Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-01@13:00:28 GMT

سبقت گرفتن فضای مجازی در عدالتخواهی

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۴۲۶۱

سبقت گرفتن فضای مجازی در عدالتخواهی

شبکه های اجتماعی برخلاف رسانه ها و تریبون ها و منابر رسمی  نه تنها از گستردگی مخاطب برخوردارشده اند و نیاز به شنیدن و خواندن رویدادها و اخبار و فیلم ها و... را برای مخاطبان خود تسهیل بخشیده اند و دکان بلندگوهای رسمی وتحت کنترل را به رکود نزدیک کرده اند بلکه در موضوع مهمی چون «عدالت اجتماعی» از تمامی حوزه های خبری سبقت گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها با فاصله فراوانی از جراید، صداوسیما، روحانیت و مداحان و... پرچمدار عدالت خواهی در انواع مختلف از قبیل: عدالت اقتصادی، عدالت تفریحی، عدالت فرهنگی و آموزشی، عدالت جنسیتی، عدالت سیاسی، عدالت قضایی  و... شده اند و می رود که حتی در بیان مسائل دینی و مذهبی و آشنا کردن مردم با احکام و بایدها و نبایدهای دینی و شرعی هم پیشتاز باشند. تربیون های رسمی در کشور راه خود را می روند و مردم هم مسیر خودرا طی می کنند  زیرا :

الف : حقیقت عدالت گویی و عدالت خواهی؛ موضوع گمشده عموم تریبون ها شده است و از زبان و قلم خطیبی و گزارش خبرنگاری، صدای حقیقی عدالت خواهی شنیده نمی شود و در برخی موارد اگر هم از مبارزه با فساد یاد می شود؛ باهدف تخریب رقیب سیاسی است.

ب : استقبال سرد مردم از نمازهای جمعه و جماعات ؛ تیراژ پایین روزنامه ها و نشریات سیاسی و اجتماعی ؛ پایین بودن سطح مخاطبان رسانه ملی، در مقابل کاربران چند ده میلیونی شبکه های اجتماعی، حکایت از موفقیت شبکه های اجتماعی در مخاطب جویی و مخاطب پروری دارد .

ج : امروزه کوچترین پلشتی و کج رفتاری اصحاب قدرت و ثروت؛ از نگاه تیز بین مردم در شبکه های مجازی به دور نمی ماند ودر اولین فرصت ممکن، بی عدالتی در هر سطح و شکلی به اطلاع مردم می رسد و به قاطعیت می توان گفت: نگرانی و وحشت حرام خوران و متجاوزان به باورهای ملی و دینی مردم ، از شبکه های اجتماعی به مراتب از تریبون های رسمی بیشتراست زیرا  فساد و عدالت ستیزی از دل همین رسانه های رسمی بیرون آمده است که با یکدیگر بر سر منافع خویشتن معامله می کنند.

امروزه حتی شنیدن صدای عدالت خواهانه معماران انقلاب اسلامی، چون شهید بهشتی و شهید مطهری و مرحوم طالقانی و منتظری را باید در شبکه های مجازی شنید!

آیا با این وصف می توان پذیرفت پشت پرده شبکه های اجتماعی، دشمنان بیرونی ایران عزیز هستند؟ با وجودی که انحصارگرایی و محدود کردن قدرت انتخاب مردم و تحدید حقوق عمومی و طرد متفکران و صاحبان اندیشه، موجب فاصله نجومی بین بخشی از حاکمیت و مردم شده است. به امید بیداری.

*دکتر مرتضی بهشتی، حقوقدان و پژوهشگر

کد خبر 1306081

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مرتضی بهشتی حقوق شهروندی قانون سازمان صدا و سیما آسیب اجتماعی فساد اقتصادی مبارزه با مفاسد اقتصادی باشگاه استقلال اربعین باشگاه پرسپولیس حسن روحانی ایالات متحده آمریکا پیاده روی اربعین استان البرز بازیگران سینما و تلویزیون ایران ایران و عربستان خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۴۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل گفت: دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری احصا و اعلام کرده و در اجرای برنامه‌های خود باید به‌ صورت متمرکز و با همکاری یکدیگر اقدام کنند تا تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، رضا قاسمیان در نشست با مدیران دستگاه‌های فرهنگی استان، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان، کاری قرارگاهی و نیازمند مشارکت همگان است.

وی افزود: دستگاه‌های فرهنگی استان اردبیل برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری احصا و اعلام کنند و برای اجرای این برنامه‌ها هم به‌صورت متمرکز و با همکاری یکدیگر اقدام کنند تا تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل با تأکید بر توجه به تقویت موضوعات فرهنگی تأثیرگذار در جامعه از طریق فضاهای مختلف اطلاع‌رسانی اعم از مجازی و مکتوب، ادامه داد: تقویت هویت ایرانی و اسلامی جوانان باعث افزایش مقاومت آنان در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان می‌شود.

قاسمیان تصریح کرد: مشارکت اجتماعی در نهادینه شدن فرهنگ خیرخواهی دارای اهمیت بوده و مشارکت دستگاه‌ها در ترویج قدرشناسی و تمکین به قوانین اجتماعی از طریق فضاهای مختلف اطلاع‌رسانی و ارتباطی ضروری است.

منشور رسانه‌ای و عهدنامه فعالان فضای مجازی استان اردبیل به‌زودی رونمایی می‌شود

وی بیان کرد: در راستای سالم‌سازی فضاهای مجازی، باید تولید و توزیع محتوا به‌صورت تخصصی و با مشارکت فرهیختگان و نخبگان استان اردبیل در دستور کار باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل با اشاره به تدوین منشور رسانه‌ای و عهدنامه فعالان فضای مجازی استان و رونمایی از آن در آینده نزدیک، گفت: در این منشور، رعایت نکات مختلف در رابطه با مصالح و منافع استان اردبیل یادآوری شده و فعالان فضای مجازی را نسبت به اجرای آن دعوت می‌کند.

در این نشست مدیران دستگاه‌های فرهنگی استان اردبیل نظرات و نیازمندی‌های خود را برای اجرای برنامه‌ها در طول سال بیان کردند.

کد خبر 749137

دیگر خبرها

  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • عاقبت سبقت گرفتن با سرعت بالا (فیلم)
  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر