر نیز انقلاب اسلامی ایران در معرض تهاجم اقتصادی بوده است؛ البته برای دشمن توفیقی هم حاصل نشده است.

وی افزود: اگر چه جنگ ظاهر تلخی دارد و خون ۲۰۰ هزار شهید و قریب به ۵۰۰ هزار معلول شاهد این تلخی است اما اگر از نوع دفاع مقدس باشد در آن برکت است.

وی گفت: وحدت مردم و هدایت نگرش ها از فردگرایانه و رشد نگرش جمع گرایانه از ثمرات جنگ است، دیگر مساله دفاع از من و خانواده من و زندگی من مطرح نیست،‌ دفاع از عموم مطرح است؛ خون ما در هم آمیخته است، فکر جمعی برای دفاع از ملتی وقتی پیش بیاید شکست دیگر در کار نیست. 

یعقوبی حفظ امنیت و تمامیت ارضی، رشد سیاسی آحاد مردم، کلیدخوردن فکر و اندیشه «ما می توانیم»،‌ هراس دنیا از ایران اسلامی و درخشش ایران در دنیا را از برکات دفاع مقدس برشمرد و گفت: در شرایط فعلی نیز وظیفه داریم از کشور خود دفاع کنیم و پای انقلابمان بایستیم به ویژه علما باید تبیین و آگاه کنند مردم را، اگرچه جنگ نظامی نیست، جنگ فرهنگی مطرح است و در حوزه اندیشه این مسائل باید مطرح شود.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: با یک منطق علمی باید توطئه دشمن و جنگ فرهنگی را جواب داد، علما باید در حوزه حفظ وحدت سکاندار باشند، دفاع مقدس همیشه باید مقدس باقی بماند به یک کنگره و جلسه کفایت نکنیم،‌خاطره و یاد شهدای دفاع مقدس همه جا باید گفته و در تمام جلسات زنده نگه داشته شود.

دفاع مقدس ما مظهر و نماد وحدت اقوام و مذاهب بود

سردار دکتر عباسعلی فرزندی از پیشکسوتان دفاع مقدس و رئیس دفتر مطالعات راهبردی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی نیز اظهار داشت: امروز به اقرار دشمنان و دوستان، انقلاب اسلامی احیا کننده اسلام ناب و به دنبال برقراری وحدت و انسجام اسلامی و احیای هویت مسلمانان بوده است. 

وی افزود: برای نابودی انقلاب اسلامی دشمنان ما ده‌ها برنامه براندازانه به کار بردند،‌ جنگ سوم جهانی در یک دوره هشت ساله رخ داد و ما به اشتباه از آن با عنوان جنگ ایران و عراق یاد می کنیم. اروپا،‌ آمریکا و اسرائیل هرچه در توان و ظرفیت داشتند از تجهیزات و فناوری های سلاح های شیمیایی بسیج کردند اما موفق نشدند.

فرزندی گفت: دفاع مقدس مظهر و نماد وحدت اقوام و مذاهب بود. ۱۰۰ روحانی برجسته شهید اهل سنت می تواند گویای این وحدت باشد، شهدایی که امروز هم سرمایه ای برای تمسک جهت گذر از پیچ های تاریخی هستند،. هدف وحدت را اگر حفظ شرافت و جلوگیری از استبداد و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی و شکسته شدن سلطه جهانخواران بدانیم ،‌دفاع مقدس مظهر همه اینهاست. 

وی خاطرنشان کرد: بازیابی عظمت از دست رفته امت اسلامی و حفظ از گزندهای پیش رو و برقراری صلح و آرامش از ثمره‌های دفاع مقدس بود، حماسه دفاع مقدس ما عزت، امنیت، اقتدار ملی و الگوهای ماندگار برای نسل ها به همراه داشت. از نتایج دفاع مقدس ایجاد و گسترش فرهنگ جهاد و شهادت است که نه تنها در ایران بلکه در منطقه ایجاد شده است.

وی ارتقای توانمندی ها، آمادگی عملی، مدیریت جهادی و انقلابی تغییر معادله قدرت جهانی، تشکیل سپر مستحکم دفاعی را نیز از دیگر ثمره‌های دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ظرفیت های ما را به فعل رساند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وحدت ملی اهل سنت هفته دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۸۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است

امام جمعه رفسنجان گفت: اقدام شهرداری و شورای شهر رفسنجان در راه‌اندازی پویش «شهردار شو» همان کاری بود که امام (ره)به عنوان بنیانگذار در دوران دفاع مقدس انجام داد و جوانانی مانند دهه هشتادی‌های امروزی چالش بزرگ انقلاب را که همان جنگ تحمیلی بود، از میان برداشتند و به پیروزی رساندند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، حجت‌الاسلام اصغر عسکری امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان، اظهار کرد: خداوند در قرآن از پیامبر (ص) به عنوان انسان برجسته در همه زمینه‌ها یاد کرده و مشورت کردن با مردم را به وی متذکر می‌شود.

وی با اشاره به اقدام شهرداری در راه‌اندازی پویش رقابتی «شهردار شو»، افزود: اقدام شهرداری و شورای شهر رفسنجان همان کاری بود که امام (ره) به عنوان بنیانگذار در دوران دفاع مقدس انجام داد و جوانانی مانند دهه هشتادی‌های امروزی چالش بزرگ انقلاب را که همان جنگ تحمیلی بود، از میان برداشتند و به پیروزی رساندند.

امام جمعه رفسنجان خطاب به شهردار تصریح کرد: امروز شما با همکاری شهرداری و شورای شهر به جوانان توانمند دهه هشتادی میدان و شخصیت دادید و به آن‌ها اعتماد کردید و از فکر و اندیشه آنان استفاده می‌کنید؛ مطمئن باشید این جوانان غیرتی پای کار خواهند بود و شما را به عنوان شهردار موفق در کشور معرفی خواهند کرد.

وی با اشاره به حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت برای مشاهده و انتقال تجربه موفق شهرداری و انتقال آن به هیئت دولت، گفت: این الگوی موفق را در کشور عملیاتی و اجرایی کنید و مطمئن باشید کشور از این جوانان برخوردار است و می‌توانند منشأ اثر باشند.

عسکری با بیان اینکه مدیرانی چون استاندار کرمان و سردار سلیمانی نیز در دوران دفاع مقدس با داشتن سن کم از رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند که به آن‌ها اعتماد شده است، بیان کرد: این جریان اکنون در دست جوانان دهه هشتادی است و مدیریت شهری برای کار، فکر و عمل جوانان احترام قائل شده است.

به گزارش ایمنا، آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان و آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی با حضور دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی سازی دولت، استاندار کرمان و مسئولان استانی و محلی در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد.

کد خبر 748898

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد