«ترور خاموش» سانسور شد /کارگردان واکنش نشان داد
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۲۵۰۷۷
آفتابنیوز :
قسمت هفدهم سریال «ترور خاموش» در حالی روی آنتن شبکه یک رفت که بخشی از صحنههای مربوط به مرگ یکی از شخصیتهای قصه، حذف شد. این سانسور بخشی از زندگی کاراکتر نیلوفر با بازی سمیرا حسینی را شامل میشد که در سریال «ترور خاموش» نقش یک بادی پَکر را بازی میکند.
اما حذف این صحنهها که حدود پنج دقیقه است، واکنش کارگردان را به همراه داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
احمد معظمی ـ کارگردان «ترور خاموش» ـ در گفتوگویی با انتقاد از حذف سکانسهای مربوط به کاراکتر نیلوفر تصریح کرد: معمولا اصلاحیههایی که از سوی ناظران پخش داده میشود، از سوی سازندگان انجام میشود. بنابراین نمیدانم علت حذف این سکانس بدون هماهنگی چه بوده است.
او تاکید کرد: به شکلی غیرحرفهای سکانس را برش دادند. کات به شدت بیربط بود و من آن را توهین تلقی میکنم.
کارگردان «ترور خاموش» با بیان اینکه بعد از سالها کار کردن در تلویزیون با این مدیوم آشناست، گفت: سکانسی که حذف شد، صحنهی مهمی بود. حذف این صحنه خیلی برخورنده بود و همهی ما را ناراحت کرد. فکر میکنم این تصمیم فردی و سلیقهای بوده است.
معظمی در ادامه گفت: مدیران تلویزیون تقصیری ندارند و برخی حتی نسبت به حذف این سکانس ابراز تعجب کردند.
کارگردان «ترور خاموش» دربارهی توجیه ناظران پخش دربارهی حذف این صحنهها در سریال گفت: به هر حال بخشی از قصه ما مربوط به مرگ شخصیت نیلوفر بود که مخاطب باید میدید. در اصلاحیهای که به ما داده بودند، عنوان کرده بودند یکی ـ دو پلان را کم کنیم و ما هم کم کردیم که به یکباره سکانس کامل حذف شد و سیستم صداگذاری کار هم بهم ریخت. جای سوال است که چرا این سکانس کامل حذف شد؟! پنج دقیقه از کار را حذف کردند و پرش عجیب و غریبی در کار دیدیم. در حالی که این سکانس، صحنههای زیبایی داشت که ترانهی آن را هم رضا یزدانی خوانده بود.
این کارگردان گفت: من همیشه با دوستان پخش همکاری میکردم ولی از جایی به بعد پای فریم به فریم کارم میایستم و از حقوق معنوی که برای این کار دارم دفاع میکنم و اجازه نمیدهم سلیقههای شخصی تصمیم بگیرند. این اتفاق مثل نت موسیقی میماند که به یکباره در حین کار آن را درمیآوری. در این صورت ریتم دکوپاژ و همه چیز به هم میریزد. هر پلان این کار به پلان بعدی ربط دارد.
در قسمت هفدهم که صحنههای ممیزی شده هم به آن مربوط است، مواد موجود در شکم نیلوفر، باعث مرگ او میشود. روابط عمومی سریال «ترور خاموش» اعلام کرده است، که حذف این صحنهها باعث شده که مخاطب این اتفاق را به شکل نه چندان تاثیرگذار ببیند.
کمی بعد از پخش سریال، سمیرا حسینی ـ بازیگر نقش نیلوفر ـ ویدئویی در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و اینگونه مشخص شد، «ترور خاموش» با سانسور روی آنتن رفته است.
کلیپ حذف شده «سایه نشو» نام دارد و رضا یزدانی ترانه آن را خوانده است. در این کلیپ زندگی نیلوفر به طور فشرده مرور میشود و بیننده میداند او به اجبار وارد کار قاچاق شده است. همسرش به زندان افتاده و پسرش بیمار است و او چاره را در حمل مواد مخدر دیده.
بر اساس این گزارش، در حالی که تلویزیون این روزها به دلیل پخش صحنههای دلخراش در مجموعههای تلویزیونی از سوی برخی منتقدان و مخاطبانش با نقدهای جدی مواجه بوده است، به نظر میرسد حذف این صحنهها از سریال «ترور خاموش» راهکاری برای بیرون آمدن از این فشارها بوده باشد، اما لزوم تعامل با سازنده اثر در ممیزی آثار، که در این مصاحبه از سوی کارگردان «ترور خاموش» هم بر آن تاکید شده، نکته دیگری است که از الزامات رسانه حرفهای تلقی میشود.
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: سانسور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۵۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خط رو خط مسائل اجتماعی
تهیهکننده این اثر نمایشی سعید کمانی است که پیش از این سابقه مجموعههایی مثل همهگیری و سفر در خانه را در کارنامه خود داشته است. پریناز آل آقا، کارگردان فصل اول و محمدرضا خسروی، کارگردان فصل دوم این مجموعه است. کمانی در گفتوگوی خود با جامجم از دغدغههای تولید این اثر نمایشی گفته است.تهیهکننده سریال خط رو خط در خصوص دغدغهای که برای تولید این اثر داشته، به جامجم میگوید: دغدغه من این بود که کار طنز تولید کنم. دو سه سال بود که درگیر دو سریال کرونایی بودم و در اتفاق کرونا، چند نفر از دوستان و مادرم را از دست دادم. اینها باعث شد برگردم به همان چیزی که تا حدودی به آن علاقه دارم و آن را بهتر میفهمم. دوست دارم جامعه هم مثل خودم حالش خوب شود و بعد از اتفاقاتی که در بیماری وحشتناک کرونا افتاد، فکرم این بود که بتوانیم با کارهای طنز جلو برویم و این کار را ساختم. در اینگونه کارها تخصصی نداشتم و اولش خیلی اذیت شدم. مخصوصا در بحث دکور خیلی نگران بودیم دکوری که میزنیم تک لوکیشن است و اصلا توان این موضوع را دارد یا نه. خیلی رویش فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که تنها دکوری که بتوانیم بزنیم یک آرایشگاه مردانه است که این فضا را به ما میدهد که هر آدمی اعم از پزشک، کارگر و ... واردش میشود. دلیل انتخاب این لوکیشن، عام بودن فضای آرایشگاههاست که میتوان قصههای زیادی را در بستر آن روایت کرد. در عین حال موضوعات اجتماعی، موضوعاتی هستند که دغدغه همه است. همه ما در آپارتمان مشکلات زیادی داریم و هیچکس نمیتواند بگوید که مثلا در یک آپارتمان ۲۰ واحدی که هستیم همه به موقع شارژشان را میدهند، آشغالشان را مرتب دم در میگذارند و رعایت همسایه را میکنند؟ همه ما این مشکلات را داریم و در سریال خط رو خط تلاش کردم به محل کار و ازدواج و موانع ازدواج بپردازیم. نمیخواستیم نقد کنیم و در واقع بیشتر خودمان را نقد میکنیم.
بیان مسائل اجتماعی با زبان طنز
وی در ادامه به ترکیب طنز با مباحث آموزشی اشاره کرده و تاکید میکند: تلاش کردیم موضوعات آموزشی را به صورت طنز بیان کنیم. مثلا یکفرد دروغگو و کثیف را به چالش میکشیم. هر موضوعی که به ما بهعنوان یک انسان ربط دارد، مثل پوشش، لباس، تمیزی، آداب معاشرت و...که موضوعات زیادی است و جذابیت هم دارد در این سریال بیان کردیم اما باید به این نکته توجه کرد که در تولید چنین محتوایی برای رسانه تلویزیون، باید صبر داشته باشد تا این برنامهها جای خود را باز کرده و مخاطب جذب کنند. کمانی در اشاره به موضوعات مطرح شده در این برنامه اشاره کرده ومیگوید:مسائلی همچون حمل و نقل، خانواده، ازدواج، فرزندآوری، موانع ازدواج و...در برنامه مطرح شده است. در واقع نزدیک به صد موضوع داریم. فصل اول ۲۰ قسمت بود. در فصل دوم آقای محمدرضا خسروی، کارگردانی را دست گرفتهاند که تجربه کار کارگردانی دارند و کار کوتاه ساختند. تلاش کردیم بستری ایجاد کنیم تا کارگردانان کار اولی بیایند و در آینده در سازمان کارگردان شوند. وی در پاسخ به اینکه چنین فرصتی به کارگردانهای جدید با ریسک همراه است، بیان میکند: بهنظرم در صورتی این کار با ریسک همراه است که هر دو گزینه تهیهکننده و کارگردان ضعیف باشند اما در این کار، کارگردان ما در موضوع طنز باسواد است و نزدیک به ۳۵ سال سابقه کار طنز و اینگونه کارها را دارد. بهنظرم کارگردانی که طنز را میفهمد و از این دست کارها ساخته، میتواند کمککننده باشد. اگر تهیهکننده و کارگردان شناخت و تجربهای نداشته باشند قطعا کار درنمیآید. بهطور کلی معتقدم که بهتر است تلویزیون به جای استفاده از سلبریتی، بازیگر پرورش دهد و باید به سمت آنهایی برویم که توانمندی این کار را دارند.
تلاش ۴ گروه نویسنده
کمانی درباره تفاوت کارگردانی فصل اول و دوم و حضور کارگردانی مثل خسروی که تجربه بازیگری و کارگردانی را دارد، اینطور توضیح میدهد: بهنظرم دو تجربه متفاوت بود. کارگردانی یک خانم، به یک شکل دیگر است چون به ظرافتها دقت دارند. در فصل دوم هم آقای خسروی با توجه به این که بازیگر توانایی بودند و سالیان دراز کار کردند و در کارهای خیلی بزرگ حضور داشتند، یکفرد پرورشیافته هستند که در عین حال ارتباطشان با بازیگران خوب بود و کار شکل گرفت. کمانی با اشاره به چهار گروه نویسندهای که در این سریال حضور دارند، در خصوص بازخورد مخاطبان به این مجموعه هم تصریح میکند: ابتدا زمانی که خودم این کار را روی آنتن دیدم این ترس را داشتم که با توجه به تکلوکیشن بودن، مخاطب چه ارتباطی با آن برقرار میکند. در واقع ۴۰دقیقه نمایش در تکلوکیشن سخت است. وقتی بهعنوان یک منتقد به آن نگاه کردم حس خوبی به من دست داد و خوشحال شدم که شاید نمرهام زیر ۵۰ نشده باشد. در حال حاضر فصل اول روی آنتن رفته و ما در حال تولید فصل دوم هستیم. فصل اول در ۲۰ قسمت ۴۰ تا ۴۵ دقیقهای روی آنتن میرود.