Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-01@08:55:31 GMT

فعالیت‌ شعب بانک ملی ایران در عراق محدود شد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۳۱۱۸۶

خرداد؛ محسن امین‌زارع، معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران، خبر داد که دولت عراق فعالیت بانک‌های ایران در این کشور را محدود کرده است.
معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران، روز چهارشنبه  در یک نشست اقتصادی در دانشگاه فردوسی مشهد درباره آثار تحریم بر فعالیت شعب این بانک، گفت: «در عراق سه شعبه در نجف، بغداد و بصره داریم که اکنون چند وقتی است بانک مرکزی عراق با فشار آمریکایی‌ها فعالیت‌های شعب ما را محدود کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
به گزارش خرداد به نقل از اسپوتنیک، او گفت که بانک مرکزی عراق «فردی را در شعبه بانک‌ ملی مستقر کرده و جلوی بسیاری از کارهای ما را گرفتند.»
معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران با اشاره به اینکه «در این پنج شش ماه به دنبال حل این مشکل هستیم اما به نتیجه نرسیدیم»، گفت: «باید ظرفیتی از طرف مجلس ایجاد شود تا این کار غیرقانونی و غیرمنطقی طرف عراقی را حل کنیم تا در این شرایط تحریم که سه چهار میلیارد دلار از صادرات غیر نفتی ما به عراق است، از این صادرات حمایت کنیم.»
بانک مرکزی عراق از تابستان سال گذشته در نامه‌ای به دیگر بانک‌های این کشور اعلام کرده بود که «از این پس با بانک‌های ایرانی با دلار معامله نکنند.»
منذر عبدرالقادر الشیخلی، نایب رییس بانک مرکزی عراق در نامه‌ای رسمی به تمام بانک‌های عراقی تاکید کرده بود: «طبق دستور شورای مدیریت بانک مرکزی ممنوعیت معامله با دلار با بانک‌های ایرانی باید تداوم یابد.»
حیدرالعبادی، نخست وزیر وقت عراق، در زمان صدور  بخشنامه بانک مرکزی این کشور در خصوص محدودیت معامله با بانک‌های ایران، گفته بود که عراق مخالف وضع تحریم علیه ایران است اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.
عادل عبدالمهدی، نخست وزیر فعلی عراق، نیز در بهمن ماه سال گذشته وقتی عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی به بغداد سفر کرد، در دیدار با این هیات بانکی و تجاری، گفت: «عراق هیچ گاه جزیی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و یا هر کشور دیگری نخواهد بود.»
مقام‌های جمهوری اسلامی طی یک سال گذشته در سطوح مختلف در سفر به بغداد یا ملاقات با مقام‌های ارشد عراق در تهران بر لزوم گسترش «همکاری میان دو کشور به خصوص در زمینه بانکی» تاکید کرده اند.
جمهوری اسلامی ایران در شرایط برقراری تحریم‌ها، برای استفاده از سیستم بانکی کشورهای همسایه‌ای که با آنان دارای مناسبات نزدیک است، اقداماتی انجام داده است. سفر عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی برخی از روسای بانک‌های ایران، در اواخر سال گذشته به بغداد و برگزاری جلسه‌ مشترکی با نخست وزیر عراق و همچنین بانک مرکزی عراق و نماینده وزارت دارایی این کشور نیز به همین منظور صورت گرفته بود.
با این حال سخنان روز چهارشنبه دهم مهر، معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران درباره ایجاد محدودیت در فعالیت سه شعبه این بانک در عراق، از آن حکایت دارد که نتایج رایزنی و گفت و گوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با همتایان عراقی در خصوص مبادلات بانکی به نتیجه مورد نظر نرسیده است.
محسن امین‌زارع، معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران، روز چهارشنبه در مشهد علاوه بر اعلام خبر ایجاد محدودیت برای شعب بانک ملی در عراق، تاکید کرد که «شرایط کشور شرایط ویژه‌ای است و نمی‌توانیم تفکر خود را با توجه به تحریم‌ها تنها روی این موضوع بگذاریم که می‌توان مثل کشوری عادی رفتار کرد.»
معاون بانک ملی ایران با بیان اینکه «کشور نیاز اساسی به ارز حاصل از صادرات دارد»، گفت: «بانک ملی یکی از بازوهای مهم بانک مرکزی در حوزه بازار ارز است و در کنار ۲۵ بانک فعال در این حوزه، به صورت یک تنه به اندازه ۲۵ بانک در بازار ارز کمک می‌کند.»
او همچنین گفت که شعب بانک ملی هنوز در آسیای میانه «یکی از جذب‌کنندگان ارز حاصل از صادرات» به شمار می‌روند.
معاون ارزی بانک ملی ایران همچنین گفت که در حال حاضر «مشکلات سیستم‌ها و مشکلات بین گمرک و بانک مرکزی هم وجود دارد اما تلاش می‌کنیم این مشکلات را به حداقل برسانیم.» برچسب ها: بانک ملی ایران ، عراق

منبع: خرداد

کلیدواژه: بانک ملی ایران عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۱۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه‌های حراجی مرکز مبادله استاندارد است؟

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اعلام اینکه سکه های طلای مرکز مبادله ایران عیار ۹۰۰ در هزار دارد، گفت:همگی این سکه‌ها از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه درخصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند. - اخبار اقتصادی -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم، «اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، با بیان اینکه سکه‌های ضرب‌شده و تحویل‌داده‌شده بانک مرکزی در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، شامل تمام سکه، نیم‌سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب بانک مرکزی هستند، گفت: همگی این سکه‌ها از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند.

او ادامه داد: سکه تمام بهار آزادی عرضه‌شده در مرکز مبادله ایران، 8.136گرم است. دارندگان توجه داشته باشند که عیار آن 900 در هزار بوده و طرح روی سکه تمام بهار آزادی ضرب بانک مرکزی نیز تصویر امام خمینی (ره) و بارگاه امام رضا(ع) است.این مقام مسوول مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به اینکه طرح دو طرف سکه ربع و نیم بهار آزادی نام مبارک امام علی(ع) و بارگاه امام رضا(ع) است، گفت: عیار هر دو سکه 900 در هزار است. وزن نیم‌سکه 4.068گرم است و این عدد برای ربع سکه 2.034 گرم است.بالسینی در پایان با تاکید بر اینکه عیار هر سه نوع سکه تحویل‌داده‌شده در مرکز مبادله ایران، 900 در هزار و معادل 21.6 است، افزود: دارندگان این سکه‌ها مراقب افرادی باشند که با طرح مسائل واهی درباره عیار و کیفیت سکه تحویلی مرکز مبادله به دنبال سوءاستفاده هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • منابع محدود بانک‌های خراسان شمالی مشکل‌زا‌ شده است
  • سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز/ استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • بانک مرکزی: گشایش‌هایی در پیش است
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • سکه‌های مرکز مبادله کاملا استاندارد است
  • سکه‌های حراجی مرکز مبادله استاندارد است؟