Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، محمدتقی امانپور روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی فوق العاده و عادی کانون جهادگران جهاد سازندگی و همایش مدیران کانون جهادگران سراسر کشور که در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مستقر در استان البرز برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار امیدواری کرد که بتوانیم گام دوم انقلاب، آرمان های امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری را همانطور که خواسته شان است که متکی به مدیریت جهادی باشد، با مشارکت همه جانبه مردم محقق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت:‌ کانون جهادگران جهاد سازندگی یک نهاد مردم نهاد هست که پیشکسوتان جهادگر آن را تشکیل داده‌اند و هدف از تشکیل این کانون تدوین و مستندسازی تجربیات موفق نهاد جهاد سازندگی است.

وی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری و دیگر مسئولین فرمودند که چالش‌های فرهنگی، اقتصادی واجتماعی را در جامعه با استفاده از رویکردهای مدیریت جهادی باید حل و مدیریت کنیم و بتوانیم مشکلات کشور را با مدیریت جهادی حل کنیم .

امانپور درخصوص مدیریت جهادی اینگونه ادامه داد: مدیریت جهادی این نیست که فقط جوانان به روستاها بروند و کارهایی انجام دهند یا گروه‌های دانش آموزی و دانشجویی در روستاها کار محرومیت‌زدایی کنند.

درست است که در۲۷ خردادماه سال ۱۳۵۸ که امام راحل فرمان برای تاسیس جهاد سازندگی دادند و در آن زمان هم رهبری وهدایت تاسیس جهاد را انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها و جوانان انقلابی آن زمان به عهده گرفتند و به خاطر وجود ۶۰ هزار پارچه دهکده، روستا و آبادی که ۹۰ درصد جمعیت ساکن آن از خدمات زیربنایی بی بهره بودند که یک اولویت بود تا بروند در روستاها با بسیج نیروها و جوانان این خدمات زیربنایی را ارائه کنند.

همچنین کار با تولید و اشتغال روستاییان مورد حمایت قرار گیرد ولی جهادگران با حضور خودشان در عرصه‌ی روستاها که محروم‌ترین مناطق بودند آغازگر یک راه جدیدی برای برنامه‌ریزی هدایت و توسعه‌ی پایدار کشور بودند.

توسعه همه جانبه و پایدار روستاها رقم خورد/بهره مندی ۹۵ درصدی روستاییان از خدمات

امانپور گفت: برای نخستین بار اطلاعات جامع مناطق روستایی و کشاورزی را جمع‌آوری کردند و مراکز علمی و پژوهشی را به وجود آورند و روستاییان و جوانان را آموزش دادند و طرح‌هایی تهیه کردند که بر اساس آن توسعه پایدار و همه جانبه روستاها رقم بخورد.

وی افزود:‌ به طوریکه در طول یک دوره ۲۲ ساله که از تاسیس تا انحلال و ادغام جهاد سازندگی می گذرد این امکان فراهم شد که ۹۵ درصد جمعیت بی بهره از خدمات به ۹۵ درصد جمعیت بهره مند تبدیل بشوند.

‌مدیرعامل کانون جهادگران جهادسازندگی اظهار داشت: ‌این توسعه‌ای است که درهیچ کجای دنیا در توسعه جوامع اتفاق نیفتاده که بتوانند یک کشوری در ۲۲ سال ۹۵ درصد محرومیت به ۹۵ درصد بهره مندی تبدیل کنند.

وی اضافه کرد: به موازات جهاد رویکرد مدیریت جهادی ابداع شد که مبتنی بر فرهنگ جهادی بود و فرهنگ جهادی فرهنگی است که در آن عناصر آرمان خواهی، انقلابی بودن، شهادت طلب بودن، صمیمی بودن، دوست‌دار مردم بودن، خدمت بی مزد و منت به مردم و علم و دانش را برای خدمت به مردم به کار گرفتن ونهادسازی و راه اندازی جریانات اجتماعی وجود دارد و چون در دستور کار جهاد بود وقتی وارد روستاها شد به راحتی توانست چهره روستاها را از نگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیمای امنیتی عوض کند.

روستاها هدف سربازگیری ضدانقلاب شده بود

به گفته امانپوراگر جهادگران روزهای اول به روستاها نرفته بودند، مردم روستایی به راحتی تحت تاثیر ضدانقلابی قرار می گرفتند که هدف گرفته شده بودند تا روستاها را پایگاه سربازگیری کنند و جایی که مردم تمام محرومیت‌ها را می‌بینند به راحتی تحت تاثیر ضدانقلاب قرار می‌گیرند و سرباز آن‌ها می شوند.

وی با بیان اینکه اولین تاثیرگذاری حرکت جهادی این بوده که انقلاب را در برابر ضد انقلاب بیمه کند، افزود: پس از آن جهادگران سعی کردند مهندسی فرهنگی را در روستاها شکل بدهند.

وی ادامه داد: به جایی در روستاها وارد شدیم که مردم سواد نداشتند و مهارت های زندگی را برای یک زندگی سالم آگاه نبودند و با آموزه های دینی آشنا نبودند و خودشان هم روستایی داشتند که مدیریت نمی شد و صاحبی نداشت.

تشکیل شوراهای اسلامی روستایی توسط جهادگران

مدیرعامل کانون جهادگران جهادسازندگی گفت: جهادگران برای اولین در روستاها شوراهای اسلامی روستایی را راه اندازی کردند و خیلی به سرعت در طول ۲۲ سال ۲۲ هزار شورای اسلامی در سراسر کشور شکل گرفت.

وی افزود: شوراهای اسلامی روستایی ۲۰ سال زودتر از شکل‌گیری شورای اسلامی شهرها شکل گرفت و روستاییانی که سواد نداشتند را آموزش دادند تا چگونه در انتخابات شرکت کرده و صمیمی بوده و برنامه بدهند و وقتی شوراهای اسلامی در روستاها شکل گرفت مردم بر سرنوشت خود در روستاها حاکم شدند.

گام دیگری که جهادی‌ها در مسیر مهندسی فرهنگی روستاها داشتند این بود که در روستاها کتابخانه سیار و کتابخانه دائمی درست کردند.

پیش از آن مردم روستایی بی سواد بودند که به همین منظورباسوادان را در روستاها مستقر و سواد را به تمام سنین آموزش دادند که مقدمه ای شد برای تشکیل یک نهادی تحت عنوان «نهضت سوادآموزی» و جهاد سازندگی پایه گذار نهضت سوادآموزی کشور بود.

وی گفت: زمانیکه ما جرقه زدیم و نهضت یادگیری و سوادآموزی را در روستاها راه اندازی کردیم همان زمان تشویق مردم به روستا به کتابخوانی را هم آغاز کردیم.

ولی اکنون یک چالش در شهرها و جامعه به وجود آمده که در یک فضای عظیم مجازی رغبت به کتابخوانی کم شده است ولی جهادی‌ها نهاد فرهنگی درست کردند و کتابخانه سیار و دائمی راه اندازی کرده و کتاب‌ها را در سراسر کشور جمع کرده و مردم را تشویق به کتابخوانی کردند.

از طرف دیگر جهادگران به سراغ روحانیون در حوزه های علمیه رفتند و برای استقرار آن ها در روستاها خانه عالم و مسجد ساختند ضمن اینکه جهادگران خدمات زیربنایی همچون آب، برق و راه را نیز در این روستاها ایجاد کردند.

جهادگران سعی کردند که آنچه را که مورد نیاز یک زندگی حرفه ای است را به روستاییان بیاموزند و آموزه های دینی را با کمک روحانیت ترویج دادند.

امانپور گفت: این حرکت بسیار توفنده و تاثیرگذار بود ولی متاسف هستیم که در سال ۱۳۶۲ زمانی که اساس نامه جهاد سازندگی تصویب شد کار فرهنگی و محصولات فرهنگی را نمایندگان مجلس از جهادگران دریغ کردند و تحلیل نادرستی داشتند در حالیکه به نهادی در جامعه همان موقع و هم اکنون نیاز داریم که توانایی جریان‌سازی داشته باشد و توانایی مهندسی فرهنگی در جامعه شهر و روستا و قابلیت تمدن سازی را داشته باشد.

ایران به همت جهادگران دومین کشور پرورش دهنده ماهی قزل آلا شد

مدیرعامل کانون جهادگرن جهادسازندگی افزود: هر جا که نظام به جهاد سازندگی اعتماد کرد این اتفاق افتاد به طوریکه نمونه آن را در سال ۱۳۶۵ زمانیکه کار شیلات به جهاد واگذار شد، دیده می‌شود.

وی بیان داشت: تا پیش از آن در ایران پرورش آبزیان نبود و بلافاصله جهاد در داخل پرورش آبزیان را آغاز کرد و امروز دومین کشور جهان برای پرورش ماهی قزل آلا تبدیل شده‌ایم.

وی گفت: همه ظهور و بروز حرکت جهادی در این است که نظام اعتماد کرد و فعالیت پرورش آبزیان را به جهاد واگذار کرد که بلافاصله انقلابی در سطح کشوربرای پرورش آبزیان ایجاد شد.

همچنین زمانی که در اوایل دهه ۷۰ نظام اعتماد کرد و وظایف امور دام و منابع طبیعی را  به جهاد سازندگی داد، صرفا در طول یک دهه از اوایل سال ۷۰ تا پایان سال ۷۹ که جهاد ادغام  و منحل شد، کشوری که واردکننده تمام نهاده های دامی، جوجه یک روزه، پنیر دانمارکی (گچی)، گاو اصلاح شده، گوسفند زنده از زلاندنو و استرالیا بود با یک دهه کار علمی و ترویجی و جلب اعتماد روستاییان و حمایت از کشاورزان و دامداران تبدیل شدیم به کشوری که مرغ و تخم مرغ، پنیرو دام اصلاح شده و زنده صادر می کند.

امانپور افزود: نهضت های دیگر توسعه ای که در دنیا بودند کدامشان ظرف ۱۰ سال همچین تحولی در جامعه شان ایجاد کردند.

حادثه ای که در سال آبی ۹۷ و ۹۸ اتفاق افتاد و دیدیم که باران سیل آسا توانست بسیاری خسارت بزند و عدد ۳۸ هزار میلیارد تومان که دولت اعلام کرده خسارت هایی است که دولت باید مستقیم جبران کند ولی خسارت به اقتصاد ملی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بابت سیل است.

وی گفت: برای رفع این خسارت ها جهاد سازندگی دانش آبخیزداری تولید کرده  که آبخوان داری یکی از فعالیت های آبخیزداری است که از طریق آن مدیریت نزولات در حوضه های بالادست امکانپذیر می شود و از روان شدن سیل های مخرب جلوگیری می کند و بهره برداری مناسب از نزولات را فراهم می کند.

امروز بیش از گذشته به مدیریت جهادی نیازمندیم/جهاد سازندگی یک علم و دانش است

این جهادگر افزود: با توجه به اینکه امروز بیش از گذشته به فرهنگ و مدیریت جهادی نیاز داریم پیشکسوتان جهادگر با تشکیل کانون جهادگران در پی مستند سازی تجربیات موفق جهادسازندگی و ترویج این تجربیات و جلب جوانان انقلابی و آرمان خواهی است که می خواهند این تجربیات دست مایه توسعه پایدار ملی کشور قرار گیرد.

وی ادامه داد:‌به دنبال آن هستیم و مطمئن هستیم این نهضت و حرکت مورد اقبال مسئولین نظام و مردم می شودو دوباره جهاد می تواند حماسه آفرینی کند.

زمانی که صدام با پشتیبانی ۸۰ کشور به ایران حمله کرد و مناطقی از کشور ما  را اشغال کردند، ما ابزار نظامی کارآمدی به ویژه تجهیزات و امکانات مهندسی جنگ نداشتیم و جهادگران داوطلبانه در جبهه‌ها حضور پیدا کرده و ساختارهای مهندسی و پشتیبانی از رزمنده ها را ایجاد کردند و دانش مهندسی رزمی را خلق کردند.

نه تنها رزمندگان را در نبرد حمایت کردند بلکه با نوآوری های مهندسی رزمی امکان پیروزی رزمندگان را علیه دشمن متجاوز فراهم کردند.

امانپور گفت: جهاد سازندگی و مدیریت جهادی یک علم و دانش است  و جهاد سازندگی یک نهاد تاثیرگذاری است که توانایی ایجاد نهادهایی برای تحول و بازمهندسی نظام اسلامی را دارد.

راه اندازی سه کارگروه برای پیشکسوتان جهادگر

وی تصریح کرد: در حال حاضر سه کارگروه ویژه راه اندازی شده که پیشکسوتان و افراد با تجربه کشور در آن حضور دارند.

نخستین کارگروه ، کارگروه رسانه است که مستندسازی دانش و تجربیات جهادگرانه را دارد.

تولید یک برنامه تلویزیونی با عنوان «یک فنجان چای با مدیریت جهادی» توسط این کارگروه در حال ضبط است» که در این برنامه با یک هزار و ۶۰۰ نفر از جهادگران با تجربه گفت‌وگو می‌شود و دانش آن ها واکاوی و مستند می شود و خلاصه هر ۴۰ گفت وگو در یک کتاب تحت عنوان« ۴۰ حدیث مدیریت جهادی» منتشر خواهد شد.

تک تک این گفت وگوها هر کدام به یک پایگاه اطلاعاتی تبدیل می شود که سایر اطلاعات مربوط به آن جهادگران و تجربیاتشان در آن اضافه می شود تا از آن مستندات فیلم های مستند، سینمایی، رمان تولید  شود.

در حقیقت بزرگترین نهضت مستندسازی تجربیات انقلاب اسلامی است که توسط جهادگران آغاز شده و چنین تجربه ای در نظام اسلامی بابت مستندسازی تجربیات موفق قبل از این نداشته ایم.

امانپور عنوان دومین کارگروه را آبخیزداری اعلام کرد و گفت: به دلیل اهمیت فعالیت های آبخیزداری دارد و اینکه کشور ما در معرض تهدید خسارت های زیان بار سیل هست و از طرفی کشور بیابانی و خشکی هستیم و نزولات ارزشمند هستند ما کارگروه آبخیزداری را تشکیل دادیم.

با این کارگروه در نظر داریم علم و دانش آبخیزداری را مستند و ترویج کنیم و الگوهای قابل پیاده شدن را با مشارکت مردم اجرا کنیم و رویکرد این است که چگونه مردم مشارکت کنند برای اینکه علم آبخیزداری را برای کنترل سیلاب ها و مهار و مدیریت نزولات به کار بگیریم و ازاین نزولات برای توسعه پایدار کشوربهره بگیریم.

کارگروه سوم کارگروه اقتصادی هست که پس از انحلال وادغام جهاد و علاقمندی بعضی از نیروهای جهادی بنگاه های اقتصادی حرفه ای تشکیل شده است.

تشکیل ۵۰۰ بنگاه اقتصادی در کشور

بر اساس برآوردهای انجام شده حداقل ۵۰۰ بنگاه اقتصادی در سراسر کشور جهادی ها تشکیل داده اند و هر کدام با حضور جهادگران یک سرمایه بزرگ ملی از علم و دانش و تجربه هستند.

این کارگروه در نظر دارد که بنگاه های اقتصادی را ساماندهی کرده و از آن ها برای توسعه پایدار کشاورزی و روستایی و سپس برای سایر عرصه ها استفاده کند.

مدیرعامل کانون جهادگران جهادسازندگی افزود: در کانون جهادگران جهادسازندگی سعی می کنیم ساختارهای ملی را ایجاد کنیم و صاحب نظران متفکر و با تجربه کشور در این کارگروه ها جمع شوند و با همکاری آن ها سیاست هایی ابداع کنیم تا در کنار نظام اسلامی این تجربه جدید را داشته باشیم که چگونه می توانیم با بسیج جوانان و تمام اقشار مردم مشارکت مردمی برای توسعه پایدار ملی فراهم کنیم.

وی بیان داشت: این سه کارگروه شکل گرفته و چهارکارگروه دیگر هم در دست راه اندازی است.

امانپور با اشاره به اینکه تجربه ایجاد تمدن در بیابان های بی آب و علف را داریم، گفت: از مردم دعوت می کنم به آران و بیدگل بروند و در چاه عروس ببینند که چگونه جهادگران کمک کردند یک روستایی در رمل نخل خرما کاشته و اکنون از هفت هکتار نزدیک به ۱۰ تن خرما برداشت می کند.

وی اضافه کرد:‌همچنین در مسیر کاشان به قم در یک حوضه آبخیز روستایی کار آبخیزداری شده و آب تولید شده و پایین دست جاده آب ها از طریق چاه و قنات استحصال شده و پرورش ماهی خاویاری در آنجا انجام می شود.

وی گفت: در این حوضه آبخیز ماهی هایی به وزن ۱۰۰ کیلوگرم پرورش پیدا کرده که نوروز ۹۹ از آن ها خاویار استحصال خواهد شد ضمن اینکه آب حاصله هم صرف توسعه کشتزارهای پسته و دیگر باغات می شود.

مدیرعامل کانون جهادگران جهادسازندگی افزود:‌با استفاده از علم می توانیم در عرصه های بی آب و علف رونق تولید داشته و تمدن ایجاد کنیم .

در کانون های جهادگران سراسر کشور ۳۳ هزار نفر عضویت دارند.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اقتصاد استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۴۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ملی جهاد آبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی

رضا عطایی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح جهاد آبرسانی در خراسان شمالی گفت: این طرح با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با حجم سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد تومان، در نظر دارد تا پایان دولت سیزدهم جمعیت ۹۰ هزار نفری را در ۱۶۴ روستای استان از نعمت آب پایدار بهره‌مند نماید.

عطایی عنوان کرد: طرح جهادآبرسانی در قالب چهار مجتمع روستایی "پایین دست شیرین دره"، "کهنه جلگه"، "پرسه سو" و زیدرسرانی"در استان در حال اجرا است که تاکنون ۱۹ روستا در این طرح از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شده اند.

وی در خصوص روند اجرای این طرح در سال ۱۴۰۲ افزود: طرح جهادآبرسانی استان در سال گذشته، گام‌های مثبتی داشته و تاکنون ۳ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آّب شرب احداث و ۱۴۰ کیلومتر خط انتقال نیز اجرا شده است.

عطایی در ادامه اظهارداشت: عملیات اصلاح و توسعه ۶۵ کیلومتر خط انتقال و احداث ۹ باب ایستگاه پمپاژ از دیگر اقدامات انجام شده این طرح در سال ۱۴۰۲ بوده است.

عطایی گفت: علیرغم اینکه عملیات نوسازی انشعابات در قرارداد طرح جهادآبرسانی عنوان نشده، اما با این حال سال گذشته ۲۰۰ مورد نوسازی انشعاب صورت گرفته و هزار و ۵۰۰ مورد انشعاب نیز در سال ۱۴۰۳ نوسازی خواهد شد.

وی بااشاره به اینکه برای اجرای این طرح در استان، اعتباری معادل ۵۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، افزود: تاکنون ۱۷۰ میلیارد تومان برای طرح‌های جهاد آّبرسانی در استان هزینه شده است.

طرح جهاد آبرسانی، از اقدامات تاثیرگذار و امیدآفرین در جهت آبرسانی به مناطق روستایی کم برخوردار از آب شرب پایدار است؛ در این طرح، قرار است، ۱۰ هزار روستا در سطح کشور از نعمت آب سالم و بهداشتی پایدار بهره‌مند شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • ۲۲۰۰ گروه جهادی در کرمانشاه فعال هستند
  • طرح ملی جهاد آبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی
  • ۱۷ اردیبهشت‌ماه سالروز تشکیل بسیج سازندگی
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • رشد تأمین آب شرب پایدار در روستاهای کشور+جدول
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل
  • امیرعبداللهیان: نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در بحران غزه در تاریخ ثبت می‌شود
  • رژیم اسراییل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی