Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@02:48:49 GMT

ابرهای تیره‌ در آسمان اقتصاد ریاض

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۵۳۷۷

ابرهای تیره‌ در آسمان اقتصاد ریاض

قتل سبعانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی به دست وابستگان محمدبن سلمان ولیعهد جاه‌طلب سعودی‌، حتی اگر اندک سودی برای آنها به لحاظ سرکوب مخالفان دربر داشته، راه‌های تجاری دولت عربستان و ظرفیت ‌سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ریاض را محدود کرده و پول زیادی را از شریان‌های اقتصادی عربستان بیرون کشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وصال روحانی خاشقجی

البته سعودی‌ها گاف‌های بزرگ دیگری نیز داده‌اند و بمباران سه ساله و کم نتیجه یمن و مشارکت محسوس و نامحسوس در اعمال تروریستی دیگر در منطقه خاورمیانه در دو دهه اخیر بسیاری از تاجران بزرگ را به این باور رسانده که بهتر است روی نام عربستان و اعتباری که آنها ادعای داشتن آن را دادند، سرمایه‌گذاری نکنند زیرا فقط عامل سلب اعتبار برای آنها خواهد بود، این چنین است که طرح موسوم به «ویژن 2030» که قرار بود فقط اوج اقتصادی سعودی‌ها باشد و آنها را به تاجران بزرگ امریکایی پیوند بزند، به یک پرنده زشت‌رو تبدیل شده که حتی یک لحظه تماشایش در افق پیش رو مشمئز‌کننده است.

ریاض

یک سال پیش در چنین روزهایی قتل خاشقجی در سفارت عربستان در استانبول توسط مقام‌های معترض ترکی افشا و تبدیل به شوک سال (و شاید هم دهه) شد. از همان زمان پای صاحبان کالاهای بزرگ برای بستن قراردادهای نجومی تازه با سعودی‌ها سست و نگاه‌ها به سمت ریاض با تردیدی بیشتر توأم شد. ابتدا یک اجلاس بزرگ اقتصادی در ریاض که آن را «بهشت در صحرا» نامیده بودند، از سوی برخی سرمایه‌گذاران غربی بایکوت شد و سپس سایر سرمایه‌گذاران بزرگ غربی آموختند که هر قدم بعدی خود را در ارتباط با سعودی‌ها با نهایت احتیاط بردارند و ریسک بی‌حاصل نکنند. وضعیت تیره بازار اقتصادی ریاض در شروع پاییز 2019 و فهرست تاجرانی که باید به صحرای به اصطلاح بهشت عربستان می‌ریختند، به اندازه کافی هشدار دهنده و مبین واقعیات است، از همه بدتر تعارض اظهارات بن‌سلمان با واقعیات تلخ روز است و در حالی وی از طلوع امیدهای تازه در ریاض می‌گوید که آثار قتل خاشقجی به هیچ وجه محو نمی‌شود و هر روز ابعاد بزرگ‌تری می‌یابد، به واقع تنها تحسین‌کننده محمدبن سلمان، دونالد ترامپ است که چندی پیش در اجلاس «گروه 20» وی را امید آینده خاورمیانه و طراح روزهایی روشن‌تر برای عرب‌ها نامید.
نفت عربستان البته یک منبع لایزال است اما آنچه در پیکره اقتصادی ریاض بر اثر ماجرای خاشقجی ترک بدی انداخته، طرح‌هایی است که قرار بود طی دهه 2020 سعودی‌ها را به ادعای آنان به قدرت اقتصادی نخست منطقه تبدیل کند و موجب بارش طلا از آسمان صحرا شود.
با این حال مدیران طرح موسوم به «ویژن 2030» عربستان این هفته تصریح کردند در زمان‌ها و مهلت‌های مرتبط با رسیدن به اهداف اقتصادی‌شان تأخیرهایی معقول را لحاظ کرده‌اند. حتی میزان تولید نفت برای ارائه به شرکت‌های اروپایی هم در سطح عربستان در قیاس با ماه‌های گذشته یک و نیم درصد کاهش یافته که محصول ادامه کاهش در صف مشتریان این کالا است. درست است که اکثر سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی شرکت‌های امریکایی و اروپایی در ریاض به قوت خود باقی است اما برداشت آنها و میزان سود حاصله به وضوح کم‌تر شده است. سعودی‌ها می‌توانند مطمئن باشند که حتی در روزهای افزایش فروش نفت‌شان و استمرار حمایت ترامپ، چیز زیادی از شکوفایی اقتصادی مورد ادعایشان در عالم واقعیت رؤیت نخواهد شد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۵۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری از میز غذای وزیر اقتصادمان در شهر ریاض عربستان

وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و وزرای مالی عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی در مراسم پنجاهمین سالگرد بانک توسعه اسلامی در شهر ریاض شرکت کردند. تصویری از غذا خوردن خاندوزی با وزرای دولت‌های عربی به سوژه کاربران فضای مجازی تبدیل شده است. منبع: برترین‌ها

دیگر خبرها

  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • تصویری از میز غذای وزیر اقتصادمان در شهر ریاض عربستان
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی