Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: طرح «صلح هرمز» در صورت استقلال کشور‌های حوزه خلیج فارس در قبال دولت‌های فرامنطقه‌ای موفق خواهد بود.

 

حسن دانایی فر سفیر اسبق کشورمان در عراق و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ارائه طرح  «صلح هرمز» از سوی آقای روحانی اظهار کرد:جمهوری اسلامی ایران در طول چند ماه گذشته مجموعه ای از پیشنهادات دوستانه  را به کشورهای منطقه ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن جمله می توان به عنوان کردن  پیمان عدم تجاوز به کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس از سوی رییس جمهور اشاره کرد.

او ادامه داد: پیش از این ظریف هم در رایزنی هایی که با مقامات کشورهای منطقه داشت، طرح ابتکار صلح را مطرح کرده بود. مقامات کشورمان به خصوص رئیس جمهور چندین بار در این زمینه پیام ها و صحبت هایی را برای همزیستی مسالمت آمیز کشورهای منطقه مطرح و بر این موضوع تاکید کردند که تامین امنیت منطقه بر عهده کشورهای منطقه است و در همین راستا هم باید تاکید کرد که امنیت کالایی وارداتی نیست. این قبیل مفاهیم و تلاش برای اتحاد میان کشورهای منطقه از اقداماتی است که جمهوری اسلامی ایران اخیرا انجام داده است.

بیشتر بخوانید:اگر طرح "صلح هرمز" عملیاتی شود، منطقه شاهد آرامش و امنیت پایداری خواهد بود

دیپلمات اسبق کشورمان افزود: آخرین بحث مطرح شده در این زمینه، طرح صلح هرمز است که مقامات کشورمان بارها پیرامون آن درمحافل و دیدارهای عمومی و خصوصی مباحثی را مطرح کرده اند. پیام این طرح صلح ،برادری، همدلی و همکاری میان کشورهای منطقه است، اما این بحث وجود دارد که آیا کشورهای منطقه خود می توانند  مستقل بوده و خود تصمیم گیری کنند ، یا دیگران (قدرت های فرامنطقه ای ) برای آنها برنامه ریزی خواهند کرد.این موضوع می تواند باعث شود که چنین طرح هایی با مشکل رو به رو شود.

او با بیان اینکه طرح «صلح هرمز» در صورتی راهبردی خواهد بود که کشورهای منطقه خود تصمیم گیرنده باشند، افزود: آمریکایی ها در هرمنطقه ای که  حضور داشته باشند، نظم و امنیت در آن کشورها را برهم می زنند و در این مسیر حمایت ها و افکارصهیونیستی که توسط رژیم اشغالگر قدس الغا می شود هم بی تاثیر نخواهد بود. نمونه این دخالت ها را می توان در عراق مشاهده کرد که پس از حضور نظامیان آمریکایی ثبات در آنها برهم خورد.

دانایی فر ادامه داد:  ایران وظیفه خود می داند که در جهت برقراری صلح  و ثبات منطق گام بردارد و امیدوار هستیم که کشورهای منطقه بتوانند با حفظ استقلالشان تصمیم گیرنده باشند و اگر همه بر سر اجرای این طرح به توافق برسند می توان آن را موفق دانست و امید داشت که به نتیجه مطلوبی برای دولت های منطقه منجر شود.

دیپلمات  اسبق کشورمان در عراق  در مورد شکست ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این ائتلاف مورد استقبال  قرار نگرفته و آمریکا نتوانسته همراهی کشورها را با خود داشته باشد و صحبت های ضد این ائتلاف از ابتدا شکننده بوده و نمی تواندمنتج به نتیجه شود. همانندتشکیل  ارتش  و ناتوی عربی یا  طرح وحدت کشورهای حوزه  خلیج فارس و امثال آنها که در طی دو سه  دهه اخیر مطرح بوده و هیچ پایان مطلوبی را در پی نداشته است.

او اضافه کرد: با تکیه بر برخی مستندات می توان نتیجه گرفت که  تاثیر گذاری ائتلاف آمریکایی در منطقه بسیار کمتر از ائتلاف عربی است که سعودی ها از آن برای سرکوب ملت یمن سوء استفاده می کنند، با این حال فرسایشی شدن جنگ در یمن باعث فروپاشی ائتلافی با رهبری ریاض شده است.  

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد:حدود دو هفته پیش  شاهد اصابت موشک های  انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو بودیم، همچنین روزهای اخیر هم نیروهای مردمی یمنی در نجران  سه تیپ  از ارتش سعودی را منهدم و هزاران نفر را هم اسیر کردند. باید گفت، این شکستی مفتضحانه برای عربستانی خواهد بود که مقام سوم بزرگترین خریدار تجهیزات نظامی را داراست. سکوت سعودی ها و بمباران های بی هدفشان  تاییدی است بر عصبانیت آنها از حوادث اخیری که در نجران توسط انصارالله رخ داد.

انتهای پیام/

امنیت کالای وارداتی نیست

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: یمن خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۸۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه

وزیر دفاع روسیه امروز با همتایان خود از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه دیدار و درباره مسائل جاری در زمینه امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای گفتگو خواهد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در حاشیه نشستی بلندپایه که قرار است امروز جمعه، 26 آوریل، در آستانه (جمهوری قزاقستان) برگزار شود، سلسله دیدارهای دوجانبه‌ای با روسای وزارت دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) خواهد داشت.

طبق گزارش وزارت دفاع روسیه، قرار است در این نشست درباره مسائل جاری امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین همکاری‌های بیشتر بین ساختارهای دفاعی در قالب سازمان همکاری شانگهای بحث و گفتگو شود.

در نشست امروز آستانه، وزرای دفاع کشورهای سازمان همکاری شانگهای، از جمله بلاروس که دارای وضعیت ناظر در این اتحاد است و همچنین دبیرکل و مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم سازمان همکاری شانگهای حضور خواهند داشت. 

در اواخر ماه مارس، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، اعلام کرد که تمامی رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قصد دارند در اجلاس سران این اتحاد منطقه‌ای که قرار است در آستانه برگزار شود، شرکت کنند. وی یادآور شد که موضوع این اجلاس «تقویت گفت‌وگوهای چندجانبه - تلاش برای صلح و توسعه پایدار» خواهد بود.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای در تاریخ 3 تا 4 جولای در آستانه برگزار می‌شود. یکی از نتایج کلیدی این نشست، امضای تصمیم مشترک اعضای شانگهای در مورد عضویت بلاروس در این سازمان خواهد بود. بدین ترتیب، پس از پیوستن این جمهوری به این اتحاد، تعداد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به 10 کشور افزایش خواهد یافت.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در ژوئن سال 2001 توسط رهبران روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان ایجاد شد. سپس در سال 2017 هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای پیوستند و سال گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران به عضویت این سازمان درآمد.

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و دبیرکل سازمان همکاری شانگهایسفیر ایران: تهران آماده همکاری بیشتر با اعضای سازمان شانگهای استرایزنی‌ احمدیان با مقامات کشورهای عضو سازمان شانگهای

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است
  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه
  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • ماکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا