Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-03@03:12:07 GMT

بررسی ابعاد لایحه اصلاح قانون تجارت

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۹۷۸۶

یک قانون مادر برای فعالیتها وفعالین اقتصادی میباشد این قانون در حدود یک قرن پیش نوشته شده و تا کنون جوابگو بوده است.

اخبار اقتصادی-همین قدمت دلیلی است محکم برای تغییر این قانون چرا که بسیاری از کسب و کارها شکل جدیدی به خود گرفته با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد کسب و کارهای نو و تغییر زندگی عموم مردم حتما قانونی در خور و جامع را می طلبد که منافع تمام ذینفعان را لحاظ نماید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که این قانون تجارت با زندگی همه افراد جامعه سرو کار دارد . .

 بدین جهت حساسیت  نسبت به آن بسیار است بنابراین باید دقت نظر بیشتری درباره تصویب قوانین مربوط به این مورد داشته باشیم .سال 84 این قانون به مجلس آمد که تا کنون معطل مانده و اخیرا دولت بصورت خیلی جدی و فوری خواهان تصویب آن است که این تعجیل بسیار مهلک وآسیب دهنده می تواند باشد .

لذا دلیل این تعجیل برای هیچ کس مشخص نیست پیشنهاد اینجانب این است که نظرات فعالان بخش خصوصی در آن دیده شود به این صورت که اتاق بازرگانی, به اتاق اصناف ،اتاق تعاون با ارسال پرسشنامه به تشکلها و کمسیون های زیر مجموعه خود درخواست ارائه پیشنهاد و انتقاد نمایند و این سندی می شود تا مجلس نیز مدعی شود که از فعالان بخش خصوصی نظر گرفته است . و قطعا این همفکری و هم اندیشی می تواند مثمر الثمرمی باشد تا در ادامه روند مصوبات بتوان مصوبات جدید خوبی داشته باشیم .

حال که تقریبا 20 سال از کلید خوردن اصلاح لایحه تجارت میگذرد و متذکر می شوم در سال 84 که این قانون به مجلس آمد به اساس اصل 85 تصویب شد و شورای نگهبان نیز به آن ایراد گرفت، به دلیل اینکه طبق اصل 85 مجلس نمی تواند بخشی از اختیارات خود را به دیگری تفویض کند .

همان قدر که موافق تغییر این قانون هستم به دلیل به روز نبودن در برابر تصویب عجولانه قانون جدید ناکار آمد مخالف هستم یعنی عدم تصویب بهتر است از ادامه این روند عجولانه.

لایحه جدید در صورت تبدیل به قانون مشکل افرین است  چرا که هیچ کاری با تعجیل صورت خوبی نگرفته است.

در لایحه جدید  تصدی گری دولت را بیشتر از پیش نشان می دهد واین مغایرت دارد با قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار چابکی در آن دیده نمیشود موضوعی که بسیاری از کسب و کارهای روزدنیا نیاز اصلی آنهاست .

تسهیلگری که در همه جای دنیا وظایف قانونگزار می باشد در آن دیده نشده به گونه ای که دست فعالین اقتصادی بسته است نظر ذینفهان واقعی در آن دیده نشده  یعنی کارشناسان ,صاحب نظران و فعالین واقعی بخش خصوصی محدودیت برای کسب و کارها ایجاد گردیده است .

فضای تجارت را بسیار امنیتی و پلیسی می گردد گویا فقط از بعد حقوقی وقضایی بدان پرداخته شده است .   

در پایان متذکر می شوم میبایست قانونی در فضای آرام برای بهبود فضای کسب و کار تصویب شود که در جهت رفع بی کاری واشتغال جوانان کارآمد باشد قانونی که همانند قانون قبلی مدت زمان درازی را جوابگوی بخش فعالیتهای اقتصادی ایران باشد.

قانونی که فضای سرمایه گزاری را در ایران تسهیل کند و باعث تشویق سرمایه گزاران خارجی در ایران گردد.

در صورت تصویب این لایحه به قانون می توان گفت برگی دیگر از ناکارآمدی دولت و مجلس ورق خواهد خورد و این داغ بر پیشانی آنها نقش خواهد بست که حرف فعالین اقتصادی نه دیده شد ,نه خوانده شد و نه شنیده شد.

 

                                                                                                                                                    سعید اشتیاقی

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: قانون تجارت شورای نگهبان لایحه تجارت سرمایه گزاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۹۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه شهرداری کرمانشاه تصویب شد

بودجه سال جاری شهرداری کرمانشاه پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره امروز چهارشنبه به تصویب شورای اسلامی شهر کرمانشاه رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پس از کش وقوس‌های فراوان در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در نهایت امروز _ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ با حضور ۱۰ عضو شورا و نادر نوروزی شهردار کرمانشاه این لایحه مجدداً بررسی و اشکالاتی که در خصوص آن وجود داشت، رفع شد.

با توجه به اصلاحات صورت گرفته رقم بودجه شهرداری از ۶,۳۰۰ میلیارد تومان به حدود شش هزار میلیارد تومان رسید و در نهایت تصویب شد و این مصوبه به کمیته تطبیق مصوبات فرمانداری کرمانشاه برای تأیید نهایی ارسال می‌شود.

رقم بودجه امسال شهرداری نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد رشد داشته است، اما نسبت به بودجه پیشنهادی شهرداری کرمانشاه مبلغ هفتصد میلیارد تومان در دو مرحله کاهش یافت و در مرحله اول بررسی توسط شورا مبلغ چهارصد میلیارد تومان کاهش یافت و در مرحله دوم نیز سیصد میلیارد تومان دیگر کاهش یافت.

لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه بر اساس قانون باید بهمن سال گذشته تصویب می‌شد، اما به دلیل اشکالاتی که برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه بر بودجه پیشنهادی شهرداری گرفتند و به‌رغم تصویب کلیات بودجه پیشنهادی در پنجم اسفند سال گذشته تصویب آن بیش از دو ماه به تأخیر افتاد.

کد خبر 749784

دیگر خبرها

  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری
  • اولویت مجلس آتی تعیین تکلیف لایحه عفاف و حجاب باشد
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • بودجه شهرداری کرمانشاه تصویب شد
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • تشکری هاشمی: قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین را فقط در سایت‌ها و فضای مجازی دیده‌ام
  • دکمه تصویب قانون عفاف و حجاب زیر دست کیست؟!
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد