Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@15:18:33 GMT

کشیده شدن تنش های کشمیر به مرزهای چین

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۸۶۵۵

کشیده شدن تنش های کشمیر به مرزهای چین

قریب به دو ماه پس از لغو وضعیت خودمختاری کشمیر توسط هند، حالا تنش‌های جدیدی در لداخ، منطقه‌ای دورافتاده هم مرز با چین آغاز شده است. کشمیر

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنجم اوت، دهلی نو وضعیت خودمختاری کشمیر تحت کنترلش را لغو و آن را به دو قلمروی اتحادیه تحت نظارت مرکزی یعنی جامو و کشمیر و لدخ تقسیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هندوستان و پاکستان هر دو مدعی مالکیت کشمیر هستند و این قلمرو بین آنها تقسیم شده است. از هشت هفته پیش که این اقدام از سوی دولت هندوستان انجام شد، نیروهای بیشتری به منطقه اعزام شده، سرکوب‌های امنیتی صورت گرفت و ارتباطات قطع شده است.

تنش در مرز چین

تنش‌ها برای چندین سال است که در منطقه لدخ هم مرز با چین و واقع در شمال شرق کشمیر وجود دارد؛‌ منطقه‌ای که بخشی از آن به نام "لیهه" بودایی‌نشین و بخش دیگر به نام "کارگل" مسلمان نشین هستند. این منطقه همچنین مرز پر تنش بین هندوستان و چین است.

۳۱ اکتبر، دهلی نو قرار است به صورت رسمی کنترل مستقیم بر لدخ را برعهده بگیرد که بابت جمعیت کم و منظره های طبیعی‌، راهبان بودایی و پلنگ های برفی مشهور است.

این اقدام باعث نگرانی درباره آینده میان جوامع بودایی و مسلمان در این منطقه شده چون درگیری‌هایی بر سر اختلافات فرهنگی و سیاسی وجود دارد.

بودا و مسلمان

زمانیکه تغییر موقعیت دولتی برای لدخ اعلام شد، بودایی‌ها جشن گرفتند؛ بوداییان، کمی پس از استقلال هندوستان در ۱۹۴۷ خواستار جدایی از کشمیر بودند.

برای دهه‌های متمادی، رهبران بودایی شکایت داشتند که مسلمانان بودجه و مشاغل دولت مرکزی را تحت کنترل خود دارند. این درخواست‌ها زمانی در دهه ۱۹۸۰ به یک حرکت جنبشی تبدیل شد که یک اقدام شبه نظامی علیه حکومت هندوستان در کشمیر شکل گرفت.

اما این شادی برای بودایی‌ها دیری نپایید چون به گفته دبیرکل انجمن بودایی‌های لدخ، هر چیز خوبی یکسری چیزهای بد را هم به دنبال دارد.

در هر دو قلمرو نیروهای هندوستان مستقر هستند و تنش در منطقه بر اقتصاد آن اثری مخرب گذاشته است.

تاریخ ۳۱ اکتبر که دهلی نو قرار است به صورت رسمی کنترل مستقیم بر لدخ را برعهده بگیرد، در منطقه کارگل هم مورد استقبال واقع نشده است چون مسلمانان این منطقه هم می‌خواهند همچنان به کشمیر متصل باشند. ساکنان در این منطقه با اعتراضات اوت در کشمیر همراه شدند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۸۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس/ گفتگو‌ها به روز دوم کشیده شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، آن‌گونه که از روایت خبرگزاری «الجزیره» برمی‌آید، نشانه‌ای مبنی بر پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس مشاهده نمی‌شود و هیچ‌یک از دو طرف حاضر به عقب‌نشینی از مطالبات کلیدی خود نیست.

مذاکرات با حضور هیئت‌هایی از حماس، مصر، قطر و آمریکا در قاهره جریان دارد. حماس خواستار اخذ تضمین‌هایی از آمریکا است تا به‌موجب آن از عدم تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به رفح اطمینان حاصل کند. اسرائیل، اما اعزام هیئت به قاهره را به پیشرفت مذاکره مشروط کرده و مدعی است که با یا بدون توافق، به رفح واقع در جنوبی‌ترین بخش غزه حمله خواهد کرد.

هم‌زمان، خبرگزاری «فرانس پرس» گزارش داده است که مذاکره امروز یکشنبه از سر گرفته خواهد شد.

 در بخشی از روایت این خبرگزاری آمده است که حماس هرگونه توافقی که به پایان جنگ منجر نشود را رد کرده و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به سنگ‌اندازی در مسیر مذاکره متهم می‌کند.

دور جدید مذاکرات به میزبانی قاهره در حالی در جریان است که ظاهراً حماس به‌رغم نگاه مثبتی که به آخرین بسته پیشنهادی آتش‌بس دارد، اصلاحیه‌ای را مطرح کرده و چانه‌زنی‌ها پیرامون آن جریان دارد.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان وارد کشور شد
  • از ایمپلنت دندان چه می‌دانید؟ افرادی که دندان کشیده شده دارند بخوانند!
  • قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان، از مرز ریلی اینچه برون وارد کشور شد
  • ویدئو| تظاهرات از دانشگاه‌ها به خیابان‌ها کشیده شد
  • بحث درباره «فیلم و سریال» به شبکه چهار کشیده شد
  • پوست الکترونیک کشسانی که حس لامسه به روبات‌ها می‌دهد
  • یک کشته و چهار زخمی در حمله به کاروان نیروی هوایی هند در کشمیر
  • عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس/ گفتگو‌ها به روز دوم کشیده شد
  • جزئیات طرح انسداد مرزهای شرقی/ تمام منطقه دیوارکشی می شود؟
  • اعتراضات ضد اسرائیلی به دانشگاه برلین کشیده شد