Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-07@20:52:05 GMT

پوتین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را امضا کرد

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۲۱۲۹

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر که پس از تائید و تصویب نهایی در مجالس سفلی و علیای روسیه برای امضای نهایی و اجرا به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور ارجاع داده شد بود، امضا شد.

این کنوانسیون سال گذشته توسط کشورهای آذربایجان، قزاقستان، روسیه، ایران و ترکمنستان، امضا شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این کنوانسیون، حقوق و اختیارات ویژه و حاکمیت این کشورها بر دریای خزر به رسمیت شناخته می‌شود.

فعالیت طرف‌ها در دریای خزر بر اصول احترام به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، استقلال، برابری، عدم استفاده از زور و تهدید، همکاری و عدم دخالت در امور یکدیگر استوار خواهد بود.

در این کنوانسیون همچنین بر عدم حضور نیروهای خارجی تاکیده شده و کشورهای حاشیه دریایی خزر می‌توانند به اقدامات دریایی، ماهیگیری، حفظ و استفاده از منابع بیولوژیکی و اکتشاف و بهره‌برداری از معادن موجود بپردازند.

رویه مرسوم در دنیا برای دریای سرزمینی یا منطقه حاکمیت ملی، ۱۲ مایل است اما خزر با ۱۵ مایل، تنها دریاچه‌ی است که سه مایل بیشتر از پهنه‌های آبی دیگر، منطقه حاکمیت ملی خواهد داشت. عرض منطقه انحصاری ماهیگیری ۱۰ مایل (مجموعاً ۲۵ مایل) تعیین شده است.

همچنین محدوده ملی و ماهیگیری در دریای خزر فقط مربوط به سطح آب‌ است و ربطی به وضعیت حقوقی کف دریا که دارای منابع مهم نفت و گاز است، ندارد. وضعیت حقوقی آن براساس قوانین بین‌المللی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

طرف‌ها همچنین در خصوص همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم بین‌المللی، سلاح های غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق مهاجران غیرقانونی از طریق دریا و سایر جرایم توافق کرده‌اند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ولادیمیر پوتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۲۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار حاکمیت شرکتی برای پذیرش در فرابورس الزامی شد

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس مساله «استقرار نظام حاکمیت شرکتی» را به عنوان یک معیار اساسی در پذیرش شرکت‌ها در هیئت‌های پذیرش بازار اول، دوم و نوآفرین اعلام کرد.

به گفته وی شرکت‌های مشاور پذیرش ملزم هستند گزارش وضعیت استقرار حاکمیت شرکتی را مطابق با استاندارد مصوب فرابورس ایران، تهیه و به هیئت پذیرش ارائه دهند.

مدیرعامل فرابورس همچنین عنوان کرد: اجرای نظام حاکمیت شرکتی منجر به تداوم فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، کنترل تضاد منافع میان مدیریت و مالکیت و تنظیم روابط و منافع ذی‌نفعان خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • رضایت حاکمیت به پوشش زنان ۲۰ سال پیش | همان بدحجابانی که کافر بودند!
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • فرابورس برای پذیرش شرکت‌ها شرط گذاشت
  • استقرار حاکمیت شرکتی برای پذیرش در فرابورس الزامی شد
  • عضو سابق هیات مدیره استقلال افشاگری کرد؛ از حواله خودروها تا مشاوران 400 میلیونی!
  • افشاگری در خصوص حواله‌های خودرو در استقلال و قرادادهایی که نجومی شد | اتهام به فرشید سمیعی و علی خطیر
  • افشاگری از ماجرای حواله‌های خودرو، افزایش قراردادها، مشاوران ۴۰۰ میلیونی و برکناری مدیر سرشناس آکادمی/ هشدار به مالکان جدید استقلال
  • افشاگری از ماجرای حواله‌های خودرو،افزایش قراردادها، مشاوران۴۰۰ میلیونی و برکناری مدیر سرشناس آکادمی/ هشدار به مالکان جدید استقلال
  • صنعا: طی روزهای آینده شاهد اولین عملیات در دریای مدیترانه خواهیم بود
  • چرا اسرائیل یک گلوله هم به سمت یمن شلیک نکرده است؟