Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@02:27:48 GMT

سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان با جدیت دنبال می شود

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۲۷۸۹۷

سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان با جدیت دنبال می شود

قاسمی گفت: سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان با جدیت در استان قزوین دنبال می شود و کمیسیون عفو به صورت مستمر موارد را پیگیری می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری استان قزوین، «محمد قاسمی» در مراسم آزادی تعدادی از زندانیان جرائم غیرعمد بیان کرد: عفو از مصادیق بارز احسان است و در اخلاق بر احسان به دیگری تأکید فراوان شده و در قرآن کریم، آموزه های دین مبین اسلام و سیره زندگی اهل بیت (ع) به خوبی مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: با نگاهی به آموزه‌ های کتاب الهی معلوم می ‌شود که عفو و گذشت بیش از انتقام و مقابله به مثل، مورد قبول خداوند متعال است و بدون شک کسانی که از حقوق حقه می گذرند تا مومنی از بند گرفتاری رهایی یابد، قطع یقین در نزد خداوند اجر، پاداش و جایگاه ویژه ای دارند.

 

وی عنوان کرد: در قرآن کریم آمده کسی که از حق و حقوق خود می گذرد و از خطا، بدهکاری و اشتباهات دیگران چشم می پوشد در نزد خداوند به مقام صابران می رسد.

 

قاسمی تأکید کرد: همه ما در زندگی خود اشتباهات کوچک و بزرگ داریم و به همین خاطر دست به دعا برمی داریم تا خداوند از گناهان و خطاهای ما چشم پوشی کند و اگر می خواهیم مورد عفو الهی قرار گیریم باید خودمان هم اهل عفو و گذشت باشیم.

 

وی تصریح کرد: ما باورمان بر این است که زندان به خصوص در جرائم غیرعمد جای مناسبی برای اصلاح فرد نیست بلکه باید شرایطی فراهم شود تا فرد بتواند با حضور در اجتماع و در کنار خانواده، اشتباهات و خطاهای گذشته خود را جبران کند.

 

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اعلام کرد: در جرائمی که فرد از روی غفلت، ناآگاهی و ناخواسته و یا به خاطر شرایط اجتماعی به زندان می افتد، باید همه از همان روز تلاش کنیم تا شرایط آزادی او را فراهم کنیم.

 

وی کاهش جمعیت کیفری را از اولویت های دستگاه قضایی عنوان کرد و افزود: سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان با جدیت در استان دنبال می شود و کمیسیون عفو به صورت مستمر موارد را پیگیری می کند و ستاد مردمی دیه استان هم در طی سال با کمک های مالی خیران و اعطاء تسهیلات توانسته شرایط آزادی بسیاری از زندانیان جرائم غیرعمد را فراهم کند.

 

قاسمی گفت: به اعتقاد ما بزرگترین خیرین، شکات هستند که با گذشت از حقوق خود شرایط آزادی بسیاری از زندانیان را فراهم می کنند و بدون شک این موضوع سنتی حسنه در جامعه است و آثار و برکات نیکو دارد که باید نهادینه شود.

 

وی اضافه کرد: شکات در سال گذشته با گذشت حدود 40 میلیاردی از مطالبات خود بزرگترین کمک را به دستگاه قضایی کردند و ما توانستیم شرایط آزادی بسیاری از زندانیان جرائم غیرعمد استان را فراهم سازیم و در نیمه نخست سال جاری هم شکات حدود 10 میلیارد از مطالبات خود را بخشیده اند که امیدواریم بتوانیم به طرق و کمک های مختلف، جمعیت کیفری زندان های استان را کاهش دهیم.

 

دادستان عمومی و انقلاب قزوین یادآور شد: ریاست معظم قوه قضائیه در خصوص کاهش جمعیت کیفری نگاه ویژه و تأکید فراوان دارند و دستورالعملی را تحت عنوان دستور العمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها ابلاغ کرده که با جدیت در استان دنبال می شود و بدون شک با اجرای مفاد این دستورالعمل شاهد کاهش چشمگیر جمعیت کیفری زندان ها خواهیم بود.

 

گفتنی است در پایان این مراسم از شکاتی که با گذشت از حقوق خود موجبات آزادی برخی زندانیان را فراهم کرده بودند با اهداء لوح، تجلیل به عمل آمد.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین مسجد پیاده روی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان زائران اربعین حسینی کانون های مساجد استان بوشهر هفته دفاع مقدس جمعیت کیفری دادستان قزوین زندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۷۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان

علی محبوب پور با حضور در زندان زرند، با تمامی زندانیان حوزه‌ی قضایی کوهبنان دیدار نمود و زندانیان، ضمن بیان مشکلاتشان، بصورت چهره به چهره با رییس حوزه قضایی کوهبنان، دیدار نمودند واز دستورات قانونی برای برخورداری از ارفاقات و مشاوره حقوقی مورد تقاضا برخوردار شدند.

علی محبوب پور، در این بازدید و رسیدگی قضایی که ۳ ساعت به طول انجامید، بازدید‌های هدفمند از زندان، و رسیدگی قضایی به امور زندانیان را از جمله برنامه‌های مهم ابلاغی رئیس کل دادگستری استان کرمان، در امور زندان و زندانیان برشمرد و مطرح نمود: حداقل در طی هر ماه یک مرتبه از زندان، بازدید داریم و ضمن بررسی عملکرد شعب حوزه قضایی، پیرامون پرونده‌های زندانی با زندانیان دیدار و پاسخگوی درخواست‌ها و سوالات آنان هستیم و به تقاضا‌های آنان رسیدگی خواهیم کرد.

رئیس دادگستری کوهبنان افزود: زندانی و بازداشت نمودن، به عنوان آخرین گزینه در طی رسیدگی به جرایم نمی‌باشد و بر ما قضات لازم است برای جرایم غیر مهم و خصوصا غیر عمد، زندان را در صورت ضرورت بعنوان آخرین گزینه مد نظر قرار دهیم.

رییس دادگستری کوهبنان گفت: پس از این که حکم زندان را صادر شد این پایان کار قضایی نیست بلکه موضوع مهم نظارت بر وضعیت زندانی در زندان می‌باشد، و بهتر است که پرونده‌های زندانی دار، روی میز ما قضات باشد و امور زندانی را مرتبا رصد شود چنانچه ندامت و پشیمانی از جرم انجام شده و انگیزه بازگشت به جامعه، را در فرد زندانی، مشاهده نمودیم، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی نسبت به بازگشت این افراد به جامعه اقدام نماییم.

محبوب پور افزود: زندانیان جرایم خاص و خشن، سارقین سابقه دار و حرفه‌ای، نافیان امنیت و آسایش مردم و جرایمی از این قبیل، از امتیازات و ارفاقات قانونی برخوردار نمی‌شوند و این اقدام فقط وفقط برای حفظ آرامش و آسایش مردم می‌باشد.

 وی خاطر نشان کرد: برای زندانیان فاقد سابقه، جرایم غیر مهم و غیر عمد، هیچگونه اصراری بر نگهداشتن فرد در زندان نداریم.

رییس دادگستری کوهبنان، پدر پایان گفت: از تمامی خیران، گروه‌های جهادی ونهاد‌های خیریه و خدمات رسان، درخواست می‌نمایم، تا نسبت به کمک‌های موثر به خانواده‌های مستحق زندانیان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • عفو بیش از ۱۴۵۰۰۰ زندانی در سال گذشته
  • بهره‌مندی ۱۴۵ هزارو ۸۰۷ زندانی از عفو و نهادهای ارفاقی در سال ۱۴۰۲
  • عفو ۱۴۵ هزارو ۸۰۷ زندانی در سال گذشته
  • آزادی ۱۳۷ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • ۳۵ نفر از محکومان مالی با کمک‌های انسان دوستانه آزاد شدند
  • جشن گلریزان در شهرستان دیلم برگزار شد
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • تلاش و جدیت برای کاهش نرخ بیکاری
  • دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان
  • کمک میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد