Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محسن رشید فرخی»، رئیس انجمن ملی خرما، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، در خصوص وضعیت خرما در کشور بیان کرد: به نظر می‌رسد محصول خرما از نظر مرغوبیت، نسبت به سال گذشته بهتر است و با توجه به آمارهای بدست آمده، نزدیک 20 درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

وی ادامه داد: حدود یک میلیون 200 هزار تن صادرات به کشورهای هدف مثل اروپا، cid، هند و روسیه داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشید فرخی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت خرما کاهش پیدا خواهد کرد، توضیح داد: در یک اقتصاد سالم هیچگونه دخالتی در بحث بازار نمی‌توان کرد و قیمت ها وابسته به عرضه و تقاضا است؛ بنابراین امروز تنها کاری که ما باید انجام دهیم، این است که اجازه بدهیم خود بازار قیمت مناسب خود را پیدا کند.

او افزود: با ممنوعیت صادرات و یا وضع عوارض، قیمت‌ها کاهش نخواهد داشت علاوه بر اینکه کارنامه صادراتی خود را در کشورهای دیگر خراب می‌کنیم. بعد از تلاطم‌های به وجود آمده در بازار خرما به نظر می‌رسد که در دو ماه آینده قیمت‌ها واقعی تر خواهد شد.  

رئیس انجمن ملی خرما اظهار کرد: ما می‌بینیم که بعضی از دوستان در بدنه دولت برای رضایت کشاورزان، اقدام به تعیین قیمت می‌کنند، اما این قیمت برای مصرف کننده داخلی و صادرکننده ما مناسب نیست که همین عامل باعث انباشت کالا شده و خسارت های زیادی را بر بدنه بازار وارد می‌کند.

وی ادامه داد: تولید کنندگان و صادرکنندگان از قیمت گذاری هایی که انجام می‌شود، سود نمی‌برند بنابراین نیاز است تا مسئولین ما سعی کنند به کار اصلی خود که سیاستگذاری است، بپردازند.

«محسن رشیدفرخی» در پایان تصریح کرد: ممنوعیت صادرات اقدام اشتباهی بود که انجام گرفت و با پیگیری‌های ما، ممنوعیت آن رفع شد؛ اما ممنوعیتی که صورت گرفت، باعث شد تا بعضی از بازارهای خود را از دست بدهیم و عربستان سعودی جایگزین ما در آن بازارها شود. 

خبرنگار: علی چاهه

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خرما تولید صادرات رونق تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۹۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود

رحیم نیازی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به مازاد تولید سیب زمینی، بخشی از محصول مورد نیاز در انبار‌ها دپو شده است که اتخاذ سیاست نادرست عوارض ۶۰ درصدی صادرات سیب زمینی می‌تواند آسیب جدی به تولید این محصول وارد کند.

او قیمت تمام شده هرکیلو سیب زمینی را ۱۲ تا ۱۳ هزارتومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هرکیلو سیب زمینی با نرخ ۷ تا ۹ هزارتومان از کشاورزان خریداری می‌شود، درحالیکه هزینه‌های بالای بذر، کارگری، آب و برق، حمل و نقل، دنباله بند‌های کشاورزی و تعمیرات ماشین آلات هیچ تناسبی با درآمد سیب زمینی کاران ندارد.

نیازی ادامه داد: با توجه به بحران منابع آبی و کمبود نقدینگی انتظار می‌رود که حمایت‌های لازم از بخش تولید صورت بگیرد چراکه دریافت عوارض ۶۰ درصدی صادرات راهکار تنظیم بازار نیست و برای استمرار صادرات و پایداری تولید هرچه سریع‌تر باید این عوارض حذف شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سیب زمینی با بیان اینکه مشکلی در تولید سیب زمینی نداریم، افزود: بنابر آمار سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود که با احتساب سرانه مصرف، این رقم مازاد بر نیاز کشور است که باید در راستای تعادل بازار، تولید مازاد به بازار‌های هدف صادر شود.

او با بیان اینکه صادرات سیب زمینی راهکار تنظیم بازار داخل است، گفت: بنابر آمار طی ۵ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هزارتن سیب زمینی به بازار‌های هدف صادر می‌شود و در شرایط کنونی باید عوارض صادرات حذف شود تا مازاد تولید صادر شود، در غیراین صورت دلالان و کارخانه‌ها با سوء استفاده از شرایط بازار، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند که این امر به زیان بخش تولید تمام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قیمت سیب زمینی در تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسید
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • عربستان قیمت نفتش را افزایش داد
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود