Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@13:37:56 GMT

تکنولوژی منتظر درک ما نمی‌ماند

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۶۲۶۹

تکنولوژی منتظر درک ما نمی‌ماند

ششمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور اساتید دانشگاه برگزار شد. در این نشست که از صبح روز چهارشنبه در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، دکتر ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات درباره فضایی که در حوزه آی سی تی در دنیا در حال شکل‌گیری است، گفت: همه ما این روزها درباره برخی واژگان در فضای مجازی می‌شنویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واژه‌هایی مانند تحول و اقتصاد دیجیتال. این ها از جنس تعارف نیست و واقعیتی است که اگر درک درستی از آن نداشته باشیم، ما را به ورطه خود خواهد کشاند.
او در تشریح اقتصاد دیجیتال گفت: در گذشته برای حمل و نقل دو انتخاب بیشتر نبود. یا صاحب خودرو بودیم یا ناچار می‌شدیم که پیاده طی مسیر کنیم. بعد آژانس‌های تاکسیرانی شکل گرفت و پس از آن با وجود مقاومت زیاد، تاکسی‌های اینترنتی شکل گرفت. تکنولوژی برای درک ما صبر نمی‌کند و پیش می رود.

تاکسی های اینترنتی شکل گرفت و در حال حاضر به سرویسی تبدیل شده که نمی توانیم در برخی موارد نبود آن را تصور کنیم. اصلا دور از ذهن نیست که تا چندی بعد تاکسی های اینترنتی جای خود را به خودروهای خودران بدهند. تحولی که در برخی شهرهای جهان اجرایی شده است. اگر خودروهای خودران شکل بگیرد چه می شود؟  
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: ناچاریم از منابع محدود به صورت اشتراکی استفاده کنیم. حجم داده های قابل توجهی رد و بدل می شود و در اختیار بشر قرار می گیرد.  
نکته مهمی که این جا وجود دارد این است که برخی کسب و کارها جای خود را به کسب وکارهای جدید می دهند چرا که اگر اتومبیل های خودران شکل بگیرد، تصادفات کم می شود. زمانی که تصادفات کم می شود می توان تصور کرد که صنایع بیمه ما اگر این پیام را درک نکنند، باید آن را به نگاه جدید واگذار کنند.
این صرفا در صنعت حمل و نقل نیست و در صنعت های دیگر نیز دنبال می شود و تمام این ها متاثر از بروز و نمود تکنولوژی‌های نوین است.  
چیزی که پشت تمام این‌ها شکل می گیرد، بحث دیتاست. اگر زمانی قدرت بخار مزیت رقابتی بود، الکتریسته به عنوان قدرت آمد، امروز قدرت محاسبات به رسمیت شناخته شده است.  
معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات گفت: هوآوی در همایشی اعلام کرد در چین ۱ میلیون نفر متخصص در حوزه های مرتبط با تحلیل دیتا و هوش مصنوعی کم داریم. دانشگاه های چین قادر به تامین نیاز صنعت نیست، برای همین برنامه ریزی کردند تا دوره های مهارتی را تاسیس و نیروی مهارتی را تامین کنند.
ما رشدی بالغ بر سه برابر را در حوزه آی. تی کسب کردیم و اعلام می‌کنم این فضا را در کشور شاهد هستیم. حضور استارتاپ های کشور در بستر ملی شبکه اطلاعات موید این قصه است. نکته ای که وجود دارد این است که ما به عنوان دانشگاهیان کشور باید به این نکته توجه کنیم که متناسب با نیازی که صنعت دارد، روی تربیت نیروی انسانی تمرکز کنیم. از جامعه دانشگاهی چنین انتظاری می رود.
هاشمی اشاره کرد: دانشگاه در تعامل با صنعت اقدامات خوبی انجام داده است و می شود گام های بعدی را استوارتر برداشت. گام بعدی استفاده از ظرفیت مطالعات صنعتی است، واقعیت این است که نگاه فرد دانشگاهی با صنعت فاصله دارد. حضور دانشگاهیان در صنعت می تواند مفید باشد و به این کمک کند که جایگاه واقعی دانشگاه را در کشور ببینیم.
نیاز ما در بحث صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسائلی مانند آنچه که در دانشگاه آن را آغاز کردیم مراکز تخصصی «آپا» بود که با حمایت وزارت ارتباطات و کمک دانشگاهیان شکل گرفت. برخی از این مراکز بسیار خوش درخشیدند. در برخی موارد شاهد آسیب هایی هستیم که قابل انکار نیست، اگر این همراهی و دانش نبود به صورت طبیعی در بسیاری از موارد ممکن بود کارمان با پیچیدگی همراه شود.  
در خصوص مراکز «آپا»، نگاه وزارت ارتباطات این است که مراکزی که منشاء عمل هستند را بیشتر حمایت کنیم.  
مسئله دیگر بحث زیست بوم تلفن همراه بومی کشور است. همه ما می دانیم که این بحث حواشی و حساسیت هایی دارد. گمان می کنم در سال ها و ماه های اخیر مقاله‌ای را به یکی از انتشارات معروف ارسال و پیامی را دریافت کردیم که چون در ایران زندگی می‌کنید نمی‌توانیم این را انتشار دهیم. به همین دلیل نگاه به مراقبت از حوزه تلفن همراه داریم. با همین دلیل سیستم عامل بومی را شروع کردیم.
هاشمی افزود: سیستم عامل بومی تنها کفایت نمی‌کند و بخش خصوصی، اپراتورها و دانشگاهیان نیز باید پای کار بیایند تا این سیستم بتواند شکل بگیرد. جامعه باید با این مسئله همراهی کنند.  
قصد انجام باندلینگ برای زیست بوم تلفن همراه را داریم که برای برنامه‌ریزی آن نیاز به دانشگاهیان داریم. اگر فردی قصد دارد گوشی خریداری کند از سرویس و خدمات استفاده کند اما نگاه ما برنامه‌ریزی تعرفه ترجیحی است. این که سرویس باندلینگ را در اختیار افراد قرار بدهیم که با حداقل هزینه گوشی مورد نظرشان را خریداری کنند. این یک نگاه کاملا ایجابی است برای ایجاد بازار. بازاری که ذینفعان زیادی دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تاکسی های اینترنتی وزارت ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۶۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرم نویدکیا: اذیت کننده است که بازی‌های خانگی را از دست می‌دهیم

سرمربی تیم فوتبال مس رفسنجان گفت: برایمان اذیت کننده است که خیلی از بازی‌ها را در خانه از دست می‌دهیم و باید سعی کنیم با کیفیت بهتر بازی‌های داخل خانه را خوب امتیاز بگیریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، محرم نویدکیا امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری پس از دیدار مقابل گل‌گهر سیرجان، اظهار کرد: به نظر من بازی خیلی سنگین و خوبی بود و فشار زیادی به تیم آمد؛ تا قبل از اینکه گل بخوریم خیلی بازی خوبی انجام دادیم و سه یا چهار موقعیت خوب داشتیم هم در شرایط هم در ضربات ایستگاهی ولی گل خوردیم و تمرکزمان به هم ریخت.

وی با بیان اینکه بین دوبازی اوضاع متعادل شد و نیمه دوم را نسبتاً خوب شروع کردیم و به گل رسیدیم، افزود: از دقیقه ۷۰ به بعد بچه‌ها از لحاظ جسمانی خسته بودند و ۲۰ دقیقه آخر از لحاظ فوتبالی گل گهر بهتر از ما بازی کرد.

سرمربی تیم فوتبال مس رفسنجان تصریح کرد: با همه این شرایط با وجود اینکه بازی قبل با پیکان ۱۲۰ دقیقه بازی کرده بودیم و تعداد نفرات جایگزین کمی داریم، باید از بازیکنانم تشکر کنم که تلاش کردند تا جایی که توانستند بازی را برگردانند اما متأسفانه نتوانستند.

وی ادامه داد: برایمان اذیت کننده است که خیلی از بازی‌ها را در خانه از دست می‌دهیم و باید سعی کنیم با کیفیت بهتر بازی‌های داخل خانه را خوب امتیاز بگیریم؛ وقتی تیم می‌تواند موقعیت خلق کند یعنی سعی می‌کند کارش را خوب انجام دهد ولی در ضربات آخر یکسری چیزها آموزشی نیست و خلاقیت خود بازیکنان است اما بچه‌ها تلاش خودشان را می‌کنند.

نویدکیا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم حضور منتظر محمد، بیان کرد: منتظر محمد بازیکن خیلی باکیفیتی است ولی کاپیتان تیم ملی امید کشورش است و می‌توانستیم اجازه ندهیم که برود لذا دور از انصاف بود؛ باید انصاف را باید رعایت می‌کردیم که به تیم ملی کشورش کمک کند و من هم این کار را برایش انجام دادم.

وی با اشاره به اینکه منتظر محمد مصدومیتی ندارد، افزود: بودن منتظر محمد مسلماً دست من را بازتر می‌کرد که شرایط بهتری برای تیم درست کنم ولی از آن‌طرف منصفانه بود به او اجازه دهم؛ الان هم ممکن است المپیک برود که اعتبارش برای باشگاه ما هم هست.

سرمربی مس رفسنجان هم‌چنین در مورد شرایط آب و هوایی و بارانی، تصریح کرد: آب و هوا و اینکه بگویم باران می‌آمد ما نبردیم، بهانه است، چون زمین خوب است و شرایط استاندارد دارد. باران نمی‌تواند بهانه‌ای برای کیفیت یا خراب شدن بازی باشد. بازی ارتباطی به باران ندارد.

وی تأکید کرد: از خودم و بازیکنانم توقعم بیشتر است؛ خیلی کار خاصی نکردیم و سعی کردیم شرایط تیم را فقط بهتر کنیم. انتظارمان بیشتر است و امیدوارم در نهایت بعد از لیگ بتوانیم ببینیم کسی که بالای سر تیم بوده است، توانسته به تیم کمک کند یا خیر.

نویدکیا در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه حقوق تیم‌های پایه مس کم است یا مطالباتشان پرداخت نشده است و تریبونی در اختیار ندارند، اظهار کرد: وقتی فهمیدم رشته‌های دیگر مطالباتشان را نداده‌اند گفتم اگر قرار است شرکت مس از باشگاه حمایت کند، همه جزو باشگاه هستند و باید حق و حقوق آن‌ها هم پرداخت شود.

وی ادامه داد: من نباید اینجا بنشینم و از خودم و بازیکنانم دفاع کنم، من می‌دانم مربیان پایه با حقوق ناچیز شبانه‌روز وقت می‌گذارند که یکی از بازیکنان به بزرگسالان برسد و مایه افتخار شهرشان باشد. ان شاءالله شرکت مس همانطور که حواسشان به تیم ما هست خواهش می‌کنم از سایر تیم‌ها هم مراقبت کنند.

کد خبر 749890

دیگر خبرها

  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • حماس: منتظر پاسخ اشغالگران هستیم/ دستانمان روی ماشه است
  • آموزش و نحوه فعال‌سازی تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت (ViLTE)
  • محرم نویدکیا: اذیت کننده است که بازی‌های خانگی را از دست می‌دهیم
  • فیلم| هر جا که باشید، این مرسدس بنز به دنبال شما می‌آید!
  • هدف گذاری شیلات گیلان بر روی توسعه آبزی پروری با تکنولوژی‌های برتر
  • بازطراحی مرسدس بنزهای کلاسیک با تکنولوژی 2024 (عکس)