هنوز عدالت برای آمران قتل خاشقچی اجرا نشده است
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۲۴۱۹۲
جمال خاشقچی 59 ساله، سردبیر پیشین روزنامه الوطن سعودی و ستوننویس روزنامه واشنگتنپست آمریکا روز دو اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهرماه ۹۷) وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و هرگز زنده از آنجا بیرون نیامد. پیگیریها از سرنوشت او، به افشاگری قتل او منتهی شد اما جسدش هرگز پیدا نشد.
دادستانی کل استانبول ترکیه ۳۱ اکتبر سال گذشته با صدور بیانیهای اعلام کرد که خاشقچی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستاندر این شهر، طبق نقشه قبلی خفه و کشته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش روز چهارشنبه تارنمای فدراسیون بینالمللی روزنامهنگاران، «آنتونی بلانگر» اضافه کرد: «ما همچنان خواستار تحقیقات بینالمللی و مستقل در مورد این جنایت و رد هر نوع پوشش سیاسی از آن خواهیم شد. اگر عاملان به اعدام نرسند، دولتهای سرکوبگر آن را به عنوان چراغ سبز برای ارتکاب جنایات علیه روزنامهنگاران با مصونیت از مجازات میبینند. ما اجازه نمیدهیم.»
این نهاد بینالمللی روزنامهنگاران در سالگرد آن حادثه، درخواستهای خود را از جامعه بینالملل برای آغاز تحقیقات مستقل برای اطمینان از اینکه همه عاملان فکری و مادی پشت میلههای زندان قرار بگیرند را بار دیگر تکرار کرده است.
«12ماه پس از قتل خاشقچی، پرسشهای بیپاسخ، فراوان است؛ جسد او کجاست؟ چه کسی دستور قتل او را صادر کرد؟ چه کسی ۱۵ نفر سعودی -یک تیم ضربت از جمله یک متخصص پزشکی قانونی- را به استانبول اعزام کرد؟ چرا مقامهای عربستان، از جمله ولیعهد محمد بن سلمان، همواره هرگونه آگاهی از سرنوشت خاشقچی را تکذیب و فقط قتل او را چند هفته پس از آن تایید کردند؟»
«هیچیک از این پرسشها روشن نشده است. مبهم بودن و پنهان ماندن ابهام درباره (اقدامات) عربستان، حتی بیش از پیش نیاز به تحقیقات بینالمللی شفاف و مستقل درباره این پرونده را برجسته میکند. مجازات نباید مصون باشد.»
فدراسیون بینالمللی روزنامهنگاران در این اطلاعیه یادآور شده: مقامهای سعودی در ابتدا توضیحات متناقضی درباره آنچه اتفاق افتاده دادند؛ ابتدا ادعا کردند که خاشقچی ساعتی پس از ورود، کنسولگری را ترک کرده است؛ سپس به مرگ او اعتراف کردند و گفتند که او از سوی «افراد خودسر» کشته شده است که فراتر از مسئولیتهای آنها بودند.
طبق اعلام مقامهای سعودی، دادگستری این کشور ۱۸ نفر را در این رابطه بازداشت کرده است و پنج مقام ارشد نیز به عنوان بخشی از تحقیقات اخراج شدهاند. سوم ژانویه امسال، ۱۱ نفر به اتهام ارتباط با این قتل به محکمه فرستاده شدند. با این حال، این دادگاه در پشت درهای بسته برگزار شده و جزئیات هویت متهمان علنی نشده است.
«با توجه به تلاشهای آشکار مقامات سعودی برای جلوگیری از اجرای عدالت، فدراسیون بینالمللی روزنامهنگاران خواستار تحقیقهای بینالمللی مستقل برای روشن شدن این قتل وحشتناک است.»
«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان چهارشنبه هفته گذشته(سوم مهرماه)در ارتباط با قتل خاشقچی سکوت خود را شکست و گفت: «من مسئولیت کامل این ماجرا را می پذیرم زیرا تحت زمامداری من انجام شده است.»
براساس گزارشهای فدراسیون بینالمللی روزنامهنگاران، ۹۵ روزنامهنگار در طول سال ۲۰۱۸ کشته شدهاند و فقط به یک مورد از هر ۱۰ قتل روزنامهنگار، رسیدگی شده است.2023
منبع: ایرنا
کلیدواژه: روزنامه نگار جمال خاشقجی عربستان سعودی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۴۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از مهمترین موضوعات سیاست های رفاهی در جامعه احساس عدالت اجتماعی بین افراد است. عدالت از مهمترین واژهها در تمدن بشر محسوب میشود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان از ضروریترین امور به شمار میآید.
رضا صفری شالی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره میکند که عدالت اجتماعی یکی از دلالتهای مفهوم عدالت است که منظور از آن تقسیم منصفانه منابع بین افراد در یک جامعه است، در این راستا قانون به سطح قابل قبولی از عدالت واقعی باید برسد.
* سه لایه از عدالت با توجه به عدالت اجتماعی
در این مقاله آمده است که لایههای عدالت با توجه به عدالت اجتماعی شامل موارد زیر است:
دسترسی برابر به منابع و فرصتها به لحاظ برقراری زمینه، گستره و دامنۀ آن توجه به اصل استحقاق و ضرورتها توجه به عدالت بازتوزیعی و گسترش چتر حمایتی دولت درخصوص توجه به انواع گروههای هدف، اقشار آسیبپذیر و معلولان (اجتماعی، جسمی و روانی) وجود دارد.* آسیبشناسی عدالت اجتماعی در ایران
به زعم این پژوهشگراز جهت تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چند نکته زیر را میتوان به عنوان آسیبشناسی عدالت اجتماعی در ایران امروز ذکر کرد:
1 -عدم تعمیق مفهوم عدالت اجتماعی که عبارت است از: عدم ایضاح مفهومی عدالت اجتماعی و تقلیل آن به مصادیق عملی، عدم ارائه تعریف بومی از عدالت اجتماعی، نگرش سطحی، تکسویه و نگاه عامیانه که مفهوم وسیع و همهجانبه را به ابعادی زودگذر و کم اهمیت فرو کاسته است
2 -عدم تبیین و بررسی ارتباط مفهوم عدالت اجتماعی با مفاهیم مرتبط مانند آزادی، حق قانون، امنیت و...
3 -برقراری، گسست و عدم تداوم عدالت اجتماعی در گفتمانهای محافل علمی و دانشگاهی کشور.
او در ادامه مینویسد بررسی گفتمانها حاکی از گسست بینگفتمانی و عدم تداوم گفتمانهای پیشین بوده است، به طوریکه هر یک از گفتمانها برای تکمیل نقایص همدیگر و به صورت مقطعی تثبیت شدهاند، چون صرفاً به یک بُعد از ابعاد عدالت اجتماعی پرداختند و دیگر ابعاد آن را هم در سطح نظریهپردازی و هم در سطح عملی نادیده گرفتند.
* ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی
صفری شالی در ادامه مینویسد با توجه به موارد بیان شده، مراحل زیر به عنوان ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی در آینده با درنظرگرفتن چارچوبها و مفاهیم پایۀ عدالت پیشنهاد میشود:
درخصوص معنابخشی دائمی بر تمامی نشانههای عدالت اجتماعی باید به ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد انتخاب حوزه تحقیق عدالت مانند کمّیت یا کیفیت منابع، تخصیص منابع و... باتوجه به کثرتگرایی در حوزههای عدالت انتخاب یکی از وجوه یا شکلهای عدالت براساس نوع منبع انتخاب مقیاس مکانی مورد مطالعه مانند محلی و بومی، منطقهای، استانی، ملی و بینالمللی انتخاب مقیاس زمانی مطالعه و توجه به عدالت بیننسلی انتخاب رشتە مورد بررسی براساس گزینههای قبلی و استفاده از مفاهیم مرتبط با آن در مطالعه مانند مطالعات اخلاقی در بررسی عدالت روانشناسی یا بررسی ساختاری و سیاسی جامعه در عدالت جامعهشناختی و... در نظرگرفتن فرهنگ غالب و مقتضیات اجتماعی و اقتصادی جامعه.* ابعاد عدالت اجتماعی
این پژوهشگر در ادامه بیان میکند که در معنابخشی دائمی بر تمامی نشانههای عدالت اجتماعی باید به ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد. پس ما نمیتوانیم دو قطب حداکثری و یا حداقلی را برای عدالت در نظر داشته باشیم بلکه باید هر دو را به صورت توأمان مدنظر داشته باشیم و در ضمن نمیتوان در عین پرداختن به عدالت اقتصادی از عدالت فرهنگی غافل ماند و یا در عین پرداختن به منافع و مطلوبیتهای اکثریت افراد جامعه، از منافع و خواستههای اقلیت غافل ماند.
اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاستگذاری حداکثری به مکانیزمهای جبرانی میباشدبه زعم صفری شالی درقاعده برابری دسترسی به منابع و فرصتها به فراهم آوردن شرایط برابر و مساوی برای همه تأکید میشود ولی در اصل استحقاق به فراهمآوردن شرایط نابرابر با توجه به شایستگیها و زحمات افراد توجه میشود.
* اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی
این استاد دانشگاه مینویسد اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاستگذاری حداکثری به مکانیزمهای جبرانی میباشد، بطوریکه در این حالت دولتمردان چتر حمایتی خود را گسترده سازند و افرادی که نتوانستهاند همگام با سایر افراد جامعه حرکت کنند را مورد حمایت قرار دهند. ازاینرو، اقدامات حمایتی دولت در قالب فعالیتهای حمایتی و توانبخشی شامل گروههای مختلف مددجویان و... میشود.
او در این پژوهش مینویسد دولت اقشار آسیبپذیر جامعه را که به دلیل ناتوانی در کسب درآمد مشمول نظام بیمهای نیستند را مورد حمایت خود قرار دهد. لذا، دولت باید با اتخاذ سیاست اجتماعی مناسب با شرایط جامعه، علاوه بر منافع نسل حاضر به منافع نسل آینده هم توجه داشته باشد؛ یعنی در تحقق عدالت، علاوه بر آن که به عدالت جغرافیایی و قشری نسل حاضر پرداخته میشود یعنی به منافع نسل آینده نیز باید توجه شود و ازاینرو دولتمردان در کنار تحقق عدالت برای نسل حاضر، باید نسل آینده را نیز در نظر بگیرند و در چنین شرایطی است که گفتمان عدالت اجتماعی معنای واقعی خود را پیدا میکند.
* سنجش عدالت اجتماعی
بدین ترتیب نتایج پژوهش حاضر درخصوص سنجش عدالت اجتماعی این است که عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند مقایسۀ اجتماعی و احساس محرومیت اجتماعی نمود پیدا میکند، ازاینرو نیاز به روشهای ترکیبی (کیفی و کمّی بصورت توأمان) جهت شناخت ادارک/ احساس و برخورداری از عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد.
حرف آخر اینکه در این راستا روشهای کیفی عمیق پدیدارشناسی معمولا راهی به ذهنیت مخاطبان پیدا میکنند و تجارب زیستۀ افراد و مقتضیات زمانی و مکانی را در نظر میگیرند و میتوانند شاخصهای قابلتوجهی جهت سنجش برای تحقیقات پهن دامنۀ پیمایشی ایجاد کنند و با تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی میتوان به شناخت عمیق و جدی از مخاطبان درخصوص عدالت اجتماعی رسید.
انتهای پیام/