Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهرام آجورلو با اعلام این خبر گفت: سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناختی، مطالعات مرمتی و نقشه برداری ژئوفیزیکی در راستای ادامه روند عملیاتی شدن پروتکل بین المللی ربع رشیدی با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز و موسسه باستان شناسی آلمان آغاز شده است.

آجورلو گفت: در شش ترانشه کاوش، بقایای معماری مدفون لایه های قرون هشتم تا دهم هجری قمری پدیدار شده است که از جمله باید به سازه ای بزرگ با مساحت حدود ۳۶۰۰ متر مربع اشاره کرد که بازمانده های کاشیکاری قرن هشتم هجری قمری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرپست هیأت کاوش در پایان خاطرنشان کرد: کشف سه مرحله معماری دیوار و نیز شواهد فعالیت های صنعتی و نیز داده های درخت گاهشناسی از دیگر دستاوردهای فصل سوم است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: این پروژه تحت نظارت مدیریت پایگاه پژوهشی ملی مجموعه میراث فرهنگی ربع رشیدی و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.
این باستان شناس تصریح کرد: هیاتی متشکل از باستان شناسان، باستان سنجان و مرمتگرانی از پایگاه پژوهشی ملی ربع رشیدی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، مؤسسه باستان‌شناسی آلمان و همچنین کارشناسانی از دانشگاه «اوتو فریدریش» شهر بامبرگ، موزه لوور پاریس و دانشگاه هنر اصفهان به ادامه مطالعات مرمتی و مقاوم سازی سازه های تاریخی ربع رشیدی و برداشت های ژئوفیزیکی مشغول هستند.

رَبع رشیدی

ربع رشیدی یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تبریز واقع در خیابان عباسی به سبک معماری آذری است.حدود ۷۰۰ سال پیش در تبریز، دانشگاهی به‌نام رشیدالدین فضل‌الله همدانی ایجاد شد. رشیدالدین وزیر غازان خان از حکمرانان وقت آن دیار بود. در آن زمان این دانشگاه شامل چهار دانشکده بود که در چهارطرف آن قرار داشت و اربع یا چهار عربی را به خود اختصاص داد و این مکان بنام ربع رشیدی شهرت یافت. این اثر در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۹۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مجموعه که در دامنهٔ کوه سرخاب در محلی باصفا و بلند جای گرفته‌است، در اوایل قرن هشتم یا اواخر قرن هفتم هجری بنا شد. برابر با نوشتهٔ تاریخ‌نگاران و جهانگردان بزرگ دارای پهناوری بسیار و ساختمان‌های گوناگون همچون مسجد و مدرسه و بیمارستان (دارالشفا) و کتابخانه و گنبدی برای آرامگاه خواجه رشیدالدین بوده‌است. این بنا مانند بیشتر شهرهای کهن دارای حصار و بارویی بزرگ بوده‌است. از مضمون نامه‌ای که خود خواجه رشیدالدین فضل‌الله به دو پسرش درباره ساختمان این بنا نوشته چنین برداشت می‌شود که در آن زمان ربع رشیدی در جایگاه دانشگاهی بوده که از هر دانشی در آنجا شعبه‌ای راه‌اندازی شده بود و شش هزار تن دانشجو در آن تحصیل می‌کرده‌اند و خواجه اوقافی برای تکمیل کتابخانه و مدرسه و نشر کتب و تأمین هزینه زندگی و تحصیل طلاب علوم مختلف اختصاص داده بود و دانشمندان بزرگ از هر گوشه گرد آورده و بکار تألیف و تدریس گماشته و مقرری آبرومندی برای آنان تعیین کرده بوده‌است و از آن میان پنجاه پزشک و چندین جراح از هند و مصر و چین و شام در آنجا مشغول به کار بوده‌اند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۹۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد صدرا به دنبال همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ همدان

رئیس دانشگاه آزاد واحد همدان گفت: هدف رویداد صدرا، همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ همدان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، غلامرضا خاکساری در افتتاحیه رویداد صدرا که به همت دانشگاه آزاد واحد همدان برگزار شده است، اظهار‌ داشت: رویداد صدرا مسیری برای رشد اشتغال و تحقق تعهد 7500 نفری اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار در استان همدان است.

وی با بیان اینکه در سند تحول و تعالی دانشگاه به موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه توجه ویژه شده است، بیان کرد: به همین منظور تعامل و همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ همدان با هدف ترویج فرهنگ کار‌آفرینی در بین دانشجویان و دانشگاهیان و همچنین توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دستور کار این واحد دانشگاهی قرار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد واحد همدان با بیان اینکه با ورود دانشگاه به صنعت می‌توان در حل مسئله‌های مختلف مثمر ثمر عمل کرد، گفت: با ورود دانشجو به عنوان کارورز، و کسب مهارت برای ورود به بازار کار می‌توان توسعه اقتصاد و اشتغال پویا را در این زمینه با همکاری صنعت و دانشگاه به خوبی شاهد بود.

خاکسار همچنین با اعلام اینکه طرح پویش نیز در راستای تقویت توانمندی دانشجویان در ارتباط با صنعت و بازار کار راه‌اندازی شده است، بیان کرد: در اجرای این طرح دانشجویان تحصیلات آکادمی را توامان با تجربه مهارت‌آموزی دنبال خواهند کرد و همچنین دانشگاه امکان اشتغال همزمان با تحصیل را برای دانشجویان فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در طرح پویش دانشجو هیچ هزینه‌ای را بابت این واحد نمی‌پردازد تا بی‌دغدغه زمینه مهارت‌آموزی محقق شود، بیان کرد: مهارت‌آموزی مانع از هدررفت منابع می‌شود و به دنبال آن اشتغالزایی ایجاد خواهد شد بنا‌بر‌این اگر بخواهیم دانشگاه به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار حرکت کند و مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند، باید مهارت‌آموزی را تقویت کنیم.

رویداد صدرا در دانشگاه راهکاری برای ایجاد پیوند صنعت و دانشگاه

در ادامه حجت‌الاسلام رضا محمدی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، اظهار داشت: با از بین برداشتن حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه ‌و با تقویت این رویکرد، هم تحصیل انجام می‌شود و هم بازار کار دقیقی پیش روی دانشجویان است.

وی با بیان اینکه رویداد صدرا در دانشگاه راهکاری برای ایجاد پیوند صنعت و دانشگاه است، بیان کرد: اگر به این رویداد توجه ویژه شود می‌تواند منجر به اثرگذاری بودن نقش دانشگاهیان در بازار کار و توسعه استغال استان همدان شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد
  • ۳ دروغ بزرگ درباره تظاهرات دانشجویی در آمریکا
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • هفته هشتم رقابت چابکسواران در کورس سراسری بهاره یزد
  • دست‌های پشت پرده در انتخابات به روایت «رشیدی کوچی»
  • رویداد صدرا به دنبال همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ همدان
  • خواهر و برادر کبودراهنگی برگزیده لکوکاپ ایران
  • بالاخره راز هرم جیزه کشف شد!