Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-08@22:43:44 GMT

شایع‌ترین بیماری در فصل پاییز

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۳۷۳۹

اگزما عارضه پوستی آزار دهنده‌ای که ممکن است بدون هیچ پیش زمینه‌ای به یکباره ایجاد شود و عوارض وحشتناکی با خود به همراه داشته باشد. ناطقان: از جمله بیماری‌های شایع در فصل پاییز عبارت‌اند از خارش پوست، اگزما، شوره سر، ترک پوست، درد‌های مفاصل و... بیماری اگزما هم از بیماری‌هایی است با رسیدن فصل پاییز و زمستان به دلیل تغییرات ناگهانی دما شدت بیشتری پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگزما یک بیماری پوستی همراه با خارش زیاد است که زمانی اتفاق می‌افتد که پوست ملتهب شده و نمی‌تواند رطوبت کافی را در خودش نگه دارد بنابراین این بیماری در هوای خشک و سرد سریعتر خودنمایی می‌کند.


اگزمای دست‌ها
مدت یک هفته است که پوست دست‌هایم جوش‌های ریزی زده که با خارش و سوزش همراه است. با مراجعه به پزشک اگزمای پوستی تشخیص داده شد. علت ابتلا به این بیماری چیست و چگونه درمان می‌شود؟
اگزما عارضه پوستی آزار دهنده‌ای که ممکن است بدون هیچ پیش زمینه‌ای به یکباره ایجاد شود و عوارض وحشتناکی با خود به همراه داشته باشد. عارضه‌ای که کودک و بزرگ، زن و مرد نمی‌شناسد و ممکن است هر کسی را هدف بگیرد. اولین اقدام بعد از مشاهده‌ی علائم بیماری مراجعه به پزشک برای شروع درمان است.

علائم اگزمای پوستی
۱. خشکی تکه‌ای در قسمت‌هایی از پوست
۲. تورم، فلسی‌شدن و قرمزی پوست
۳. خارش و سوزش
۴. تاول
۵. ترک و شکاف خوردن پوست
۶. تغییر رنگ پوست
۷. آلرژی (در برخی اوقات این بیماری با علائمی، چون تب، مشکلات تنفسی، آسم و خستگی همراه است)

عواملی ایجاد اگزمای پوستی
۱. حساسیت به برخی از مواد غذایی
۲. حساسیت به برخی از مواد شیمیایی
۳. دود و هوای آلوده
۴. مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها
۵. هوای سرد و خشک
۶. استرس
۷. عوامل ژنتیکی
۸. گرد و خاک
۹. تغییرات هورمون‌ها (مثل زمان بارداری)

اگزما چگونه درمان می‌شود؟
۱. اولین قدم در درمان اگزما پیشگیری از خارش است. برای این منظور حتماً ناخن‌ها را کوتاه نگه دارید.
۲. استفاده از کرم‌های موضعی گیاهی مثل شنبلیله، بابونه، گردو و ختمی جهت مرطوب کردن پوست.
۳. استفاده از کمپرس سرد بروی ضایعات خارش‌دار.
۴. استفاده از پماد‌های کورتیکوستروئید موضعی مثل فلوئوسینولون برای کاهش التهاب.
۵. در صورت تشدید ضایعات استفاده از کورتیکوستروئید خوراکی.
۶. درمان‌هایی مثل فتوتراپی یا نوردرمانی.
۷. استفاده از سیکلوسپورین.
۸. استفاده از لباس‌های پنبه‌ای و نرم و اجتناب از پوشیدن لباس تنگ و دارای الیاف خشن.
۹. اجتناب از فعالیت‌هایی که باعث تعریق زیاد می‌شوند.
۱۰. گرفتن حمام گرم
۱۱. روغن‌مالی با روغن‌هایی مثل بادام یا بنفشه

توصیه طب سنتی برای حفظ سلامتی و تندرستی در فصل پاییز
پرهیز از انجام برخی کار‌ها از جمله:
- مواجهه با گرمای سرظهر و سرمای بامداد و شبانگاه
- خوابیدن در جای سرد
- استحمام با آب سرد
- نوشیدن آب خیلی سرد
- نزدیکی جنسی زیاد
- خوابیدن با معده پر
- مصرف مسهل‌های قوی
- فصد و حجامت و هر کاری که خون را کم کند
- زیاد خوابیدن و زیاد بیداری کشیدن
- حرکات بدنی زیاد، غم و غصه زیاد، کم‌خوری و پرهیز بی‌دلیل، تعریق بسیار و...
- خواب میانه روز
- مصرف زیاد مواد غذایی و نوشیدنی‌ها

بیماری پوستی که فصل پاییز خودنمایی می‌کند//تنها

درمان اگزما
مواد غذایی مفید برای اگزمای پوستی
میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات مهم‌ترین تأمین‌کننده‌های آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها مواد مغذی‌ای هستند که به توانایی بدن برای دفاع و حمایت از خود در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کنند.
ویتامین C آنتی‌اکسیدانی که به‌وفور در میوه‌ها و سبزیجات رنگی یافت می‌شود، می‌تواند به عنوان یکی آنتی‌هیستامین و کاهش‌دهنده‌ی علائم اگزما نیز مطرح شود.
ازآنجایی‌که روغن ماهی به طور خاص غنی از چربی‌های امگا ۳ است، استفاده از آن به صورت منظم در افرادی که از اگزما رنج می‌برند، توصیه می‌شود


میوه‌ها و سبزیجاتی که از نظر ویتامین C غنی هستند، عبارت‌اند از: توت‌فرنگی، دیگر توت‌ها، مرکبات، طالبی یا گرمک، کیوی، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی پخته‌شده با پوست، سیب‌زمینی شیرین، سبزیجات برگ‌دار، کلم‌بروکلی، کلم‌بروکسل و فلفل دلمه‌ای قرمز.

گوشت‌های لخم: گوشت‌های لخم مقدار قابل‌ملاحظه‌ای پروتئین و مواد مغذی مانند روی، ویتامین‌های گروه B و آهن را تأمین می‌کنند. غذا‌هایی که غنی از عنصر روی و پروتئین هستند به طور خاص برای افرادی که از اگزما رنج می‌برند مهم است، زیرا موجب ترفیع سیستم ایمنی بدن و تقویت آن می‌شوند و جایگزین خوبی برای منابع پروتئینی التهاب زا مانند گوشت‌های پُرچرب هستند. برای این‌که بهترین نتیجه را برای کاهش اگزما بگیرید گوشت سینه‌ی مرغ و بوقلمون بدون پوست را جایگزین گوشت‌های قرمز و فرایند شده مثل سوسیس و کالباس نمایید. گوشت چرخ‌کرده‌های کاملاً بدون چربی و لخم و همچنین جوجه‌کباب، اردک و گوشت برّه نیز از انتخاب‌های خیلی خوب هستند.

روغن‌های گیاهی: روغن‌هایی که از گیاهان حاصل می‌شود، اسید‌های چرب غیراشباع را در دسترس ما قرار می‌دهند که این اسید‌های چرب، جذب مواد مغذی و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند و به سلامت قلب کمک می‌کنند. توصیه‌ها مبنی بر این است که کره و مارگارین را با روغن‌زیتون خیلی خالص، روغن کنجد و روغن تخم کتان به منظور بهبود اگزما جایگزین نمایید. از دیگر روغن‌های بر پایه‌ی گیاهان می‌توان به روغن آفتابگردان، روغن دانه گلرنگ، روغن ذرت، روغن سویا و روغن کانولا اشاره کرد. روغن بذر کتان و روغن کانولا همچنین حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ نیز هستند که می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.

ماهیان چرب: ماهی‌های چرب نیز مانند روغن کانولا و روغن بذر کتان، مقدار قابل‌ملاحظه‌ای از اسید‌های چرب امگا ۳ را برای بدن فراهم می‌کنند. ازآنجایی‌که روغن ماهی به‌طور خاص غنی از چربی‌های امگا ۳ است، استفاده از آن به صورت منظم در افرادی که از اگزما رنج می‌برند، توصیه می‌شود.
ماهی‌هایی که غنی از امگا ۳ هستند عبارت‌اند از: ماهی سالمون، شاه‌ماهی، خال‌مخالی، ساردین و ماهی هالیبوت. ماهی‌های چرب همچنین منبع فوق‌العاده‌ای از نظر عنصر روی نیز هستند.

ماست: ماست علاوه بر تأمین مقادیر قابل قبولی از کلسیم، ویتامین D و پروتئین، پروبیوتیک‌هایی را نیز در دسترس بدن قرار می‌دهد. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های سالم و یا دوست هستند که به‌سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: بیماری ، پاییز ، اگزما

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بیماری پاییز اگزما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۳۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان کار پایانه شرق در تهرانپارس تا پاییز/ پایانه جدید خرداد افتتاح می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پوریا علیمردانی مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوار‌های شهرداری تهران، امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از پایانه جدید شرق اظهار کرد: پایانه شرق جدید اولین پایانه انسان‌محوردر سطح کشور محسوب می‌شود و این هدف را تا حدی برآورده کرده است. این پایانه دوستدار خانواده است و در این مسیر فضا‌های بسیار خوبی طراحی شده است.

وی با بیان اینکه پایانه شرق جدید جزو پروژه‌های قدیمی مدیریت شهری تهران است که از سنوات گذشته حدود دهه ۸۰ تجهیز کارگاه شده است، افزود: این پروژه قدمت زیادی دارد و سال‌ها روی آن کار شده، اما به دلیل مشکلات متعدد و ابعاد پیچیده هیچ‌گاه به بهره‌برداری نرسیده است.

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوار‌های شهرداری تهران گفت: تلاش داریم این پروژه را به سرانجام برسانیم و در پی آن پایانه شرق قدیم در محدوده خیابان دماوند جمع شود.

به گفته وی، در پایانه شرق جدید هم دسترسی برای مترو، اتوبوس و تاکسی پیش‌بینی شده و در امتداد ایستگاه فرهنگسرا به عنوان توسعه این خط ایستگاهی برای پایانه شرق جدید در نظر گرفته شده است. در ترمینال غرب مسافت دسترسی به ترمینال درون شهری حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر است معضلی که در ترمینال جنوب هم وجود دارد، اما در پایانه شرق جدید ایستگاه مترو زیر ساختمان ترمینال طراحی و در حال اجراست. خطوط تاکسی و اتوبوس نیز با دسترسی‌های با مسافت کم در این ترمینال در نظر گرفته شده است.

علیمردانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دسترسی‌های اصلی پروژه تسهیل شده و زیرساخت‌های لازم ایجاد شده است، یادآور شد؛ در پایان تابستان با بهر‌ه‌برداری از پروژه به سمتی حرکت می‌کنیم که فرآیند جایگزینی ترمینال قدیم با پایانه جدید تکمیل شود. پیش‌بینی می‌شود سالانه حدود ۲ میلیون مسافر از طریق پایانه شرق جدید جابجا شوند.

وی گفت: به دلیل مسائل مختلفی افتتاح این پروژه تاکنون چندین بار با تاخیر مواجه شد. در برنامه داریم که فاز نخست این پروژه را در خردادماه سال جاری به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوار‌های شهرداری تهران افزود: همچنین در فاز دوم ساختمان آتش‌نشانی، اورژانس و زیرساخت‌های پشتیبانی تکمیل خواهد شد و البته در فاز نخست مترو به بهره‌برداری نمی‌رسد و کار با BRT و تاکسی‌ها پیش خواهد رفت. البته از روز نخست بهره‌برداری فاز اول استقرار آتش‌نشانی، اورژانس و دستگاه‌های پشتیبان به صورت ایستگاه موقت انجام خواهد شد.

علیمردانی در خصوص دسترسی‌ها و ورود و خروج مسافرین به این پایانه گفت: خیابانی به صورت اختصاصی برای پایانه طراحی شده که برای خودرو‌های شخصی و اورژانسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های اطفاء حریق و ایمنی در این پایانه پیش‌بینی شده و برای هر ساختمان امدادرسان یک ساختمان مجزا در این پایانه پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: پس از بهره‌برداری از فاز نخست ظرف حدود ۳ ماه پایانه شرق قدیم بسته خواهد شد و به این ترتیب تا پاییز سال ۱۴۰۳ پایانه شرق قدیم جمع‌آوری می‌شود. برای زمین پایانه قدیم نیز برنامه‌هایی برای مولدسازی از سوی شهرداری تهران در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعطیل شدن پایانه قدیم شرق تهران تا پاییز سال جاری
  • پایان کار پایانه شرق در تهرانپارس تا پاییز/ پایانه جدید خرداد افتتاح می‌شود
  • این بیماری شایع‌ترین بیماری بشر است
  • پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری بشر/ به طور میانگین هر کودک ۱۲ ساله ایرانی ۲ دندان پوسیده دارد
  • ۴۵ درصد جمعیت جهان از پوسیدگی دندان رنج می‌برند / پوسیدگی دندان؛ شایع‌ترین بیماری بشر
  • ویتامین ها و مکمل ها را چطور مصرف کنیم ؟
  • اگر دست‌تان سوزن سوزن می‌شود احتمالا به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • اگر دستتان سوزن سوزن می‌شود به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب