Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به منظور رسیدگی به مشکلات و مطالبات کارگران شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و شرکت بهره برداری متروی تهران با حضور اعضای کمیسیون، نماینده مردم تهران در مجلس، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، نمایندگانی از کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار، مدیرکل حراست کل  شهرداری تهران و رییس بازرسی شهرداری تهران در سالن شیبانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا محجوب پس از استماع سخنان حاضران در جلسه اظهار داشت: بین آنچه از سوی مدیران شرکت مترو اعلام شد و آنچه ما در بازدیدهای میدانی دیدیدم تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. برای حل این تفاوت راهکارهایی از جمله راستی‌آزمایی صحبت‌های گفته شده وجود دارد. از این رو از بازرسان اداره کار می‌خواهیم بیایند و به طور قانونی در این‌باره تحقیق کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون اساسی در اصل 26 و همچنین ماده 178 قانون کار با صراحت اعلام می‌دارد «نمی‌شود مانع عضویت یا مانع حضور افراد در تشکل‌ها شد». در قانون کار آمده «اگر کسی مانع فعالیت‌های قانونی عده‌ای شود، مجازات آن جزای نقدی و سایر مجازات‌ها است».

وی افزود: وقتی مشکلات کارگران متعدد شد نباید تنها یک‌نفر یا عده‌ای خاص نگران باشند. همه از شهرداری گرفته تا شورای‌شهر و مدیران و مسئولان کشوری باید نگران آن باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره پرداخت سنوات کارگران متروی تهران نیز که مدیرعامل متروی تهران به آن اشاره کرد، اظهار کرد: سنوات امری روشن است و طبق قانون کار، کارفرمایان باید یک‌ماه سنوات بدهند اما اگر عرف چیز دیگری را متعارف کند آن عرف متعارف ملاک عمل است، نه متن قانون.

وی با اشاره به اینکه کارگران را تشویق کردم تا با مسئولان مترو مذاکره کنند، تصریح کرد: می‌دانیم مانند گذشته منابع مالی وجود ندارد اما می‌شود برای رفع مشکلات تلاش کرد. به نظر می‌رسد شرکت مترو عزم مذاکره و کنار آمدن ندارد. ماده 143 قانون کار نحوه رسیدگی به اختلافات جمعی در قانون کار را معلوم کرده و نیازی به شاخ و شانه کشیدن درباره این جزئیات نیست.

محجوب با تاکید بر اینکه برای دریافت حقوق کارگران از هیچ اقدامی دریغ و مضایقه نمی‌کنیم، تصریح کرد: ایجاد تشکل قانونی این امکان را فراهم می‌کند تا کارگر به تنهایی برای مطالبات خود مراجعه نکند و از طریق تشکل اقدام کند. درباره انجمن‌های صنفی نیز آنها عینا یک تشکل هستند و هر ممانعت و اقدامی مشمول ماده 178 قانون کار است.

دبیرکل خانه کارگر افزود: درباره مطالبات کارگران باید سخت‌گیری شود و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهران بازرسی لازم را در این زمینه انجام دهد.

رییس فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر اینکه قانون در زمینه مطالبات کارگران روشن است درباره به تعویق افتادن پرداخت حقوق کارگران متروی تهران گفت: برخلاف ادعای برخی پیمانکاران، کارگران مترو نه تنها سه ماه حقوق نگرفتند بلکه عیدی، پاداش و سنوات آنها نیز پرداخت نشده است. شرکت مترو به پرسنل خود لباس کار هم نداده است. چند سال اخیر حتی به راهبرهای مترو وسایل ایمنی تحویل نداده‌اند. اگر حادثه‌ای رخ دهد، مسئولان مترو مقصرند.

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: شما که دنبال این هستید بیرون مترو حادثه رخ ندهد، بی‌اعتنایی به مقررات ایمنی داخل مترو هم می‌تواند خطرآفرین باشد.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع ما تشکیل تشکل‌های کارگری در مترو است، تاکید کرد: کارکنان درخواست داده‌انداجازه دهید شورای اسلامی کار تشکیل شود. ما از مدیریت مترو هیچ مهربانی نمی‌خواهیم بلکه می‌خواهیم به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

دبیرکل خانه کارگر از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران که در جلسه حضور داشت درخواست کرد بر طبق قوانین و مقررات عمل کرده و مهربانی با مسئولان مترو را کنار بگذارند.

وی از اداره کار استان تهران خواست تا گزارشی درباره وضعیت کارگران متروی تهران تهیه کند و هم برای مجلس و هم برای کمسیون عمران و حمل‌ونقل بفرستد تا مشکلات پیگیری شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مترو خانه کارگر علیرضا محجوب متروی تهران کارگران متروی تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۱۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان ونک تهران ۳ طبقه می‌شود

شهردار منطقه ۳ تهران با بیان اینکه میدان ونک ۳ طبقه می‌شود، گفت: چنانچه امسال مطالعات و زیرساخت‌ها انجام شود، این پروژه ممکن است سال آینده به کلنگ‌زنی برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمید جوانی امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت‌_ در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به ۳ طبقه کردن میدان ونک اظهار کرد: طبقه زیرین میدان ونک، تونلی است که توسط حوزه معاونت فنی و عمران طراحی شده و مطالعات آن انجام شده است، تونلی که از بزرگراه حقانی (زیر چهار راه جهان کودک، زیر میدان ونک) به سمت ملاصدرا وصل می‌شود.

وی افزود: با توجه به مترو، یک طبقه هم زیر مترو طراحی شده است که اکنون کار مطالعاتی آن در دست اقدام است تا امسال انجام شود، و در صورتی که جوابگو باشد وارد فاز اجرا می‌شود.

شهردار منطقه ۳ تهران در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا این مطالعات به شورا ارائه شده است، خاطرنشان کرد: هنوز مطالعات نهایی نشده است، جلسه‌ای با مشاور طرح و مشاور مترو داشتیم، طرحی را مبنی بر دو طبقه کردن تونل مترو آوردند که یک طبقه مترو و یک طبقه سواره باشد.

جوانی با اشاره به اینکه این موضوع سابقه مطالعه در معاونت فنی و عمران را داشته است، ادامه داد: زیرگذر جهان کودک و میدان ونک به سمت ملاصدرا و اتوبان شهید چمران قبلاً طراحی شده و اسناد مطالعاتی در معاونت عمران موجود است.

وی تاکید کرد: این پروژه بسیار بزرگ یعنی از تونل توحید بزرگ‌تر است، اگر بنا باشد حجم اولیه آن اجرا شود از چهارراه جهان کودک به سمت بزرگراه چمران بیش از دو کیلومتر است که اجرای آن نیازمند مطالعات جدی است.

شهردار منطقه ۳ تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر این طرح پروژه تأیید شود در این دوره از مدیریت شهری اجرا می‌شود، گفت: اگر امسال مطالعات و زیرساخت‌ها انجام شود، سال آینده ممکن است به کلنگ‌زنی برسد، اما در فاز اجرا به صورت جدی، ممکن نیست.

جوانی افزود: از معاونت فنی و عمران درخواست داریم به علت اهمیت موضوع ترافیک چهارراه جهان کودک و میدان ونک و خیابان حضرت ولی عصر این پروژه در اولویت قرار گیرد تا زیرگذر میدان ونک نیز در برنامه مطالعاتی انجام شود و در آنجا هم زیرگذر و تونل مترو را داریم.

کد خبر 750813

دیگر خبرها

  • تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟
  • اعتراض صنفی کارگران کاغذسازی پارس خاتمه یافت و پیمانکار حذف شد
  • آخرین خبرها از لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • تصمیم نهایی وزارت کار درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟
  • پیشنهاد دائمی شدن قراردادهای موقت مشاغل پنج ساله به کجا رسید؟ | آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • از افزایش تابلوهای اعلام وضعیت پارامترهای سلامت هوا تا طرح تهاتر مطالبات بانک شهر با املاک
  • میدان ونک تهران ۳ طبقه می‌شود
  • چهار هزار و ۶۰۰ کارگر ساختمانی قم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند
  • کارگران شهرداری رودبار به عدم تحقق مطالبات خود اعتراض دارند