Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ جشن عاطفه‌ها، جشنی مذهبی - ملی است و نزدیک به ۲۸ سال است که هر سال در آغاز سال نو و آغاز سال تحصیلی برگزار می‌شود. جشن عاطفه‌ها امسال هم در دو مرحله و با شعار «با رنگ مهر، رویایی را بسازیم» برگزار شد. مرحله نخست در شهریورماه بود و کمک‌های مردمی به صورت سراسری در پایگاه‌های اصلی کمیته امداد در سطح شهر، مساجد و مصلی‌های نماز جمعه جمع‌آوری شد و مرحله دوم جشن عاطفه‌ها هم امروز در مدارس برگزار می‌شود و دانش‌آموزان، مربیان، معلمان و اولیای دانش آموزان کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را با اولویت اختصاص به دانش‌آموزان نیازمند اهدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  مراسم نمادین آغاز جشن عاطفه‌ها در مدارس امروز ۱۰ مهرماه، در سالن ورزشی غدیر شهر قدس به نشانی شهر قدس، شهرک ابریشم، خیابان دلگشا، با حضور مسئولان آموزش و پرورش و مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.

ما نیز در این نوشتار، به جای ارائه آمار و گزارشی از کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم در برپایی جشن عاطفه‌ها طی سالیان گذشته و مشارکت‌هایی که امسال صورت می‌پذیرد، بهتر دیدیم به موضوع عاطفه و نقش آن در کسب معرفت بپردازیم. در تعالیم اسلام و در بیان ائمه معصومین(ع) موّدت و رقّت قلبی از مهمترین مؤلفه‌های ایمان ذکر شده است. اندیشمندان زیادی هم به این موضوع تصریح داشته‌اند و عاطفه را یکی از زمینه‌ساز‌های ایمان برشمرده‌اند، چنان که شهید مطهری حقیقت ایمان را تسلیم قلب، دل و جان می‌داند و بر این باور است که تسلیم زبان اگر با قلب همراه نباشد، ایمان نیست.

در تعالیم اسلام، ساحت‌های متعددی برای انسان قابل تعریف است که در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند؛ جسم، ذهن، قلب، عقل، تفکر، اراده، غریزه و عاطفه. عمده احساساتی که از انسان بروز می‌یابد غریزی و تا حدودی غیرارادی است. اما جذبه و تمایلی که عقل به صورت ارادی به چیزی نشان می‌دهد، عاطفه نام دارد، مانند فداکاری و ایثار یا شجاعت. این نوع عاطفه که ریشه معرفتی هم دارد، خودآگاه و ارادی است و بر اثر آگاهی و معرفت به موضوع خاصی پدید می‌آید، مثل عاطفه معلم نسبت به دانش‌آموز. انس، لطف، رسیدگی به فرودستان، ضعفا و کوچکترها، شجاعت، عشق، ایثار، عفو و بخشش، غم و اندوه و شوق و شور و نشاط، همه و همه از جنس عواطف مطلوبِ عالی انسانی هستند. اگر چه حتی عواطف و ادراکات منفی هم در سطح عالی انسانی، ریشه معرفتی دارد.

عاطفه، کلید اصلی برای باز کردن قلب و ورود به خانه دل است. عاطفه انسانیت انسان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. عاطفه محصول تربیت قلب است و این آن چیزی است که با ادراکات حسی فاصله زیادی دارد. نقش عاطفه آن اندازه در کسب معرفت، شعور، یقین، شهود، بصیرت و تقّرب الی‌الله، زیاد است؛ که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «هل الدین الا الحب؛ مگر دین چیزی غیر از دوستی است؟»

عاطفه بازخوردی از معرفت و شناخت، بصیرت و تعقل است و نیاز به برنامه، تصمیم و اراده دارد. یک نوع ابتکار عمل است و عمل باید همراه با نیت، معرفت و فکر انجام شود. عاطفه سازنده است و از ویژگی‌های صفات عالی انسانی به شمار می‌رود و از ارزیابی و موضع‌گیری قلب در برابر پیشامد‌ها پدید می‌آید و محل ورودی و خانه وجودی انسان است.   نقش عاطفه در پدید آمدن ایمان
اندیشمندان اسلامی در تبیین نقش عاطفه در پدید آمدن ایمان این‌گونه تعبیر می‌کنند که عاطفه به موضوعی تعلق می‌گیرد که نیاز انسان اعم از مادی و غیرمادی را برآورده می‌کند و اگر انسان بداند که چه حقیقتی نیاز او را برآورده می‌کند، نسبت به آن تعلق می‌یابد، از طرفی انسان ذاتاً نسبت به کمال دارای حب و نسبت به نقص دارای بغض است و از آنجا که می‌توان کمال مطلق را در خداوند یافت و نسبت به آن شناخت پیدا کرد، شخص براساس حب ذاتی، به آن ایمان می‌آورد؛ لذا این نتیجه را می‌توان گرفت که ایمان پس از پدید آمدن، با عاطفه به منزله حب و علاقه‌مندی شدید نسبت به خداوند، رابطه متقابل دارد و تعامل این دو، دارای آثاری مشخص مانند خشیّت و سکینه است.   جشن عاطفه‌ها از امروز در مدارس کشور آغاز می‌شود و این ایام فرصتی است که نباید از دست داد و می‌تواند محک خوبی برای تشخیص عیار عاطفه ما باشد. مشارکت در این رویداد فرهنگی، ارزشی، ملی و مذهبی مطلوب است؛ هرچند ناچیز انجام شود، چرا که نتیجه آن قطعاً تقویت ایمان و احساس آرامش و سکینه است.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا جامعه جشن عاطفه ها مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۶۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرق شدن جوان ٣۰ ساله دزفولی در رودخانه دز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت: شامگاه یک شنبه خبر غرق شدن جوان ۳۰ ساله اهل و ساکن دزفول در رودخانه دز به ستاد فرماندهی آتش نشانی دزفول اطلاع رسانی شد. 

روح الله بهشتی فرد افزود: ستاد فرماندهی عملیات بلافاصله اکیپ نجات غریق ایستگاه شماره ۱ و ۳ را به محل گزارش شده واقع در محدوده شرقی پل قدیم اعزام و بلافاصله اقدام به گشت زنی و جستجو به دنبال فرد غرق شده نمودند.

وی ادامه داد: علی رغم اطلاع رسانی و هشدار‌های متعدد به شهروندان به جهت بالا آمدن سطح آب و عدم ورود به محدوده رودخانه دز متاسفانه شاهد کم توجهی بعضی شهروندان هستیم که بعضا منجر به غرق شدن این افراد در رودخانه خواهد شد.

روح الله بهشتی فرد افزود: به محض مهیا شدن شرایط و پایین آمدن سطح آب، عملیات غواصی توسط اکیپ‌های غریق نجات سازمان صورت خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • غرق شدن جوان ٣۰ ساله دزفولی در رودخانه دز
  • هفته بیست و ششم لیگ برتر| شوک یک نیمه‌ای ذوب‌آهن به استقلال در آزادی
  • جوان ۳۰ ساله در رودخانه دز غرق شد
  • استاندار زنجان: به آموزش و پرورش بی‌توجه بود‌ه‌ایم
  • «دیوان تئاترال» روی صحنه می‌رود
  • «دیوان تئاترال» روی صحنه می‌رود
  • ۱۵ سال کشته‌سازی؛ «ترانه»‌ای که به «نیکا» ختم شد
  • ۱۵سال کشته‌سازی؛ «ترانه»ای که به «نیکا» ختم شد+ عکس و فیلم
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • معلم «انسان ســـاز» است/ ترسیم مثلث «عشق، ایمان و اراده»