Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@08:50:38 GMT

وفای به عهد دستور بین‌المللی قرآن است

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۲۵۸۹۴

وفای به عهد دستور بین‌المللی قرآن است

به گزارش ایکنا آیت‌الله جوادی آملی امروز 10 مهرماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به احکام جدایی میان زن و شوهر در طلاق گفت: جدایی با طلاق، فسخ و انفساخ صورت می‌گیرد که انفساخ تکوینی یا تشریعی است.

وی افزود: طلاق در حد ضرورت در اسلام تجویز شده، ولی اگر کسی از روی دعای نفسانی بخواهد طلاق بدهد، مانند کسی است که خانه خود را خراب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: در برخی روایات فرموده عرش خداوند در اثر طلاق متزلزل می‌شود؛ عرش هم مرکز فرمانروایی الهی است و از آنجا خدا جهان را اداره می‌کند.

این مفسر قرآن در ادامه با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه انسان بیان کرد: خداوند در سوره انسان بحث دنیا و آخرت را گره زده و بهشت منشی بودن ابرار را در دنیا مطرح کرده و فرموده کسانی که به نذر خود وفا می‌کنند و از مقام خدا خوف دارند، از لیوان‌های پر بهشتی می‌نوشند که مقداری از کافور به آن ممزوج شده است.

وی با بیان اینکه مراد از کافور نام چشمه خاصی است که مخصوص بندگان ویژه خداوند است که در دنیا به مسکین و یتیم و اسیر رسیدگی می‌کنند، اظهار کرد: همچنین جزای دیگر آنان این است که در قیامت با چهره بشاش محشور شده و جایگاه آنان بهشت و لباس‌های حریر است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه در آیه 6 و 7 این سوره بیان شده که بهشتیان از چشمه کافور می‌نوشند، افزود: بلافاصله در آیه هفت فرموده که آنان به نذر خود وفا می‌کنند؛ در اینجا این سؤال رخ می‌دهد که ما در آخرت، وفای عهد نداریم و جا، جای تکلیف نیست، بنابراین این پیوستگی ممکن است به این علت باشد که هم اکنون ابرار، در بهشت هستند و یا تجسم اعمال است یا در دنیا صحنه بهشت در برابر دیدگان آن‌ها است.

وی تصریح کرد: پیامبر در روایتی فرمود به سمت بوستان‌های بهشتی بروید و وقتی از ایشان در مورد بوستان بهشتی سؤال شد فرمودند جایی که  ذکر خدا و جلسه قرآن و بیان روایات و نام است بهشت است. همچنین روایت داریم که من درب حکمت هستم و علی باب آن لذا معلوم می‌شود که انسان دو مدل می‌تواند چیزی فرا بگیرد؛ گاهی علم او حصولی و گاهی هم علم شهودی است.

این مفسر قرآن با تأکید بر اینکه جایی که سخن از خدا و اهل بیت و پیامبر است فرشتگان بال‌های خود را زیر پای طالبان این علوم می‌گشایند تصریح کرد: این حرف‌ها مجاز نیست، بلکه واقعی است؛ بنابراین اگر کسی اهل معنا باشد و لطایف قرآن را حضورا و حصولا دریابد فرشته را درک خواهد کرد. کلینی از پیامبر نقل کرده که اگر انسان در زندگی راه درست را برود با فرشتگان مصافحه می‌کند و گفت و گو دارد و آنها زیر پای طلاب علوم دینی بال پهن می‌کنند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه انسان اگر گوش و چشمش بسته نباشد، مجلس درس و بحث پیامبر را بهشت می‌داند و بهشت عینی هم در قیامت خواهد بود به بحث شأن و فضای نزول اشاره و اظهار کرد: شأن نزول برای آیه و فضای نزول برای مجموعه سوره و جو نزول هم برای مجموعه قرآن کریم است که در 23 سال نازل شده است.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: برخی دستورات قرآن، بین‌المللی است از جمله اینکه فرموده در امور مردم از هر فرقه و دینی باشند کوتاهی نکنید؛ وفای به عهد داشته باشید و در کار آنان کم نگذارید.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم جوادی آملی بهشت فرشتگان مسجد اعظم جلسه تفسیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۵۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲

​​​​​​​رئیس کل دادگستری استان تهران از برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات انجام شده بین فرزندان طلاق با والدین در مراکز مهر خانواده استان تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به برگزاری ۱۵ هزار و ۱۱۰ ملاقات انجام شده بین فرزندان طلاق با والدین در مراکز مهر خانواده استان تهران، گفت: کودک یا نوجوانی که بخش عمده‌ای از تربیتش در بستر نهاد خانواده رخ می‌دهد پس از وقوع طلاق، از این نعمت بی‌بهره می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: در همین راستا، اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی» را از تکالیف دولت می‌داند.

وی با بیان اینکه کودکان طلاق به دلیل حق قانونی والدین برای ملاقات با فرزند، به جهت اختلاف‌ها و تعارض بین والدین در معرض آسیب قرار دارند، بیان داشت: این دسته از والدین مجبور به ملاقات و تبادل فرزند خود در مراکز انتظامی بوده‌اند که فضای کلانتری‌ها با توجه به حضور متهمان و مجرمان و وجود انواع آسیب‌های اجتماعی، محل مناسبی برای این ملاقات و نظم بخشی به روابط زوجین پس از طلاق نیست. 

وی در این رابطه گفت: در همین راستا تعداد ۱۸ مرکز مهر خانواده جهت ملاقات فرزندان در تهران راه‌اندازی و مشغول به فعالیت هستند که در مجموع در سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۱۰ ملاقات بین فرزندان طلاق با والدین در این مراکز انجام شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بهشت اردیبهشت اصفهان
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • بهشت اردیبهشت اصفهان
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند