Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جلسه دیدار رؤسای مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در محل نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد.

در آغاز این نشست که با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حسین سیمایی صراف، دبیر هیئت دولت و معاونان سازمان برنامه و بودجه و سایر وزارت‌خانه‌های مرتبط با رؤسای مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور که متشکل از ۱۵ پژوهشگاه و مرکز علمی است، تشکیل شد، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال‌های اخیر تلاش شده است که مراکز پژوهشی کشور به صورت گسترده و جدی به مسائل جاری و مشکلات کشور ورود پیدا کنند، گفت: توانمندی و ظرفیت پژوهشگاه‌های کشور بسیار بالاست و می‌توانند بازوی فکری قوی در کنار بخش اجرایی کشور باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنین دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور گزارشی از دستاورد‌ها و ظرفیت‌های ۱۵ پژوهشگاه کشور ارائه کرد و گفت: در سال ۹۷ تعداد اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه‌ها ۷۸۸ نفر، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه آن‌ها ۱۰۶ عدد، تعداد طرح‌های فناورانه ۱۷۹ طرح، تعداد قرارداد‌های جاری ۳۴۱ عدد و تعداد مقالات علمی ۳۱۶۱ مورد بوده است.

در این جلسه رؤسای ۱۵ پژوهشگاه کشور به معرفی حوزه فعالیت و دستاورد‌های خود پرداختند و از آمادگی برای همکاری با دستگاه‌های اجرایی و صنایع کشور در دو رفع نیاز‌های آنان خبر دادند.

مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم هم به معرفی پژوهشگاه‌ها و مهمترین دستاورد‌های آن‌ها پرداخت و در تکمیل رؤسای پژوهشگاه‌ها به تبیین ظرفیت‌های علمی مربوطه اشاره کرد.

در ادامه حسین میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، اتاق فکر فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری است و این مأموریت را در شش گروه پژوهشی مطالعات آینده‌نگر، مطالعات علم و فناوری، ارتباطات و فضای مجازی، مطالعات فرهنگی، مطالعات زنان، مطالعات اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت علمی سایر مراکز علمی کشور به انجام می‌رساند.

وی ضمن تأکید بر در دستور کار بودن بررسی ابعاد اجتماعی و فرهنگی فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی، Nbics و مباحث بین رشته‌ای به نقش اساسی پژوهشکده در ترویج حوزه بین رشته‌ای در کشور و تدوین ٢٣٠ برنامه درسی بین رشته‌ای در سالیان گذشته اشاره کرد.

میرزایی ضمن درخواست حمایت معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی علم و فناوری به تشریح برگزاری 10 دوره جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی و وجود دبیرخانه دائمی آن از بدو تأسیس تاکنون در پژوهشکده به عنوان ذخیره بزرگ علمی و نخبگانی کشور به عنوان یکی از فعالیت‌های پژوهشکده پرداخت.

گفتنی است مجمع پژوهشگاه‌های ملی دارای 15 عضو به شرح زیر است؛ سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، پژوهشگاه رنگ، پژوهشگاه بین‌الملی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه هوا و فضا، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

اعضای این مجمع پیش از این دیدار، با رئیس مجلس شورای اسلامی و تعدادی دیگری از مسئولین اجرایی دستگاه‌های کشور نیز دیدار و گفت‌وگو و تبادل نظر داشته‌اند.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا دانشگاه وزارت علوم پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۹۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 

به گزارش جام جم آنلاین، صبح امروز نسبت خبری سالانه روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور برگزار شد. وی در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار جام جم آنلاین مبنی بر اینکه چرا تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت فناوری و شرکت‌های دانش بنیان برای ایمن سازی خودرو‌های تولید داخل استفاده کنیم؟ توضیح داد: مسأله صنعت خودروی کشور علم و فناوری نیست. برای نمونه مشکل این نیست که کیسه هوا در دسترس نیست یا نمی‌توان اسکلت خودرو را ساخت.

وی یادآور شد: تمام این تجهیزات با کیفیت به روز دنیا و دست کم بهتر از چین در کشور در دسترس خودروسازی است.


معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه مسأله مدل اقتصادی صنعت خودروسازی باید مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: برخی در خصوص این مسأله آدرس غلط داده و به فناوری اشاره می‌کنند.

به گفته دهقانی فناوری لازم وجود دارد. اما از آن استفاده نمی‌شود، زیرا برای آن‌ها نمی‌صرفد.

وی ادامه داد: بنابراین مسأله خودرو و بیماری آن نحوه مدیریت این صنعت در کشور است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور درباره اینکه خودروسازان تولیدات خود را گرانتر از نمونه‌های خارجی می‌فروشند نیز بیان کرد: بیماری صنعت خودرو در کشور علم و فناوری نیست. اگر این صنعت خصوصی و منحصر باشد، خودروی با کیفیت تولید می‌شود و مشکلات دیگر این حوزه نیز برطرف می‌شود.

تحول در حوزه هوش مصنوعی 

دهقانی با اشاره به اینکه برنامه ریزی شده است تا مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند، گفت این اپراتور ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارایه می‌دهد.

دهقانی عنوان کرد: همانطور که اپراتور‌های تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها شرکت‌های دانش بنیان و سازمان‌ها و نهاد‌ها قرار می‌دهد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با یادآوری این نکته که کشورمان از نظر دانش فنی و نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد، ادامه داد: در حوزه مقالات و ارجاعات ایران رتبه ١٧ یا ١٨ دارد، اما در حوزه کاربرد رتبه ٧٠ تا ٨٠ را دارد که این جایگاه به دلیل نبودن زیرساخت‌ها در کشور است و پیش بینی می‌کنیم در سال١۴٠٣ تحول خوبی در حوزه هوش مصنوعی با ایجاد اپراتور ملی هوش مصنوعی و توسعه زیرسیستم‌ها داشته باشیم.

وی در با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که در سال ١۴٠٣ به چند صد GPU دسترسی پیدا کنیم، توضیح داد: البته تحریم‌های شدیدی در این حوزه وجود دارد و حتی عربستان و امارات که برای خرید GPU اقدام کرده اند و پول هم پرداخت کرده اند تحریم شده اند.

دهقانی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه‌هایی GPU دارند، آن‌ها را برای استفاده تجمیعی در اختیار قرار دهند.

شرکت‌های دانش بنیان در بورس

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور درباره حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس نیز توضیح داد: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند که تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از مراحل بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آن‌ها در بازار سرمایه و مشارکت آن‌ها توسط سرمایه مردم است، افزود: رشد نهایی شرکت‌های دانش‌بنیان ورود به بورس است.

دهقانی با اشاره به اینکه لزومی ندارد یک شرکت دانش بنیان برای ورود به بورس به معاونت علمی مراجعه کند، یادآور شد: زمانی که بحث کلان داده‌ها مطرح می‌شود یا بحث داده‌های مرتبط با مردم یا امنیت مردم مرتبط می‌شود، صلاحیت شرکت‌ها برای ورود به بورس در یک کار گروهی که در معاونت علمی تشکیل شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور