Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیات تاجیکستان با حضور نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه ضمن حضور در مجمع‌عمومی، شورای امنیت و رویدادهای جانبی هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، با شماری از هیات‌های خارجی و مقامات سامان ملل نیز دیدار کردند. ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی طی روزهای گذشته در نیویورک برگزار شد که کشورهای آسیای مرکزی و به ویژه تاجیکستان فعالیت‌های قابل توجهی را در متن و حاشیه آن صورت دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیات تاجیکستان با حضور قاهر رسول‌زاده، نخست‌وزیر و سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه این کشور راهی نیویورک شدند. از میان 5 جمهوری آسیای مرکزی تنها قزاقستان در سطح رئیس‌جمهور در این نشست شرکت کرده بود و دیگر کشورهای در سطح وزیر امور خارجه حضور یافتند.

سخنرانی تاجیکستان در مجمع عمومی توسط قاهر رسول‌زاده صورت گرفت. وی محور اصلی سخنان خود را بر شمردن تهدیدات امنیتی در آسیای مرکزی با نگاه به تاجیکستان قرار داد. رسول‌زاده سه تهدید اصلی منطقه را تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر عنوان کرد و با بیان پیوندهای ژئوپلیتیکی میان آسیای مرکزی و افغانستان، پیشنهاد تشکیل یک کارگروه ویژه به پیشنهاد امامعلی رحمان در مسیر شمالی برای مقابله با این تهدیدات را ارائه کرد. بخش دوم صحبت‌های رسول‌زاده نیز به مقوله تغییرات آب و هوایی و مسائل زیست‌محیطی اختصاص یافت که مبتنی بر ایده گسترش استفاده از طرح‌های تولید برق هیدروالکتریکی با محوریت نقش‌آفرینی کشورهای بالادست بود.

پس از سخنرانی، رسول‌زاده دیداری را نیز با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ترتیب داد. در این دیدار طرفین پیرامون همکاری‌های تاجیکستان و سازمان ملل در حوزه مسائل اجتماعی و اقتصادی این کشور و نیز کمک‌های سازمان ملل در این فرایند، تبادل نظر کردند. طرفین همچنین پیرامون پیشنهاد امامعلی رحمان در خصوص نامگذاری دهه بین‌المللی تحت عنوان «آب برای توسعه پایدار 2018-2028» نیز با گوترش رایزنی و گفت‌و‌گو نمود. مهرالدین نیز در دیدار دیگری با لی جین مین، معاون گوترش همین موضوعات و محورها را مورد بحث قرار داده بود.

در ادامه، مهرالدین به عنوان وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشست سالانه وزرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت کرد. در این نشست مهرالدین طی سخنرانی خود بر اهمیت و نقش این سازمان در جهان اسلام تاکید کرده و اظهار داشت که تاجیکستان حامی مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در چارچوب این سازمان است. مهرالدین علاوه بر این در چهل و سومین نشست سالانه وزرای امور خارجه کشورهای گروه 77 و چین نیز شرکت کرد و در این نشست نیز بر اهمیت و ضرورت برنامه توسعه پایدار 2030 تاجیکستان تاکید نمود.

سومین اجلاسی که مهرالدین میهمان آن بود، یک رویداد جانبی پیرامون مساله فعالیت‌های استخراج اورانیوم از معادن و پیامدهای زیست‌محیطی آن در آسیای مرکزی بود. در این نشست وی با اظهار این که برنامه‌های سازمان ملل پیش از این در آسیای مرکزی به اجرا در آمده است، اظهار داشت تاجیکستان به تلاش‌های خود برای بازیابی محیط زیست مناطق تخریب شده ادامه خواهد داد. شرکت در نشست غیررسمی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که ریاست آن به صورت مشترک در اختیار تاجیکستان و ترکیه بود، چهارمین رویدادی بود که مهرالدین در آن شرکت کرد. تاکید بر همگرایی اقتصادی در اکو و توسعه همکاری‌ها محور اصلی سخنان وی در این نشست بود.

همچنین یک نشست تحت عنوان «اقدامات انتقالی آب برای تسریع دسترسی جهانی به اهداف پیرامون تغییرات آب و هوایی» نیز به ابتکار هیات تاجیکستان در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار شد. این رویداد به ابتکار تاجیکستان و با همکاری فیجی، کانادا، مراکش، پرتغال، روسیه، سنگاپور، سوئیس، دپارتمان امور اقتصادی و اجتمعی سازمان ملل و با حضور کارشناسان و نمایندگان هیات‌های دولت‌ عضو و سازمان‌های بین‌المللی برگزار گردید.

با این حال، سخنرانی مهرالدین در جلسه شورای امنیت را می‌توان مهم‌ترین حضور وی در رویدادهای مذکور در نظر گرفت. وی در این نشست به بررسی همکاری میان سازمان ملل و سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه حفظ امنیت و برقراری صلح با تاکید بر نقش سازمان‌هایی نظیر سازمان همکاری شانگهای، کشورهای مستقل مشترک المنافع، و سازمان پیمان امنیت دسته جمعی پرداخت. وی همچنین توجه حضار در جلسه شورای امنیت را به نتایج و دستاوردهای کنفرانس «همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن از طریق قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته» که در ماه مه سال 2019 در دوشنبه برگزار شد، جلب نمود.

دیدارهای سیاسی و دیپلماتیک سومین بخش مهم فعالیت‌های هیات تاجیکستان در نیویورک بود. بخش نخست این دیدارها با مقامات و نمایندگان سازمان ملل بود. در این راستا، تیم تاجیکستان با حضور رسول‌زاده و مهرالدین، با خانم آدری آزولای، دبیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) دیدار کردند. مشارکت یونسکو در برگزاری جشن 5500 سالگی شهر تاریخی سارزم در تاجیکستان در سال 2020 یکی از محورهای این دیدار بود. دیدار با ولادیمیر ورونکوف، رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل ملاقات دیگری بود که با حضور مهرالدین انجام گرفت. علاوه بر این، وزیر امور خارجه تاجیکستان دیدار دیگری را نیز با آشین استینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد ترتیب داد. دیدار با خانم میشل کالینکس، مدیر بخش اجرایی مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد، آخرین دیدار مهرالدین با مقامات سازمان ملل به شمار می‌رود.

علاوه بر این، دیدارهای سیاسی و دیپلماتیک با مقامات دیگر کشورها نیز از جمله برنامه‌های هیات تاجیکی در نیویورک بود. مهم‌ترین دیدار مهرالدین در این زمینه با سبرامنیم جیشنکر، وزیر امور خارجه هند صورت گرفت. توسعه همکاری‌های دو کشور و جذب سرمایه‌گذاری‌های هند به تاجیکستان محور این دیدار بود. علاوه بر این، دیدار با یک هیات کانادایی و دیدار با معاون مسئول امور خارجی کشورهای متحد مکزیکی، دیدارهای دیگری بود که توسط مهرالدین انجام گرفت. در دیدار با وزیر امور خارجه مجارستان نیز دو طرف چندین سند همکاری در حوزه‌های مختلف به امضا رساندند. همچنین دیداری نیز با وزیر امور خارجه سنگاپور توسط مهرالدین صورت گرفت.

گزارش| نتیجه یک نظرسنجی اینترنتی برای انتخابات 2020 تاجیکستان؛ محی‌الدین کبیری بالاتر از رستم امامعلیگزارش| تغییر مسیر مهاجرت برای مهاجرین از تاجیکستان؛ قطر به جای روسیهدیدار رسمی وزیر دفاع ازبکستان برای اولین بار پس از 28 سال از تاجیکستان

انتهای پیام/

R7650/P36446/S8,1414/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۹۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود وارفارین نداریم/ توزیع در داروخانه‌های منتخب

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: طی ۷۵ روز گذشته توزیع وارفارین چند برابر شده و بیماران قلبی اطمینان داشته باشند که این دارو به مقدار بیش از نیاز وارد کشور شده و هیچ نگرانی برای تأمین داروی خود نداشته باشند.

بنابر این گزارش، در روزهای اخیر نیز محموله‌های بزرگ از وارفارین به مراکز توزیع دارو و داروخانه‌ها توزیع شده و موجودی مناسبی از این دارو وجود دارد و با پلن معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور در داروخانه‌های منتخب، دپوی مناسبی از این دارو موجود است.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه وارفارین در داروخانه‌های مشخصی عرضه می‌شود، اضافه کرد: مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰، اپلیکیشن تیتک و یا درگاه mobile.ttac.ir با وارد کردن نام دارو، وارفارین را از نزدیک‌ترین داروخانه تهیه کنند.

کد خبر 6096096 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • برگزاری مجمع انتخابات هیات کشتی کهگیلویه و بویراحمد
  • عقب ماندگی بزرگ در هیات موتورسواری و اتومبیلرانی اصفهان
  • مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد
  • تشکیل مجمع خیرین حرم ساز در کهگیلویه و بویراحمد
  • برکناری رییس هیات ژیمناستیک اصفهان در آستانه انتخابات/ نکویی: وزارت ورزش شفاف‌سازی کند
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • اعضای هیات مدیره انجمن صنفی پایگاه های خبری تهران انتخاب شدند
  • کمبود وارفارین نداریم/ توزیع در داروخانه‌های منتخب