Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرزانه گشمردی بیان کرد: درگذشته بیماری‌های عفونی و واگیر عامل عمده مرگ‌ومیر بشر بودند، اما امروزه بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ‌ومیر بشر به‌حساب می‌آیند.

او افزود: قلب یک اندام ماهیچه‌ای، عضوی توخالی و دارای چند حفره بوده که مسئول پمپاژ خون به شریان‌ها با حرکات ضربانی است و به این صورت خون را به همه نواحی بدن ارسال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قلب انسان به‌طور متوسط ۷۰ بار در دقیقه می‌زند.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر در خصوص عوامل خطر ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی عنوان کرد: استعمال دخانیات، بی‌تحرکی، رژیم غذایی ناسالم (حاوی چربی اشباع‌شده و کلسترول زیاد، مصرف زیاد کالری، نمک و مصرف الکل، فشارخون بالا، اضافه‌وزن، چاقی و چربی خون بالا ازجمله مهم‌ترین عوامل خطر ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

گشمردی علائم بیماری‌های قلبی را شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب، ورم یا تجمع غیرطبیعی آب در بدن دانست.

او تصریح کرد: بیماری‌های قلبی عروقی قابل‌ پیشگیری و کنترل بوده و با کنترل عوامل خطر که شامل مصرف دخانیات، کم‌تحرکی و رژیم غذایی ناسالم هستند می‌توان از ۸۰ درصد این مرگ‌های زودرس جلوگیری کرد.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر فعالیت فیزیکی مناسب و استاندارد را باعث کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی دانست وتاکید کرد: انجام فعالیت‌های ورزشی از نوع استقامتی مثل دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و پیاده‌روی موجب پیشگیری از بیمار‌های قلبی و عروقی می‌شود.

گشمردی گفت: کودکان و نوجوانان باید ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته و حداقل نصف این زمان می‌بایست به ورزش هوازی متوسط یا شدید و بقیه به ورزش‌های استقامتی استخوان و عضلات اختصاص یابد.

او یادآور شد: حتی فعالیت اندک نیز بهتر از بی‌تحرک بودن است و انجام حداقل دو و نیم ساعت فعالیت بدنی متوسط در هفته (۷۵ دقیقه فعالیت شدید) ضروری است. فعالیت بدنی باید به‌گونه‌ای باشد که کلیه عضلات اصلی بدن حداقل دو روز در هفته درگیر شوند.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر عنوان کرد: برنامه‌های پیشگیری از چاقی باید از سنین کودکی (زیر ۱۲ سالگی) شروع شود. بزرگ‌سالان باید بدانند کاهش وزن به مقدار کم نیز خطر بیماری‌های قلبی را کم کرده و بهتر است کاهش وزن به‌صورت تدریجی انجام شود.

گشمردی افزود: این کار از طریق ترکیب فعالیت بدنی و خوردن یک رژیم غذایی متعادل کم‌کالری و کم‌چربی امکان‌پذیر است. در خصوص افرادی که خطر ابتلا به بیماری قلبی به‌شدت آنان را تهدید می‌کند ممکن است مصرف دارو نیز ضروری بوده درهرصورت مشورت با پزشک می‌تواند کمک‌کننده باشد.

انتهای پیام/م

عامل مرگ‌ومیر مردان و زنان ایرانی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۱۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری که با افسردگی مرتبط است

افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی از نظر ژنتیکی مرتبط هستند.

به گزارش ایسنا،  افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی چالش‌های اصلی سلامت هستند که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند.

نتایج تحقیقات از دهه ۱۹۹۰ نشان داده است که یک پیوند دوطرفه وجود دارد؛ افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی هستند و افرادی که بیماری‌های قلبی‌وعروقی دارند اغلب افسردگی را تجربه می‌کنند. این رابطه متقابل نیاز حیاتی برای مداخله زودهنگام را برجسته می‌کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که نوجوانان مبتلا به افسردگی را از نظر علائم قلبی عروقی تحت نظر داشته باشید و بر مدیریت پیشگیرانه این خطرات سلامتی مرتبط تاکید دارد.

در حالی که عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن مدت‌هاست در رابطه بین افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی دخیل بوده‌اند، نتایج تحقیقات اخیر ارتباط درونی‌تری را نشان می‌دهد.

اکنون دانشمندان کشف کرده‌اند که این بیماری‌ها مسیرهای ژنتیکی مشترکی دارند و مبنای ژنتیکی مشترک را آشکار می‌کنند که بر هر دو شرایط تأثیر می‌گذارد.

یافته‌های مهم فنلاند

دکتر بینشا اچ میشرا و گروه او در دانشگاه تامپر فنلاند پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند. آنان از طریق تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های خون و داده‌های بیان ژن، ماژول ژنی خاص مرتبط با افسردگی و سلامت قلبی‌وعروقی را شناسایی کردند. این ماژول شامل ۲۵۶ ژن است که سطح بیان آنها با افزایش خطرات برای هر دو شرایط مرتبط است.

دکتر میشرا اظهار کرد: شناسایی این ژن‌ها نه تنها نشانگرهای زیستی جدیدی را برای افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی فراهم می‌کند، بلکه دری را به روی توسعه درمان‌هایی باز می‌کند که می‌توانند هر دو بیماری را به طور همزمان هدف قرار دهند.

محققان دریافتند که سه ژن برتر در این ماژول با چندین اختلال مغزی و سلامت ضعیف قلبی‌وعروقی مرتبط هستند و بر نقش عوامل ژنتیکی در بروز همزمان این شرایط تأکید دارند.

دکتر میشرا اظهار کرد که یافته‌ها نه تنها درک ما را از زمینه‌های بیولوژیکی این شرایط افزایش می‌دهد، بلکه به هموار کردن راه برای رویکردهای یکپارچه برای درمان کمک می‌کند.

این تحقیق نه تنها درک ما را گسترش می‌دهد، بلکه امیدی را برای راهبردهای پیشگیری و درمان مؤثرتر، با هدف قرار دادن علل ریشه‌ای و نه فقط علائم این مسائل بهداشتی فراگیر، ارائه می‌دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • موی روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است