Web Analytics Made Easy - Statcounter

معصومی‌همدانی با بیان اینکه مشکل عمده علوم انسانی در کشور پنهان‌کاری است، گفت: یکی از دلایل سرقت پایان‌نامه‌ها در روزگار کنونی آن است که نویسنده آن هیچ جا ظاهر نمی‌شود و کسی او را نمی‌شناسد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: مرکز فرهنگی شهرکتاب از سال ۱۳۹۴ با هدف تقدیر از دانشجویان دکتری رشته‌ فلسفه و با مشاوره و همفکری، اشراف و حمایت مادی و معنوی رضا داوری‌اردکانی، به بهترین رساله دکتری رشته فلسفه، جایزه داوری اردکانی را اهدا می‌ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 بر پایه این گزارش، مرکز فرهنگی شهر کتاب عصر سه شنبه، 9 مهر ماه میزبان مراسم چهارمین و پنجمین دوره‌ اهدای جایزه‌ دکتر داوری اردکانی بود که با حضور استادان و پژوهشگران فلسفه برگزار شد.

 

در این مراسم، «حسین معصومی همدانی» طی سخنانی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده علوم انسانی در کشور، پنهان کاری است، گفت: نمی توان تصور کرد که چنین مشکلی با ذکر مصیبت و مرثیه حل شود، معتقدم باید نوعی کنترل درونی قرار شود. 

 

این پژوهشگر فلسفه گفت: از سوی دیگر ما باید جوامع علمی واقعی داشته باشیم به این معنا که در دانشگاه با افرادی که در ارتباط هستیم صحبت و بحث کنیم. یکی از دلایل سرقت پایان نامه ها در روزگار کنونی آن است که نویسنده آن هیچ جایی ظاهر نمی شود و کسی او را نمی شناسد در نتیجه فرصت سوء استفاده قراهم و پایان نامه دزدیده می شود.

 

وی تاکید کرد: این قبیل مراسم ها خوبی اش آن است که اولا فرد دیده می شود و از سوی دیگر اصلا همین که کسی جرات می کند و نوشته هایش را به یک جمع می فرستد تا دوباره داوری شود خود بسیار حایز اهمیت است.


معصومی همدانی در ادامه بیان کرد: به نظر من در ایران بین شاخه‌ های مختلف فلسفه، نوعی تفکیک مصنوعی وجود دارد و ما هیچ جا دپارتمان‌ های جداگانه فلسفه تحلیلی، فلسفه قاره‌ای و ... نداریم، در حالی که این مانع وجود ندارد که اگر کسی فلسفه تطبیقی خواند، فلسفه تحلیلی نخواند.

 

وی در ادامه گفت: گمان می ‌کنم امروز که وضع ما به آن بدی که فکر می‌کنیم، نیست. من از شیون‌ گری بیزارم. لازم است تا به اتفاقات خوب هم فکر کنیم. دانشگاه‌ های غربی هم مطلقاً خوب نیستند، هم خوب دارند و هم بد اما نیاز داریم که جنبه های خوب را تقویت کنیم.  

 

همچنین در ادامه این نشست، «حسین شیخ‌رضایی» طی سخنانی اظهار کرد: شکل‌ گیری رشته فلسفه علم در ایران همواره در هم تنیده به ملاحظات و نگرانی‌ های ایدئولوژیک بوده است. سید حسین نصر قبل از انقلاب شروع به وارد کردن درس ‌هایی در دانشگاه شریف کرد که به نوعی تلفیق بین تاریخ و فلسفه علم بود البته نصر همان زمان هم نگرش خاصی داشت و برنامه‌ ای طراحی کرد که ملاحظاتی راجع به علوم تجربی داشت اما پس از انقلاب، دو نفر فلسفه علم را جلو بردند یعنی عبدالکریم سروش و مهدی گلشنی که هر دو نفر انتظارات بیرونی از این رشته داشتند.

 

این استاد فلسفه ابراز کرد: به هر حال رشته فلسفه علم بعد از تثبیت دانشگاهی، مثل هر پدیده دیگری به راهی که بنیانگذاران آن می ‌خواستند، نرفت، به مرور زمان، تسلطی که علوم فیزیک در فلسفه علم داشت، کمرنگ شد و فلسفه علم به سمت علوم نرم‌ تر و انسانی‌تر رفت، اما خوشبختانه از جریان دانشگاهی فلسفه علم، نسخه‌ های عمومی ‌تری هم به بیرون راه پیدا کرد، یعنی این رشته زبانی پیدا کرد که بتوان در جامعه با آن حرف زد.

 

وی در پایان یادآور شد: به هر صورت رساله هایی مثل رساله‌ ای که در این دوره از جشنواره برگزیده شده، به موضوع جالبی پرداخته‌ اند و به نوعی به این سؤال پاسخ می ‌دهند که آیا یک دستاورد علمی می‌ تواند فیصله‌ بخش یک اختلاف‌ نظر فلسفی باشد؟

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی مسجد پیاده روی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد اربعین کانون های مساجد زائران اربعین حسینی روزنامه هفته دفاع مقدس فلسفه علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۸۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعی ۱۷ ساعته آب منازل شهرک سازمانی والفجر در پرندک

به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، قطعی آب یکی از معضلاتی است که اغلب در فصل تابستان برخی از مناطق کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما هنوز هوا خیلی گرم نشده آب در شهرک سازمانی والفجر (۲۳) پرندک جیره بندی شده است.

متن پیام شهروند خبرنگار ما :

سلام. من یکی از ساکنین شهرک سازمانی والفجر (۲۳) پرندک هستم. با اینکه هنوز هوا خیلی گرم نشده و کولر آبی‌ها روشن نیستن ،  آب جیره بندی شده است  و روزی ۱۷ ساعت قطعی آب داریم. واقعا برای کوچکترین کاری  با بچه کوچیک و مهمان با مشکل مواجه شدیم.
هر سال فصل آبیاری زمین‌های کشاورزی که می‌شود قطعی آب داریم و اوایل پاییز قبل از شروع بارش باران، درست زمانی که آبیاری درختان و باغ‌ها تموم میشن مشکل قطعی آب منازل تمام می‌شود.
پرندک منطقه خشک و کم آبی است ولی در این چند سال اخیر مسیر رسیدن آب به منازل ویلاسازی شده و درخت کاری رونق زیادی گرفته. ما انتظار داریم مسئولان به جای فروش آب به کشاورزان به فکر رفاه حال حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت منازل سازمانی باشند.
خواهشمندیم با این موضوع رسیدگی کنید. واقعا بی آبی کلافه کننده است .

دیگر خبرها

  • شاید لازم باشد مهندسان دروس علوم انسانی را پاس کنند!
  • وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • مجتهدی اهل تظاهر نبود و همیشه خودش را دانشجو می‌دانست
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • قطعی ۱۷ ساعته آب منازل شهرک سازمانی والفجر در پرندک
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند