Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-06@19:09:45 GMT

تجمع بغداد به درگیری انجامید

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۲۶۴۷

در حالی که دهها نفر از صبح امروز سه شنبه تجمعی اعتراض آمیز علیه فساد و بیکاری برگزار و برخی نیز خواستار اصلاح نظام سیاسی شده بودند ، از دقایقی پیش این اعتراضات به درگیری انجامید.

گزارش خبرنگار ایرنا از محل رویداد حاکی است: هم اکنون صدای تیراندازی شدید و بدون وقفه شنیده می شود و دود غلیظی آسمان منطقه را فراگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که دهها نفر از صبح امروز سه شنبه تجمعی اعتراض آمیز علیه فساد و بیکاری برگزار و برخی نیز خواستار اصلاح نظام سیاسی شده بودند ، از دقایقی پیش این اعتراضات به درگیری انجامید.

گزارش خبرنگار ایرنا از محل رویداد حاکی است: هم اکنون صدای تیراندازی شدید و بدون وقفه شنیده می شود و دود غلیظی آسمان منطقه را فراگرفته است.

نیروهای امنیتی به صورت پر تعداد در میدان تحریر و خیابان های اطراف مستقر شده اند و برخی خیابان ها از جمله پل جمهوری که این میدان را به منطقه موسوم به سبز امنیتی متصل می کند، مسدود شده است با این حال درگیری پراکنده در نقاط دورتر از کانون اصلی اعتراضات ادامه دارد و وضعیت این نقطه از بغداد همچنان غیر عادی است.

پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور، ماشین آب پاش و شلیک های هوایی استفاده کرد، همزمان برخی افراد از درون جمع تظاهرکنندگان نیز اقدام به پرتاب سنگ و استفاده از چاقو و دیگر اشیاء کرده و با پلیس درگیر شدند.

خبرهای تایید نشده ای از وقوع چندین زخمی در میان تظاهرکنندگان و نیز افراد پلیس حاکی است.

در حال حاضر صدای پرواز بالگرد بر فراز منطقه شنیده می شود و همچنین دهها خودروی زرهی، نفربر، ضد شورش و خودروهای امدادی در اطراف این منطقه مستقر هستند.

این تظاهرات که از چند روز پیش در فضای مجازی برای آن فراخوان شد، توسط برخی منابع مطلع عراقی در میان احزاب و نیروهای امنیتی به شورشی ضد نظام از سوی گروههای متمایل به حزب منحله بعث عراق و نیز برخی دیگر از گروههای مانند صرخی و یمانی نسبت داده شده اند که با اصل نظام سیاسی حاکم بر عراق مخالفند و بر خلاف تظاهرات و اعتراضات معمول در عراق، علیه خدمات عمومی و مشکلات اجتماعی و عملکرد دستگاه های اجرایی نیست و اصل نظام سیاسی و روند سیاسی در عراق پس از سقوط صدام را هدف قرار داده است.

بر همین اساس هیچ حزب و  گروه سیاسی شناسنامه دار در عراق از برگزاری تظاهرات امروز حمایت نکرد و برخی از جمله جریان صدر به رهبری سید مقتدا صدر که معمولا مبتکر تجمع های اعتراضی در عراق است، رسما اعلام کردند که ارتباطی با این تظاهرات ندارند و در آن شرکت نمی کنند.

عمده حامیان و فراخوان دهندگان تظاهرات امروز بغداد افراد ناشناس و از طریق شبکه های اجتماعی دست به این اقدام زدند اما به گفته ناظران، کم و کیف حضور معترضان نشان داد، در این فراخوان موفقیت چندانی نداشته اند، به گونه ای که به رغم گستردگی فعالیت در  فضای مجازی، افکار عمومی عراق چندان از آن استقبال نکرده است.

درهمین حال در زمان تکمیل این گزارش (حدود ساعت 18 به وقت محلی) میدان تحریر و خیابان های اطراف آرام است، تیراندازی ها قطع شده است و بیشتر تظاهرکنندگان منطقه را ترک کرده اند و نیروهای امدادی و شهرداری در حال نظافت خیابان ها و رفع موانع هستند. 

ساعت 19 به وقت محلی تظاهرات در میدان تحریر کاملا پایان یافته است اما همچنان صدای تیراندازی پراکنده از اطراف به گوش می رسد. 

بر اساس اطلاعیه مشترک دو وزارتخانه کشور و بهداشت عراق در تظاهرات امروز بغداد 200 نفر زخمی و یک نفر کشته شد و 40 نفر از زخمی شدگان نیروهای نظامی و امنیتی هستند. 

برخی گزارش های تایید نشده همچنین از  برگزاری اعتراضات مشابه در شهرهای کربلا، دیوانیه، ناصریه خبر می دهند که با اقدام نیروهای امنیتی متفرق شده و چند نفر نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. 

از سوی دیگر برخی ناظران با اشاره به پوشش لحظه ای و تحریک آمیز اعتراض امروز از سوی برخی شبکه های تلویزیونی نزدیک به بعثی های عراق، آن را نشانه صحت سخنان قبلی خود مبنی بر مردمی نبودن این اعتراضات و وابستگی آن به جریان های بعثی و مخالف اصل نظام و روند سیاسی در عراق دانسته اند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۲۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع ضد آمریکا و انگلیس در بورکینافاسو

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به دنبال مداخله جویی آمریکا و انگلیس در امور داخلی بورکینافاسو، چند صد نفر از مردم این کشور در اعتراض به این موضوع در برابر سفارت آمریکا در واگادوگو پایتخت بورکینافاسو تجمع کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


این تجمع در ادامه موج مخالفت مردمی در کشور‌های غرب آفریقا با مداخله جویی نظامی و سیاسی کشور‌های غربی در این کشور‌ها صورت می‌پذیرد.
مقامات نظامی حاکم در بورکینافاسو بعد از اخراج نظامیان فرانسوی از کشورشان، راسا به مقابله با تروریست‌های افراط گرا در کشورشان اقدام کرده اند، اما اخیرا دولت‌های آمریکا و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک، ارتش بورکینافاسو را به کشتار مردم شان متهم کرده اند.
محمدو ترائوره سخنگوی تجمع کنندگان معترض، در مقابل سفارت آمریکا در بورکینافاسو، ضمن قرائت بیانیه تجمع کنندگان، به خبرنگاران گفت: سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، سازمان اکواس و دادگاه کیفری بین المللی برای زمین زدن انقلاب مردم بورکینافاسو توطئه می‌کنند. آمریکا و انگلیس نیز در همین راستا علیه ارتش بورکینافاسو دروغ پردازی کرده اند. "
بورکینایی‌ها نیز مانند مردم مالی و نیجر استقلال کامل کشورشان از غربی‌ها را خواستارند.
سخنگوی تجمع کنندگان افزود: "ما اینجا اعلام می‌کنیم انقلاب مردم بورکینافاسو برگشت ناپذیر است. ما خواستار قطع رادیو صدای آمریکا و رادیو بی بی سی در بورکینا هستیم. ما همچنین خواستار قطع کامل و بی قید و شرط روابط سیاسی با آمریکا و انگلیس هستیم. "
نیرو‌های نظامی فرانسوی از مالی، نیجر و بورکینافاسو اخراج شده اند. نیجر نیز با قطع همکاری نظامی با آمریکا، خروج حدود هزار نظامی آمریکایی مستقر در پایگاه پهپادی آگادز را خواستار شده است.
---------
باصدا: محمدو اوئدراگو - سخنگوی تجمع کنندگان معترض

دیگر خبرها

  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • مناظره انتخاباتی در خرم آباد به درگیری طرفداران نامزدها انجامید
  • تجمع ضد آمریکا و انگلیس در بورکینافاسو
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • عکس| دانشجوی مخالف تجمع ضدصهیونیستی، کارشناس ایران اینترنشنال از آب درآمد
  • هزاران صهیونیست برای سرنگونی نتانیاهو شعار دادند
  • ماجرای تظاهرات کم‌سابقه علیه حکومت طالبان در افغانستان
  • بانوان مشگین‌شهری در حمایت از طرح عفاف و حجاب فراجا تجمع کردند
  • تظاهرات کم‌سابقه علیه طالبان در بدخشان افغانستان
  • تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا