Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@09:05:49 GMT

از درجه‌بندی سنی فیلم‌ها نترسیم!

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۲۷۷۴۰

از درجه‌بندی سنی فیلم‌ها نترسیم!

درجه‌بندی سنی، ایده‌ای منطقی است که در اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما اجرا می‌شود و هدف آن، اطلاع‌رسانی به والدها و یا بزرگسالان درباره این است که فیلمی مناسب سن کودک‌شان هست یا نه. بارها این نکته را از اطرافیان خود شنیده‌ایم (و یا شاید خود نیز تجربه کرده‌ایم) که اگر می‌دانستم این فیلم درباره چنین موضوعی است و یا فلان سکانسش چنان است، بچه‌ام را با خود به سینما نمی‌آوردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای درجه بندی سنی، برای راهنمایی در همین محدوده‌ها است. بسیاری از ما والدها با این‌که فیلم و سینما را بسیار دوست داریم، اما هم بر اساس بینش خود و هم بر مبنای داده‌های روانشناسی، معتقدیم هر فیلمی و هر سکانسی مناسب تماشای کودکان نیست. گیرایی و تحلیل‌پردازی کودکان، با موقعیت‌های بزرگسالانه متفاوت است و از همین رو، ممکن است برداشت و یا تاثیری که او از یک فیلم یا فصلی از آن و یا دیالوگی از آن می‌گیرد، به روان و یا ذهن او چنان موقعیتی را وارد سازد که به سلامتش آسیب رساند.  

درجه‌بندی سنی این مرزهای موقعیتی را برای والدین روشن می‌کند. همین. فصلی که بریدن گلوی کسی را در قاب درشت نمایش می‌دهد، یا دیالوگی که حاوی برخی اطلاعات نامتناسب با فهم بچه نابالغ است، یا فضایی که استعمال دخانیات را به مثابه نوعی آرامش‌بخشی تداعی می‌کند، قاعدتا برای سنین کودک مناسب نمی‌نماید.

هشدار به والدین برای کودکان‌شان، هرگز به معنی بد بودن این فیلم‌ها نیست. اتفاقا خیلی از فیلم‌های جدی و ارزشمند و دغدغه‌مند، ممکن است واجد این صحنه‌ها باشند. درجه‌بندی سنی حتی از جهاتی ممکن است فیلمی را که قبلا ممکن است به همین دلایل دچار ممیزی شود، از این موقعیت هم رها می‌کند تا فقط در حد هشداربخشی به والدین باقی بماند و به خاطر یکی دو سکانس، نمایشش بالکل دچار مشکل نشود.  

چندی قبل پیش‌نویس آیین‌نامه درجه‌بندی سنی انتشار عمومی یافت. صاحب نظران حوزه‌های سینمایی و روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و تربیتی، با ارائه نظرات خود درباره این پیش‌نویس، می‌توانند به بهبود فضای جاری کمک های سازنده‌ای کنند. این موقعیت را جدی بگیریم. هم برای سلامت روانی کودکان‌مان و هم برای تسهیل‌سازی‌های سینمایی.  

*مهرزاد دانش، منتقد سینما و عضو هیات رده بندی سنی فیلم سازمان سینمایی * منتشر شده در همشهری

کد خبر 1306402

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مهرزاد دانش سینمای ایران اکران سینما سازمان سینمایی باشگاه پرسپولیس اربعین سپاه پاسداران باشگاه استقلال خودرو آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب ایالات متحده آمریکا پیاده روی اربعین گردشگری سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۷۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت اصلی دولت آموزش و پرورش است


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ سخنگوی دولت در مراسم تجلیل از مقام معلم در گلپایگان با اشاره به اینکه امروز نرخ باسوادی در کشور به مرز ۹۸ درصد رسیده و از میانگین جهانی بالاتر رفته گفت: همانگونه که نرخ سواد با همت معلمان افزایش یافته مسیر رشد متفاوتی هم طراحی و برنامه ریزی شده است.


بهادر جهرمی با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی معلمان افزود: این نوع رتبه بندی در دانشگاهها طی دهها سال ان هم برای جامعه اماری ۶۰ هزار نفر انجام می شود اما طرح رتبه بندی معلمان با جمعیت ۱۵ برابر فقط در طول یکسال صورت می پذیرد .
وی با بیان اینکه طی سالیان گذشته معلمان بعضا با روال های غلط جذب می شدند گفت : دولت در نگاه میان مدت خود تمرکزش را بر روی جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان گذاشته است .


بهادری جهرمی تاکید کرد: دولت بیشترین مجوز استخدام ازمونی برای آموزش و پرورش صادر کرده و سعی شده چند مرحله ای باشد تا انتخاب معلم بر اساس شایسته سالاری صورت پذیرد.

دیگر خبرها

  • رده‌بندی یوفا از 10 تیم برتر اروپا در 5 سال گذشته؛ غیبت آرسنال و بارسلونا / عکس
  • چادرملو صدرنشین لیگ برتر شمشیربازی اسلحه اپه شد
  • رتبه نهم، پرمشتری‌ترین جایگاه جدول لیگ
  • رده‌بندی جدید لیگ‌های اروپایی؛ سری آ پس از 17 سال در بین دو لیگ برتر اروپا!
  • (ویدیو) فرآیند فرآوری و بسته بندی «خرچنگ برفی» در کارخانه
  • چادرملو صدرنشین اسلحه اپه در لیگ شمشیربازی شد
  • پیروزی استقلال آبی پوشان ملاثانی در فوتبال دسته اول
  • اولویت اصلی دولت آموزش و پرورش است
  • باید بعد از انتخابات «لیست‌بندی‌ها» را کنار گذاشت
  • حیله غیراخلاقی تولیدکنندگان معروف تنقلات برای فروش بیشتر