Web Analytics Made Easy - Statcounter

احسان قمری گفت: تأسیس وزارت گردشگری نیز به عنوان متولی صنعت توریسم به شرط سیاست گذاریهای صحیح وکارشناسانه دراین بخش می‌تواند در افزایش درآمدهای ارزی کشور سهم بسزایی داشته باشد.

احسان قمری استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص اهمیت صادرات غیر نفتی و تأثیرات آن بر شاخص‌های اقتصاد کشور گفت: صادرات غیر نفتی نسخه شفابخش اقتصاد این روزهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌های همه جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و با وجود مشکلات مضاعف فراروی صادرکنندگان به عنوان پیشرانان توسعه همه جانبه کشور، صادرات غیر نفتی دوران گذار از بحران را پشت سر گذاشته و ثبات قوانین و مقررات در کنار انعطاف پذیری صادرکنندگان موجبات حرکت به سمت تعادل در تراز تجاری کشور را فراهم نموده است. هر چند براساس آمار رسمی صادرات کشور طی ۵ ماهه اول سال جاری از نظر ارزشی افتی ۱۰ درصدی را تجربه کرده است ولی نمی‌توان این آمار را شاخص چندان صائبی در خصوص ضعف تجارت خارجی کشور دانست. به هر حال وجود شرایط از پیش گفته شده از جمله مشکلات نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات به علت ضعف یا عدم وجود روابط بانکی ناشی از تحریم ها؛ حمل و نقل صادراتی و از همه مهمتر رقبای قدرتمند در بازارهای هدف با این وجود تراز تجاری کشور تغییر چندانی نکرده و رو به رشد بوده است. ضمن آنکه در مقوله صادرات لازم است به کیفیت صادرات در کنار کمیت توجه شایانی کرد.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: شاید در صادرات بخشی از کالاهای سنتی و حجیم در رقابت با رقبای تا دندان مسلح به حمایت‌های همه جانبه در بازارهای خارجی عقب مانده باشیم ولی لازم است به این نکته توجه شود که در طول چند سال اخیر به صورت اعم و در پنج سال جاری به صورت اخص چند کد تعرفه کالای جدید صادر شده است. هر چند شاید ارزش صادرات این کالاها در مقایسه با کالاهایی که رشد منفی داشته‌اند قابل توجه نباشد ولی این امیدواری را ایجاد می‌کند که با استمرار حمایت از اینگونه کالاها که اغلب دانش بنیان هستند و واحد ارزش افزوده فراوانی در زنجیره تولید و صادرت اند، در آینده نه چندان دور شاهد تولید انبوه و به تبع آن صادرات بیشتر این گونه کالاها باشیم.

احسان قمری استاد اقتصاد گفت: از سوی دیگر توجه به صادرات خدمات به ویژه صادرات فنی و مهندسی و همچنین درآمدهای ناشی از گردشگران خارجی نیز از جمله مواردی است که لازم است جدی تر به آن نگریسته شود. خوشبختانه توان فنی و مهندسی متخصصان ایرانی در حوزه های راه سازی، سد، تونل و ساختمان به اندازه‌ای است که در رقابت با همتایان خود در جهت اخذ پروژه‌های برون مرزی گوی سبقت را ربوده واین مساله نیز در کنار صادرات کالا زمینه افزایش صادرات غیر نفتی را فراهم کرده است؛ ضمن اینکه تاسیس وزارت گردشگری نیز به عنوان متولی صنعت توریسم به شرط سیاست گذاریهای صحیح وکارشناسانه دراین بخش می‌تواند در افزایش درآمدهای ارزی کشور سهم بسزایی داشته باشد.

وی در پایان تصریح نمود: ضمن اینکه تاثیر فعالیتهای فوق در ایجاد اشتغال برای آحاد جامعه حائز اهمیت است. فراموش نشود که در صورت ابلاغ تخصیص بودجه های حمایتی و تشویقی از سوی دولت و همچنین فرماندهی واحد تولید و صادرات توسط سازمان توسعه تجارت ایران و همکاری سایر نهادهای دیر باز انگیزه صادر کنندگان افزایش یافته ونیل به اهداف تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه در خصوص رشد ۲۱ درصدی تجارت تسهیل خواهد گردید.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: صادرات غیر نفتی ایران به عراق صادرات غیرنفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۹۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است

به گزارش خبرنگار مهر، آرام حیدری پیش از ظهر چهارشنبه در جمع فعالان ict کردستان که با حضور معاون وزیر ارتباطات برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه فناوری اطلاعات در سطح کشور شاخص IBI است و مصرف دیتا در کردستان پایین است.

وی بیان کرد: پهنای باند استان ۵۷۰ گیگابایت است که مصرف روزانه استان ۲۱۰ گیگ است.

وی خاطر نشان کرد: در زیر شاخص مهارت رتبه ۲۸ داریم که در استفاده از مهارت‌های دیجیتال ارزیابی شده است.

حیدری از اجرای طرح آموزش ایران دیجیتال در کردستان خبر داد و بیان کرد: این طرح یک طرح ملی است که در استان نیز اجرا می‌شود.

وی اعلام کرد: یک‌هزار و ۲۶۰ کسب و کار فعال کردستان دارای نماد الکترونیک است و ۱۱۳ استارت آپ فعال در استان وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان اذعان کرد: تعداد شرکت‌های عضو نظام صنفی رایانه‌ای استان نیز ۱۰۴ مورد است.

حیدری اذعان کرد: از ۶۲ شرکت دانش بنیان استان ۱۶ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات مجوز فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: پارک علم و فناوری از ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده ۱۸ میلیارد به شرکت‌ها پرداخت کرده است.

کد خبر 6087405

دیگر خبرها

  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • بهره‌مندی از عواید وقف به نفع تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
  • استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می دانید؟​
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • استان قزوین رتبه نخست توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • ۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است