Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@10:31:01 GMT

گونه نادر خدنگ بزرگ در حیات وحش ملکشاهی شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۷۸۴۱

گونه نادر خدنگ بزرگ در حیات وحش ملکشاهی شناسایی شد

مستند ساز حیات وحش ملکشاهی گفت: گونه نادر خدنگ بزرگ برای اولین بار در منطقه ویژدرون ملکشاهی شناسایی و به ثبت رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، "مهدی مامی"، محیط بان اداره محیط زیست شهرستان ملکشاهی گفت: گونه نادر خدنگ بزرگ برای اولین بار در منطقه ویژدرون ملکشاهی شناسایی و به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد:  این جانور گوشتخوار تاکنون نه تنها در حیات ملکشاهی بلکه حتی در سطح استان شناسایی نشده است.

مامی افزود: وجود این جاندار به دلیل تغذیه از جوندگان و حشرات در تنظیم اکوسیستم جانوری منطقه مهم و حائز اهمیت است.

خدنگ بزرگ در زبان محلی موش خرما عنوان می شود، پستانداری گوشتخوار از خانواده خدنگ‌ها است، خدنگ معمولا در نزدیکی انسان زندگی می کند.

مستند ساز حیات وحش ملکشاهی گفت: این جانوران دشمن اصلی مارها به شمار رفته و در مناطقی که جمعیت مارها رو به افزایش است در طبیعت رهاسازی می شوند، اما علاوه بر مارها این جانور انواع پرندگان، پستاندارن کوچک و حشرات را در رژیم غذایی خود دارند، ضمن اینکه از خرچنگ نیز تغذیه می کند.

خدنگ ها به صورت گروهی زندگی می کنند و پیوند خانوادگی بسیار قوی دارند. لانه خدنگ دارای چندین سوراخ با فاصله های متفاوت است و به صورت گروهی و یا تکی به شکار می روند.

مهمترین عامل کم شدن جمعیت خدنگ ها انسان است، خدنگ از مار و عقرب تغذیه می کند، کشاورزان از خدنگ ها مواظبت می کنند و به آنها آسیب نمی زنند اما در مناطق پرورش طیور خدنگ آفتی بزرگ تلقی می شود.

گفتنی است که شهرستان ملکشاهی با دارا بودن مناطق و زیستگاه های حیات وحش منحصر به فردی همچون ویژدرون، باجک و بیوره محل زیست بسیاری از جانداران گوشتخوار ، گیاه خوار و انواع پرندگان است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۷۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۲ کوهنورد گرفتار در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ایلام گفت: دو کوهنوردی که در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی به دلیل شرایط جوی نامساعد و هوای مه آلود گم شده بودند، توسط نجاتگران هلال احمر نجات یافتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، حمزه محمدی مقدم امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز پس از گزارش تلفنی به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان ایلام مبنی بر گم شدن دو کوهنورد در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی، بلافاصله تیم امداد و نجات این شهرستان به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: نجاتگران هلال‌احمر پس از ۴ ساعت عملیات جست‌وجو، ۲ کوهنورد را در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی پیدا و به پایین کوه منتقل کردند.

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام اضافه کرد: این دو نفر کوهنورد به علت شرایط جوی نامساعد و هوای مه آلود مسیر خود را گم کرده بودند.

کد خبر 750929

دیگر خبرها

  • اگر ماه ناگهان در آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می‌افتد؟
  • نجات ۲ کوهنورد گرفتار در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • نجات ۲ کوهنورد گم شده در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی
  • تولد گوزن زرد ایرانی در خرم‌آباد/ کشت و صنعت بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش کشور
  • پردازش انسان‌گونه داده‌ها با استارت‌آپ «هوش فضایی»
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان