Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@12:32:18 GMT

رشد سالمندی 3 برابر رشد جمعیت است

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۴۴۲۹

رشد سالمندی 3 برابر رشد جمعیت است

روز گذشته مراسم روز جهانی سالمندان با شعار «فرصت‌های برابر برای همه سنین» در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در این مراسم با حضور وزیر بهداشت، وزیر رفاه، نمایندگان سازمان بهزیستی، نمایندگان مجلس و جمعی از سالمندان تهرانی، از سند ملی سلامت سالمندی رونمایی شد. همچنین در این مراسم عده‌ای از سالمندان از مشکلاتشان گفتند و از گروهی از سالمندان نخبه کشور تقدیر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرستو رفیعی خبرنگار

در ادامه این مراسم سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیروز حناچی شهردار تهران و وحید قبادی دانا معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور از اقدامات و برنامه‌های در دست اجرا در این حوزه سخن گفتند.

80 درصد سالمندان در کنار خانواده خود زندگی می‌کنند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم با بیان اینکه 80 درصد سالمندان در خانه و کنار اعضای خانواده خود زندگی می‌کنند، گفت: چنین آماری نشان می‌دهد که هنوز جامعه ما خانواده محور است و این موضوع بسیار ارزشمند است.
محمد شریعتمداری با اشاره به سند ملی ادامه داد: باید این سند چراغ راه ما قرار گیرد. همچنین ضروری است از پتانسیل و ظرفیت سالمندان استفاده و زندگی توأم با عزت برای آنها فراهم شود. از این‌رو شورای ملی سالمندان باید اجراکننده تصمیمات دولت باشد و مهم‌تر اینکه از مشارکت سالمندان و نظرات سازمان‌های مردم نهاد نیز در این زمینه استفاده کنند.
وزیر تعاون با بیان اینکه 700 میلیون جمعیت بالای 60 سال در دنیا زندگی می‌کنند، اظهار کرد: این جمعیت در سال‌های آینده در دنیا افزایش می‌یابد. در کشور ما نیز روند سالمندی بسیار سریع‌تر از افزایش جمعیت پیش می‌رود. به‌گونه‌ای که آمار‌ها نشان می‌دهد رشد جمعیت کشور به 1.2 درصد رسیده، اما میزان رشد جمعیت سالمندی 3.6 درصد است. در واقع رشد جمعیت سالمندی در کشور سه برابر از رشد جمعیت پیشی گرفته است.
شریعتمداری گفت: در سال 1404 تعداد جمعیت بالای 60 سال کشور به‌یک چهارم جمعیت کل کشور می‌رسد به این معنا که تعداد آنها از 13 میلیون نفر نیز می‌گذرد. در این شرایط اگر از حالا برنامه‌ریزی‌های لازم انجام نشود، با مشکل و گرفتاری‌هایی روبه‌رو خواهیم شد. وی عنوان کرد: هدیه‌ای که ما می‌توانیم در وزارت رفاه به سالمندان بدهیم این است که هم قدرت عشق و هم احساس مشارکت را در بین آنها ایجاد خواهیم کرد.

ضرورت ایجاد خانه‌های محله‌ای ویژه سالمندان

وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر لزوم ایجاد نشاط اجتماعی در سالمندان و ایجاد خانه‌های محله‌ای ویژه این گروه از جامعه گفت: از زمانی که در سازمان برنامه و بودجه فعالیت می‌کردم، در نظر داشتم به جای آسایشگاه‌های سالمندان در هر محله خانه‌های محله‌ای برای سالمندان ایجاد کنیم تا آنها در طول روز در کنار همسالان خود باشند و شب نیز در کنار خانواده زندگی کنند. البته این امر با کمک شهرداری‌ها و سازمان‌های ذیربط میسر است. دکتر سعید نمکی در ادامه به افزایش جمعیت زنان سالخورده نسبت به مردان اشاره کرد و افزود: جمعیت کشور ما در حالی به سوی پیر شدن پیش می‌رود که همزمان با کاهش زاد و ولد روبه‌رو هستیم. در این میان زنان نسبت به سلامت خود اهمیت بیشتری قائلند، اما کمتر مردی برای بررسی وضعیت سلامت خود چکاپ ماهانه انجام می‌دهد.
وزیر بهداشت ادامه داد: باید به فکر اصلاح زیرساخت‌های اساسی بود. سالمند افسرده به دنبال مصرف دارو نیست، دچار پوکی استخوان شده و به سایر مسائل نیز اهمیت نمی‌دهد. پس اولین گام ما برای سالمندان باید ایجاد نشاط اجتماعی باشد تا همزمان با افزایش طول عمر، کیفیت زندگی این افراد ارتقاء پیدا کند. نمکی با اشاره به اینکه باید به سنت‌های گذشته خود بازگردیم، گفت: باید به دنبال ایجاد انس و الفت میان دو نسل کودک و سالمند باشیم. این فاصله‌ای که ایجاد شده باید پُر شود. وجود سالمند در هر خانه وجود نور است.
وزیر بهداشت اظهار کرد: تفاوت جمعیت سالمندان ایران با سایر کشورها در نوع رفتار سالمندی میان این گروه از جامعه است. ما با افرادی روبه‌رو هستیم که جوانی نکرده، پیر می‌شوند و همین امر باعث ایجاد احساس افسردگی و سربار بودن در آنها خواهد بود. سالمند افسرده به سلامتی خود اهمیت نمی‌دهد. پس اولین گام ما برای سالمندان باید ایجاد نشاط اجتماعی باشد تا همزمان با افزایش طول عمر، کیفیت زندگی این افراد ارتقا پیدا کند. نمکی ادامه داد: ادغام خدمات سلامت سالمندان در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از نیمه دوم سال‌جاری تسهیل شده است.  نمکی در خصوص تفاوت این سند با سایر خدمات مشابه پیش از این، گفت: قرار است تا به موجب این سند خدمات توانبخشی و بازدرمانی و نیز دریافت عینک و سمعک و... در قالب پوشش بیمه‌ای قرار گیرد.

41 درصد زنان و 28 درصد مردان سالمند افسرده اند

شهردار تهران با بیان اینکه سالمندی یک تهدید نیست بلکه یک فرصت است، گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان پروژه‌ای را که برای سالمندان مناسب‌سازی نشده باشد در تهران افتتاح نخواهیم کرد.
پیروز حناچی اظهار کرد: طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت، سالخوردگی دارای سه ویژگی است؛ بی‌سابقه است، فراگیری دارد و سرسخت و بازگشت‌ناپذیر است. وی ادامه داد: افزایش امید به زندگی سبب افزایش جمعیت سالمندی است. سن امید به زندگی در کشور ما از 57 سال در سال 1355 به 74 سال در مردان و 76 سال در زنان در سال 1395 رسیده است و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال 1430 حدود یک چهارم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد.
شهردار تهران با بیان اینکه سالمندان شهر تهران حدود یک درصد بالاتر از میانگین کشوری است عنوان کرد: منطقه سه شهر تهران با داشتن 21 درصد و مناطق یک و شش با داشتن 18 درصد از سالمندان کشور دارای بیشترین میزان جمعیت سالمندی هستند. از سوی دیگر طبق مطالعات انجام شده، 66.8 درصد از سالمندان در فعالیت‌های پایه مستقل و 11.9درصد در فعالیت‌های پایه وابسته‌ هستند.
حناچی با اشاره به اینکه 25.4 درصد سالمندان طی شش ماه گذشته حداقل یکبار به زمین خورده‌اند، گفت: با توجه به کمبود ویتامین D و سایر مشکلات استخوانی در میان این گروه از جامعه نمی‌توان تمام این آمار را به مشکلات شهری ربط داد اما، شهرداری باید به فکر ارتقای سطح زندگی این افراد باشد.
 همچنین از آنجایی که 41 درصد زنان و 28.7 درصد مردان سالمند افسرده هستند، باید سیاست‌های ما به سوی کاهش این ارقام پیش رود. البته خوشبختانه کشور ما جزو 10 کشور اول موفق در زمینه سالمندان است. وی با اشاره به اینکه شهر تهران، شهر دوستدار سلامت است، گفت: در حال حاضر حفظ کرامت انسانی و مناسب‌سازی فضای شهری از اولویت‌های اساسی ما در شهرداری است.

10 درصد جمعیت کشورسالمند هستند

رئیـــــس ســــازمان بهزیستی کشور گفت: باید به سمتی برویم که دیگر وجود محلی به‌نــــــام آسایشــگاه سالمندان بی‌معنا باشد و سالمندان در خانه‌های کوچک سالمندی، کنار یکدیگر و بدون وابستگی زندگی کنند.
وحید قبادی دانا ادامه داد: امروزه 10درصد جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می‌دهند. نرخ رشد جمعیت کشور در حالی1.24 درصد است که نرخ رشد جمعیت سالمندی3.6 درصد بوده و انتظار می‌رود تا سال 1430 شاهد جمعیت 26درصدی سالمندان، در کشور باشیم. طبق برنامه ششم توسعه باید بهزیستی تا 25 درصد از جمعیت هدف یعنی سالمندان را تحت پوشش قرار دهد. هدف اصلی ما این است که به این افراد درون خانواده خدمات ارائه دهیم و به ارتقای سطح اجتماعی آنها بپردازیم.
وی با تأکید بر نقش زندگی مستقل در حفظ روحیه سالمندان، ادامه داد: این استقلال در کنار مشارکت فعال در جامعه می‌تواند به عدم افسردگی و سایر مشکلات این گروه از جامعه کمک کند. پوشش بیمه و بازنشستگی برای سالمندان هم باید در حالت حداکثری خود باشد تا آنها زندگی راحتی داشته باشند، این موضوع باید در سطح مدیریت شهری نیز مشاهده شود. امروزه تا چه میزان ادارات، بانک‌ها و... برای حضور سالمندان مناسب‌سازی شده است؟
رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه 725هزارنفر سالمند تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: دبیرخانه ملی سالمندان در سازمان بهزیستی از سال 83 آغاز به کار کرده و خوشبختانه پس از 15 سال، امروز با مشارکت شهرداری، وزارت بهداشت و... از سند ملی سلامت سالمندی رونمایی می‌شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۴۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی در یادواره شهدای مربی، گفت: شهید مطهری یکی از محور‌های تلاشش این بود که سبک زندگی ما را سبک زندگی مومنانه کند.

او با بیان اینکه این جلسه مناسبت‌های بسیاری از جمله بودن در محضر خانواده شهدا و بحث شهید مطهری، هفته عقیدتی سیاسی و هم بحث وضعیت روز و عملیات وعده صادق دارد، ضمن نکوداشت مقام والای شهدا خاطرنشان کرد: شهید نه تنها زنده است که زنده کننده نیز است لذا شهید کار خدایی می‌کند.

حاجی‌صادقی با تصریح بر اینکه در جلسه شهید می‌آییم تا کسب حیات کنیم. آیا اسلام جز با شهادت امام حسین زنده ماند؟ در ادامه به چهار روز مهم دراسلام اشاره کرد و افزود: بعثت تاریخ تولد اسلام است، غدیر روز کمال اسلام است، عاشورا روز تضمین کننده حیات ابدی اسلام (نجات اسلام از مرگ) است و چهارم روز ظهور که هنوز فرا نرسیده است.

او گفت: شهادت مزد پاداش است، همانطور که حاج قاسم عزیز فرمودند که شهید زندگی کنید تا خداوند شهید تو را از دنیا میبرد.

حاجی‌صادقی با اشاره به اینکه اسرائیل و آمریکا به این جمع‌بندی رسیده بودند که انقلاب اسلامی با حزب‌الله و انصار‌الله و نیرو‌های کل منطقه روز به روز پیش روی می‌کند و توقف ندارد، گفت: اینها نشستند و طراحی کردند و گفتند ابتدا باید دست‌های انقلاب اسلامی را قطع کنیم. ساده‌ترین آن حماس است. دوم حزب الله، سوم یمن انصارالله، چهارم حشدالشعبی و آخر هم ایران؛ اما نقطه شروع متوقف شدند و طوفان الاقصی را خدا آغاز کرد.

او همچنین بیان کرد: رهبری گفتند اولین مسئله جهان اسلام فلسطین است و می‌بینیم فلسطین اکنون ادبیات جهان انسانیت شده است؛ و ما فروریختن قدرت مدرنیسم غرب را دیدیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اراده قوی مردم غزه گفت: اینکه زن و بچه‌ها اراده خود را حفظ کردند برترین پیروزی است.

او در مورد عملیات وعده صادق گفت: نام این عملیات را خدا داد. شبی که بنا بود، آیه وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ ۚ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَبِیًّا برای انتخاب نام عملیات انتخاب شد وچه نام پر محتوایی؛ و رهبری فرمودند جواب محکمی می‌دهیم این کار را انجام دادیم. با جسارت عملیات را آغاز کردیم و دنیا در مقابل این حرکت کم آورد.

حاجی صادقی با اشاره به ضعف اراده و جرأت آمریکا ادامه داد: آمریکا هم قدرت دارد، اما جرأت لازم را ندارد.

او در ادامه و ضمن گرامیداشت شهادت شهید مطهری گفت: اولاً اینکه شهادت این بزرگوار برای شما روز مربی و روز عقیدتی است این افتخار است. اما باید به اینکه اشاره کنم، شهید مطهری یکی از محور‌های تلاشش این بود که سبک زندگی ما را سبک زندگی مومنانه کند و می‌گوید من بر اساس علم کتاب نمینویسم بلکه به نیاز مخاطب نگاه می‌کنم. 

حاجی‌صادقی افزود: مطهری شاکله هر انسان وامتی را دو چیز میدانداول معرفت‌ها، آگاهی‌ها، علم‌ها (مغز) و دوم گرایش ها، تعلق‌ها ودلبستگی‌ها وانسان به طور کلی یعنی آگاهی‌ها و تعلقات بعضی از انسان‌ها جز دنیا را نمی‌بینند و نمی‌خواهند و علت از نظر قرآن معرفت هاست، چون علم آن را ندارند.

او خاطر نشان کرد: پیام شهید مطهری به مربی‌ها این است که مربی باید دو کار انجام دهد، مغز انسان‌ها را با معارف الهی اشباع کند و قلب انسان را با گرایش‌ها و ارزش‌های والای معنوی پر کند تا دشمن نتواند مغز و قلب جوان‌ها را تصرف کند و ما امروز نیازمند این هستیم جهادتربیتی راه بیندازیم وآگاهی‌های مردم را زیاد کنیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: باید با روش طبیب گونه جلو برویم و به سراغ جوان‌ها برویم، باید ارزش‌های زیبای خدا را به جوان‌ها نشان دهیم؛ باید نشان دهیم با خدا بودن چقدر لذت دارد تا لذت‌های زودگذر را فراموش کنند و درک کنند لذت واقعی این نیست.

در پایان مراسم از خانواده شهدا و ایثارگران و مربیان نمونه عقیدتی سیاسی در سپاه فجر تجلیل بعمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • اروپایی‌ها چقدر برای بازنشستگی خود پس‌انداز می‌کنند؟
  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • مبارزه بوکس مایک تایسون با جیک پل رسما کلید خورد
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند