Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش عصر سه شنبه ایرنا از اداره کل روابط عمومی شورای شهر تهران،  جلسه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به منظور رسیدگی به مشکلات و مطالبات کارگران شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و شرکت بهره برداری متروی تهران برگزار شد .
«علیرضا محجوب» در این جلسه پس از استماع سخنان مدیران در جلسه اظهار داشت: بین آنچه که از سوی مدیران شرکت مترو اعلام شد و آنچه که  در گزارش به آنها اشاره شد، تفاوت وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی افزود: در قانون کار آمده است که اگر کسی مانع فعالیت‌های قانونی عده‌ای شود تکلیف آن روشن است.
محجوب در خصوص پرداخت سنوات کارگران متروی تهران نیز  اظهار داشت: سنوات امری روشن است و طبق قانون کار، کارفرمایان باید یک ماه سنوات بدهند اما اگر عرف کارگاه چیز دیگری را متعارف کند آن عرف متعارف ملاک عمل است و نه متن قانون.
نماینده مردم تهران در مجلس،  با اشاره به اینکه کارگران را تشویق کردم تا با مسئولین مترو مذاکره کنند تصریح کرد: می‌دانیم مانند گذشته منابع مالی وجود ندارد اما می‌شود برای رفع مشکلات تلاش و گفتگو کرد . 
وی ادامه داد: ماده ۱۴۳ قانون کار نحوه رسیدگی به اختلافات جمعی در قانون کار را معلوم کرده است و نیازی به شاخ و شانه کشیدن درباره این جزیئات نیست.
محجوب با تاکید بر اینکه برای دریافت حقوق کارگران از هیچ اقدامی دریغ و مضایقه نمی‌کنیم تصریح کرد: ایجاد تشکل قانونی  این امکان را فراهم می‌کند کارگر به تنهایی برای مطالبات خود مراجعه نکند و از طریق تشکل اقدام کند. 
دبیرکل خانه کارگر افزود: در خصوص مطالبات کارگران باید سخت‌گیری شود و توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازرسی در این زمینه انجام شود.
رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، در خصوص عدم پرداخت حقوق کارگران نیز گفت: کارگران پیمانکاری مترو نه تنها سه ماه حقوق نگرفتند بلکه عیدی، پاداش و سنوات آنها نیز پرداخت نشده است و لباس کار هم نداده است. 
وی گفت: در طول چند سال اخیر حتی به راهبرهای مترو وسایل ایمنی تحویل نداده‌اید و اگر حادثه‌ای رخ دهد، مسئولان مترو مقصر هستند. 
محجوب تصریح کرد: شما که دنبال این هستید بیرون مترو حادثه رخ ندهد،  بی‌اعتنایی به مقررات ایمنی در داخل هم می‌تواند خطرآفرین باشد.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع ما تشکیل تشکل‌های کارگری در مترو هستند تاکید کرد: کارکنان درخواست داده‌اند که اجازه دهید شورای اسلامی کار تشکیل شود. ما از مدیریت مترو  می‌خواهیم به وظیفه قانونی خود عمل کنند.
وی از اداره کار خواست تا گزارشی در خصوص وضعیت کارگران متروی تهران تهیه کند و هم برای مجلس و برای کمسیون عمران و حمل و نقل شورا بفرستد تا مشکلات پیگیری شود.


اداره کار از مترو گزارش تهیه می کند 
«پروانه رضایی» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پس از درخواست محجوب و تایید اعضای کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر برای بررسی و بازرسی از شرکت مترو و تهیه گزارش از مشکلات این شرکت گفت: ظرف یک ماه آینده توسط بازرسان اداره کل استان تهران بازدیدهای لازم از بخش‌های مختلف مترو صورت خواهد گرفت و نتیجه آن به شورای اسلامی شهر و شهرداری ارایه خواهد شد.

دولت به تعهدات خود در مترو عمل نکرد 
«محسن هاشمی» رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به وضعیت مالی شرکت بهره‌برداری مترو گفت: متاسفانه دولت به تعهدات خود در قبال شرکت بهره‌برداری عمل نمی‌کند و شهرداری جور دولت را می‌کشد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران از محجوب خواست به عنوان نماینده تهران، پیگیر مطالبات شرکت مترو از دولت باشد.
 وی گفت: مجلس شورای اسلامی باید نسبت به وضعیت شرکت مترو حساس‌تر باشد و پیگیر پرداخت سوبسید مترو باشد. 
هاشمی افزود: طبق قانون وزارت نفت مکلف شده به ازای هر سفر ۱۰ سنت به مترو پرداخت کند که اگر چنین مبلغی از زمان آغاز بکار مترو پرداخت شود، رقمی بیش از ۷۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

مطالبات کارگران مترو
 مهدی باقری معاون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از بازدید از خطوط ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۶ و ۷ مترو پرداخت.
وی گفت:  یکی از خواسته‌های اصلی کارکنان مترو ایجاد تشکل‌های کارگری است که علیرغم صراحت اصل ۲۶ قانون اساسی و مواد فصل ششم قانون کار، این خواسته قانونی تا کنون محقق نشده است. 
باقری در ادامه به مشکلات کارگران  مترو و کارگران پیمانکار طرف قرارداد شهرداری از جمله درباره عدم تحویل یک نسخه از قرارداد، عدم تحویل لباس کار و وسایل حفاظتی لازم ، عدم پرداخت کامل حقوق شب‌کاری، تعطیل کاری و اضافه‌کاری، عدم پرداخت حقوق و دستمزد ماهیانه به طور منظم، وجود معوقات پاداش و سنوات کارگران برخی از شرکت‌های پیمانکاری از سال‌های گذشته، عدم لحاظ کردن سختی کار برای راهبران مترو، تاخیر در تبدیل وضعیت قرارداد کاری پرسنل راهبر موسسه هادیان شهر به قرارداد شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری علیرغم اخذ مجوزهای لازم و اعتراضات بازنشستگان شرکت بهره برداری به میزان سنوات پایان خدمت پرداخت.

تهرام /۷۲۴۴//۶۱۳۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی شورای اسلامی شهر تهران کارگر علیرضا محجوب شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۲۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به پیمانکاران پسماند پایتخت درمورد بکارگیری کارگران زیر ۱۸ سال

رضا محمدی مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران گفت: طبق قانون کار، سن قانونی برای بکارگیری کارگران در زمینه جمع آوری زباله از ۱۸ سال به بالا است و اگر غیر از این باشد با پیمانکاران متخلف برخورد می‌شود.

وی افزود: شهروندان اگر گزارشی در این خصوص دارند به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند تا نسبت به بررسی موضوع اقدام کنیم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران با بیان اینکه ارزیابی از نحوه فعالیت پیمانکاران به صورت مداوم انجام می‌شود، گفـت: هم اکنون بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق ۷۵ از ۱۰۰ است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که ۴۰ امتیاز کسب کرده است.

به گفته محمدی، برای اینکه بتوانیم نظافت شهر تهران را بهبود ببخشیم علاوه بر ارتقای نحوه فعالیت پیمانکاران نوسازی تجهیزات نیز بسیار مهم است و تلاش داریم ماشین آلات جمع آوری زباله را نوسازی کنیم و همچنین برای بالا رفتن انگیزه کارگران نسبت به افزایش حقوق نیز اقدام جدی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران اظهار کرد: نظافت شهر تهران از تیرماه سال گذشته دچار تحول شده و مردم نیز از این بابت رضایت دارند.

به گفته وی، هنوز تا رسیدن به مرحله ایده‌آل فاصله داریم، اما در حال حاضر نیز تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی حتی از بسیاری پایتخت‌های کشور‌های اروپایی از جمله پاریس تمیز‌تر است.

ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • شهرداری بر پرداخت به موقع حقوق کارگران نظارت کند
  • اسرار قانون کار؛ ۱۰ به اضافه یک راز که از کارگران پنهان می‌کنند
  • انتقاد محسن هاشمی از شهردار تهران؛ فخر فروشی می‌کند
  • انتقاد محسن هاشمی از زاکانی
  • هشدار به پیمانکاران پسماند پایتخت درمورد بکارگیری کارگران زیر ۱۸ سال
  • حقوق پاکبانان و کارگران شهرداری قبل از پایان هر ماه واریز می‌شود
  • کارگران موتور پیشران اقتصاد جامعه هستند
  • ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در لرستان لازم است
  • احقاق حقوق کارگران شهرداری، خط قرمز شورای ششم
  • تشکری هاشمی: قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین را فقط در سایت‌ها و فضای مجازی دیده‌ام